Aihe: Kaularauta
1
Clayden
05.11.2006 17:43:28 (muokattu 05.11.2006 18:30:19)
Kuinka pitkä kaularaudan pitää olla, kun kitaran skaala on 25,5" ja nauhavälejä on 24? Ja sit vielä semmonen, että miten se kaularaudan ura tehään kaulaan?
Tyylillä, ei taidolla!
poppamies
06.11.2006 00:10:42

Kuinka pitkä kaularaudan pitää olla, kun kitaran skaala on 25,5" ja nauhavälejä on 24? Ja sit vielä semmonen, että miten se kaularaudan ura tehään kaulaan?

No kyllähän se on lähes kaulan mittainen. Ehkä 5 cm lyhyempi jommasta kummasta päästa riippuen kummin päin se rauta asennetaan.
Ura tehdään jyrsimellä. Jos kyseessä om kotelomallinen niin se tehdään 12 mm terällä. Jos on perinteinen niin 6 mm terällä. Kotelomallisen pystyy jyrsimään pelkällä ohjurilla. Perinteinen vaatii ojurin ja jigin kun se asennetaan kaarelle.
Juzzu
06.11.2006 09:04:45
Jos kyseessä om kotelomallinen niin se tehdään 12 mm terällä. Jos on perinteinen niin 6 mm terällä.

Kannattaa kyllä mitata ensin se rauta ja tehdä urat sen mukaan, kyllä noita rautoja muillakin mitoituksilla on. itse olen mm. käyttänyt 11mm 2-toimista kotelorautaa.
Jannipaali
08.10.2007 19:33:27
Mites on, että kärsiikö tuollaista alumiiniprofiililla päällystettyä 430mm kaularautaa pistämään 24.75" skaalalla olevaan kaulaan?
"We're either gonna die, or we're gonna fly" - Jamie Hyneman
vrajala
08.10.2007 23:22:00
Mites on, että kärsiikö tuollaista alumiiniprofiililla päällystettyä 430mm kaularautaa pistämään 24.75" skaalalla olevaan kaulaan?

Mikä nottei. Tosin jos sulla on 20 nauhaa tai vähemmän, käy tuo vähän pitkänlaiseksi. Eli ei akustisille. Muuten se passaa kyllä.
Häh?
vrajala
10.10.2007 10:40:08
24 nauhaisen ajattelin tehdä, joten enköhän pistä tuollaisen tilaukseen.

Kiitän tiedosta.

Eipä mit'n. On siinä sopimisessa joitain varauksia, (kuten säätömutterin paikka, kaulapalkin pituus jne.) Kannattaa katsoa piirustuksesta notta sopiiko se vai ei. Mikäli säätö tulee lavan päähän ja kaulapalkki on otelaudan pituinen (tai lähes), en mä näe ton raudan käytölle mitään esteitä. Tosin mä en tiedä mitä sä olet tekemässä.
Häh?
Jannipaali
10.10.2007 15:21:56
Eipä mit'n. On siinä sopimisessa joitain varauksia, (kuten säätömutterin paikka, kaulapalkin pituus jne.) Kannattaa katsoa piirustuksesta notta sopiiko se vai ei. Mikäli säätö tulee lavan päähän ja kaulapalkki on otelaudan pituinen (tai lähes), en mä näe ton raudan käytölle mitään esteitä. Tosin mä en tiedä mitä sä olet tekemässä.

Säätö tulee lavan päähän ja kaula menee rungon läpi, joten piitus luultavasti riittää.

Huomautan tähän väliin, että piirrustukset on vähän vaiheessa, koska suunnittelen omaa mallia.
"We're either gonna die, or we're gonna fly" - Jamie Hyneman
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)