Aihe: Neuvoja, Kiitos!
1 2
mikaman
09.10.2007 13:04:07 (muokattu 15.10.2007 14:09:10)
Oon soittanu kitaraa aika kauan n. 7 vuotta. Alussa opetuksessa, mutta sitten pitkään omin neuvoin. Nykyään käyn tunneilla.

Soittelen lähinnä perusrokkia, tyyliin Yö, Popeda ja Hurriganes. Myös sooloja tosi paljon noihin biiseihin. Lisäksi tanssia, iskelmää ja rautalankaa, tyyliin Agents ym. Myös paljon sooloja ja instruja tuohon tyyliin. Onko teidän mielestä hyvä tyyli / linja kitaristille? Vaikka vaikeusaste ei kovin suuri. Useimmat nuorethan hevikitaristeja.

Nyt vaan kiinnostais tietää miten jatkaa treenamista? Mitä tyyliä ja mitä biisejä? Improilu ja sointujen selvittäminen vaikeaa. Nopeita juttuja en niin osaa.

Silloin tällöin olen käynyt paikallisten tanssiorkesterien treeneissä ja ne on sanonut, että ihan hyvin vedät. Tanssiorkat mua kiinnostaa, ja siihen taidan keskittyä.

Kaikenlaisia kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan.. Kiitos!
Lennu
09.10.2007 13:11:33

Eli haet uutta motivaatiota? Tuo ns. soittoähky on siitä ongelmallinen tilanne, että siinä nyt vaan menee oma aikansa hyväksyä se paikkansa, missä sillä hetkellä on kitarismissa, ennenkuin voi alkaa ottamaan uusia haasteita vastaan.

Mä voisin suositella puuduttavaa tekniikkatreeniä. Se on tuskallista aluksi sahaa niitä tekniikoita kun osaa jo vetää biisejä, mutta kun alkaa huomaamaan, miten niitä voi pudotella sinne musan sekaan, niin se motivaatio pullahtaa taas oikeille uomilleen.

Jaksamista, veli, tiedän mitä olet käymässä lävitse.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
npk
09.10.2007 13:14:42 (muokattu 09.10.2007 13:15:21)
E: äh, turha kommentti.
"Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."
mikaman
09.10.2007 13:36:51 (muokattu 09.10.2007 14:40:04)
Eli haet uutta motivaatiota? Tuo ns. soittoähky on siitä ongelmallinen tilanne, että siinä nyt vaan menee oma aikansa hyväksyä se paikkansa, missä sillä hetkellä on kitarismissa, ennenkuin voi alkaa ottamaan uusia haasteita vastaan.

Mä voisin suositella puuduttavaa tekniikkatreeniä. Se on tuskallista aluksi sahaa niitä tekniikoita kun osaa jo vetää biisejä, mutta kun alkaa huomaamaan, miten niitä voi pudotella sinne musan sekaan, niin se motivaatio pullahtaa taas oikeille uomilleen.

Jaksamista, veli, tiedän mitä olet käymässä lävitse.

Kiitos! Hyvä neuvo ja kommentti! En mä nyt niin tiedä haenko mä uutta motivaatiota. Soittelen kyllä tosi mielellään. Sillai niinku biisejä vaan ja niihin sooloja, ja koittaa opetella aina uusia biisejä. Toi tekniikkatreeni saattais olla hyvä juttu. Soittotunneille tulee vietyä aina levyjä, joista opetellaan biisejä, sooloja ja fillejä ym. Pysytään perusrokissa, enpä taida alkaa jaksaa mitään riffikuvioita opettelemaan, tyyliin Guns n Roses, AcDc, Metallica ym.
Diabolus
09.10.2007 15:13:08
Oon soittanu kitaraa aika kauan n. 7 vuotta. Alussa opetuksessa, mutta sitten pitkään omin neuvoin. Nykyään käyn tunneilla.

Soittelen lähinnä perusrokkia, tyyliin Yö, Popeda ja Hurriganes. Myös sooloja tosi paljon noihin biiseihin. Lisäksi tanssia, iskelmää ja rautalankaa, tyyliin Agents ym. Myös paljon sooloja ja instruja tuohon tyyliin.

Nyt vaan kiinnostais tietää miten jatkaa treenamista? Mitä tyyliä ja mitä biisejä? Improilu ja sointujen selvittäminen vaikeaa. Nopeita juttuja en niin osaa. (Soitinliikkeissä monet hevijätkät ym. mässäilee paljon paremmalla tekniikalla ym. tiluttelulla).

