Aihe: Fenderin mysteeri
1 2 3 4
Karlsson
12.10.2007 11:47:40
Tarkoitatko, että soittimet ostetaan myytäviksi?

No mihinkäs muuhunkaan?
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
kettu77
12.10.2007 11:52:50

Elikkäs Fenderissä ei ole muuta taikaa kuin hyvä jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus? Aika hepposet perustelut tonnin investoinnille...
Kyllä se niin on että tarvitsen basson jossa on sitä "cool-factor:ia"... Ei sitä muuten jaksa harjoitella. Nykyinen keppi on ihan paska mutta aina kun näen sen siinä seinällä niin se kutsuu minua doodlaamaan, enkä pysty vastustamaan...
Naisillakaan ei ole samanlaista vetovoimaa =)
hemmo
12.10.2007 12:01:42

Kyllä se niin on että tarvitsen basson jossa on sitä "cool-factor:ia"...

Jos tuossa ei ole sitä niin ei sitten missään.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=192218
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä.
mr.bungle
12.10.2007 12:35:03

Elikkäs Fenderissä ei ole muuta taikaa kuin hyvä jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus? Aika hepposet perustelut tonnin investoinnille...
Kyllä se niin on että tarvitsen basson jossa on sitä "cool-factor:ia"... Ei sitä muuten jaksa harjoitella. Nykyinen keppi on ihan paska mutta aina kun näen sen siinä seinällä niin se kutsuu minua doodlaamaan, enkä pysty vastustamaan...

No ainakin mun presari on ihan ykkösdoodlailubasso, vaikka aika harvoin treeniksellä käykin. Ja jos jossain on cool-factoria niin presarissa!
bassolla hanuriin
absqua
12.10.2007 12:42:26 (muokattu 12.10.2007 12:46:20)

Parasta Fenderissä (siis p-bassp & jazzbasso) on selkeä ominaissoundi, joka toimii missä tahansa ja erottuu hyvin muiden bändisoittimien joukosta. Ja sitä ominaissoundia ei pysty munaamaan ainakaan basson potikoita väärin säätelemällä, ellei sitten väännä vahingossa volumea kiinni.

Mutta hei, sä et selvästikään diggaa fendereistä yhtään, joten on kai aika helppoa sun päätyä johonkin muuhun valmistajaan? Hyviä bassoja tuohon hintaan valmistaa moni muukin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
kettu77
12.10.2007 12:43:59

...kauneus on katsojan silmässä...
Torilla myydään yhtä AV-bassoa joka herättää eroottisia tunteita meikäläisessä...
kettu77
12.10.2007 12:47:52

Mutta hei, sä et selvästikään diggaa fendereistä yhtään, joten on kai aika helppoa sun päätyä johonkin muuhun valmistajaan? Hyviä bassoja tuohon hintaan valmistavaa moni muukin.

Ei mulla ole mitään Fenderiä vastaan (paitsi ehkä ulkonäöllisesti). Kunhan ihmettelen sitä että niitä tyrkytellään ovista ja ikkunoista minulle. Mutta joo pointtisi soundista oli erittäin hyvä! Jotain erikoistahan noissa on kun niitä niin paljon käytetään, ja ehkä tuo ominaissoundi on juuri se?
Heikki L.
12.10.2007 12:47:53

...kauneus on katsojan silmässä...
Torilla myydään yhtä AV-bassoa joka herättää eroottisia tunteita meikäläisessä...

Jos tarkoitat sitä nelikielistä, niin se on hyvä ja laadukas soitin.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
absqua
12.10.2007 12:53:26
Mutta hei, sä et selvästikään diggaa fendereistä yhtään, joten on kai aika helppoa sun päätyä johonkin muuhun valmistajaan? Hyviä bassoja tuohon hintaan valmistavaa moni muukin.

Ei mulla ole mitään Fenderiä vastaan (paitsi ehkä ulkonäöllisesti). Kunhan ihmettelen sitä että niitä tyrkytellään ovista ja ikkunoista minulle. Mutta joo pointtisi soundista oli erittäin hyvä! Jotain erikoistahan noissa on kun niitä niin paljon käytetään, ja ehkä tuo ominaissoundi on juuri se?

Se on pitkälti se. Osansa on myös historialla: fender on alan pioneereja, joten sihen soundiin on totuttu suhtautumaan jo eräänlaisena alan standardina. Toki suurin syy fenderin voittokululle on loistavassa konstruktiossa jossa hyvä soundi, hyvä soitettavuus, hieno ulkonäkö ja edulliset valmistuskustannukset lyövät kättä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
kettu77
12.10.2007 13:18:32

Jos tarkoitat sitä nelikielistä, niin se on hyvä ja laadukas soitin.

...juuri sitä... läääääähhh...
hemmo
12.10.2007 13:22:56

...juuri sitä... läääääähhh...

No kuule, ostapa se ja koita myydä muutaman vuoden päästä. 8-)
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä.
Värinä
12.10.2007 14:09:52
Vähän samoja asioita olen tässä miettinyt viime aikoina. Itse diggailen ehdottomasti Fendriä. Syinä firman imago, soitinten ulkonäkö. Sen verran vähän olen erilaisia bassoja testaillut, etten oikeastaan osaa sanoa mikä on hyvä basso ja mikä ei. Toki osaan arvioida, mikä sopii käteen ja mistä saan mieleiseni soundin, mutta tuo laadun mystinen käsite ei bassojen suhteen ole oikein auennut. Pidän fenderiä parempana kuinibanezia, mutta en tiedä onko sillä laadun kanssa mitään tekemistä.

