MikeS 27.01.2004 16:02:07 | |
---|
Terve. Onko seuraavaan hommaan olemassa jotain periaatetta/järkevää perustetta/yleistä tapaa: kumpi kannattaa pitää kovemmalla, putkivahvistin vai kitaran ja vahvistimen välissä oleva särö? Eli kannattaako putkivahvistin säätää ensin sopivalle volumelle ja sitten sopiva lisätä pedaalista sopiva särö siihen (samalle volumelle kuin vahvistimen vola). Vai voiko olla hyötyä siitä, että vahvistin on hiljaisemmalla ja hönkä tulee pedaalista? Kuinka noi kaksi vaihtoehtoa vaikuttavat saundiin? Tiedän, että tässä liikutaan nyt sitten etuaste-pääteaste-akselilla. Pedaalilla pusken siis etuastetta enemmän, kun taas vahvistimen volalla pusken pääteastetta. Olen vintits-miehiä aika pitkälti ja arvostan putkien lämpöä (vaikka särövalli-yhtyeessä soitankin). Välillä vaan tuntuu, että vahvistimen vola hönkii jo liikaakin, ja siksi olen turvautunut nostamaan pedaalien volaa - meneekö poskelleen? MIKKO |
Antroid 27.01.2004 17:16:55 (muokattu 27.01.2004 17:18:08) | |
---|
Ainakin mun fenkku aukeaa vasta kun saa kunnolla volaa kehiin, jotenka sanoisin että vahvistimesta volaa. Varmaankin riippuu kuitenkin siitä, millaista soundia haet... |
MikeS 27.01.2004 17:22:30 | |
---|
Ainakin mun fenkku aukeaa vasta kun saa kunnolla volaa kehiin, jotenka sanoisin että vahvistimesta volaa. Varmaankin riippuu kuitenkin siitä, millaista soundia haet... Haussa olisi Weezer-saundi. Toiselta nimeltään lämmin särövalli ;-) |
kivi 27.01.2004 18:25:08 | |
---|
Nyrkkisääntönä sillai, että vahvistin kuuluu rumpujen yli ilman säröpurkkiakin. Sitten kun särön polkaisee päälle, volyymi saa aavistuksen verran kasvaa, koska särötetty soundi on kapeampi ja siis tarvitsee enemmän tehoa. Tuosta syystä ei kannata laittaa säröpurkkia täysille ja vahvistinta pienelle, silloin jäljelle jäävä ääni on kapeaa ja heikkoa, vaikka se kuulostais kuinka kovalta. |
booster 27.01.2004 20:45:13 | |
---|
Mitä jos pistäisit molemmat täysille? :O |
Olli S. 27.01.2004 22:57:22 (muokattu 27.01.2004 22:57:45) | |
---|
Mitä jos pistäisit molemmat täysille? :O Toivotaan, että vahvistin tarkoittaisi tässä tapauksessa 400w putkipäättäriä 8*12 kaapilla. Ostetaan vähän käytettyä soittotaitoa. |
Mesa Strategy 400W putkipääte!!! "There are 4 12AX7's 4 EL34's and 8 6L6's in there" Back to the 80's |
Aardfather 27.01.2004 23:04:28 | |
---|
Nyrkkisääntönä sillai, että vahvistin kuuluu rumpujen yli ilman säröpurkkiakin. Sitten kun särön polkaisee päälle, volyymi saa aavistuksen verran kasvaa, koska särötetty soundi on kapeampi ja siis tarvitsee enemmän tehoa. Tuosta syystä ei kannata laittaa säröpurkkia täysille ja vahvistinta pienelle, silloin jäljelle jäävä ääni on kapeaa ja heikkoa, vaikka se kuulostais kuinka kovalta. Näin juuri. - Aardfather |