Tyylillisesti on hankala kenenkään toisen antaa mitään vinkkejä, koska kukin soittaa sitä, mistä itse pitää jne.

Itse suosittelisin treenaamaan tekniikkaa, tekniikkaa ja tekniikkaa ja sitä myöten tutustua sitten aina vain vaikeampisoittoisiin yhtyeisiin ja kappaleisiin.

Sointujen selvittämiseen ainakin alussa kannattaa ehdottomasti käyttää tabeja, joita on netti pullollaan. Löytyy kaikenlaista, kun vain jaksaa vähän Googlen kanssa viettää aikaa. Sillä konstilla minäkin vieläkin opettelen vaikeampia kappaleita, vaikka soittokokemusta löytyy jo pitkälti yli kymmenen vuoden ajalta. Yksinkertaiset jutut kyllä menee, mutta minulla loppuu vain mielenkiinto kuunnella uudestaan ja uudestaan jotain kymmenen sekunnin pätkiä, mistä ei saa selkoa, mitä siinä soitetaan.

Nuo "soitinliikkeissä mässäilevät hevijätkät" ovat luultavasti treenailleet tekniikoita aika hyvin oman aikansa, eli siitä on turha kantaa huolta. Kokemuksen kautta onnistuu kaikki.

Itse olen tehnyt uusien soittotekniikoiden ja soittotapojen oppimisesta itselle mielekkääksi sillä, että sävellän entistä vaikeampia ja vaikeampia kappaleita. 95% niistä ovat kuitenkin sellaisia, ettei voisi kuvitellakaan koskaan julkaisevansa mitään niistä (vaikkakin noista pöytälaatikkobiiseistä saa joskus bongattua käytännöllisiä juttuja), mutta pointti on kuitenkin se, että vetää oman soittonsa niin äärirajoille, kuin se vain on mahdollista. Siten olen saanut pidettyä uuden opettelemisen itselle mielekkäänä ja voin kyllä suositella sitä lämmöllä.

Toivottavasti edes jotain apua on...
mikaman
09.10.2007 15:38:48
Tyylillisesti on hankala kenenkään toisen antaa mitään vinkkejä, koska kukin soittaa sitä, mistä itse pitää jne.

Itse suosittelisin treenaamaan tekniikkaa, tekniikkaa ja tekniikkaa ja sitä myöten tutustua sitten aina vain vaikeampisoittoisiin yhtyeisiin ja kappaleisiin.

Sointujen selvittämiseen ainakin alussa kannattaa ehdottomasti käyttää tabeja, joita on netti pullollaan. Löytyy kaikenlaista, kun vain jaksaa vähän Googlen kanssa viettää aikaa. Sillä konstilla minäkin vieläkin opettelen vaikeampia kappaleita, vaikka soittokokemusta löytyy jo pitkälti yli kymmenen vuoden ajalta. Yksinkertaiset jutut kyllä menee, mutta minulla loppuu vain mielenkiinto kuunnella uudestaan ja uudestaan jotain kymmenen sekunnin pätkiä, mistä ei saa selkoa, mitä siinä soitetaan.

Nuo "soitinliikkeissä mässäilevät hevijätkät" ovat luultavasti treenailleet tekniikoita aika hyvin oman aikansa, eli siitä on turha kantaa huolta. Kokemuksen kautta onnistuu kaikki.

Itse olen tehnyt uusien soittotekniikoiden ja soittotapojen oppimisesta itselle mielekkääksi sillä, että sävellän entistä vaikeampia ja vaikeampia kappaleita. 95% niistä ovat kuitenkin sellaisia, ettei voisi kuvitellakaan koskaan julkaisevansa mitään niistä (vaikkakin noista pöytälaatikkobiiseistä saa joskus bongattua käytännöllisiä juttuja), mutta pointti on kuitenkin se, että vetää oman soittonsa niin äärirajoille, kuin se vain on mahdollista. Siten olen saanut pidettyä uuden opettelemisen itselle mielekkäänä ja voin kyllä suositella sitä lämmöllä.

Toivottavasti edes jotain apua on...

