Aihe: Emperor
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14 15 16
Hippoman
09.10.2007 21:42:25
Sanoisin, että se on lähinnä vain monimuotoistunut. BMmän perusaate on kuitenkin individualismi, josta sitten on johdettu tämä antikristillisyys yms. periaatteet. Useat bläkkisbändit käsittelevät asiaa LaVeyalaisen satanismin kautta, jossa on shown nokkakuvaksi valittu Saatana (vaikka varsinaista uskoa kyseisen veijarin olemassaoloon ei olisi). Emperorilla Saatana on symbolinen kapinallinen hahmo, samoin kuin esimerkiksi Ikaros ja Prometheus. Samaa perusaatetta siinä ajetaan takaa, joskin vähän eri paketissa kuin vaikkapa Gorgorothilla. Tähän ajatusmaailmaan viittaa myös vaikkapa Peccatumin The Moribund People, vaikka sillä on absoluuttisen minimaalisesti mitään tekemistä bläkkiksen kanssa.

Mitä musiikkiin tulee niin minusta Emperor jatkoi vain luonnollista kehityssuuntaansa, mikä sai tietenkin kaikki kovimmat puristit, jotka tahtovat vain kuulla uudelleen äänitettyjä versioita Transilvanian Hungerista, kiroamaan koko bändin alimpaan helvettiin. Tosiasiassa jätkät varmaan vaan halusivat kokeilla jotain uutta, vaikka se sitten johtaisi BM-leiman menettämiseen. Jotenkin muutenkin on naurettavaa, että tr00 äijät vetävät kasetin sisään kun joku päättää noudattaa koko genren perusideologiaa, eli tehdä niin kuin itse tahtoo. Joten, tuon ideologisen eron paljastuessa lähinnä harhaksi jäljelle jää vain musiikillinen ero ja mielipide siitä, joka on taas jokaisen itsensä arvoitavissa.

Lisäänpä vielä, että esimerkiksi Deathspell Omega ei käsittele uskonasioita samalla tavalla kuin muut bläkkisbändit (ainakin uudemmilla julkaisuillaan), tyylillisestikkin he poikkeavat huomattavasti perusbläkkiksestä, mutta silti kukaan ei ole kiistämässä sitä, että heidän musiikkinsa on BMmää.

Täytyy kyllä olla ihan samaa mieltä. Ja kaiken lisäksi Deathspell Omega, etenkin uusi levy, on aivan helvetin kovaa kamaa.
Elämä auki...ja ranteet.
marke-
10.10.2007 05:00:01 (muokattu 10.10.2007 05:01:45)
Sanoisin, että se on lähinnä vain monimuotoistunut. BMmän perusaate on kuitenkin individualismi, josta sitten on johdettu tämä antikristillisyys yms. periaatteet. Useat bläkkisbändit käsittelevät asiaa LaVeyalaisen satanismin kautta, jossa on shown nokkakuvaksi valittu Saatana (vaikka varsinaista uskoa kyseisen veijarin olemassaoloon ei olisi).

Sulla on Lexar hyvää jäsentelyä ja näin pois päin, mutta faktat kuntoon. LaVeylaisessa Satanismissa "Saatana" on vain pöllitty nimi omaan käyttöön. Saatana on paljon vanhempi käsite kuin LaVey ja Black Metal ideologia ei kyllä LaVeylaista Satanismia allekirjoita, jos sitä koitit sanoa.

Emperorilla Saatana on symbolinen kapinallinen hahmo, samoin kuin esimerkiksi Ikaros ja Prometheus.

Jep. Tässäpä vaikka hyvä esimerkki miten Ihsahn ei oikeastaan ikinä ole tajunnut koko juttua. Eikä näemmä kaikki muutkaan. Saatanan kun vaan ei olisi tarkoitus olla mikään hahmo, vaan kaikkeus. Saatana on personoitu lähinnä kristinuskossa, ja sen suunnan oppejahan ei näissä piireissä allekirjoitella nyt lähtökohtaisesti muutenkaan.

Mitä musiikkiin tulee niin minusta Emperor jatkoi vain luonnollista kehityssuuntaansa, mikä sai tietenkin kaikki kovimmat puristit, jotka tahtovat vain kuulla uudelleen äänitettyjä versioita Transilvanian Hungerista, kiroamaan koko bändin alimpaan helvettiin.

Ja silti jostain syystä Ihsahnin sävelkynän tylstyminen, sekä ideologinen taantumus, jota hän itse kutsuu "aikuistumiseksi", kulkevat aika vahvasti käsi kädessä. Minusta IX Equilibrium ja Prometheus on tylsää death metallia.

Tosiasiassa jätkät varmaan vaan halusivat kokeilla jotain uutta, vaikka se sitten johtaisi BM-leiman menettämiseen. Jotenkin muutenkin on naurettavaa, että tr00 äijät vetävät kasetin sisään kun joku päättää noudattaa koko genren perusideologiaa, eli tehdä niin kuin itse tahtoo.

No niinhän se varmaan on, mutta jos se ideologia on tärkeä/tärkein juttu bändissä, niin ei kai sen menettämisen jälkeen tarvitse enään tykätä, vai?

Lisäänpä vielä, että esimerkiksi Deathspell Omega ei käsittele uskonasioita samalla tavalla kuin muut bläkkisbändit (ainakin uudemmilla julkaisuillaan), tyylillisestikkin he poikkeavat huomattavasti perusbläkkiksestä, mutta silti kukaan ei ole kiistämässä sitä, että heidän musiikkinsa on BMmää.

