AngusYoung 23.09.2007 18:08:18 | |
---|
Olen kokematon laulaja ja minua kiinnostaisi kovasti laulaminen, mutta lauluääneni on aivan kamala. Pystyisikö harjoittelemalla ns. parantamaan lauluääntään (ja nimenomaan sitä ääntä)? Tiedän että harjoittelu vaikuttaa positiivisesti esim. mitä enemmän harjoittelee, niin sitä korkeammalta voi laulaa. Tää on vaikee selittää, mutta toivottavasti tajusitte asian pointin. |
tanjuli 23.09.2007 23:17:39 | |
---|
Olen kokematon laulaja ja minua kiinnostaisi kovasti laulaminen, mutta lauluääneni on aivan kamala. Millä tavoin? Onko lauluäänesi radikaalisti erilainen kuin puheäänesi (oletan että puheäänesi on ok, koska sanot että lauluääni on kamala)? Voisiko syynä olla se että olet kuullut lauluääntäsi vielä niin vähän ettet ole vielä tottunut siihen? Onko joku muu sanonut että lauluäänesi on kamala, vai onko tämä oma henkilökohtainen mielipiteesi? Pystyisikö harjoittelemalla ns. parantamaan lauluääntään (ja nimenomaan sitä ääntä)? Pystyy. Suuretkin saundimuutokset ovat mahdollisia, varsinkin jos kyseessä on joku äänentuoton häiriö (vuotoisuus, liika paine, epätäydellinen äänenmurros tms). KUNHAN tietää mitä harjoittelee. Ihan lallattelullakin pääsee jo eteenpäin kunhan pitää huolen siitä ettei tunnu epämukavalta tai satu, mutta opettajan kanssa löytää ehkä (ainakin ensialkuun) ne parhaimmat ja tehokkaimmat harjoitukset. Tiedän että harjoittelu vaikuttaa positiivisesti esim. mitä enemmän harjoittelee, niin sitä korkeammalta voi laulaa. Jos lähtökohta on oktaavin ääniala, yksi voimakkuus, yksi saundi joka kiristyy äänialan ylä- ja alapäissä, niin treenillä on mahdollista saavuttaa kolmen oktaavin ääniala sekä laaja dynaaminen ja saundillinen skaala. Jos siis treenaa oikeita juttuja oikeaan aikaan ja pinnaa riittää sen useamman vuoden. Vanhan italialaisen koulukunnan mukaan hyvän lauluäänen kouluttaminen kestää minimissään 7 vuotta, eikä se liene kaukana totuudesta. Hyvä laulaja kun on paljon enemmän kuin pelkkä hyvä ääni ja hyvä tekniikka :) Lykkyä treeniin, äläkä anna itsesi lannistaa itseäsi! En tunne ketään, joka ei olisi oppinut laulamaan vaikka olisi harjoitellut. Tunnen tosin monia, jotka eivät ole oppineet laulamaan vaikka ovat käyneet tunneilla, luennoilla, keikoilla, lukeneet kaiken mahdollisen ja keskustelleet netissä laulamisesta - mutteivät koskaan harjoitelleet laulamista. Laulamiseen pätee ihan sama kuin muihinkin instrumentteihin - vaikee oppia treenaamatta, mutta treenaamalla oppii :) [i hear voices but at least they're on tune] |
AngusYoung 03.10.2007 21:45:13 | |
---|
Voiko harjoittelemalla saada lauluääntä esimerkiksi käheämmäksi jos harjottelee? Haluaisin samantapaisen lauluäänen kun esim. Duff McKaganilla, mutta mulla on tämmönen Jann Wildemäinen nenä-ääni. |
IJarro 04.10.2007 12:33:43 (muokattu 04.10.2007 12:35:10) | |
---|
Voiko harjoittelemalla saada lauluääntä esimerkiksi käheämmäksi jos harjottelee? Haluaisin samantapaisen lauluäänen kun esim. Duff McKaganilla, mutta mulla on tämmönen Jann Wildemäinen nenä-ääni. Voi. Mä ainakin harrastan paljon matkimista. Välillä imitoin paul simonia, välillä göstää ja väilillä stevie wonderia. Oma ääni saa vaikutteita. Jos jonkun laulu kuulostaa hyvältä, en koe sitä vääräksi että "kopioi" tai "apinoi" siitä jotain omaan lauluunsa. Edit: tietty siis suora lauluäänen matkiminen vaikka keikalla on jo vähän liikaa, mut pienet vaikutteet on aina vaan plussaa. Etenkään jos ei vielä pidä omaa ääntä täydellisenä =) Let's do some living after we die... |
Shadowling 04.10.2007 15:18:31 | |
---|
Aloittelijana se oma ääni voi kuulostaa kauhealta jo pelkästään sen takia että ei juuri ole oikea tekniikka hallussa ja vire on päin honkia. Matkiminen toki kannattaa, vaikka kannattaa yrittää etsiä se "oma" tyyli laulaa. Vaikkakin se saattaa löytyä juuri tuolla tavala. Apinoit vaan vähän muita ja mikä sopii sinulle parhaiten, luultavasti kuulostaa myös parhaalta. Raspia kannattaa juuri ääneen kokeilla, mutta niin että kyseinen tekniikka ei koske, sillä silloin tekniikka on väärä. Mutta, harjoitus tekee mestarin :) Instrumenttisi on parhaimmillaan kevyessä epävireessä! |
Kertokaa jotain helppoja harjoituksia, jolla lauluaan saisi parannettua. Tämä siksi, koska olen aina toiminut soittajana ja nyt minut laitettiin laulamaan itsenäisyyspäivän juhlissa Finlandia hymnin bassopuolta. Ongelmana on vaan se, että eläessäni en ole juurikaan mitään laulanut. Saako parissa kuukaudessa mitään merkittävää aikaiseksi? Ku se lähtee, ni se lähtee. |
Väinämöinen 16.10.2007 10:30:43 | |
---|
Kertokaa jotain helppoja harjoituksia, jolla lauluaan saisi parannettua. Laulamalla. Vaikkapa juuri sitä Finlandian bassopuolta, jos sinun se on määrä osata. Laula mikkiin ja äänitä lauluasi, minkä jälkeen kuuntelet äänittämääsi laulua. |
Teemu44 28.11.2007 21:07:30 | |
---|
Yksinkertainen ohje: Laula pelkkiä vokaaleja, siis keskity vain niihin. Teemu/Kasari |
wewwie 03.12.2007 22:50:18 | |
---|
Yksinkertainen ohje: Laula pelkkiä vokaaleja, siis keskity vain niihin. Teemu/Kasari Jonkinlaiset perustelut voisi olla paikallaan tähän. It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it! |
Robert 08.12.2007 22:29:38 (muokattu 09.12.2007 03:28:58) | |
---|
Känniviestin editoin pois. Tarkemmin sanottuna linkin "laulu"näytteeseeni:) Ei muuta, jatkakaa! ... |