Aihe: 0.009 kielistä siirtyminen 0.010 kieliin
1 2
Wallesmanni88
07.10.2007 23:16:49 (muokattu 07.10.2007 23:17:50)

Eli mulla on nyt sähkökitarassa tollaset 0.009 kielet ja niistä meni jo B kieli poikki viikon soittamisen jälkeen. Tarviiko kitaraan tehdä jotain muutoksia ennenkun siihen löisi 0.010 kielet kiinni? Ei kumminkaan olisi varaa joka viikko käydä uusia ostamassa.
rainmaker
07.10.2007 23:23:25
Eli mulla on nyt sähkökitarassa tollaset 0.009 kielet ja niistä meni jo B kieli poikki viikon soittamisen jälkeen. Tarviiko kitaraan tehdä jotain muutoksia ennenkun siihen löisi 0.010 kielet kiinni? Ei kumminkaan olisi varaa joka viikko käydä uusia ostamassa.

No ei siihen etukäteen tarvitse mitään muutoksia tehdä. Sitten vaihdoksen jälkeen tarpeen mukaan intonaation ja kaularaudan säädöt tsekkaat.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
janik
08.10.2007 00:44:21
Vika on luulatavsti kitarassa jos kielet katkeilee, ei auta vaikka pistäisit paksummat kielet.

Koita hinkata sitä tallapalaa jollain punotulla kielellä tms.
pekurides
08.10.2007 01:49:49

Vika on luulatavsti kitarassa jos kielet katkeilee, ei auta vaikka pistäisit paksummat kielet.

Voipi se johtua soittajastakin ja kyllä ne paksummat kielet enemmän kestää.

Sitten löytyy myös noita Graphtech teflon tallapaloja joita kehuttu.
String saver nimellä myös kulkee...

..niin ja kaularauta olisi hyvä tarkistaa... ohjeet ylhäällä faqissa.
Tunteella päin vittua.
peteihis
08.10.2007 02:29:34 (muokattu 08.10.2007 02:32:32)
Eli mulla on nyt sähkökitarassa tollaset 0.009 kielet ja niistä meni jo B kieli poikki viikon soittamisen jälkeen.

Uskallan 28 vuoden soittamisen jälkeen sanoa, että tollasta sattuu. Kielisarjoissa on toisinaan (jopa usein) joku heikompi yksilö joukossa, joka katkeaa muutaman tunnin soittamisen jälkeen. Harmittavan usein juuri esmerkiks keikalla, kun on tietenkin tullut vaihdettaua ne kielet just vähän ennen.

Nää heikot yksilät tulee erityisen voimakkaasti esille, kun tekee jotain remppaa, jolloin kieliä joutuu löysäämään ja kiristämän monta kertaa peräkkäin. Joskus vaan kesken kaiken joku kielistä katkeaa jostain ihan hämärästä kohtaa. Ja nimenomaan uudella kielisarjalla.

ERI juttu on se että kokeneemmmilla soittajilla kieliä kyllä katkeilee vähemmän kuin kokemattomilla. Soittotekniikka on vaan tasaisempaa kun siihen on harjaantunut.

Tarviiko kitaraan tehdä jotain muutoksia ennenkun siihen löisi 0.010 kielet kiinni? Ei kumminkaan olisi varaa joka viikko käydä uusia ostamassa.

Eipä juuri. Tallan säädöt ja kaularauta sitten kun kielet on pikoillaan, mutta VEIKKAAN, ettet ole kumpaakaan katsonut ysienkään kanssa (?).

Sen sijaan soittamisen joudut opettelemaan uudestaan. Kympit vaatii ~20-25% enemmän voimaa oteleudalla. Venytys vaikuttaa paksumpien kieleten sävelkorekuteen vähemmän, joten sama (esim pienen terssin) venytyks kisristää (siis rasittaa) kymppejä huomattavasti enemmän kuin ysejä ja vastaavasti sattuu sormenpäihin sen verran enemmän.