Mutta fenkuista vielä... Itselleni fenderin muotoilu on oikeastaan ainoa mikä miellyttää silmää. Jotkut puoliakustiset myös, mutta lankkubassojen puolelta fenkku on mielestäni ykkönen. Ja arvioisinpa, että mieltymykseni liittyy juurikin kyseisen valmistajan pitkään historiaan ja vankkaan kannatukseen. Niin moni soittaja on presarinkanssa levynkansissa ja keikoilla poseerannut, ettei muut mallit oikein näytä tarpeeksi rokkaavilta. Paitsi eilen alkoi Jaguar basso kiinnostaan. Voi ku se olis hieno kaikkinen vipstaakeineen...

This is my truth.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
hollstro
12.10.2007 15:18:48

En ole muuten tähän päivään saakka saanut bassoa kouraani joka EI olisi kaulapainoinen... =)

Mulla noiita Presareita, Musareita, Jazzeja ja yksi Thunderbirdin kopio (Greco) ja se T-bird on ainut kaulapainoinen niinkuin se orggiskin. Kaikki noista on laatupelejä. Eri saundisia vaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kondensaattori
12.10.2007 16:26:42
No Fender on kehittänyt hyvän konseptin sähköbassolle sillon 50 vuotta sitten, joka toimii kaikessa musassa ainakin kohtalaisesti. Fenkusta on tainnut tulla sähköbasson symboli muutamassa kymmenessä vuodessa.
slapvete
12.10.2007 17:01:30 (muokattu 12.10.2007 17:02:42)
En ole muuten tähän päivään saakka saanut bassoa kouraani joka EI olisi kaulapainoinen... =)

Tsekkaas tää, muutenkin:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=192090

Ei välttämättä. Useimmiten toki laadukkaista osista tehty ja viimeistelty. Musson saundi on makuasia.

Tosi. Siksi erityyppisiä bassoja ja arvontaa niiden suhteen ilmeneekin.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
Antti K.
12.10.2007 17:50:54
Tsekkaas tää, muutenkin:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=192090

Hieno peli! Elä hyvä veli myy!

Tosi. Siksi erityyppisiä bassoja ja arvontaa niiden suhteen ilmeneekin.

Niinpä, mullakin oli parhaimmillaan pari vuotta sitten 5+1 bassoa (tuo 1 oli tyttäreni Mustang). Nyt olen sitten laumaa pienentänyt. Muut jouti mennäkin :-), mutta oikeastaan Squierin Jassoa en olisi myynyt, ellei kaveri olisi halunnut sitä, ja itselläni oli vähän rahan tarvetta!
Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa!
Boxeri
12.10.2007 18:38:08
Ehdotan seuraavaa: Kun satut asumaan hellsinkissä, niin testaa mahd.paljon eri merkkejä ja merkkien sisäisiä malleja. Kierrä liikeestä toiseen.

1 päivä käyt vaikka fenkkuja jatsia presaria läpi ja painat mieleesi yksityiskohtaisesti jokaiset + sekä - merkkiset värähdykset.
Mietit ja nukut yönyli.. alitajunta tekee töitä tietämättäsi.

2. päivä ota vaikka musarit ja sama homma kuin yläpuolella

3. warvickit jne..

OK, muutaman viikon päästä, kun olet mielestäsi löytänyt parhaimmat jyvät akanoista eli 3-4 kovinta basoa sortattua sekamelskasta, niin ota kierros vielä uudestaan. Analysoi ja odota vielä.. maltti valttia koska nyt ei olla huutokaupassa! Tästä eteenpäin lasket rahoja ja katsot mitä niillä mahdollisesta saat ja milloin saat, jos pitää alkaan säästämään.

ps. jossain vaiheessa saattaa hulluus iskeä* (kuuluu asiaan) ;-D
One too many wasted sunsets
blessed
12.10.2007 19:27:18

Suosittelen myös AV:ita, tosin tämä nyt ei liene yllätys:) Itelle on kyllä aina fenderin jazzi sopinu käteen, mutta se on se ulkonäön ja soundin tylsyys, jotka minut on siitä erottanu (tosin am delux fmt on kyllä hieno) IMO.

Niin ja sitten vielä tämä iänikuinen ärsyttävä kommentti: säästä vielä hieman niin saat sen (tämän hetken) "unelmiesi" basson, torillahan on yks hintaan 1350e, jollei oo nyt sitten mennyt:)
Goswin
12.10.2007 19:33:40
Omasta mielestäni kaikkein tärkeintä on soitettavuus. Jollei käy käteen, ei paljon tule soiteltuakaan, ainakaan jollei keikkaa pukkaa. Toinen asia on saundi. Jollei yhtään nappaa, niin eipä siinä mielikään mettä keitä. Sitten tulevat ulkonäkö, vaihto- ja absoluuttinen arvo, ehkäpä imagokin. Fender rulaa koska kaikki nämä ovat aika kivassa kompromississä eikä tarvitse mitään putiikkipeliä hommata, jos on soitannolliset arvot etusijalla. Toisaalta, jos tietää mitä haluaa ja rahat riittävät, ei mikään sen hienompaa kun ruveta speksejä latomaan! Pointti on vaan siinä, että omintakeiseen saundiin voi työlääntyä, jollei tosiaan tiedä mistä tykkää. Ja kun muittenkin tarttis edes vähän sietää sitä tilutusta... Ja jos mieltymykset selkeytyvät, se vaihtoarvo alkaa kristallisoitumaan konkreettisesti. Fenkku voi kuulostaa vähän yllätyksettömältä, mutta siinä sen voima onkin. Kappalemääräänsä nähden Fenotyyppejä myynnissä aika maltillisesti? Kyl se hyvä o, sillei voi munat ittees iha kokonaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)