Aihe: vahvistinta hankkimassa; kuinka suuri riittää keikoille?
1 2
superfly
05.10.2007 15:59:28 (muokattu 05.10.2007 16:10:39)
Riippuu vähän oheislaitteistosta ja tilasta. Kyllä mä ainakin kannatan periaatetta, että lavalta hiljempaa ja mikittämällä kaiuttimista parempi levitys yleisölle. Hyvällä balanssilla varustettu bändi vetää myös ilman mikityksiä, useimmiten toi on tosin vähän utopiaa.

Juuri näin. Ja vaikka meidän bändin balanssi on mun mielestä todellakin kunnossa niin silti haluan että se saundi leviää saliin kunnolla, tässä ei siis olla nostamassa metelitasoa. Lavalta tuleva mökä laskee näin oleellisesti. Tämä edellyttää tietenkin että PA ei ole ihan täysi paska ja kamoja osataan käyttää. Ihmiset missasivat tuossa yllä mun pointin oikein huolella...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
JuSu
05.10.2007 16:04:29
Ihmiset missasivat tuossa yllä mun pointin oikein huolella...

Sorry, taisi olla hiukka tahallisuutta mukana... =)
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
jussimus
05.10.2007 16:21:02
Itse olen kokenut, että 30-50w on pukipelillä ihan riittävästi 100w menee jo hätävarjelun liioitteluksi. Max 50W!

Äää..vituttaa kun mulla on 100W masiina :(
En kuiteskaan haluaisi luopua tosta Lanikastani pelkästään tehojen vuoksi, koska soundit ovat ideaaliset.

Mä en tajua miks noihin monikanavaisiin/monipuolisiin highgain-nuppeihin aina laitetaan liikaa tehoja. Kukaan ei varmasti tartte tollasta wattimäärää, ihan sama millasta musiikkia soittaa. On se nyt kumma kun vahvareiden valmistajille ei mee viesti perille että 100W vahvareista ei tykätä. Näyttää nimittäin siltä että kaikki 100W vahvarin omistajat aina hajoilee tohon järjettömään wattimäärään, ja yrittävät sitten epätoivoisesti pienentää tehoja keinolla millä hyvänsä.

PS. Keinokuormaa en (enää) osta ihan periaatteessa, koska mua vituttaa maksaa tyhjästä monta sataa egeä. Ja sitäpaitsi edellinen kokemukseni keinokuormasta oli, että kuorman käytön yhteydessä myös saundi muuttui munattomammaksi. Ei hyvä. Rahallisesti takkiin ihan sikana ja saundikin meni vituiks.
Ukko
05.10.2007 16:39:42

Kiva asenne.

Anyway, kokemuksia näemmä on monenlaisia. Mulla ei 15 W putkicombo (Laney LC15R) riittänyt antamaan puhdasta soundia (ja mä todella haluan puhtaan puhtaana) bänditreeneissä, ja 20 W putkikoneen (Marshall DSL-201) kanssa oli keikalla hiukka siinä ja siinä, riittikö puhti monitorointiin itselle. 80 W Yamahan mallintava oli aika kyykyssä Factoryssä.

Mutta kuten sanottua, kokemuksia on moneen lähtöön.

JuSu

Asenne mikä asenne. Onhan se tietty pitkälle kiinni monesta muustakin eri asiasta kuin pelkästään combon kylkeen liimatusta lapusta jossa ilmoitetaan wattimäärä. Jo pelkästään keskiäänien korostaminen tuo kitaraa esille erilailla kuin pelkillä ala ja ylä-äänilla pelaaminen. Samoin se onko kyseessä kuuloelimiä vammauttava äänimassa vaiko tanssahteluun riittävä möly. Yhdellä keikalla isossa tilassa 15 wattinen Vox riitti mennentullen volat reilusti alle ääriasentojen. Itse en pienehköissä ulkoilma keikoissakaan ole joutunut pulaan 50 wattisen ikivanhan Peavy Banditin kanssa (mallintava toki edessä ja Peavyssa ainoastaan pääte käytössä).
Tympee Huttunen
05.10.2007 16:51:17
Paskaa. 50 w transistoripeli riittää esim. jokaiseen normikokoiseen työväen taloon mennentullen mikäli ei ole tarkoitus kuurouttaa yleisöä. Putkipelillä samoilla metodeilla 15 w on ihan ok.