Deathspell Omegan omistautuneisuutta ja idealismiä lähtee tuskin kukaan kiistämään, ja sen palon kyllä levyltä kuuleekin. Siinä on näin esimerkkinä ns. vitun asiallinen bändi kaikin puolin. DSO ei sinänsä ole mitenkään omalaatuista ideologisesti, mutta myönnettävä on, että poikkeuksellisen vahva uskonnollinen sanoma heillä on, jota vanhempi norjakama ei kyllä ihan yhtä tehokkaasti ilmaise. Voisi jopa sanoa, että DSO:n viesti on erittäin harras. Ruotsalainen Watain esimerkiksi on toinen erittäin voimakkaasti uskonnollinen bm bändi.

Tämän Black Metal keskustelun ongelma on seuraava: Hirveän moni luulee tietävänsä asioista sivustakatsojan, ns. 'fanin', silmin kaiken tai edes paljon. Itse en väitä olevani mikään bm-druidi joka tietää kaiken, mutta jatkossa argumentit olisi hyvä tehdä asiaan tutustumisen pohjalta, jos halutaan säilyttää keskustelun mielekkyys.

Eikä tarkoitus ole olla elitistinen: se on vaan vähän vitun vaikea lähteä selittämään yhtään mitään, kun sakilla on PERUSKÄSITYKSETkin aivan hukassa. Hieman sama kun mä alkaisin kommentoimaan kokeneelle rumpalille rumpujen virityksestä ja soittotekniikasta LUULOJENI perusteella, vaikken ole rumpusettiin koskenut sitten paljon yhtään.
Rakkaus
marke-
10.10.2007 05:19:10 (muokattu 10.10.2007 05:22:08)
Live-esiintymisten kanssa en kuitenkaan oikein näe miten tuo logiikka toimii. Toki uusien, itselle huonosti uppoavien levyjen jälkeen, on todennäköistä, että bändi soittaa livenä myös sitä kuuntelijalle ei-sopivaa materiaalia.. mutta silloin ongelma on nimenomaan musiikissa, eikä niinkään missään musiikki-ideologisessa ristiriidassa.

Hep, mutta ku sen koko live-ulosanti on falskia ja tylsää. Mä en vaan digauta siitä, ja se on mun ihan oma menetys sitten ilmeisesti :) En ala maksamaan 50e siitä, että pääsee kuulemaan puolivillaisia biisejä auringonpaisteessa vain sen takia, että ne soittaa myös "I am the Black Wizards".

Ja olen siis ihan täysin sitä mieltä, että kyllä livekeikka on kaiken rahan arvoinen jos siitä nauttii, oli sitten kyseessä Emperor tai Nirvana. Mä en edes koita sanoa, etteikö siitä saisi tykätä, koetan vain perustella miksen itse pidä. Eihän tällä mitään saavuteta, mutta mulla on töissä tylsää :D

mutta onhan se hieman outoa kritisoida siitä, että bändi ei ole enää sama bändi kuin kymmenen vuotta sitten.. :/ Miten se edes voisi olla..?

Ei tarvitsekkaan, ja juuri edellä mainittu Deathspell Omega on hyvä esimerkki oikeanlaisesta kehitys suunnasta. Siis minun mielestä. Emperor vaan astui kurjaojaan ja alkoi uimaan siinä.

Tietysti kunnioitus muusikon töitä kohtaan ymv on erittäin tärkeä osa musiikin diggailua, mutta itse en vieläkään hahmota oikein, miksi reunion sotii tätä vastaan..

No johan täällä moni totesi, että ne on ihan tavallisia pullaposkia ja "hyviä jätkiä". Mietis mihin vaikkapa KISSin suosio perustuu? Onhan niillä kai ihan hyviä biisejäkin tietysti..

Jep.. Mutta ei se silti tarkoita, että sitä suklaata haluaa silti olla koko elämänsä syömättä, vain vaaliakseen sitä yhtä kertaa.

Ihan hyvä pointti, ja allekirjoitan. Eräs kaverini esimerkiksi vaan on sellainen, että ei halua kuunnella AIC:ltä muita levyjä kuin Dirtin, koska pelkää pilaavansa käsityksensä bändistä. Minusta tuollaisessa ajattelussa on pointtia - ei kaikkea paskaa tarvitse haalia mitä jokaikinen muusikko on tehnyt. Dirt on hyvä levy, ja ehkä näin pystyy sitten arvostamaan bändiä ja levyä enemmän. Saa 10e:n kiekostaan enemmän irki. Ei mitään vikaa minusta, vaikka vähän äkkiseltään hassu ajatusmalli onkin.

Näin hypoteettisesti olettaen, oliko Emperor sitten vähemmän pelle ollessaan alunperin lavalla..? Ja miksi se on pelle nyt yhtäkkiä ollessaan jälleen lavalla, tehden samaa jota se on tehnyt jo omalla tavallaan loistavasti kymmenen vuotta..?

Olihan se vähemmän pelle. Tiedä nyt sitten johtuiko nuoruuden innosta, palosta, vai kovasta näyttelystä. Hyvin ne soittaa ja tälleen, mutta ei joku "hyvin soitto" ole jaksanut meikäläistä innostaa pitkiin aikoihin.

