Aihe: Kikkelihevikiljunta
1
rice88
08.10.2007 19:13:26
enpä tiiä ymmärinkö kysymystä oikein mutta veikkaan että pystyt "kiljumaan" samalla tavalla ku nuo hevi laulajat kunhan vähän treenaat äänialaa korkeemmalle ...

Mua ei kannata matkia mutta ite oon pakottamalla nostanu äänialaa .. silleen että laulan niin korkeelta ja kurkku suorana ku pystyn (ääni särkyy jne. mutta jatkan vaan niin ja parin päivän päästä biisi menee jo ilman että ääni särkyy).. tällä tavalla oon saanu nostettua äänialaa ja esim stratovariuksen biisit menee jo aika helposti ...

ääni meni vähän käheäksi kun treenasin mutta nyt ei enää mee ..
buddha
08.10.2007 20:14:32
Mua ei kannata matkia mutta ite oon pakottamalla nostanu äänialaa .. silleen että laulan niin korkeelta ja kurkku suorana ku pystyn (ääni särkyy jne. mutta jatkan vaan niin ja parin päivän päästä biisi menee jo ilman että ääni särkyy).. tällä tavalla oon saanu nostettua äänialaa ja esim stratovariuksen biisit menee jo aika helposti ...

ääni meni vähän käheäksi kun treenasin mutta nyt ei enää mee ..

Tämä on tietääkseni huonoin mahdollinen tapa hoitaa homma kotiin...mutta keinot on kullekkin kylläkin...eiku.
Cadaver
08.10.2007 22:07:42

Jos nyt siis unohdetaan tunnit ja muut hienostelut niin quick'n'dirty-menetelmä, joka ei silti (ehkä) tuota vahinkoa äänellesi on lähteä matkimaan kiljuntavokalisteja kevyemmästä päästä, esim. Kotipelto. Rentoon ja tarvittaessa hiljaiseen (*) äänentuottoon kannattaa keskittyä. Sitten voimaa ja munaa lisää kun tuntuu siltä.

(*) = korkeammat nuotit tarvitsevat väkisin jonkin verran enemmän volumea, ideana lähinnä se, ettei niiden tuottamisen edellytyksenä saisi olla täysiä karjuminen, jolloin yleensä pakotetaan ääntä. Testaamisen arvoinen asia, että löytää kulloinkin järkevän minimivolumen.
Metelin eri muotoja: Agent Metal Revenant Riivaaja Sodomia
tanjuli
08.10.2007 22:19:18
(*) = korkeammat nuotit tarvitsevat väkisin jonkin verran enemmän volumea, ideana lähinnä se, ettei niiden tuottamisen edellytyksenä saisi olla täysiä karjuminen, jolloin yleensä pakotetaan ääntä. Testaamisen arvoinen asia, että löytää kulloinkin järkevän minimivolumen.

En sanoisi, että korkeimmat nuotit tarvitsevat enemmän volumea, vaan että korkeimmat nuotit tarvitsevat enemmän energiaa ja kroppaa allensa syttyäkseen - varsinkin jos et ole "luonnostaan korkea ääni."

Huomioi: Omaan korvaan korkeat kuulostaa vaimeammilta kun matalammat vaikka laulaisit samalla voimakkuudella (voit todeta nauhoittamalla). Tämä siksi, että omat korvat suojelevat kuuloa jonkin verran, jolloin ne alkavat "vaimentaa" korkeimpia (eli niitä kuuloa eniten kuormittavia) ääniä. Matalat äänet taas vastaavasti kuulostavat usein varsin mölyisiltä verrattuna keskialaan, kun itse niitä tuottaa.

Lähde siitä että saat edes jonkinmoista ääntä yläkerrasta ulos. Vasta sitten kun se ääni tulee niin ala muokkaamaan siitä sitä huutamista ja muuta. Tämä menetelmä ei ole kaikkein nopein, mutta jos mielessä edes käy vilahtamassa että joskus haluaisit laulaa korkealta jollain muulla tavalla kuin kikkelihevisti kiljuen (esim. hiljaa), SEN MUUN oppiminen on nopeampaa eikä sun ensin tarvi opetella kokonaan toista tapaa päästä ylä-ääniin käsiksi. Kroppa oppii yllättävän nopeasti asioita lihasmuistiin. Lihasmuisti on ehkä ihmisen pitkäkestoisimpia muisteja.
[i hear voices but at least they're on tune]
Mare552
15.10.2007 05:58:57
Huomioi: Omaan korvaan korkeat kuulostaa vaimeammilta kun matalammat vaikka laulaisit samalla voimakkuudella (voit todeta nauhoittamalla). Tämä siksi, että omat korvat suojelevat kuuloa jonkin verran, jolloin ne alkavat "vaimentaa" korkeimpia (eli niitä kuuloa eniten kuormittavia) ääniä. Matalat äänet taas vastaavasti kuulostavat usein varsin mölyisiltä verrattuna keskialaan, kun itse niitä tuottaa.

Tuo automaattinen äänenvaimennus alkoi kiinnostaa, miten sellainen toimii ja millaisella mekanismilla se suojelee kuuloa?

