Aihe: Kompressorin käyttö?
1
Geetar
27.01.2004 16:13:45
Miten käytätte kitaran kanssa kompressori-pedaalia?? Siis millaisien soundien luomiseen(cleaniin vai/ja säröön.. boostamiseen)?

Itse olen mieltynyt kompressorin käyttöön cleanin kanavan kanssa..

Mitä kompressori-pedaaleja suosittelette??

kokemuksia??
Keep practising
Janne19691
27.01.2004 16:42:55 (muokattu 27.01.2004 16:44:54)

Mä käytän tilanteesta riippuen kompurapedaalia sekä vähän säröisten että vähän enemmän säröisten soundien tekemiseen. Koska en käytä ollenkaan säröpedaaleja vaan ainoastaan vahvistimen säröä haen kompuralla lisää tuhtiutta soundiin.

Mulla on Tech 21 CompTortion jossa on myös säröpuoli (ja jota en siis käytä ollenkaan). Pedaalista saa myös pelkkää clean boostia. Soundiltaan pedaali on hyvin läpinäkyvä eli se ei väritä soundia juuri mitenkään. Cleaneissa soundeissa se on tärkeää.

Hyvän kuuloinen kompressointi jonka saa tarvittaessa väännettyä naurettavuuksiin saakka.
Rule #1: There are no rules.
J-PPP
27.01.2004 16:56:45
Sekä puhtaaseen että säröön. Mulla kompura toimii tosinaan myös boostina, hyvä sooloissa. Strato, kompura ja Tubescreamer on ässäyhdistelmä jolla selviää pitkälle.

Bossin kompurasta (CS-3?) en oikein tykkää yhtään, vaatii tarkkaa säätämistä että saa sopivan soundin. Visual Soundista ei voi sanoa muuta kuin hyvää, yksinkertainen ja todella hyväsoundinen, noita saa Saksasta suht edukkaasti ja Kepössäkin taisi olla yksi myynnissä hetki sitten.
WANTED: Musta telecaster, ks. tori! FOR SALE/TRADE: DOD FX75-B Stereo Flanger
makoskela
27.01.2004 18:46:48

En mitään. Sijoita pedaalin sijaan kunnon räkkilaitteeseen.
Pedaalikompurat ovat pelkkä vitsi, mutta hintaa niistäkin osataan pyytää.
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?'
Jii
27.01.2004 22:25:47
Miten käytätte kitaran kanssa kompressori-pedaalia?? Siis millaisien soundien luomiseen(cleaniin vai/ja säröön.. boostamiseen)?

lisään hieman puhtaan soundien kestoa stratocasteriini kompuralla. särön tuleekin elää. humbuckereille en ole niin paljon käyttöä keksinyt, kun soundi jo itsessään on vahvempi.

Itse olen mieltynyt kompressorin käyttöön cleanin kanavan

kokemuksia??

mulla on carl martinin kompressori. olen siihen kovin tyytyväinen. se on kalliimmanpuoleinen, mutta sain sen lahjaksi, joten en todellakaan valita. hyvä se on.
Captain Farrell
28.01.2004 08:16:47
Mulla on kompura lähes aina päällä, sekä komppisaundissa että sooloissa, cleanilla ja miedolla säröllä. Ainoastaan silloin, kun otan säröä enempi peliin, niin polkasen kompuran pois päältä, sillä se tuntuu tasoittavan joskus vähän liikaakin tota säröä. Ilman kompuraa säröstä tulee purevampi.

Jos huippuhyvää pedaalikompressoria haet, niin Keeley Compressor on kompuroiden kuningas! Se on pieni vaatimattoman näköinen purkki, jossa on ainoastaan kaksi säätönuppia, sustain ja level. Mutta kompressoinnin se osaa loistavasti! Hintaa sillä tosin on aika paljon ja se täytyy tilata ulkomailta. Itse olen Keeley Compressorin onnellinen omistaja.