Totean vain, että tässä keskustellaan kuitenkin asiasta joka on täysin määrittelemätön.. Ja silloin kun ihmiset, niin kannattajat kuin vastustajatkaan, eivät kykene / halua kertoa ja yksineuvoisesti selittää, mistä tässä touhussa on kyse, on hieman paha käyttää omaa kokemustaan minkäänlaisena auktoriteettina keskustelussa.

Kyllä mä kykenen selittämään, paljos sulla oli aikaa/hermoja? :D No joo. Minusta useilta bm levyiltä kuuluva viesti on aika vitun selkeä, mutta tottakai se hienous piilee siinä miten sitä itse kukin tulkkaa, ja mitä siitä saa irti.

Ja niin, eikö tässä nimenomaan vain selvennellä omia näkökantoja eikä mitään yleistä ohjenuoraa ? Asioilla on toki selkeät rajansa, mutta niitä sitten niitä venytellään tarpeen mukaan jos halutaan sitä keskustelua jatkaa. Yhtälailla meikäläisenkin ymmärrys on vajavaista jonkun toisen mittapuulla (enkä nyt siis sano, että mun ymmärrys olisi mitenkään parempaa kuin sun).

Onko Emperor siis nykyään vain tekninen death metal bändi joka soittaa vanhojen kausien black metal-kappaleitaan..? Vai eivätkö ne vanhatkaan veisut ole enää black metallia kun niitä soittaa maansa ja aatteensa myynyt tuotteistettu ryhmä..?

No ei se kyllä enää mikään black metal bändi ole. Vanhat biisit on bmää joo, mutta niitä on nyt entistä vaikeampi ottaa vakavasti.

Sääli, hyvän bändin olet mennyt bännäämään..

Itsehän bännäsin mielestäni tietenkin aivan paskan bändin. lolz.
Rakkaus
gorgonoidi
10.10.2007 08:25:54

Tämän Black Metal keskustelun ongelma on seuraava: Hirveän moni luulee tietävänsä asioista sivustakatsojan, ns. 'fanin', silmin kaiken tai edes paljon. Itse en väitä olevani mikään bm-druidi joka tietää kaiken, mutta jatkossa argumentit olisi hyvä tehdä asiaan tutustumisen pohjalta, jos halutaan säilyttää keskustelun mielekkyys.

No sittenhän tämä on täysin selvä. Ei mitään hämminkiä, mutta jos ei bändi miellytä ja haluat kertoa siitä kuinka se ei ole black metallia ja kuinka huonoa se mielestäsi on, niin kyllä on minusta nyt parempi että menet niihin keskusteluihin mitkä koskevat sinun lempi bändejäsi.
marke-
10.10.2007 09:33:37
No sittenhän tämä on täysin selvä. Ei mitään hämminkiä, mutta jos ei bändi miellytä ja haluat kertoa siitä kuinka se ei ole black metallia ja kuinka huonoa se mielestäsi on, niin kyllä on minusta nyt parempi että menet niihin keskusteluihin mitkä koskevat sinun lempi bändejäsi.

Kommentti oli tarkoitettu "Minusta se ja se on enemmän ja enemmän Black Metallia" tai "Satanismi = LaVey" tyylisiin kommentteihin, jotka ovat sinänsä jo itsessään ulkopuolella Emperorista.

Ja jos nyt olisit tarkemmin seurannut tätä keskustelua, niin olisit huomannut, että tässä on pari sivua lähinnä perusteltu puolin ja toisin sitä miksi Emperor comeback oli hyvä/ei ollut hyvä asia. Ei mitään muuta.

Älä enään laita sanoja suuhuni, mielipiteitä päähäni, tai muutenkaan esitä mitään vaateita, arvostan.
Rakkaus
saastara
10.10.2007 11:17:07 (muokattu 10.10.2007 12:19:41)
Tässä nyt eksytään hieman Emperorin ulkopuolelle mutta antaas nyt mennä silti..

Tässäpä vaikka hyvä esimerkki miten Ihsahn ei oikeastaan ikinä ole tajunnut koko juttua. Eikä näemmä kaikki muutkaan. Saatanan kun vaan ei olisi tarkoitus olla mikään hahmo, vaan kaikkeus. Saatana on personoitu lähinnä kristinuskossa, ja sen suunnan oppejahan ei näissä piireissä allekirjoitella nyt lähtökohtaisesti muutenkaan.

Tässä nyt ollaan taas sitten melko harmaalla rajalla.. On melko absurdia minusta sanoa pokka pitäen, mitä Saatana oikeasti edustaa black metal - musiikissa tai -ideologiassa.. Se kun on puhtaasti tulkinnanvarainen ja individualistinen asia.

Tietääkseni ei ole olemassa mitään black metal - ideologian dogmaa jossa tarkalleen määriteltäisiin mitkä ovat oikeaoppisia filosofisia ja uskonnollisia ajatusmalleja.. Onhan Bm-skenen sisälläkin hajontaa ideologioiden ja ajatusmaailmojen sisällä (joka jannu ei ole tätä "Satan, my master"-linjaa). Näin ollen minusta on täysin absurdia koittaa vetää raja siihen, mitkä asiat kuuluvat black metal - sceneen, ja mitkä eivät.. Tietysti on olemassa muutamia lähtemättömiä perusvirtoja, mutta siihen se sitten jääkin.. Kaikki muu on vain näkökulmakysymystä.