Kiitos! Tärkeitä juttuja ja täyttä asiaa. Joo, tosiaan pitäis vähä vaikeempiakin juttuja alkaa treenata. Nopeus multa puuttuu lähes täysin. Paitsi jotkut Agentsit, esim.Romanialainen Kitara -biisi onnistuu. Se on varmaan nopein riffi, mitä osaan. Onhan noi Popedat ja Hurriganesit aika helppoja, mutta niitä on kiva soitella. Agents on kyllä hyvä juttu kitaristille, ja tabeista mä ne biisit oon opetellu. Kiitos!
Lennu
09.10.2007 15:43:15

Silloin kun mulla edellisen kerran tuli fiilis, viitisen vuotta sitten, että nyt ei jaksa veivaa enää näitä samoja huttuja. Niin tein semmosen homman, että aloin soittelemaan ihan kaikenlaisen musan mukana, jopa radion, ja yritin kuunnella minkälaista kitarahommaa niissä toteutetaan.

Asiaa auttoi kyllä osaltaan isoveli, jolla on muutama sataa levyä, joiden orkkikset se antoi mulle säilytykseen kun sille ei mahtunut. Sieltä oli hyvä plokkailla juttuja eri genreistä. Tokihan kirjasto vois toimia tässä hommassa samoin.

Eli jos et tiedä bändistä mitään, sitä parempi. Kuuntele mitä ne tekee kitaraosastolla siinä ja vetelet silleen. Hauskaa ja opettavaista.
Tunne Lennut.
-JCM
Diabolus
09.10.2007 15:48:51
Kiitos! Tärkeitä juttuja ja täyttä asiaa. Joo, tosiaan pitäis vähä vaikeempiakin juttuja alkaa treenata. Nopeus multa puuttuu lähes täysin. Paitsi jotkut Agentsit, esim.Romanialainen Kitara -biisi onnistuu. Se on varmaan nopein riffi, mitä osaan. Onhan noi Popedat ja Hurriganesit aika helppoja, mutta niitä on kiva soitella. Agents on kyllä hyvä juttu kitaristille, ja tabeista mä ne biisit oon opetellu. Kiitos!

Esimerkiksi Pink Floyd on hyvää treenimateriaalia ja tietysti erittäin mainiota musiikkia noin muutenkin.

Löytyy hyviä sointuharjoituksia, sormitekniikkaa, helpoista keskivertovaikeisiin sooloihin jne. Tabeja löytyy netistä ihan älyttömästi yms.
Krice
09.10.2007 16:32:33

Pysytään perusrokissa, enpä taida alkaa jaksaa mitään riffikuvioita opettelemaan, tyyliin Guns n Roses, AcDc, Metallica ym.

Vika asenteessa havaittu. Jos et jaksa alkaa harjoittelemaan mitään uutta niin et opikaan mitään uutta. Se siitä.
mikaman
10.10.2007 11:30:32 (muokattu 10.10.2007 11:35:07)
Vika asenteessa havaittu. Jos et jaksa alkaa harjoittelemaan mitään uutta niin et opikaan mitään uutta. Se siitä.

Joo. Kyllä. Mutta oon ihan tyytyväinen tähän linjaan. Rautalankajutut on nyt ollu viimeisimmän vuoden treenin alla. Se on se uusi juttu.
Hannu H.
10.10.2007 13:04:25

Kun improilu ja sointujen selvittäminen on vaikeaa, niin suosittelisin tutustumista musiikinteoriaan ja nuotteihin. Saa vähän pohja toiminnalleen ja uuden materiaalin omaksuminen helpottuu.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Lennu
10.10.2007 13:31:24

Kun improilu ja sointujen selvittäminen on vaikeaa, niin suosittelisin tutustumista musiikinteoriaan ja nuotteihin. Saa vähän pohja toiminnalleen ja uuden materiaalin omaksuminen helpottuu.

Mä käsitin, että tunneilla käydään näitä asioita läpi, mutta ehdottomasti suositeltava idea kyllä.
Tunne Lennut.
-JCM
mikaman
10.10.2007 14:12:23 (muokattu 10.10.2007 14:37:36)
Mä käsitin, että tunneilla käydään näitä asioita läpi, mutta ehdottomasti suositeltava idea kyllä.