Toisaalta, kestävyysmielessä, paksummat kielet kyllä kestää plektralla rouhimista paremmin kuin ohuet (koska ohuita se plekun isku hetkellisesti venyttä enemmän).Näin käy varsinkin, jos oikean käden tekniikka on kovin tunnoton.

Kielten katkeilu on kitaristille asia, jonka kanssa pitää oppia elämään.

Oon tottunu pitämään itselläni kielivarastoa, johon kuuluu ainakin yksi ehjä sarja ja sitten parit kappaleet noita useimmin katkeilevia, eli ykkös ja kakkos kieliä. Silloin kun tulee tällanen uutena katkeava yksilö vastaan vaihdan vain sen... mutten koko sarjan. Keikalla mukana varakitara, jos sellanen on saatavissa. Useimmiten sitä ei tarvita, mutta sitten kun tarvitaan niin saapahan ainakin its evalita koska sen katkenneen kielen vaihtaa.

LISÄ:
Vika on luulatavsti kitarassa ....

Tällastakin on tullut vastaan, että jokin kitarassa herkistää kielet katkeilemaan, mutta et ainakaan sanonut mitään sellaiseen viittaavaa.
Starlia
08.10.2007 07:02:06

Mulla yleensä kriittinen paikka on about 15 minuuttia kielten vaihdon jälkeen, kun alan venyttelemään löysiä pois. Eli kitara syliin makaamaan, kiinni kielestä ja repii sitä poispäin kitarasta. Mieluummin tekee noin sen ~10 minuuttia kuin soittelee pari viikkoa löysiä pois.
Wallesmanni88
08.10.2007 15:44:49

Uskallan 28 vuoden soittamisen jälkeen sanoa, että tollasta sattuu. Kielisarjoissa on toisinaan (jopa usein) joku heikompi yksilö joukossa, joka katkeaa muutaman tunnin soittamisen jälkeen. Harmittavan usein juuri esmerkiks keikalla, kun on tietenkin tullut vaihdettaua ne kielet just vähän ennen.

Nää heikot yksilät tulee erityisen voimakkaasti esille, kun tekee jotain remppaa, jolloin kieliä joutuu löysäämään ja kiristämän monta kertaa peräkkäin. Joskus vaan kesken kaiken joku kielistä katkeaa jostain ihan hämärästä kohtaa. Ja nimenomaan uudella kielisarjalla.

ERI juttu on se että kokeneemmmilla soittajilla kieliä kyllä katkeilee vähemmän kuin kokemattomilla. Soittotekniikka on vaan tasaisempaa kun siihen on harjaantunut.

Eipä juuri. Tallan säädöt ja kaularauta sitten kun kielet on pikoillaan, mutta VEIKKAAN, ettet ole kumpaakaan katsonut ysienkään kanssa (?).

Sen sijaan soittamisen joudut opettelemaan uudestaan. Kympit vaatii ~20-25% enemmän voimaa oteleudalla. Venytys vaikuttaa paksumpien kieleten sävelkorekuteen vähemmän, joten sama (esim pienen terssin) venytyks kisristää (siis rasittaa) kymppejä huomattavasti enemmän kuin ysejä ja vastaavasti sattuu sormenpäihin sen verran enemmän.

Toisaalta, kestävyysmielessä, paksummat kielet kyllä kestää plektralla rouhimista paremmin kuin ohuet (koska ohuita se plekun isku hetkellisesti venyttä enemmän).Näin käy varsinkin, jos oikean käden tekniikka on kovin tunnoton.

Oon tottunu pitämään itselläni kielivarastoa, johon kuuluu ainakin yksi ehjä sarja ja sitten parit kappaleet noita useimmin katkeilevia, eli ykkös ja kakkos kieliä. Silloin kun tulee tällanen uutena katkeava yksilö vastaan vaihdan vain sen... mutten koko sarjan. Keikalla mukana varakitara, jos sellanen on saatavissa. Useimmiten sitä ei tarvita, mutta sitten kun tarvitaan niin saapahan ainakin its evalita koska sen katkenneen kielen vaihtaa.