Itse en ole kokenut tätä black metallin uskonnolista puolta koskaan kovin mielekkäänä.. Siinä ollaan minusta melko kaukana siitä mistä minun kirjoissani on Bm:ssä kyse.. Saatanan tunnustaminen uskonnollisena hahmona kun ei eroa pohjimmiltaan millään muotoa kristinuskosta.. Vaikka kyseessä onkin perinteisen kristinuskon negaatio, on uskonnollinen kannattaja silti täysin samankaltainen rivikristityn kanssa, joita niin usein parjataan.. Orja, sokea, palvelija, lammas, miten vain sen tahtookin sanoa.

Itseä on ajatusmallina kiehtonut aina paljon enemmän tämä "filosofinen" näkemys Saatanasta, josta Lexar tuolla aiemmin jo hieman mainitsi..Se, että Saatana otetaan symbolisena hahmona kristinuskon käsitteen ulkopuolelle. Saatana on muutosvoiman symboli, vastustaja, vastavoima, kapinoitsija, kiihottaja, juuri niitä asioista joita sanan alkuperä alunperin tarkoittaa.. Juuri kuten Icaros ja Prometheus jotka ovat Emperorin lyriikoissa Saatanan rinnallistettavia symbolisia vertauksia. Unohtuneita sankareita, jotka joutuivat kärsimään ylpeytensä ja kunninhimonsa tähden..

Saatana ei edusta pahuutta, vaan muutosta, vastustusta.. Se on teoistaan moraalisesti velvollinen kuin hurrikaani, se kulkee, eikä tunne katumusta. Se on pysähtymätön luonnonvoima. Luonnollinen vastus kaikkiin maailman asioihin, ehdottoman tärkeä edellytys kehitykselle.. Teesi, Antiteesi, synteesi..

Vastavoiman ehdottomasti suurin liikkeellepanija on omaleimainen ajattelu ja toiminta, individualismi. Jokin tunne päässä, joka sulkee sinun omat ajatuksesi vallitsevasta arvomaailmasta pois, ja pakottaa kuuntelemaan itseäsi, vallitsevien auktoriteettien sijaan.. Kuuntelemaan niitä voimia sinussa jotka tekevät sinusta juuri sinut, jokin mikä erottaa sinut muista. "Yes indeed you are a few but I am The One.

Lyhyestä virsi kaunis siis.. itse koen black metallin ideologiseksi ytimeksi nimenomaan individualismin, ja siitä juontuvan vastavoiman, jonka symbolinen linpunkantaja on pelätty ja väärinymmärretty anti-sankari Saatana.

Tämä on toki siis vain minun pohdintani aiheesta, pientä pyörittelyä ajatuksilla.. Kukin saa kokea asian niin kuin itse parhaaksi näkee.. Koin tämän vain nyt jostakin syystä tarpeelliseksi tuoda ilmi kun tuota bm-ideologiaa tunnuttiin vähän joka postauksessa sivuavan..
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
LexaR
10.10.2007 11:54:14 (muokattu 10.10.2007 12:09:54)
LaVeylaisessa Satanismissa "Saatana" on vain pöllitty nimi omaan käyttöön. Saatana on paljon vanhempi käsite kuin LaVey ja Black Metal ideologia ei kyllä LaVeylaista Satanismia allekirjoita, jos sitä koitit sanoa.

No okei, muotoillaan vaikka sitten niin, että kyseessä on nihilistinen individualismiin pohjautuva totaalirelativistinen filosofia, joka lainaa aika paljon esmes Nietzscheltä juttuja, samoin kuin jotenkin aika perverssillä tavalla Spinozalaista panteismia. Käytän tuota LaVeyalaisuutta nyt lähinnä filosofisessa kontekstissa tehdäkseni eron individualistisen relativismin ja saatananpalvonnan kanssa, sillä minusta BM pohjautuu ensiksimainittuun. En väitä, että joku Gaahl lukisi LaVeyn Mustaa Raamattua joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Sitä paitsi, mikäli luet tekstini uudestaan löydät siitä maagisen sanan "useat", etkä "kaikki".

Satanismi = LaVey

Wrong, mikäli viittaat mun pointtiin (täsmennykseksi siis: minustakaan asia ei ole noin). Voisinpa lainata tähän erästä lukemaani tekstinpätkää: "Älä enään laita sanoja suuhuni, mielipiteitä päähäni, tai muutenkaan esitä mitään vaateita, arvostan."

Jep. Tässäpä vaikka hyvä esimerkki miten Ihsahn ei oikeastaan ikinä ole tajunnut koko juttua. Eikä näemmä kaikki muutkaan. Saatanan kun vaan ei olisi tarkoitus olla mikään hahmo, vaan kaikkeus.

Jes, ruvetaan oikein semantiikassa piehtaroimaan. Pointtini oli lähinnä, että jos kerran perusaate on individualismi, niin eikös kaikilla ole sitten oikeus kuorruttaa kakku haluamallaan tavalla, sen sijaan että noudattaisi jotain ainoata "oikeaa" käsitystä?

Ja silti jostain syystä Ihsahnin sävelkynän tylstyminen, sekä ideologinen taantumus, jota hän itse kutsuu "aikuistumiseksi", kulkevat aika vahvasti käsi kädessä. Minusta IX Equilibrium ja Prometheus on tylsää death metallia.

Nojoo, joillakin se ajatusmaailma vaan muuttuu vähän erilaiseksi kun mitä se oli 17-vuotiaana. Emperorin kaksi viimeisintä ei minustakaan ole lähimainkaan puhdasta bläkkistä vaan lähinnä jotain aivan omanlaista musiikkia, mutta en ymmärrä miten se tekee niistä sen huonompia. Mielipiteet itse musiikista on sitten aika makuasioita.