Riippuu hieman vetääkö humppaa vai heviä. No keikalle riittää varmaan vaikka Harley Bentonin GA-5, kunhan se mikitetään. Mulle ei ole koskaan riittänyt treeniksellä alle 100W trankkucombo. Keikoilla ei toki ongelmia ole ollut.
Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo.
M Hossa
05.10.2007 16:59:30 (muokattu 05.10.2007 17:04:03)
Toinen hoitaa hommat 15 senttisellä ja jotkut ei saa hoidettua hommiaan 35 senttiselläkään. Eiku wattejako...ööö...

"Toisil on pienet, toisil on suuret, minul on sopivan kokkoiset"

Edittiä kehiin, kun tuntu sopivan teemaan, että mullahan onkin vielä toi powerSUCK-toiminto. ;D
Nacher
05.10.2007 17:24:29
Äää..vituttaa kun mulla on 100W masiina :(
En kuiteskaan haluaisi luopua tosta Lanikastani pelkästään tehojen vuoksi, koska soundit ovat ideaaliset.

Mä en tajua miks noihin monikanavaisiin/monipuolisiin highgain-nuppeihin aina laitetaan liikaa tehoja. Kukaan ei varmasti tartte tollasta wattimäärää, ihan sama millasta musiikkia soittaa. On se nyt kumma kun vahvareiden valmistajille ei mee viesti perille että 100W vahvareista ei tykätä. Näyttää nimittäin siltä että kaikki 100W vahvarin omistajat aina hajoilee tohon järjettömään wattimäärään, ja yrittävät sitten epätoivoisesti pienentää tehoja keinolla millä hyvänsä.

PS. Keinokuormaa en (enää) osta ihan periaatteessa, koska mua vituttaa maksaa tyhjästä monta sataa egeä. Ja sitäpaitsi edellinen kokemukseni keinokuormasta oli, että kuorman käytön yhteydessä myös saundi muuttui munattomammaksi. Ei hyvä. Rahallisesti takkiin ihan sikana ja saundikin meni vituiks.

Jaksan taas olla kovasti eri mieltä. Esim Fireballin (60w-putki) suurin ongelma minulla oli juuri tehojen puute. Joutui kyykyttämään päätettä niin liikaa pysyäkseen kovakätisen rumpalin mukana, että soundista katosi kaikki selkeys ja lopputulos oli silkkaa mössöä. Nyt on alla 150W Invaderi, ja kertaakaan ei ole tuntunut, että siitä tehosta olisi jotain haittaa. Hyvä vain, että headroomia riittää, eivätkä cleanit ole bändivolumella silkkaa murokeksiä ja säröt puuroa. Toki eri juttu, jos kyseessä on sellainen vahvari, joka ei kuulosta hyvältä kuin päätesärötettynä, mutta onko sellaisia hi-gainereita olemassakaan? Tuntuu, että niissä nimenomaan säröt otetaan etuasteesta ja päätteen kuuluu pysyä selkeänä ja puhtaana. Korkeintaan hitusen säröytyä tukevoittamaan soundia, joka 100w:llä tapahtuukin juuri sopivasti bändivolumella.

Ja jos 100w hevinuppeja vihataan, miksi ne huimasti 50w single rectoa kalliimmat 100w dual rectot ovat monin verroin suositumpia?
Fender Stratocaster
05.10.2007 17:26:48
Itse olen ainakin ollut aina sitä mieltä, että 50 putkiwattia riittää melkeinpä mihin vaan, jos on niin iso paikka, että pitää saada paljon mökää, niin eiköhän sitten ole jo kamatkin sitä luokkaa että sen vahvarin voi mikittää? Trankkuwatteina 100 riittänee aika pitkälle, itselläni on 15 watin putki-Orange, eikä kyllä volaa uskalla kääntää yli klo 10, alkaa olla mökää jo ihan älyttömästi siinä vaiheessa. Itse tosin soittelen sellaista musiikkia että vahvistimesta pitäisi mielellään saada mukava päätesärö, jolloin vain suhteellisen pienitehoinen vahvistin tulee kysymykseen, ellei sitten halua järjetöntä äänenpainetta, minä en halua. Tokihan keinokuormakin asiaa auttaa, jos isomman vahvistimen omistaa, mutta kyllä mulle sopii tuo 15w ilmankin. Ikinä ei tosin kannata tuijottaa pelkkiä watteja, äänen määrään vaikuttaa niin moni muukin asia, mutta ei niistä sen enempää.
Orange amplifiers - Voice of the world
hapan
05.10.2007 17:29:58
Mun mielestä ei oo mitään turhempaa kun 100w nuppi ja 4x12" kaappi

