Aihe: Straton kasaus (liuta kysymyksiä)
1
Shikage
07.10.2007 21:21:40
Olen aikomuksissa kasata oman stratocasterin, mutta pari asiaa täytyy selvittää..
1. Onkohan Bilteman harrastajanmaali (spraymaali) hyvää laatua? Ajattelin laittaa pullon pohjamaalia, pullon itse väriä ja sitten pullon lakkaa. Mitään tietoa kuivumisajoista?
2. Kun kitaraa maalaa, pitäisikö elektroniikkaosien kolot peittää esim. teipillä ettei maali tuki mitään reikiä tjsp?
3. Jos ostaa valmispaketin, onko kaula säädetty heti, vai pitäisikö se säätää kokonaan itse asennuksen jälkeen?
4. Kellään kokemusta Hoscon valmispaketeista? Ovatko laadukkaita?
5. Paljonko suunnilleen maksaa kahden mikin vaihto liikkeessä?
6. Pitääkö potentiometri vaihtaa (250K -> 500K), jos vaihtaa alkuperäisen singlecoil mikin sc kokoiseen humppariin?

Voi olla typeriä kysymyksiä, mutta sama se.
Mess with the best, die like the rest!
GuitarManiac32
07.10.2007 22:15:58
Olen aikomuksissa kasata oman stratocasterin, mutta pari asiaa täytyy selvittää..
1. Onkohan Bilteman harrastajanmaali (spraymaali) hyvää laatua? Ajattelin laittaa pullon pohjamaalia, pullon itse väriä ja sitten pullon lakkaa. Mitään tietoa kuivumisajoista?
2. Kun kitaraa maalaa, pitäisikö elektroniikkaosien kolot peittää esim. teipillä ettei maali tuki mitään reikiä tjsp?
3. Jos ostaa valmispaketin, onko kaula säädetty heti, vai pitäisikö se säätää kokonaan itse asennuksen jälkeen?
6. Pitääkö potentiometri vaihtaa (250K -> 500K), jos vaihtaa alkuperäisen singlecoil mikin sc kokoiseen humppariin?

1. En ole kokeillut Bilteman maaleja/lakkoja, mutta olen kuullut niiden olevan ihan hyvää laatua. Voi kuitenkin olla, että yksi purkki lakkaa on hieman liian vähän. Siis jos haluaa todella hyvän ja kulutusta kestävän pinnan. Silloin täytyy tehdä välihiontoja ja lopuksi kiillottaakin pinta. Riippuu siis, millaista laatua haluaa saada aikaiseksi. Kuivumisajat selviää kyllä purkkien kyljestä. Joku muu voi vastata tähän.

2. Jos ei välitä, miltä elektroniikkakolot näyttävät sisältä, ei tarvitse peittää. Ei ole haittaa jos koloissa on maalia. Jos elektroniikkakolon vuoraa alumiini- tai kupariteipillä, ei maalia sieltä edes näe.

3. Valmispaketti pitää säätää kasaamisen jälkeen. Yleensä tehdasvalmisteiset kitaratkin pitää säätää itselle sopivaksi, ellei hommaa musiikkiliikkeestä, jossa se on säädetty valmiiksi hyvin.

4. Kuvien perusteella vaikuttaa ihan hyviltä paketeilta. Joku muu voi kertoa kokemuksiaan.

5. En ole vaihdattanut mikkejä liikkeessä, mutta jos kolvi pysyy kädessä, on mikkien vaihto todella helppoa. Kytkentäkaavioita on netti täynnä, ja mikkien mukanakin tulee lähes poikkeuksetta ohjeet, piuhojen värikoodit jne.

6. Mitä suurempiarvoinen potikka, sen kirkkaampi soundi. Yleensä humbuckereiden kanssa käytetään 500k:n tai 1M:n potikoita. 250k:n potikka saattaa tehdä humpparin soundista hieman tuhnun/liian tumman. Riippuu toki mikeistä. Jotkut tykkäävät kirkkaammista soundeista ja toiset tummemmista. Makuasia...
Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922
tilujätkä
08.10.2007 19:48:41
Kiitoksia vastauksista! Elektroniikka-asiat jäivät hämäriksi. Jos vaihtaa tuollaiseen SSS mikitettyyn keppiin DiMarzion singlecoil kokoisen humbuckerin, mihin kaikkeen täytyy varautua? Esim. pitääkö potikkoja vaihtaa ja mitkä niistä? Setissä on 1 volume ja 2 tone potikkaa.