No niinhän se varmaan on, mutta jos se ideologia on tärkeä/tärkein juttu bändissä, niin ei kai sen menettämisen jälkeen tarvitse enään tykätä, vai?

Jos haluan ideologiaa, luen filosofiaa. Jos haluan musiikkia, kuuntelen bändejä. Lyriikat yms. voivat tietenkin viitata filosofiaan niin paljon kun lystää, mutta en minä koe menettäneeni mitään, jos jätkät eivät kokoaikaa yritä pakkosyöttää porukalle henkilökohtasta ideologiaansa. Black metallin perusideologia ja todennäköisesti suurin osa sen variaatioistakin on kuitenkin ollut olemassa jo vaikka kuinka kauan ennen itse genreä.

Itse en vain ymmärrä miksi kaikkien pitäisi nähdä genre ja sen ideologia samalla tavalla kun sen peruspointtikin on nimenomaan sellaista vastaan. Ja voin kyllä sanoa, että tutustuttu on asiaan.

E: Plussaa Saastaralle
Mynd you, møøse bites Kan be pretty nasti...
marke-
10.10.2007 15:20:46 (muokattu 10.10.2007 15:29:54)
No okei, muotoillaan vaikka sitten niin, että kyseessä on nihilistinen individualismiin pohjautuva totaalirelativistinen filosofia, joka lainaa aika paljon esmes Nietzscheltä juttuja, samoin kuin jotenkin aika perverssillä tavalla Spinozalaista panteismia. Käytän tuota LaVeyalaisuutta nyt lähinnä filosofisessa kontekstissa tehdäkseni eron individualistisen relativismin ja saatananpalvonnan kanssa, sillä minusta BM pohjautuu ensiksimainittuun. En väitä, että joku Gaahl lukisi LaVeyn Mustaa Raamattua joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Sitä paitsi, mikäli luet tekstini uudestaan löydät siitä maagisen sanan "useat", etkä "kaikki".

Useat Black Metal bändit ei välitä LaVeyn opeista hevon helvettiä.

Wrong, mikäli viittaat mun pointtiin (täsmennykseksi siis: minustakaan asia ei ole noin). Voisinpa lainata tähän erästä lukemaani tekstinpätkää: "Älä enään laita sanoja suuhuni, mielipiteitä päähäni, tai muutenkaan esitä mitään vaateita, arvostan."

En sanonut että olit noin sanonut, enhän? Kysymys oli yleisestä virheellisestä käsityksessä jossa Black Metal. ja LaVey mainitaan samassa lauseessa. Esimerkkinä vaikkapa Jon Nödtveidtin kuolemasta höpistiin aikanaan, että musta raamattu löytyi ruumiin vierestä. Just vitun joo. Eli siis todellakin "mikäli". En viitannut sinun pointtiisi, vaan yleiseen LaVey paskaan mikä näissä keskuteluissa ennepitkää lentää. Anteeksi, jos tälläinen käsitys jäi, että olisin sanoja ollut suuhusi tunkemassa.

Jes, ruvetaan oikein semantiikassa piehtaroimaan. Pointtini oli lähinnä, että jos kerran perusaate on individualismi, niin eikös kaikilla ole sitten oikeus kuorruttaa kakku haluamallaan tavalla, sen sijaan että noudattaisi jotain ainoata "oikeaa" käsitystä?

Ei Black Metal ole mikään hippiliike.

Nojoo, joillakin se ajatusmaailma vaan muuttuu vähän erilaiseksi kun mitä se oli 17-vuotiaana.

Jep, aivan totta. Viittasit ehkä Emperoriin? Toivottavasti et minuun, kuuntelin 17-vuotiaana pelkkää progea ja jazzia.

Emperorin kaksi viimeisintä ei minustakaan ole lähimainkaan puhdasta bläkkistä vaan lähinnä jotain aivan omanlaista musiikkia, mutta en ymmärrä miten se tekee niistä sen huonompia.

En ole sanonut, että Black Metallin puuttuminen tekee kahdesta uudesta levystä huonompia. Olen lähinnä sanonut, että Emperorin nykyinen ulosanti vähentää mun arvostusta kaikkia bändin tekeleitä kohtaan, myös live-esiintymistä + se fakta että uudet levyt on musiikillisesti paskaa. Ei DM:ssä mitään vikaa, on mulla esim. Deathin levyjä joista pidän kovin.

Jos haluan ideologiaa, luen filosofiaa. Jos haluan musiikkia, kuuntelen bändejä.

No senkus :D Mä en nyt tajua.. onko joku näin sua kieltäny tekemästä?

Lyriikat yms. voivat tietenkin viitata filosofiaan niin paljon kun lystää, mutta en minä koe menettäneeni mitään, jos jätkät eivät kokoaikaa yritä pakkosyöttää porukalle henkilökohtasta ideologiaansa.

Minä koen.

Itse en vain ymmärrä miksi kaikkien pitäisi nähdä genre ja sen ideologia samalla tavalla kun sen peruspointtikin on nimenomaan sellaista vastaan. Ja voin kyllä sanoa, että tutustuttu on asiaan.