Oma kuuloni on vuosien varrella huonontunut, jolloin huonontunut kuulo vain mielestäni altistaa melulle, kun ei enää tiedosta että on meteliä.
Olen lukenut että oma kuorsauskin voi heikentää kuuloa, desibelit ovat korkeita (yli 85) ja kuuloelimet lähellä kuorsausvälineitä.

Jos tuo mekanismi sulkee korvia omalta melulta, ei evoluutio ole kehittänyt sulkumekanismia ulkopuoliselle kiljunnalle, luulisin.
Ehkä evoluutio ei ole ehtinyt, sillä eihän "akat" ole vielä kauaa hellan ääressä kiljuneet.
Mies kun ennen päätti tuommoiset keskustelut "viittomalla" käsin sanan tai pari.

Tai enhän voi olla siitäkään varma, vaikka toimisi ulkopuolinenkin vaimennus, en voi tietää miten kovaa ja korkealta eukko joskus oikeasti kiljuu. Kuulostaa kyllä hurjalta. Tekee pahaa. Itkettää ja pelottaa.

Silti todellisuus voi olla vielä karumpaa kuin luulen.

Hmmppph, enhän minä siis mikään sovinisti suinkaan ole.

No, mutta kysymyshän oli kuitenkin korkeiden äänien sisäisestä vaimennusmekanismista.
Ai tähänks riville?
buddha
15.10.2007 14:45:54 (muokattu 15.10.2007 14:50:29)
Jos itse taputtaa käsiä yhteen, voi taputtaa vaikka kuinka lujaa, mutta jos joku toinen taputtaa, se sattuu korviin ihan helkutisti. lol
Onkohan koirilla joku "sulkumekanismi"...nimittäin eikö koirilla ole monenmonikertainen kuulosaisti ihmisiin verrattuna, ja oma piski vain katseli vierestä kun naapurinsetä veti sellaisella erittäin kovaäänisellä vempeleellä ettei siinä voinut itse olla kuin 20 metrin päässä...
Mare552
15.10.2007 16:43:16
Taputtamista en ole kokeillut, mutta jos se oma taputus kuuluisi hiljaisempana, mistä se johtuu? Vaikea dilemma.

Koirahan voi laittaa korvat lurpalleen, ehkä sulkea jotkut sisäläpätkin vielä, heh.

Mutta oma ääni kun tulee sisältäkin päin, ääni myös johtuu luuta pitkin, ehkä korkea taajuus ei kulje luussa niin hyvin kuin matala?

Kuitenkin tuo kuulon vaurioituminen ja huonontuminen on mekaaninen vaurio. Korvassahan on vasara ja alasin, jonka iskut välittyvät korvasimpukkaan, siellä olevat värekarvat tuhoutuvat kovassa metelissä, kun tuo vasara mätkii siihen alasimeen, eivätkä enää uusiudu. Jotenkin näin se kai meni. Taaskaan en väitä vaan muistelen ja luulen.

Joten voisi olettaa että tuo korkean äänen aistiminen pienempänä kuin on, johtuu juuri tuon luukuulon välityskyvystä näillä taajuuksilla, tai sitten joku mekanismi jäykistää vasaran kiinnitystä jotenkin, eikä se iske alasimeen niin lujaa.
Mikäli aistimisen tajuaminen johtuu aivoista, eivät kuuloelimet säästy vaan mekaaninen vaurio tulee silti.

Se että ihmiselle ei ole kehittynyt suojaa ulkopuolista meteliä vastaan, johtuu ehkä siitä, että kivikaudella ja keskiajalla ei vielä ollut isoa meteliä. Lienet aikojen alussa mammutin töräykset, tai nuotiolla kärventyvän vierasheimolaisen päästämät äänet olivat isointa meteliä ja musiikkia korville.

Vasta tykkien ja muitten torrakoitten keksimisen jälkeen on alkanut kunnon meteli, joten evoluutio ei ole vielä kehittänyt samaa suojaa korville kuin mitä silmillä on. Aurinkohan kun on aina möllöttänyt taivaalla.
Ai tähänks riville?
Shadowling
16.10.2007 00:36:05
Kyllä se äänialaa treenaamalla ja tietämälle periaatteessa miten se ääni syntyy, alkaa nuo kikkelihevikiljunnat luonnistumaan. Useimmitenhan ne vedetään falsetolla, että jos luonnistuu niin siitä vaan koitat saada semmonen "munakkaan äänen". Ainankin oma falsetto on varsin pehmeä, mutta pystyn joskus kiljumaan "munakkaasti"(en tosin pahemmin treenaile moista joten siksi joskus).
Instrumenttisi on parhaimmillaan kevyessä epävireessä!
jazz123
26.10.2007 12:40:44

eipä sitä hevi kiljuntaa falsetilla vedetä, vaan pää äänellä belttaamalla
Cadaver
26.10.2007 15:31:21

eipä sitä hevi kiljuntaa falsetilla vedetä, vaan pää äänellä belttaamalla

Niin kauan kuin pää-äänen skaala riittää, aivan totta. Siitä yli falsetti/säröfalsetti on luultavasti miellyttävämpi, kuin pakotettu pää-ääni. Kuunnelkaa Straton Elements 1 & 2, erityisesti 2 esimerkkinä jälkimmäisestä :)
Metelin eri muotoja: Agent Metal Revenant Riivaaja Sodomia
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)