LISÄ:

Tällastakin on tullut vastaan, että jokin kitarassa herkistää kielet katkeilemaan, mutta et ainakaan sanonut mitään sellaiseen viittaavaa.

Onkos se jotenkin outoa että kieli on katkennut 2cm tuolta alkupäästä... eli siis sieltä missä tuo satula on? Vein kitaran musiikkilikkeeseen säädettäväksi kun tilasin kitaran ja siellä säädettiin kaularauta yms...
humppahanuristi
08.10.2007 15:55:48

Pitänee ehkä paikkansa saman merkkisten ja tyyppisten kielien kanssa mutta ei välttämättä eri merkkisten.

Yhteen aikaa d'Addarion 9 settiä käytin ja sekin tuntui aika kovalta. Sitten jostain syystä (olisiko olleet d'Addariot loppu) sattui kitaraan 10-setin Fenderit ja nehän olikin kevyet soitella. Sitten lykkäsinkin 11-setin Fenderit ja nekin on paremman tuntuiset minun sormiini kuin 9-setin d'Addariot.
Tuntuvat vain jotenkin pehmeämmiltä. Eikä nyt muutenkaan huonommilta vaikuta.
Humpasta rautalankaan...
Johann Onn
08.10.2007 15:58:14
kieli on katkennut 2cm tuolta alkupäästä... eli siis sieltä missä tuo satula on ?

Ainoa kieli, jonka olen viimisen 10 vuoden aikana saanut poikki, oli just "uus kitara + liian tiukka satulaura" aiheuttama. Ping ! -> Kräkrs!. Lyijykynää satulaan ja toinen kieli tilalle. Ei ole ollut ongelmia enää sen jälkeen.
Vapour
08.10.2007 16:05:06
Pitänee ehkä paikkansa saman merkkisten ja tyyppisten kielien kanssa mutta ei välttämättä eri merkkisten.

True. Itsekin yllätyin, miten jämptejä esmes Elixirit on. Oikeastaan kaikki heksaytimellä varustetut kielet samaten...

Muttamutta, millä tahansa setillä oppii soittamaan, itse hyppäsin 9-42 D'addarioista suoraan 11-52 Elixiriin. Parissa kuukaudessa sormett tottui, ja soundi oli kertalaakista jykevämpi ja kitarakin soi paremmin.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
jomppu
08.10.2007 16:12:45
Minä oon varmaan jotenkin epäkelpo kitaranrämpyttelijä kun en ikinä ole saanut soitettua kieltä poikki. Vaikken omasta mielestäni edes "lirputtele" niitä kieliä enkä tosin kyllä Townshend tyyliin pieksäkkään.

Lipsahtipa hieman ohi aiheen.
Ziggy Bubba
08.10.2007 17:04:40 (muokattu 08.10.2007 17:06:11)

Jaa, veikkaisin että riippuu paljolti kitaristista tämä. Iteltä ei ole ikinä katkeillut kitaroista kieliä, jos ei mukaan lasketa ensimmäistä kitaraani jonka halpistalla oli kulahtanut siihen kuntoon että poikki meni kieli kuin kieli. Tämä siitäkin huolimatta että välillä tulee hakattua aika armottomastikin noita vehkeitä, eikä bendejäkään tule jätettyä puolitiehen. Saattaa tuo johtua noista mun tune-o-matic -mallisista talloista, tiedä häntä. Tuntuu vaan ettei ainakaan meikäläisen kapuloista saa kieliä poikki ilman äärimmäisen väkivaltaista tempomista...