Juu, Heroinin Black Metal piiri kokoontuu keskiviikkoisin Toijalan nuorisotilalla klo 17.00 alkaen, omat eväät mukaan! (Ja jäähyarvonta-laulu lähtee yks, kaks...)
Rakkaus
marke-
10.10.2007 15:29:35 (muokattu 10.10.2007 15:32:05)
Tässä nyt ollaan taas sitten melko harmaalla rajalla.. On melko absurdia minusta sanoa pokka pitäen, mitä Saatana oikeasti edustaa black metal - musiikissa tai -ideologiassa.. Se kun on puhtaasti tulkinnanvarainen ja individualistinen asia.

Melko selkeä sanoma useissa black metal äänitteissä on.

Tietääkseni ei ole olemassa mitään black metal - ideologian dogmaa jossa tarkalleen määriteltäisiin mitkä ovat oikeaoppisia filosofisia ja uskonnollisia ajatusmalleja.. Onhan Bm-skenen sisälläkin hajontaa ideologioiden ja ajatusmaailmojen sisällä (joka jannu ei ole tätä "Satan, my master"-linjaa). Näin ollen minusta on täysin absurdia koittaa vetää raja siihen, mitkä asiat kuuluvat black metal - sceneen, ja mitkä eivät.. Tietysti on olemassa muutamia lähtemättömiä perusvirtoja, mutta siihen se sitten jääkin.. Kaikki muu on vain näkökulmakysymystä.

Evoluutio on arvokasta. Harhautuminen ja evoluutio ovat kuitenkin kaksi eri juttua, ja minusta Emperor nimenomaan harhautui.

Saatanan tunnustaminen uskonnollisena hahmona kun ei eroa pohjimmiltaan millään muotoa kristinuskosta..

Aikalailla samaa mieltä.

Itseä on ajatusmallina kiehtonut aina paljon enemmän tämä "filosofinen" näkemys Saatanasta, josta Lexar tuolla aiemmin jo hieman mainitsi..

Siellä oli sana LaVey. Se LaVey ihan oikeasti helvettiin kun puhutaan Black Metal satanismista. Jos joku yhdistää yhden sanan perusteella nämä kaksi, niin se kyllä kertoo aika nopeasti sen kuinka paljon sitä aiheesen lopulta onkaan tutustuttu. LaVeyn merkitys oli lähinnä satanismin julkisuudessa.

Saatana ei edusta pahuutta, vaan muutosta, vastustusta.. Se on teoistaan moraalisesti velvollinen kuin hurrikaani, se kulkee, eikä tunne katumusta. Se on pysähtymätön luonnonvoima. Luonnollinen vastus kaikkiin maailman asioihin, ehdottoman tärkeä edellytys kehitykselle.. Teesi, Antiteesi, synteesi..

Täysin samaa mieltä! Juuri näin se minustakin on. Tässä on ehkä se essentia, mitä MIELESTÄNI useimmat Black Metal bändit edustavat. Enkä osaa levyiltä kovin paljoa enempää kuulla. Minusta Ihsahnin näkökannat eivät nykyään ole lähelläkään tätä ideaa.

Vastavoiman ehdottomasti suurin liikkeellepanija on omaleimainen ajattelu ja toiminta, individualismi. Jokin tunne päässä, joka sulkee sinun omat ajatuksesi vallitsevasta arvomaailmasta pois, ja pakottaa kuuntelemaan itseäsi, vallitsevien auktoriteettien sijaan.. Kuuntelemaan niitä voimia sinussa jotka tekevät sinusta juuri sinut, jokin mikä erottaa sinut muista. "Yes indeed you are a few but I am The One.

Hyvää tekstiä edelleen..
Rakkaus
masterhat
10.10.2007 15:32:27 (muokattu 10.10.2007 15:32:54)
Älkää nyt saatana jaksako. Kuunnelkaa musaa mistä diggaatte, arvostakaa bändejä mistä diggaatte - unohtakaa kakki muu. Vitut blackmetallista ja genreistä, kuunnelkaa musaa ja hakekaa viboja. Älkää antako muiden tekijöiden vaikuttaa kuuntelukokemukseenne ja nautintoonne musaa kohtaa. Vitun sama vaikka emperor olis gospelia, hyvää musaa se on ainakin yhden levyn verran, ja se riittää.

Tämäkin viesti todennäköisesti skipataan ja aletaan egotrippailemaan omalla filosofian tietämyksellä ja termistön hallinnalla. Kuunnelkaa musaa, unohtakaa kaikki muu. Ja nauttikaa siitä. Jos ei kolahda ni ohittakaa se. Älkää takertuko sellaisiin seikkoihin kun musta raamattu tai blackmetal, tai no jos kiksejä siitä saatte niin mikä ettei. Mutta ähh. Vituttaa tuollaiset

Sori negailusta
Snails against humanity
Abgrund
10.10.2007 15:37:50
Itselleni ainakin on ollut antoisaa seurata tätä keskustelua sivusta silmällä pitäen.

Tässähän alkaa olemaan aihetta kohta omaan Black Metal -huoneeseen. (Vai joko sellainen on olemassa täällä)?
Älä ala mulle!
marke-
10.10.2007 15:39:55
Älkää nyt saatana jaksako. Kuunnelkaa musaa mistä diggaatte, arvostakaa bändejä mistä diggaatte - unohtakaa kakki muu. Vitut blackmetallista ja genreistä, kuunnelkaa musaa ja hakekaa viboja. Älkää antako muiden tekijöiden vaikuttaa kuuntelukokemukseenne ja nautintoonne musaa kohtaa. Vitun sama vaikka emperor olis gospelia, hyvää musaa se on ainakin yhden levyn verran, ja se riittää.