Tunneilla käydään lähinnä läpi biisejä, joita en osaa (selvitetään soinnut ja soolot). Skaaloja on kyllä käyty läpi jonkin verran. Opettaja on kokenut tanssimuusikko, joka soittaa lavalla aina ilman sointulappuja. Siksi ollaan opiskeltu yleisimpiä sointukiertoja, esim. mitä sointuja biisiin kuuluu, jos sävellaji tiedetään.
sepisti
12.10.2007 01:14:33

Soittelen lähinnä perusrokkia, tyyliin Yö, Popeda ja Hurriganes. Myös sooloja tosi paljon noihin biiseihin. Lisäksi tanssia, iskelmää ja rautalankaa, tyyliin Agents ym. Myös paljon sooloja ja instruja tuohon tyyliin. Onko teidän mielestä hyvä tyyli / linja kitaristille? Vaikka vaikeusaste ei kovin suuri. Esim. soitinliikkeissä kyllä tykätään, kun nuoret soittaa vähän rauhallisempaakin (Agents). Useimmat nuorethan hevikitaristeja.

Nyt vaan kiinnostais tietää miten jatkaa treenamista? Mitä tyyliä ja mitä biisejä? Improilu ja sointujen selvittäminen vaikeaa. Nopeita juttuja en niin osaa. (Soitinliikkeissä monet hevijätkät ym. mällää paljon paremmalla tekniikalla ym. tiluttelulla).

Silloin tällöin olen käynyt paikallisten tanssiorkesterien treeneissä ja ne on sanonut, että ihan hyvin vedät. Tanssiorkat mua kiinnostaa, ja siihen taidan keskittyä.

Kaikenlaisia kommentteja ja neuvoja otetaan vastaan.. Kiitos!

Mitä väliä on sillä, mistä soitinliikkeissä tykätään??? Miksi sä kyselet muilta hyväksyntää sun tyylilaji valinnoille? Jokainen soittaa sitä mistä tykkää. Jos tykkäät tanssimusiikista niin keskity sit siihen. Iskelmissä voi myös olla nopeita sooloja eli jos olet mielestäsi kömpelö niin treenaa sitä nopeutta koska sen puuttuminen tuntuu sinua vaivaavan. Jos olet päättänyt keskittyä iskelmä hommiin sen takia, että tekniikkasi ei riitä muuhun, olet käsittänyt homman väärin. Soititpa mitä tyylilajia tahahansa tekniikan pitää olla kunnossa.

Suosittelisin sinulle kuitenkin jonkin pituista taukoa soittohommissa koska et tunnu tietävän mitä soittamiselta haluaisit. Se voisi selkeyttää tilannetta. Itse treenasin 8 vuotta ammattimuusikkous haaveissa ja viimeseltään homma muuttu ihan pakko pullaksi. Se johtui siitä, että tajusin olevani liian laiska treenamaan ja että musta ei varmaan tulisikaan ammattimuusikkoa. Se piti vain hyväksyä. Aktiivi soittaminen jäi vuosiksi. Kun sitten olin tehnyt 7 vuotta töitä ihan muulta alalta ja toimeentulo oli saatu turvattua palasin jälleen soittamisen pariin, nyt harrastus mielessä. On ollut aivan mahtavaa kun jäi pois pakkopulla teoriaharjoitukset ja on voinut vain soittaa tarvitsematta ajatella, että tarvitsisi pystyä teorian kautta selittämään kaikki kitaralla soittamani jutut. (Sinä et välttämättä haluakkaan ammattimuusikoksi mutta kuitenkin)
Tähän loppuun voisin sanoa kuten rumpalimme muistaa aina muistuttaa: Soittamisen pitäisi olla hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.
Ei Seppo ole Seppoa pahempi Seppo
--Tomppa--
12.10.2007 18:23:54
Tähän loppuun voisin sanoa kuten rumpalimme muistaa aina muistuttaa: Soittamisen pitäisi olla hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä.

Tai toisiksi hauskinta, mitä voi tehdä ilman housuja...
I'll get mi cout.
Up to Eleven!!
Kasu-_-
13.10.2007 00:41:51

Onko joku tietty biisi/tyyli, jonka haluaisit osata? Itsellä ainakin auttoi, kun olin pitkään halunnut opetella SRV-tyylisen Little Wing:in, niin otin siitä pitkän projektin, eli monta kuukautta opettelin silloin tällöin siitä pieniä pätkiä ja lopulta sain sen haltuun. En ollut soitellut bluesia juuri yhtään ennen sitä ja sain siitä tosi paljon uutta improvisointivaraa, sekä hauskoja kuvioita.