Riippuu ihan siitä, miten sitä käyttää. Esim. yläkaappi kyljellään on loistava möykän jakaja. Ja pystyssä olessa yläelementit puskee sopivan matkan päästä monitorin lailla soittajan korviin. Tehot taas on ihan sama. Jos tuntuu, että niitä on liikaa, keinokuorma esiin, jos liian vähän, niin mikki kankaaseen kiinni. It's simple, if you can.
jussimus
05.10.2007 17:32:21 (muokattu 05.10.2007 17:42:14)
Jaksan taas olla kovasti eri mieltä. Esim Fireballin (60w-putki) suurin ongelma minulla oli juuri tehojen puute.

Toki vahvarit ovat yksilöitä. Ei se wattimäärä kaikkea kerro, mutta silti 100W on liikaa lähestulkoon jokaisessa putkivahvarissa.

Ja jos 100w hevinuppeja vihataan, miksi ne huimasti 50w single rectoa kalliimmat 100w dual rectot ovat monin verroin suositumpia?

Ehkä siksi että ne ovat myös soundillisesti eri vahvareita..? Ja ehkä siksi että 100watin versioissa on yleensä lisää muitakin ominaisuuksia kuin vain se wattimäärä.

Sitäpaitsi, Orangen Rockerverb 50 tuntuu olevan kovasti suositumpi kuin Rockerverb 100. Mistähän johtuis...
hapan
05.10.2007 17:36:11 (muokattu 05.10.2007 17:36:46)
Toki vahvarit ovat yksilöitä. Ei se wattimäärä kaikkea kerro, mutta silti 100W on liikaa lähestulkoon jokaisessa putkivahvarissa.

Itse vetelen satasella, koska siinä on head roomia takuulla riittävästi. Koska en soittele Fenderin vahvistimilla, niin se vituttaa, kun cleani menee murolle, vaikka miksaaja vaatii lisää melua.

Ja mä vedän kyllä satavattisella vaikka ihan vittuillakseni kamapoliiseille. Olkoon liikaa watteja, mä tiedän, missä siinä on mastervola. Jos ei kelpaa, niin vieressä on kans kuppila auki...
hapan
05.10.2007 17:53:00
Älä puhu paskaa, et sä cleanilla vedä kuiteskaan :)

Kyllä muuten vedän, höhryksella höysettynä. Et saa kiinni mandariini läälää.
jussimus
05.10.2007 18:36:19
Et saa kiinni mandariini läälää.

Mää tiärän missä sää asut!
Mirk0
05.10.2007 18:55:08
Et saa kiinni mandariini läälää.
Korjaus:
Et saa kiinni mandoliini tilutilu.
"Nero se joka salaa tyhmyytensä parhaiten" -Herra Ylppö (Soundi 8 /-07)
mattim
05.10.2007 21:00:21 (muokattu 05.10.2007 21:01:51)

Jos tarvitaan suoraa ääntä, tehoa tarvitaan enemmän kuin "mikitettyyn"ääneen. En halua olla samalla lavalla missä yli 20 wattinen putkikampe huutaa täysillä yhtä "biisiä" kauemmin.

Matti
JHL
05.10.2007 21:25:24

henk koht kokemuksia: 60 wattisella 1x12" transistorikombolla olen pärjännyt hårdimpaa rockia soittavassa orkesterissa sekä treeniksellä että keikoilla (mm. Semifinal, Kuopion Henry's, Tampereen Klubi, Tavastia, Nosturi, yms.), lavoilla aina mikitetty ja ajettu kitaraa lisukkeeksi hieman monitoreista. Vahvistimen volume ollut maksimissaan kuutosella. vähän aikaa sitten ostin lisäksi 15 w putkinupin ja 2x12" kaapin, lähinnä teki mieli leveämpää soundia (stereo, ou jee!), yhdessä näillä pärjää kivasti nyt kun bändissä on kaksi rumpalia, laitan ämyrit sojottamaan vähän eri suuntiin, kaikki kuulee kivasti. tota putkinuppia tulee ajettua puolitettuna eli 7 wattisena vola jossain kuutosen tienoilla, en saa edes päätettä särölle kunnolla treeniksellä. harkinnassa on ollut keinokuorma... keikoille en ole kahden vahvistimen kanssa vielä ehtinyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)