Aihe: Laulaminen ja kuntosali
1 2
Air_Raid_Siren
19.09.2007 20:03:41
Niin mitä lihaksia laulajien pitäis reenata ja mitä ei missään nimessä sais reenata.. auttaako joittenkin lihasten reenaminen laulamista ja vaikuttavatko jotkut lihas reenit negatiivisesti..cheers
Up the Irons
M Hossa
19.09.2007 20:12:05
Niin mitä lihaksia laulajien pitäis reenata ja mitä ei missään nimessä sais reenata.. auttaako joittenkin lihasten reenaminen laulamista ja vaikuttavatko jotkut lihas reenit negatiivisesti..cheers

Saa treenata mitä vaan kuhan osaa myös rentoutua laulaessaan. :)
Alicia
19.09.2007 23:19:19
Omakohtainen kokemus on se, että keskivartalon treenistä on hyötyä (eli siis erityisesti vatsan, selän ja kylkien reenaus), sillä reenaaminen auttaa ainakin itsellä tiedostamaan missä lihakset on, ja sitten on helpompi hengittää alas, ja jaksaa myös laulaa pidempään kun lihakset ei väsy heti.. :)

Myös ylävartaloa kannattaa herätellä, ainakin pyöritellä käsiä jne.. että kaula ja niska pysyisivät rentona, eikä ois ylimääräsiä jännityksiä (tosin, itsellä tähän ei auta kuin hieronta kun on jo niin pahat jumit :D)

Mutta ei kannata tehdä hurjaa vatsalihasreeniä, jos seuraavana päivänä pitäisi jaksaa laulaa paljon ja hartaasti.. Ainakaan ennen tutkintoa, kun jännityskin jo kiristää lihaksia, laulaminen muuttuu pian pelkäksi puuskutukseksi x)

Ja yleinen kestävyysharjottelu on kans hyvästä, eli kaikenlainen reenaus, joka kasvattaa yleiskuntoa, ja samoin siis myös laulukuntoa.. :)

Tosin, mulla on jääny joku kuva että kunnon bodaus (siis älytön massan kasvatus) ei tekis hyvää laululle, mutta en muista syytä.. olisiko se, että lihakset ei sitten enää oo niin joustavat ja rennot? Joku saa selventää tätä jos osaa :)
"Puh?" "Mitä, Nasu?" "Tarkistin vain, että olet siinä."
tanjuli
19.09.2007 23:26:12
Treenaa mitä vaan, kunhan pidät huolen siitä ettet treenaa lantion ja leuan välisistä lihaksista joustamatonta panssaria (hauikset voi toki olla niin pinkeet kun huvittaa). Siitä voi olla laulamiselle haittaa, kun hengityselimistö ja ääntöelimistö ei pääse lihasten pingottuneisuuden takia toimimaan elastisesti. Kannattaa muistaa venytellä. Paljon.
[i hear voices but at least they're on tune]
gilmoure
20.09.2007 10:33:10
Vatsa, selkä, rinta, jalkalihaksille vaa nii pirusti treeniä. Kai sitä kaikkee voi treenaa, kunhan muistaa venytellä hyvin. Kyllä vahva lihaksisto on hyödyllistä laulamisessa, kunhan tietty se voima ois elastista. Eli venyttelyä paljon
insight
20.09.2007 10:50:13 (muokattu 20.09.2007 10:55:23)
Tähän ei varmaan yksiselitteistä vastausta ole, mutta mä itse en suosittele kuntosalia laulun tueksi. Mulle siitä oli lähinnä haittaa. Vähänkin kovemmilla painoilla jos tekee, sitä aina hieman jännittää joissain liikkeissä myös kaulan seudun lihaksia eikä se ole tosiaankaan hyväksi. Ja kuten Tanjuli sanoi, ei kannata noita lantion ja leuan välisiä lihaksia liiaksi treenata. Mä treenasin niitä aika kovaa eikä ollut hyvä. Mun hengitystekniikka kärsi siitä ihan selvästi. Nyt kun en ole treenannut salilla, laulu sujuu paremmin kuin koskaan ennen, vaikka laulan tosi harvoin. Laulu on parasta treeniä laululle. Katso nyt vaikka edesmennyttä Pavarottiakin. Ei sekään missään salilla huitonut menemään =)

Niin ja mä venyttelin aina erittäin huolella, silti toi treeni haittas mua.

Niin lisätään vielä, että paljon enemmän lauluun vaikuttaa muut elintavat. Mä uskon, että kävely on laulajalle erinomaista liikuntaa. Monipuolinen ruoka (ei eineksiä tai mitään liian rasvaista), lepo ja muutoinkin terveelliset elintavat auttavat varmasti myös laulamisessa. Ja ennenkaikkea hyvä sekä levollinen mieli. Hyväntuulisuus parantaa laulua ja sellainen hyväsydämisyyskin. Kun ei ole luurankoja kaapissaan, ei mieltä tahi laulua paina ylimääräset seikat.

