Baraka 10.10.2007 18:53:08 | |
---|
En tiiä kuuluuko tää tänne alueelle vai kitarakamat alueelle,mut laitoin tänne koska ajattelin et tää liittyy tatsiin. Joten, mua ärsyttää suunnattomasti ku soitan kitaralla jotain pätkää yheltä kieleltä säröt päällä (tarkoitan ei voimasointuja) niin siinä kuuluu se vittumainen pikkausääni sivussa. Ja ei auta vaikka kuinka säädän middlesaundista sirkkeleihin asti. Että miten sen saisin siitä poistumaan,johtuuko se kamoista,saundista vai tuosta tatsista. Jos kukaan edes tajusi. Neuvoja kaivataan ennenkuin jotain lentää seinään. Kiitos. |
KurtCobain 10.10.2007 18:57:13 | |
---|
Mää en oo iha varma mitä tarkotat mutta jos tarkotat samaa mitä mää luulen nii kokeile eri plektroilla :D "7-kielisistä kitaroista lähtee aika möreet äänet" |
Plektran tyyppi vaikuttaa toi paljon pikkaussoundiin...hommaa erilaisia plekuja ja kuuntele mikä niistä antaa sulle sopivimman äänen. Yleensä se menee näin, et mitä paksumpi ja tylpempi pää ns.kyynelmalli, sitä vähemmän pikkausääntä, mitä ohkasempi ja terävämpi, sitä enemmän... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
ushimir 10.10.2007 19:18:37 | |
---|
SE ääni mikä siitä plektrasta tulee vahvariin saakka kuullostaa mun mielestä nopeessa alternatessa TODELLA hyvälle =D... |
Snowblind 10.10.2007 19:42:01 | |
---|
Ja ei auta vaikka kuinka säädän middlesaundista sirkkeleihin asti. Eikö nuo ole sama asia? Helpoitenhan tuo lähtee pois vetämällä tonet kitarasta, treblet ja middlet vahvarista nolliin. Sitten kuulostaa hirveältä mutta eipä kuulu pikkaukset. Sitäpaitsi se pikkauksen kuuluminen on hieno asia, varsinkin riffiplöräyksissä. toi kötsöm ötsöm mötsöm -kohta menee oikeesti "nytsynlää, nytsynlää..." |
Bookkeeper 10.10.2007 20:20:42 | |
---|
Plekun malli/materiaali vaikuttaa, ja sitten pikkauskulma. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
migreeni 11.10.2007 01:42:14 (muokattu 11.10.2007 01:44:11) | |
---|
se vittumainen pikkausääni sivussa. Millainen ääni nyt siis on kyseessä? Se korkea sivuääni vai sellainen botnekas tms? Jos kyseessä on vaihtoehto A: Käännä plekua (oikeakätiset) vastapäivään, ettei pleku oo ihan 45 asteen kulmassa. Pikkauksessa on aina se pieni ohikiitävä hetki lähtien siitä kun pleku aluksi osuu kieleen ja loppuen siihen kun pleku irtoaa siitä. Sekunnin murto-osan ajan se kuulostaa vähän pickslidelta ja joitain tämä häiritsee. ja sitten pikkauskulma. Näköjään asia otettiinkin jo esille :) |
ankkiz 11.10.2007 18:06:05 (muokattu 11.10.2007 18:07:25) | |
---|
Itse tykkään mahdottomasti, jos vahvistimesta kuuluu pikkauskin. Tosin sillä ehdolla, että se on semmonen munakas (middlekäs?) "haukkaisu", sellainen *Choupchoup*, eikä sellainen löysä *fläpätifläp*, tai jotain raapimisen ja picksliden väliltä. - Ottakaapa tuosta nyt vittujakaan selvää :) EDIT: Ja kun tarkemmin miettii, niin tästä ei tainnut olla lieemmin mitään apua ketjun aloittajallekkaan. Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni) |
Baraka 12.10.2007 14:23:50 | |
---|
Joo no selitin to jutun kyl aika epäselvästikkin. Mutta en osaa selittää mitä haen takaa :p ehkä se johtuu vaan paskasa vahvistimesta :D |
Bookkeeper 12.10.2007 15:29:31 | |
---|
ehkä se johtuu vaan paskasa vahvistimesta :D Luultavimmin ei... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Jzci 12.10.2007 15:36:57 | |
---|
mut laitoin tänne koska ajattelin et tää liittyy tatsiin. Tatsistahan se paljon on kiinni miten tuo kuuluu. Itse ainakin olen pyrkinyt ihan määrätietoisesti treenaamaan pikkausta sillä tavalla että tarpeen vaatiessa pystyy soittamaan "hipelöiden" tyyliin esim. Eric Johnson jolloin pikkausääntä ei paljoa lähde ja nuottien "ätäkki" on melko minimaalinen. Tällaisen hipelöinnin vastakohtana taas sitten tuollainen Paul Gilbert tyylinen "porakone"pikkaus missä se että pelktran iskut kuuluvat, ja kunnolla, kuuluu vain asiaan. Se on muuten aika jännä homma miten tuohon Gilbertin jämäkkään pikkaukseen verratuna suurin osa muista tiluttajista kuulostaa ihan siltä kuin siellä kitaran varressa olisi joku pikkutyttö vähän nätisti näppäilemässä. Mutta siis itse kysymykseen. Tottakai nuo kaikki edellä mainitut (plektran paksuus, terävyys, vahvistimen säädöt ym.) vaikuttavat asiaan, mutta suurin merkitys on mielestäni kuitenkin lopulta siinä oikean käden tekniikassa. Elikkä treenaamaan vaan. Suosittelisin soittamaan esim. jotain tuttuja asteikoita (tai vaikka pelkkää yhtä nuottia, jotain sellaista kuitenkin missä vasemman käden soittoon ei tarvitse juurikaan keskittyä) ihan vain edestakaisin, ja pelkkää oikean käden tekniikkaa/otetta/tatsia muuttamalla yrittää saada, vaikka nyt vain siitä yhdestä nuotista, mahdollisimman erillaisia soundeja/sävyjä ym. ulos. Kyllä sieltä ennenpitkää pitäisi löytyä sellaisia tapoja soittaa jotka tuottavat omaa korvaa miellyttävän soundin. Saattaa kuulostaa vähän hölmöltä mutta tuo on vähän sellainen asia että siihen ei välttämättä tule kiinnitettyä huomiota ennen kuin ...no siihen kiinnittää tarkoituksella huomiota. |