Eli jos kieliä katkeilee yhtenään, eikä soittotyyli ole mainitun kaltainen, niin kannattaa tsekata ettei esim. tallaan ole jäänyt/syntynyt teräviä kulmia jotka katkeilun aiheuttavat. Varsinkin jos on kyseessä joku ns. halpiskitara, sillä niissä tuo metalliseos on usein todella heikkolaatuista ja pehmeää.
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Ukko
08.10.2007 17:15:03

Kokemuksesta en tiedä mutta mulla ei ole viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kieliä katkellut paria kolmea kertaa useammin. Venytän soittaessa paljon mutta en hakkaa kieliä. Fenderissä on 10 kielet ja Ibanezissa on 11 kielet.
Les Fender
08.10.2007 18:04:42
Kielien katkominen on sekin taitolaji jota toiset eivät vaan osaa, minäkään en.
"Living is easy with eyes closed!"
baba o riley
09.10.2007 12:36:32
no mä osaan. mulla katkee 012 kieliä tasaseen tahtiin, ei epätavallista että keikalla saa parikin kertaa vaihtaa heppiä. Ei se kitara mikään virkkuualusta tai banjo oo, niitä kieliä kuuluu repii ja riistää jos haluaa sen soittimen kautta kertoa syvällisiäkin tarinoita.

samoin suosittelen oppimaan käyttää 011 suoraan. Se on soundillisesti tuhdimpi ja "suurempi". myös intonaatio paranee. Kyllä ne sormet siihen tottuu.

Ehdotan kyllä koko sarjan vaihtamista tasasin välein, soundillisesti kielet kuolee yllättävän nopeasti, sitä ei vaan tuppaa huomaa itse kun se tapahtuu salakavalasti.

-live and loud-
Jimi
09.10.2007 13:16:33

no mä osaan. mulla katkee 012 kieliä tasaseen tahtiin, ei epätavallista että keikalla saa parikin kertaa vaihtaa heppiä. Ei se kitara mikään virkkuualusta tai banjo oo, niitä kieliä kuuluu repii ja riistää jos haluaa sen soittimen kautta kertoa syvällisiäkin tarinoita.

samoin suosittelen oppimaan käyttää 011 suoraan. Se on soundillisesti tuhdimpi ja "suurempi". myös intonaatio paranee. Kyllä ne sormet siihen tottuu.

Ehdotan kyllä koko sarjan vaihtamista tasasin välein, soundillisesti kielet kuolee yllättävän nopeasti, sitä ei vaan tuppaa huomaa itse kun se tapahtuu salakavalasti.

-live and loud-

miullakin katkeili ennen kielet, sitten ostin paremman kitaran jossa oli parempi talla niin kumma kyllä ei ole poikennut kertaakaan kieli.

Komppaan 11 settiä!

Ostaa elixirit ni ei tarvii läheskään yhtä usein vaihtaa :)
www.mikseri.net/blessedbeauty
minidriver
09.10.2007 14:27:23

Minä puolestani suosittelen kokeilemaan ajan mittaan eri vaihtoehtoja ja toteamaan ihan itse sen mikä tuntuu parhaalta.
"Hei Mauri ja Antero, kuunnelkaapa uutta Minidriveriä."
Tuomasd
09.10.2007 15:16:22

Olen kanssa huomannut että kaverilla ruostuu uudet kielet noin viikossa.. En tiedä onko syy kielissä vai soittajan hikoilemisessa kun suolahan edes auttaa ruostumista. Kaveri on pelkkää hikeä koko ajan, varsinkin käsistä..

Hui kamalaa. Mulla hikoaa ihan simona kädet, esim jos pitää kiinni kädestä tai hiirestä. Onkohan tuolla vaikutusta :O?
Vanha kunnon Speed ja Trash
baba o riley
09.10.2007 15:24:18
miullakin katkeili ennen kielet, sitten ostin paremman kitaran jossa oli parempi talla niin kumma kyllä ei ole poikennut kertaakaan kieli.

Komppaan 11 settiä!

Ostaa elixirit ni ei tarvii läheskään yhtä usein vaihtaa :)

en sanois että mun -67 ja -72 sg:eissä olis mitään häikkää tallojen kanssa, ihan kondiksessa ja tasasin välein huollettu ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)