Koita myös puhua rennosti sekä luontevasti. Tätä en ole lukenut mistään, mutta mä uskon, että sekin vaikuttaa lauluun ja kaikkeen äänenkäyttöön.
Guitar69
20.09.2007 12:45:06
Treenaa mitä vaan, kunhan pidät huolen siitä ettet treenaa lantion ja leuan välisistä lihaksista joustamatonta panssaria (hauikset voi toki olla niin pinkeet kun huvittaa). Siitä voi olla laulamiselle haittaa, kun hengityselimistö ja ääntöelimistö ei pääse lihasten pingottuneisuuden takia toimimaan elastisesti. Kannattaa muistaa venytellä. Paljon.

Allekirjoittaneella n. 4 kovaa kuntosaliharjoitusta viikossa jatkuvasti = ei mitään ongelmia, kun venyttelee, huolehtii ravinnosta ja käy välillä hieronnassa. Itse aiheesta lueskeltuani aloin tarkkailemaan, että jännitänkö kurkunpäänlihaksia ja näinhän tosiaan tapahtui..siihen on kyllä kiinnitettävä huolta. Lihashuollon yhteydessä laulajan tulisi siis myös venytellä kurkunpään lihaksia (niin kuin tietysti äänenavauksessakin:)
Air_Raid_Siren
20.09.2007 20:47:00
Joo no totanoinnasniinii.. itella kun tein noita syviä vatsa lihas harjotuksia niin laulaminen ei onnistunu about viikkoon niin hyvin kuin ennen..
Up the Irons
insight
21.09.2007 13:32:43
Joo no totanoinnasniinii.. itella kun tein noita syviä vatsa lihas harjotuksia niin laulaminen ei onnistunu about viikkoon niin hyvin kuin ennen..

Uskon. Unohda noi kaikki poppaskonstit. Käy vaikka kävelyllä ja laula. Pidä hyvä mieli jne =) Kyllä se siitä.
Better Taste
21.09.2007 18:10:08

Lihastreenistä voi olla useanlaistakin hyötyä. Se auttaa tiedostamaan ja hallitsemaan kehoa, josta on hyötyä esimerkiksi ei-toivottujen jännitysten laukaisemisessa. Keskivartalon treenaamisesta on erityisesti hyötyä tuen kannalta.

Joskus ääniongelmat saattavat johtua siitä, että kunnon laskettua ei yksinkertaisesti jaksa tukea vaikeita fraaseja yhtä paljon kuin ennen, jolloin kurkkuun tulee jännityksiä (kurojalihakset aktivoituvat).
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
MartinB
21.09.2007 18:46:01
Itselläni on ollut puntit hyvinkin oleellisena aineksena treeniohjelmassani jo noin 10v. En pidä niitä mitenkään esim. laululle tai hengitykselle haitallisena. Venyttelyä vaan mukaan, niin kyllä ne lihakset aukee.

Kannattaa muistaa että ihminen on kokonaisuus, ja esim. hauiksen ylitreenaaminen tai dominanssi saattaa vääntää hartijoita eteenpäin ja sen mukaan aiheuttaa rintarangan ja niskan alueen ongelmia, eli itse en suosittele että haukkaa veivaa päivät pitkät. Moni onkin suositellut pilatesia ym. liikuntamuotoja, itse suosin painonnostoa, ja mielestäni hyvin toimii.

Oikeassa (mielestäni) painoharjoittelussa ovat suoritukset lyhyitä ja intensiivisiä, eli lihas pääsee jännittymään ja rentoutumaan sekä venymään monta kertaa täydellisesti. Tämä on IMO ruumiin balsamia, ja tunne jälkeenpäin onkin todella hyvä... Valitettavast nykyään suositaan hitaita suorituksia pienillä painoilla ja pitkiä sarjoja, mikä valitettavasti ei hyödytä mitään, vaan tämä harjoittelu lähinnä vaan jumittaa lihaksia maitohapon muodossa, koska painot ovat niin pienet, liikenopeus hidas, että relaxaatio (rentoutuminen) toistojen välissä jää pois, usein. Hyppelyjä ja juoksuja (vahvistaa luustoa ja parantaa hermostoa ja koordinaatiota) ulkoilmassa kannattaa suosia, ja saat säästettyä bodypumpiin menevät rahat johonkin hyödylliseen. IMO.
faith
22.09.2007 01:41:46
Lihastreenistä voi olla useanlaistakin hyötyä. Se auttaa tiedostamaan ja hallitsemaan kehoa, josta on hyötyä esimerkiksi ei-toivottujen jännitysten laukaisemisessa. Keskivartalon treenaamisesta on erityisesti hyötyä tuen kannalta.

Tämän allekirjoitan täysin.

Olen myös kuullut, että joillekin laulajille syvien lihasten reenistä on seurannut lauluun ongelmia. Toki kaikki uusi on outoa ja kropalla kestää aikaa tottua moisiin hassuihin lihaksiin joita yhtäkkiä rassataan vuosikausienkin lepoilun jälkeen. Mutta jos ongelmat eivät vähene ja poistu, voi laulutavassakin olla jotain häikkää. Eli se itsetutkiskelu kyllä auttaa.. Teetkö jotain eri tavalla kuin kannattaisi? Millainen asentosi on? Onko lihastyö tasapainoista? Voi löytyä tekniikasta hassuja pieniä asioita, joita ei ennen ole huomannut, mutta uusien lihasten aktivointi tuo entistä selvemmin esille.

