Aihe: Kamat kotiäänitykseen part.2
1 2
Chade Fallstar
09.10.2007 17:35:45
Ps. Kannattaa harkita myös dynamista mikkiä jos nauhoitus tilassa akustiikka ei ole kohdallaan. Itelläni se on esimerkiksi omassa huoneessa ongelma joten käytän Shure Sm 58. Mutta yhellä koululla on laulukoppi siellä käytän tota Behringer B1 ja on sika hyvä, ku tökkkää vähän kompressoria, et saa tausta äänet pois.
Pps. Shure 57 on paras soitin mikki :)

Tästä tekstiläjästä ei kannata ottaa opikseen muuta kuin että 57 on kelpo mikki moneen tarkoitukseen.
Huonon akustiikan kanssa painimiseen ei auta se onko mikki dynaaminen vai kondensaattori, vaiko kenties nauhatekniikkaa. Siinä merkityksellinen on lähinnä mikin suuntakuvio ja taajuusvasteellakin on merkitystä.
Behringer B2 tai B1, en muista kumpi, on ollut ainoita aidosti huonon kuuloisia mikkejä mitä olen käyttänyt. Saattaa olla että mulla oli viallinen yksilö.
Mitä kirjoittaja tarkoittaa taustaäänien poistamisella kompuran avulla, sitä en tiedä.
Kompressori toimii käytännössä päin vastoin. Ehkäpä tässä tarkoitettiin noisegate-tyyppistä vehjestä, joka kompuran yhteydestä monasti löytyy.

Kuuntele/lue enemmän, kerro "totuuksia" vähemmän. Kyl se siitä.
Henri93
09.10.2007 19:22:14 (muokattu 09.10.2007 19:24:05)

Ehkä toi Behringer oli vähän huono esimerkki, mut jos laittaa vieräkkäin ton t.bone sc400 ja behringer b1, niin kyllä mun käytössa ainakin behringer on parempi vaikka nyt onkin samalla leimalla. Voihan olla, että ostamani T.bonet ovat olleet huonoja malleja tai yksiöitä, mutta moni muukin on ollut asiasta samaa mieltä. Jos julkaistavaa kamaa oot tekmässä niin se on sitten ihan eri asia, mut kyllä ite lähtisin siitä et ekaksi kannattaa hommata vaan hyvät nauhoitus laitteet mikit ja äänikortti ja jotku loopit ja nauhoitelee niillä. Ja jos saa jotaki hienoa aikaseksi jonka haluaa pistää sit jalkeluun niin sitten menee studioon ja miksaa ja masteroi siellä. Mielestäni dynaaminen mikki ei heijasta niin paljon nauhoitus tilaa kuin konkka. Taustan poistoon tarkoitin noisegatea. Kiitokset korjailusta.

Edit: Se vielä, että tota B1 olen käyttänyt vaan demojen nauhoitukseen joten voisko sanoa näin et se on siihen ihan hyvä. Ehkä olen vähän kokematon, mutta tässähän sitä oppii :)
Werihukka
10.10.2007 15:05:27

Ehkä toi Behringer oli vähän huono esimerkki, mut jos laittaa vieräkkäin ton t.bone sc400 ja behringer b1, niin kyllä mun käytössa ainakin behringer on parempi vaikka nyt onkin samalla leimalla.

En ihmettele, sillä behringer maksaakin enemmän. Laitappas T-Bonen SC450 ja behringer vastakkainasetteluun, niin tulokset voivat olla hieman objektiivisemmat, kun kyseessä olisi tällöin saman hintaluokan mikrofonit.

T-Bonella on erittäin hyviä mikkejä hinta/laatusuhteeltaan, kun ostaa niitä kalliimpia T-boneja, jotka ei ole edes kovin kalliita ollakseen ihan käyttökelpoista tavaraa ja niillä saa todella hyvää jälkeä aikaiseksi.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
Henri93
10.10.2007 16:57:21

Niin se varmaan on. Pistin vain ton 400 siksi ku mulla itellä on ollut se. miten nuissa kalliimmissa onko kuinka kestäviä.
Antti1
10.10.2007 20:17:12
miten nuissa kalliimmissa onko kuinka kestäviä.

