Aihe: Kitaran säätö, C-vire (QOTSA saundi..)
1
Kashmir
11.10.2007 14:59:06 (muokattu 11.10.2007 15:04:55)
Tarkoituksena olisi säätää epiphonen supernova toimimaan hyvin alas c-vireeseen viritettynä. Kitara on tommonen semi-hollowbody tyyliin Gibson ES-335. Ideahan tulee queens of the stone age ja kyuss bändien toiminnasta virittää yleensä kitaran kaikki kielet kaksi sävelaskelta alaspäin ja qotsan äijäthän soittaakin nykyään melkein pelkästään semi-hollowbody kitaroilla.
Itse olen ihastunut saundiin mitä tommosella kikkailulla saa aikaseks ja olis mielenkiintosta koittaa miltä soitto kuulostas kuhan on ensin tehnyt tarvittavat säädöt. Eli kysyisinkin teiltä viisaammilta neuvoja tuohon teknisen puolen toteutukseen.

Olen ymmärtänyt että tämmöinen toimenpide vaatii todennäköisesti ainakin suht paksun kielisetin. Minkähän laista kielikokoonpanoa kannattaisi lähteä kokeilemaan? Kitaran säädötkin menee uusiks eli pitää intonaatiot ja hienovireet säätää, kaularautaa vääntää jne.? Kannattaakohan nuo toimenpiteet jättää jonkun ammattilaisen tehtäväks vai itse yrittää? Mietin myös sitä, että kuinka hyvin epi pystyy pitämään uuden vireen koska jos se muodostuu ongelmaksi niin todennäköisesti kitaraa täytyy myös laittaa uuteen uskoon vaihtamalla siihen parempia osia (talla, virityskoneisto..?).

Ja älkää nyt kritisoiko että voi niitä biisejä soittaa normivireelläkin ja että on turhaa matkia viimesen päälle jotain artistia . Minua kiinnostaa erilaisten saundien hakeminen ja kun sain paremmalta puoliskoltani lainaan tuon edellä mainutun epin, niin iski kiinnostus kokeilla tuota josh homme tyylistä setuppia. En sentään aio soittaa bassovehkeiden kautta ja ostaa kaikkia samoja pedaaleita kun mies, mutta haluan kokeilla minkälaista juttua saan ite kehitetyks tuommosilla kitaran säädöillä.

Tuossapa vielä linkki qotsan live aktiin jos ketään kiinnostaa -> http://www.youtube.com/watch?v=haWVIaslEOs
Joees
11.10.2007 15:39:41
Näistä säätö- ja kielijutuista on oikeesti ollut jo miljoona topikkia...

Mutta. Kyllähän nuo paksummat kielet on suositeltavampia alemmissa vireissä.

Tallaa sun tuskin tarvitsee vaihtaa uutta, ellei sitten intonaation säätövara lopu kesken, mitä kyllä en usko tapahtuvan kuitenkaan.
Sen sijaan paksummat kielet vaihdettaessa on myös kovin fiksua suurentaa satulan uria kielille. Muuten kinnaavat kiinni todella mainiosti ja vireessä pysyminen on vähän niin ja näin.

Kaularautaa saattaa joutua säätämään.

Nuo operaatiot eivät just nyt niin pahoja ole, etteikö niitä voisi itse tehdä. Ainakaan intonaatio ja kaularauta. Sen sijaan satulan uria suurennettaessa helposti tulee samalla kurattua koko satula käyttökelvottomaksi. Varovaisuudella sekin onnistunee kyllä, vaikka ei oliskaan just niitä parhaita työkaluja.

Äh, en mä jaksa enää, sori.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Joees
11.10.2007 15:59:19
Runguttaa niitä uria siihen tulevalla punotulla kielellä. Tähän asti toiminut ihan hyvin.

Jep.

Kannattaa silti muistaa että ei syvennä sitä uraa...
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
H.Corruption
13.10.2007 02:01:35
Kokeilin jotain Rotosoundin settiä (12 - 56), jossa G-kieli on punottu eikä mulla Lespassa tullu intonaation kanssa ongelmia. Satulaan ei onneksi tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Tosin hommasin varuilta Earvana-satulan, jota en ole vielä asentanut. Muissa kitaroissa käytän omaa custom-settiä, joista lähes kaikki ovat C-vireessä.
trih
13.10.2007 02:53:20 (muokattu 13.10.2007 03:07:08)
Viritä ny hyvä mies se keppi siihen C-vireeseen nykykielillä ja lähde siitä. Jos menee liian lötköksi (kuten menee jollei "osaa") niin paksumpi setti vaan kiinni. Ei tää mitään ydinfysiikkaa ole. Kaularautaan ei tarvi koskea ennenkuin TARVITSEE SÄÄTÄÄ. Minä olen heitellyt kaikenlaisia superpaksuja settejä soittimiin ja säätänyt kaularautaa tarpeen vaatiessa. Olen iskenyt kitaraan paksuimmat mahdolliset kielet ja virittänyt sen B-vireeseen. Ei tarvinnu koskea kaularautaan. Tarvitsi siirtää tallapalat vaan taaksepäin eli osasin käyttää ruuvimeisseliä. Sen lisäksi auttelee sen kielen satulan urasta tai hinkkaa kuten yllä on mainittu. Näissä kitaran säätöjutuissa on liikaa jotain poppamieshommia jotka ilmeisesti kiertää "isältä pojalle"-tyyliin. Kyllä näin simppelit hommat pitää ite osata mun mielestä. Ei se Hommekaan ole menny kysymään että käykö teille muut jos viritän kitaraa poikkeavasti. Eiköhän se ole itse keksinyt säätönsä ja sitä myöten musiikkinsa. Anteeksi vuodatus mutta ärsyttää näiden puupalikkasoittimien mystifiointi. Mutta toisaalta tää vuodatus on varmaan lähellä Hommen ajatusmaailmaa :D.

Sen verran lisäystä että jos rahaa ja aikaa riittää niin vaivaa kyllä säästyy viemällä suoraan huoltomiehelle tuo kepukka kielten vaihtoon ja säätöön. Itse olen tosiaankin sellainen jolle jo kepin raahaaminen huoltoon veisi aikaa, vaivaa ja rahaa sen verran että tykkään räpeltää kieleni itse.
Enemmän säröä ja vähemmän middleä.
Umas
13.10.2007 03:38:55 (muokattu 13.10.2007 03:42:03)

edit.
Kännissä olin. En lukenu loppuun. Tee juuri niinkuin tuossa sanoit =)
edit2. Veistämällä tein tokain satulaa vähän paksulle setille sopivammaksi. Kannattaa olla tosin varovainen.
http://www.addictinggames.com/bonelessgirl.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)