Mutta niin, ite en enää mene kuntosalille vaan teen kotireeniä pienillä painoilla ja kohdistettuna tarkasti aina tiettyihin lihaksiin/lihasryhmiin. Kuntosalilaitteiden säätäminen on monesti niin epätarkkaa että jo alkuasennot ovat haitallisia, kun olen näin persjalkanen. Ja niin, ite en halua kasvattaa lihasmassaa vaan teen yleensä paljon toistoja, pienillä painoilla.. tai vielä parempi, käytän omaa ruumiinpainoa. Kestävyysharjoittelua siis. Välillä toki piikkejä ja erilaista harjoittelua, että kehitystä tapahtuisi.

Joo ei mulla muuta..
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
insight
22.09.2007 02:41:43
Mä ihmettelen, miten paljon lihastreenin merkitystä tunnutaan korostettavan, koska ei voimalla lauleta vaan tekniikalla. Se vaatii vähän työtä. Mulla ei ole ainakaan koskaan kunto loppunut monenkaan tunnin laulamisen myötä. Ainoastaan seisoskeluun saattaa väsyä.
faith
22.09.2007 10:58:51
Mä ihmettelen, miten paljon lihastreenin merkitystä tunnutaan korostettavan, koska ei voimalla lauleta vaan tekniikalla. Se vaatii vähän työtä. Mulla ei ole ainakaan koskaan kunto loppunut monenkaan tunnin laulamisen myötä. Ainoastaan seisoskeluun saattaa väsyä.

Omasta puolestani voin todeta, että laulaminen on kevyempää ku lihastuki on hyvä. Mutta ei tietenkään saa alkaa ylisuorittamaan niillä lihaksilla. Totean vain jo paikallaan seisomisen tai istumisen kuormittavan, jos ei löydy lihaksia tukemaan. Ryhti painuu ja kohta lösötetään ligamenttien varassa. 20 vuoden päästä ihmetellään kaikkia mahdollisia selkä- ym vaivoja..
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
Hargon
05.10.2007 09:45:19
Treenaa hauista ja penkkiä.

Terveisin: http://www.pakkotoisto.com
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
Vanalkar
05.10.2007 10:11:10
Treenaa hauista ja penkkiä.

Terveisin: http://www.pakkotoisto.com

Ja jos olet kova jätkä niin myös vatsalihaksia jotta sixpack työntyy läskien alta esiin.
Lorimar
05.10.2007 11:40:38
Mä treenasin niitä aika kovaa eikä ollut hyvä. Mun hengitystekniikka kärsi siitä ihan selvästi.

Voi olla, että lihaksesi ovat menneet niin jumiin, että hengityksesi on sen takia vaikeutunut. Kävin nyt syksyllä ensimmäistä kertaa elämässäni kunnollisella hierojalla, ja vertasi kireitä lihaksia pieniin kenkiin - on paha kävellä, jos on liian pienet kengät. Eli venyttely on kaiken a ja o.

Tämä voi johtua siitä, että syvät lihakset on jumissa. Apuhengityslihakset on tärkeää pitää avoinna, vaikka niitä on vaikea venyttää. Mutta syvälihastreeni on oikeasti hyväksi. Itse käyn Bodypilates-tunneilla ja rääkki on mitä mainiointa. Venytelyä, venyttelyä. Ja kylkien syviä lihaksia (=osa apuhengityslihaksista) voi venytellä mm. laittamalla jalat ristiin ja taivuttamalla varovasti itseään sivulle ja ehkä aavistuksen verran eteenpäin.

Kiitokset hierojalleni näistä tiedoista. Oli mahtavaa saada tietää syy, miksi henki ei ole oikein kulkenut viiteen vuoteen. Enää pitäisi saada rintalihakset auki... :o)
Mezzosopraano eli fasaani.
Khassera
05.10.2007 12:07:49
1. Täytä muovipussi hiekalla
2. Nielaise pussi
3. Vedä pussi ulos
4. Toista 3x10 pitäen 2 minuutin taukoja sarjojen välissä.
"Minä en ole koskaan nähnyt tätä musajuttua sanojen 'scene' tai 'genre' kautta. Sellainen ajattelu on musiikillista rasismia." -Daron Malakian
Lasbe
15.10.2007 23:17:20

Mutta niinkuin Better Taste sanoikin;

Joskus ääniongelmat saattavat johtua siitä, että kunnon laskettua ei yksinkertaisesti jaksa tukea vaikeita fraaseja yhtä paljon kuin ennen, jolloin kurkkuun tulee jännityksiä (kurojalihakset aktivoituvat).

Eikös se juju juuri tuossa olekin?

-Itse urheilen paljon ja toki käyn salillakin aina siinä välissä. Ite en oo huomannu ku positiivisia vaikutuksia. Varsinkin lenkin jälkeen on tosi kivaa laulaa kun kaikki paikat on auki!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)