Räkkikompressoreista pysyisin erossa, jos et välttämättä halua itsellesi miljoonaa nuppia ja nappia, joita saa olla jatkuvasti ruuvaamassa ja hyvää saundia ei tunnu löytyvän millään. Toki niistä saa hyvän kompressoinnin, mutta säätöä ne vaativat paljon. Mä olen itse tätä "less is more" -koulukuntaa. Mitä vähemmän on säädettävää, sitä enempi saa keskittyä itse soittamiseen.
Janne19691
28.01.2004 08:22:13 (muokattu 28.01.2004 09:17:39)

En mitään. Sijoita pedaalin sijaan kunnon räkkilaitteeseen.
Pedaalikompurat ovat pelkkä vitsi, mutta hintaa niistäkin osataan pyytää.

Täytyy sitten muistaa että noi laadukkaat räkkivehkeet ei ole tarkoitettu siihen kitaran ja vahvistimen väliin. On vähän eri signaalitasot kyseessä.

Noita pedaaleja on tosi laadukkaitakin kuten juuri carl martin.
Rule #1: There are no rules.
Socialite
28.01.2004 08:51:48
Kyllä se on ihan käyttökelpoinen peli...vasttaväitteistä huolimatta! Myönnetään kyllä, että monet pedaalikompurat on aika leluja. (Keeley tosin olisi superfantsu laitos!)

Kun ja jos haluat saada kontrollia esim funkkomppaukseen, kevyt rosoihin sileyttä jne., hyvä kompura fiksusti käytettynä on..on ?? hyvän kuuloista!
"...ja vie ne haisevat pyykkisi helvettiin!"
FoN
28.01.2004 10:07:38
Itse olen pitänyt Guyatonen ST-2 kompurasta
http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Guyatone/ST_2-01.html .
On pieni kuin mikä, halpa, ja sisältää mahdollisuuden
miksata kompressoidun signaalin puhtaan kanssa.
"there's no one in hell, all the devils are here." -WS
Kossu
28.01.2004 10:21:15 (muokattu 28.01.2004 10:22:52)
Laadukkaan räkkipelit ja pedaalit ovat aivan eri sarjassa eivätkä lue toisiaan millään lailla pois, kyllähän Knofflerkin käyttää vielä Boss:ia vaikka räkissä on puoli tusinaa yli 10000 €:tä kappale maksavia putki Avaloneita. Pedaalikompura on rupinen efekti - rupisen rock´n rollin maailmassa, eikä sitä mikään Manley Vo-box korvaa.

Minä sanoisin että kompura pedaalit ovat parhaimmillaan joko kirkaan kuulaissa Fender Tele - Fender Twin kantri- tai pop-soundeissa tai sitten aivan toisessa ääripäässä valtavan massiisiivissa särösoundeissa, joissa ei ole dynamiikkaa lainkaan.

Muuten onkos tuo Guyatone opto-elementeillä tehty?
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Jäärä
28.01.2004 10:35:18
Mulla on MXR Dynacomp ultracleaneissä soudeissa jossa tarvitan hieman rivakampaa plekukäden vatkausta (aika miedoilla asetuksilla kuitenkin). On päällä ehkä n. 10% biiseistä.
"Koneella on koneen tahti"
makoskela
28.01.2004 11:04:31
Juu. Kysymys oli siis kompressiosta. Eikä efektistä...?
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?'
-J
28.01.2004 11:15:59
Itse käyttelen CS-3:a tuomaan sustainia ('lisäsyvyyttä') chorus ja clean -soundeihin. Särön kanssa en sitä juurikaan käyttele, koska JCM800 ja SD-1 tulevat niin mukavasti juttuun keskenään.
Mikä olisi tullut Titanic -elokuvan nimeksi, jos pääosassa olisi ollut Arnold Swarzenegger? *Muskelivene
FoN
28.01.2004 11:52:21
Tietääkseni tuo microsarjan Guyatone-kompura ei ole optinen.
En ainakaan ole missään nähnyt sitä mainostettavan sellaiseksi
eikä sisuskaluissakaan muistaakseni moisia komponentteja näkynyt.
Itse käytän laitetta paljolti myös limitterinä vaimentamaan
sen edellä karjuvaa 4ms Noise Swashia.
"there's no one in hell, all the devils are here." -WS
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)