:(

Tämäkin viesti todennäköisesti skipataan ja aletaan egotrippailemaan omalla filosofian tietämyksellä ja termistön hallinnalla. Kuunnelkaa musaa, unohtakaa kaikki muu. Ja nauttikaa siitä. Jos ei kolahda ni ohittakaa se. Älkää takertuko sellaisiin seikkoihin kun musta raamattu tai blackmetal, tai no jos kiksejä siitä saatte niin mikä ettei. Mutta ähh. Vituttaa tuollaiset

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että musiikista saa ja voi hakea muutakin kuin sitä "musaa"? Ei sun tartte siis tietenkään, mutta antaisit ny muiden tehdä niin plixplox.
Rakkaus
Teksu
10.10.2007 15:40:10
En nyt yhtään ihmettele että blackmetal-fanaatikot on yleisen mielipiteen mukaan perseestä. Ihme jankkaamista.

No ei vaine, kaikki on hyviä jätkiä, blackmetallistit varsinkin. :) Love 'em all.
kiip on thräshin!
marke-
10.10.2007 15:58:09
En nyt yhtään ihmettele että blackmetal-fanaatikot on yleisen mielipiteen mukaan perseestä. Ihme jankkaamista.

No ei vaine, kaikki on hyviä jätkiä, blackmetallistit varsinkin. :) Love 'em all.

haha, tuntuu joka kerta kun painaa postaus nappia, että oonkohan mä vähän liian vanha tähän vaahtoomiseen :D? useasti meinaan jättää postaamatta, mutta hampaat irvessä menee keskustelun piikkiin ja postaan kuitenkin... vois rauhottua jne pikkuhiljaa. en mä oikeessa elämässä ole tällänen paskanjauhaja..
Rakkaus
slowdive
10.10.2007 15:58:43
Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että musiikista saa ja voi hakea muutakin kuin sitä "musaa"?

Täältä takarivistä senverran, että kyllähän sitä saa... Joskus huvittaa vaan se, että aika helposti faktoja ynnäämällä huomaa että nämä true-BM-klassikot ja genren standardit määritelleet kulmakivet on aikanaan väsännyt todella nuoret tyypit, siis kotona asuvat finninaamaiset suklaamuroja mussuttavat teiniklopit. Hyvin toimeentulevien penskoilla ei ole ollut oikeita huolia, niin on vähän miksailtu pahis-aatteita keitokseksi ja siinä se filosofia & ideologia alkaakin jotakuinkin olla.
Harvapa niistä tyypeistä on enää kolmeakymppiä käydessään itsekään tämän jalon "BM-aatteen" pastoreita vaan mukana sinnittelevät ovat rankimmillaankin enää Mötörheadia & Venomia kuuntelevia keskikalja-keijoja. Toimiihan se sanoma-osasto ehkä teinille, mutta jos nyt alkaa ikää olla mittarissa niin ehkä sitä elämännuoraa voi sitten jossain vaiheessa hakea jostain muualta. Ettei jää jälkeen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (B.Marley)
masterhat
10.10.2007 16:04:04
:(

Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että musiikista saa ja voi hakea muutakin kuin sitä "musaa"? Ei sun tartte siis tietenkään, mutta antaisit ny muiden tehdä niin plixplox.

no mitä se musa on? se on kaikkea mitä siitä saa. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta ei niistä jutuista tarvi silti vääntää ja vängätä omaa vääntää näkemystään kivekovasti. tai no ei mun kai tähän pitäisi tarttua.

Onhan tämä foorumi jossa pieni väittely on tervehenkistä kai, mutta silti jotenkin tuntuu että nyt liikutaan turhan kaukana emperorista, tai sit mä oon van turhan noob päästäkseni noin hyvin sisälle tämän bändin sielunmaisemaan.

No, itsehän en omista kun Anthemsin jota pidän loistavana levynä, aina kansitaidetta myöten, joten olen kai väärä henkilö moralisoimaan mitä teidän tulisi puhua ja mitä ei. Anteeksi puolestani, mutta ääh. Itse olen vain niitä ihmisiä jotka ei jaksa vaivata päätään kumotakseen muiden teoriat, vaikkei ne omia vastaisikaan, ja sitä kautta koen ehkä muut näin toimivat jollain tasolla, noh,en niin mieluisiksi keskustelu kumppaneiksi.

Toki eri mieltä saa ja pitääkin olla, mutta se ettei hyväksy toisen näkemystä on kai hölmöä. Vaikka itsekin kritisoin jotain kirjoittajaa tuossa muutama sivu sitten, kun hän ei kokenut emperorin comebackia hyvänä asiana. Mutta nyt pitää lähtä hvän päivä kännin turvin fuksiaisiin transsuksi pukeutuneena teeman mukaan. Pitäkää hauskaa ja ymmärtäkää toisianne
Snails against humanity
LexaR
10.10.2007 16:09:58 (muokattu 10.10.2007 16:35:54)
Tässähän alkaa olemaan aihetta kohta omaan Black Metal -huoneeseen.

Miksi suotta perustaa toinen THV-huone :)

Useat Black Metal bändit ei välitä LaVeyn opeista hevon helvettiä.