Olisiko tuollaisen kitaran rakentaminen järkevä vaihtoehto ykköskitaraksi aloittelijalle (1 vuoden soittanut). Tekisi vain niin mieli "omaa" ja purppuran väristä kitaraa =)

Ei oikeastaan tarvi tehdä mitään muutoksia elektroniikkoihin. Ainakin kun pistin kaverin stratoon hot railssin tallaan ilman muita muutoksia niin hyvin pelitti.
CSatan
27.10.2007 09:54:52 (muokattu 27.10.2007 09:56:47)
Tosta maalaamisesta ja pohjista sananen, huonosti tehdyt pojatyöt yleensä näkyy lopputuloksessa, eli varaa siihen enemmän aikaa kuin 5 min :)
Maaleina suosisin ihan maalikaupan tavaraa, sieltä saa vinkit ja oikeaa asiantuntemusta aiheeseen kaupanpäälle, turha se on enään maalissa kitsastella (halvalla saa harvoin hyvää maalia) jos sattuu vaikka hyvin soivat puut. (kunhan vain muistutin)
Se on helppoa kun sen osaa.
PPG
02.11.2007 21:30:18

1. Bilteman harrastajamaalit voi olla OK, mutta se lakka....hommaa kunnon spraylakkaa jostain, akryyli
2. Peitä jos mahdollista
3. kaula säädetään vasta kielien kanssa omaan soittotapaan
6. Suosittelen potikan vaihtoa, sillä on vaikutus
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
mhelin
03.11.2007 12:44:16 (muokattu 04.11.2007 16:19:35)
Humpparin kelat saattaa pystyä kytkemään rinnakkain, tosin silloin saundi on erilainen, mutta potikoita ei tarvitsisi vaihtaa isompiin.

Suosittelen ensimmäisenä tallan vaihtoa teräsblokkiseen, esim. tämä:
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=899
tai tämä
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … 0&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI

Nauhat kannattaa tsekata ja ainakin kiillottaa kunnolla (ehkä sitä ennen ottaa terävimmät kulmat pois jos niitä on jäänyt teräsvillalla). Käytän itse tätä Bilteman metallinkiillotusainetta, kun homman tekee kunnolla nauhoista tulee kuin uudet (siis vanhoihin kitaroihin):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … .htm&tuote=36614&ryhmaid=77

Lisäksi yläsatula on yleensä aika huono, muovinen ja luistamaton ja aiheuttaa varmasti vireongelmia, tilalle vähintään Tusq satula, mielellään luinen mutta sen tekeminen on aika iso homma. Noita Tusq-satuloita myy esim. http://www.strings.fi
mhelin
03.11.2007 12:57:22 (muokattu 03.11.2007 13:04:35)
Muuten maalaus saattaisi onnistua kohtalaisesti myös tuollaisella matalapaineisella maalauslaitteella kuin esim. tämä (tuo on myynnissä valitettavasti vain Saksaan mutta ebaysta löytää noita vastaavia kyllä lisääkin):
http://cgi.ebay.de/Wagner-W660-660- … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://search.ebay.de/wagner-feinsp … nerQ20feinsprQfchsystemQQsofocusZbs

Paitsi että nuo ovat suht. halpoja ne myös sotkevat paikkoja vähemmän maalattaessa (kuten myös HVLP ruiskut tavallisen kompuran kanssa).

Wagnerilta löytyy (mm. Bauhausista) korkealaatuisia kädessä pidettäviä laitteita jotka varmaan riittävät kitaran maalaukseen (esim. W550 malli).
varakeef
03.11.2007 20:53:49 (muokattu 03.11.2007 21:01:34)
Olisiko tuollaisen kitaran rakentaminen järkevä vaihtoehto ykköskitaraksi aloittelijalle (1 vuoden soittanut). Tekisi vain niin mieli "omaa" ja purppuran väristä kitaraa =)

Pitää olla vähintään joko hyvä soittaja tai hyvä rakentaja... Itse sain aivan ummikkorakentajana ja kutosen käsityönumerolla kasattua toimivan telen, jota olen kuukauden verran soittanut ykköskeppinä. Ei se mikään hyvä kitara kaiketi objektiivisesti ottaen ole, mutta saan sen suvereenilla tatsillani (ja ymmärrykselläni siitä mikä on pielessä) sen kuulostamaan yhtä hyvältä kuin mikä tahansa muista kitaroistani. Soittokokemusta on toki kolmisenkymmentä vuotta.

Aloitteleva soittaja ryhtyy muusikkojen netin innoittamana vaihtamaan virittimiä ja mikkejä kuvitellen soundin ja vireen parantuvan sillä. Itse en ole tavannut vuosikausiin nin huonoja virityskoneistoja, että kitaran vireongelmat johtuisivat niistä. Tai niin huonoja mikkejä, että huonon soundin voisi selittää sillä. Tai niin huonoja kitaroita, ettei nillä voisi soittaa.

Niin, siis tarkoitan vaan, että siitä voi tulla hyvinkin kelvollinen kitara. Aloittelijana et vain ehkä huomaa sitä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)