Joku isompi projekti auttaa pitämään mielenkiinnon muissakin biiseissä. Tekniikkaa ei kannata välttämättä opetella jos sitä ei mielestään tarvitse niissä biiseissä, joita tykkää soittaa. Sitten, kun vastaan tulee jotain vaikeampaa, johon on todellinen polte, niin kerkeää kyllä opetella sitä oman aikansa. Tsemppiä vaan...näitä aikoja tulee silloin tällöin soittaessa vastaan. Täytyy vaan yrittää jaksaa puurtaa eteenpäin, että jaksaa taas jatkaa hauskaa harrastusta :)
You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry!
karikko
13.10.2007 08:42:28
Netistä löytyy biisejä mistä puuttuu kitarasoolot. Hae niitä ja soita päälle,hyvää treeniä.
Ja aina sanotaan että soita tabeista,mä olen sitä mieltä et nuotit kannattaa opetella,
helpompi soittaa vaikka kirjastosta haetuista pahveista kun osaa nuotit.
Nuottiviivasto haltuun ja niihin improa päälle.
mikaman
15.10.2007 12:02:18 (muokattu 15.10.2007 12:13:54)
Mitä väliä on sillä, mistä soitinliikkeissä tykätään??? Miksi sä kyselet muilta hyväksyntää sun tyylilaji valinnoille? Jokainen soittaa sitä mistä tykkää. Jos tykkäät tanssimusiikista niin keskity sit siihen. Iskelmissä voi myös olla nopeita sooloja eli jos olet mielestäsi kömpelö niin treenaa sitä nopeutta koska sen puuttuminen tuntuu sinua vaivaavan. Jos olet päättänyt keskittyä iskelmä hommiin sen takia, että tekniikkasi ei riitä muuhun, olet käsittänyt homman väärin. Soititpa mitä tyylilajia tahahansa tekniikan pitää olla kunnossa.

Suosittelisin sinulle kuitenkin jonkin pituista taukoa soittohommissa koska et tunnu tietävän mitä soittamiselta haluaisit. Se voisi selkeyttää tilannetta. Itse treenasin 8 vuotta ammattimuusikkous haaveissa ja viimeseltään homma muuttu ihan pakko pullaksi. Se johtui siitä, että tajusin olevani liian laiska treenamaan ja että musta ei varmaan tulisikaan ammattimuusikkoa. Se piti vain hyväksyä. Aktiivi soittaminen jäi vuosiksi. Kun sitten olin tehnyt 7 vuotta töitä ihan muulta alalta ja toimeentulo oli saatu turvattua palasin jälleen soittamisen pariin, nyt harrastus mielessä. On ollut aivan mahtavaa kun jäi pois pakkopulla teoriaharjoitukset ja on voinut vain soittaa tarvitsematta ajatella, että tarvitsisi pystyä teorian kautta selittämään kaikki kitaralla soittamani jutut. (Sinä et välttämättä haluakkaan ammattimuusikoksi mutta kuitenkin)

Tanssi, rautalanka ja rokki on kyllä aina kiinnostanu mua. Ja vieläpä ihan aidosti! En todellakaan soita sitä vaan sen takia että tekniikka ei riitäisi muuhun!! Saati sitten sen takia, että soitinliikkeen jätkät tykkää ;) Ihan vaan neuvoja ja kommentteja täs halutaan kuulla eikä mitään hyväksyntää muilta mun tyylilaljeille. Aihetta on varmaan vaikee, mutta ite ainakin ymmärsit vähä väärin. Toki ihan hyviä neuvoja annoit. Vaikka mitään taukoa en kyllä aio ruveta pitämään. Intoa on ihan liikaa sellaiseen. Kokemus bändihommista on aika vähäinen, joten siihen pitäis keskityttyä seuraavaksi. Lauluakin pitäis alkaa treenata soiton ohessa, koska laulava kitaristi olis kova sana tanssilavoilla ;)
mikaman
15.10.2007 12:05:37 (muokattu 15.10.2007 12:15:23)
Netistä löytyy biisejä mistä puuttuu kitarasoolot. Hae niitä ja soita päälle,hyvää treeniä.
Ja aina sanotaan että soita tabeista,mä olen sitä mieltä et nuotit kannattaa opetella,
helpompi soittaa vaikka kirjastosta haetuista pahveista kun osaa nuotit.
Nuottiviivasto haltuun ja niihin improa päälle.

Joo. Kiitos! Nuotinlukutaito olis tanssikitaristille enemmän kuin kova juttu! Tähän asti oon kyllä pärjänny ilmankin. Melodiat mulle selviää onneksi aika hyvin korvakuulolta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)