Eivät niin, mutta noudattavat samaa perusideaa jonka LaVey vain muotoili omanlaisekseen, lisäten kaikkea sirkukseen yms. verrattavaa pelleilyä. Perusidea kuitenkin on individualismiin pohjautuva totaalirelativistinen filosofia, joka lainaa aika paljon esmes Nietzscheltä juttuja, samoin kuin jotenkin aika perverssillä tavalla Spinozalaista panteismia.

joka käytännössä siis meinaa:

Saatana ei edusta pahuutta, vaan muutosta, vastustusta.. Se on teoistaan moraalisesti velvollinen kuin hurrikaani, se kulkee, eikä tunne katumusta. Se on pysähtymätön luonnonvoima. Luonnollinen vastus kaikkiin maailman asioihin, ehdottoman tärkeä edellytys kehitykselle.. Teesi, Antiteesi, synteesi.. Vastavoiman ehdottomasti suurin liikkeellepanija on omaleimainen ajattelu ja toiminta, individualismi. Jokin tunne päässä, joka sulkee sinun omat ajatuksesi vallitsevasta arvomaailmasta pois, ja pakottaa kuuntelemaan itseäsi, vallitsevien auktoriteettien sijaan.. Kuuntelemaan niitä voimia sinussa jotka tekevät sinusta juuri sinut, jokin mikä erottaa sinut muista. "Yes indeed you are a few but I am The One.. Tiäks?

Jos haluan ideologiaa, luen filosofiaa. Jos haluan musiikkia, kuuntelen bändejä.

Viittasin nyt lähinnä tällä siihen, että on jotenkin kummallista tuomita koko bändin tuotanto susipaskaksi jos paljastuukin, ettei kaksi viimeistä levyä olekkaan ihan omaan makuun idelogian tai musiikin kannalta.

Viittasit ehkä Emperoriin?

Niin viittasin. Ne Ihsahnin haastikset mitä olen nähnyt/lukenut jostain In the Nightside Eclipsen ajalta olivat aika naurettavaa kamaa, mutta niissä uusimmissa on minusta aivan täyttä asiaa. Minusta olisi lähinnä naurettavaa, jos hän edelleen olisi tällanen:

http://www.youtube.com/watch?v=8k5P_X5aHps

Minä koen.

Noh, kukin tavallaan.

Juu, Heroinin Black Metal piiri kokoontuu keskiviikkoisin Toijalan nuorisotilalla klo 17.00 alkaen, omat eväät mukaan!

Mä voin tuoda vuohet :)

niin ehkä sitä elämännuoraa voi sitten jossain vaiheessa hakea jostain muualta. Ettei jää jälkeen.

Ai niinkun mielikuvituskavereista ja kirkollisista opeista? Sanoisin, että BMmän pohjimmainen pointti on, että vaan idiootit tekevät niinkuin sanotaan ilman, että kyseenalaistaa sen syitä. Musta se on ihan hyvä periaate läpi elämän.
Mynd you, møøse bites Kan be pretty nasti...
carnation
10.10.2007 16:12:49 (muokattu 10.10.2007 16:14:13)
Mikä siinä on, että aina kun saadaan aikaan kunnon keskustelu, jostain alkaa kuulua tätä "ihme jankkaamista"/"nyt menee jo aiheen ulkopuolelle"/"kohta painelen ehkä varoitusta" mitä lie. Tässähän on nyt hyvä keskustelu meneillään ja niin kauan kuin meininki jatkuu asiallisena, niin jatkukoot. Turha tulla viskelemään kapuloita rattaisiin. Niin... jatkakaa, olkaa hyvä. Hyviä pointteja molemmilta osapuolilta.
Abgrund
10.10.2007 16:22:02
Täältä takarivistä senverran, että kyllähän sitä saa... Joskus huvittaa vaan se, että aika helposti faktoja ynnäämällä huomaa että nämä true-BM-klassikot ja genren standardit määritelleet kulmakivet on aikanaan väsännyt todella nuoret tyypit, siis kotona asuvat finninaamaiset suklaamuroja mussuttavat teiniklopit. Hyvin toimeentulevien penskoilla ei ole ollut oikeita huolia, niin on vähän miksailtu pahis-aatteita keitokseksi ja siinä se filosofia & ideologia alkaakin jotakuinkin olla.

Totta kyllä pääpiirteittäin bm:n synnyn kannalta, mutta eikö tuolla ylempänä jo aiemmin todettu, että niin ihmiset, kuin myös black metal "jalostuu", kypsyy ja vanhenee iän myötä? On kyllä aika rohkeata lähteä väittämään, että (läheskään) kaikkien bm -ihmisten filosofia ja ideologia olisi pelkkää stereotyyppistä "pahis-meininkiä".

Harvapa niistä tyypeistä on enää kolmeakymppiä käydessään itsekään tämän jalon "BM-aatteen" pastoreita vaan mukana sinnittelevät ovat rankimmillaankin enää Mötörheadia & Venomia kuuntelevia keskikalja-keijoja.

Hyvä vaan niin. Jyvät akanoista ja niin pois päin.

Toimiihan se sanoma-osasto ehkä teinille, mutta jos nyt alkaa ikää olla mittarissa niin ehkä sitä elämännuoraa voi sitten jossain vaiheessa hakea jostain muualta. Ettei jää jälkeen.

Kas kun olen törmännyt moneen tervehenkiseen vanhempaankin ihmiseen, jotka vasta aikuis-iän saavuttaneena ovat löytäneet black metallin. Enkä kyllä missään mielessä lähtisi väittämään black metallin olevan epäkehittävää. Elämännuoria kun on yhtä monta, kuin on ihmisiäkin.
Älä ala mulle!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)