No jos puhutaan ihan konkkamikistä, niin ne on _aina_ todella herkkiä laitteita. Niitä ei saa tiputtaa, niihin ei saa räkiä, ne pitää säilyttää tietynlaisissa oloissa jne. Kyllä ne t-luut ihan kestää.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Henri93
12.10.2007 08:46:21

Se mun peli meni siksi vissiin rikki et siinä ei ollu popkilleriä tai tuulisuojaaa edessä. Myöhemmin ostin semmoisen onneksi :) ...Tai niin ne ainaki Thomannilla sano mut sain uden mikin ja ilmatteeeksi ja siitä + Thomanin palvelulle.
Väärä paikka, väärä aika
Hornanturska
12.10.2007 18:34:33
Niitä ei saa tiputtaa, niihin ei saa räkiä, ne pitää säilyttää tietynlaisissa oloissa jne. Kyllä ne

Keväällä pistin C414:n kahdesta metristä naamalleen. Sydän hyppäs muutaman lyönnin. Eipä tuo onneksi ollut moksiskaan.
"...jos mättöä kaipaat ja sulla on alle 50 vattine paska vahvari ni unohda mätöt, mikit ei vaa joteki anna sitä säröö?itteki jouduin hankkii 50 wattise ibanezi" - MEGA_DETH
Marklar
12.10.2007 20:31:17
En kykene ostamaan studiomonitoreja, ainakaan pitkään aikaan. Saan kyllä tulevissa nauhotussessioneissa lainaan rumpalin sennheisserin jättikuulokkeet (tiedä sitten näistä äänityshommissa). Mulla kuitenkin on maestron 100w kajarit, sellaset isot kotistereo-kajat kirjahyllyssä, jotka ei siis ole aktiivit. Onko mitenkään mahdollista (tai edes järkevää) käyttää noita maestroja äänityksissä äänentoistoon? Mulla on 3 viritinvahvistinta ja ostan m-audion fast track pro ulkosen äänikortin.
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
Halsu
12.10.2007 21:19:15

Kiitos paljon kommenteista. Sitten vielä omat kommentit.

-Onko kellään kokemusta niistä t.Bone EM700-konkista?
-Ja sitten niistä monitoreista, mietin juuri että riittääkö tavalliset stereot, mutta eipä taida riittääkään :). http://www.thomann.de/fi/edirol_ma15d.htm mites nuo?
-Kuulokkeista: t.bonet menossa soittajan/laulajan kuunteluun, yhdet Sonyn kuulokkeet on kans omasta takaa.

EM700:sta ei oo kokemuksia, mutta uskoisin että ovat hyvät hintaisikseen, kuten muutkin T.Bonet yleensä tuppaa olemaan. Toki noi on jo niin halpaa hintaluokkaa että ei varmaan mitenkään hirveen korkeelle kannata odotusrimaa laittaa.

Tavalliset stereot riittää vaikka mihin jos ne on niinku oikeesti hyvät ;-)

Huoneakustiikka vaikuttaa soundiin todella paljon. Kalliistakaan tarkkailuskobeista ei oo paljoa hyötyä jos huone on huono.

Tärkeää on, että tietää miltä musa yleensä kuulostaa siinä tarkkailussa missä miksaa - ja jos oma tuotoksesi kuulostaa samalta kuin oikeat levyt, ei se nyt NIIN kauheen pielessä liene.

Itse miksaan lähinnä luureilla - niillä mä musaakin kuuntelen pääasiassa, se on mulle tutuin ympäristö. Riittää mulle demomeiningissä mainiosti.
CU -- Eki
Halsu
12.10.2007 21:24:01

Keväällä pistin C414:n kahdesta metristä naamalleen. Sydän hyppäs muutaman lyönnin. Eipä tuo onneksi ollut moksiskaan.

Mä oon tehnyt vastaavan mun T.Bone SC450:lle. Kaatui pitkä puomiständi suoraan mikki edellä betonilattialle.

Hups.

Grilliin tuli lommoja, mutta mikki pelittää edelleen moitteetta, vika jäi kosmeettiseksi. Yllättävän kestävä peli.
CU -- Eki
art-turku
13.10.2007 19:26:22
Ei niiden nyt ihan tosta syystä sentään pitäisi hajota.

Nauhamikkien nauhahan voi kuulemma revetä jo puhaltamisesta.
Danko
14.10.2007 00:14:03

Nauhamikkien nauhahan voi kuulemma revetä jo puhaltamisesta.

phantomia kannattaa kans kokeilla tarjota.

not.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
samic
14.10.2007 01:11:34

phantomia kannattaa kans kokeilla tarjota.

not.

Ribbon ei välitä sinänsä phantomista yhtään mitään jos kaikki on kunnossa,sit jos on viallinen piuha phantomin kans ni sit saattaa mennöö rikki..eikä välttämättä ees sillonkaan ku mikrofonin sisällä jo itsessään on muuntaja erottamassa phantomin nauhasta...
http://www.sn-audio.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)