foxtrot 05.10.2007 09:27:47 | |
---|
olen hankkimassa ensimmäistä omaa todellista vahvistinta, jolla pärjäisin treeniksellä sekä keikoilla. itselläni ei kovinkaan laajaa tietoa ole vahvistinten ominaisuuksista; olen aina soittanut lainakamoilla. viime aikoina olen treenannut kaverin 100w marsu-combolla. bändissämme toisella kitaristilla ja basistilla on nupit ja 4x12 kaapit. pärjäänkö siis keikoilla pelkällä mikitetyllä combolla vai kannattaako suoraan hankkia nuppi+kaappi? kuinka suuri riittävän combon tulisi olla? musiikkityylimme sekoittuu 70-luvun progen, indie-rockin, sekä alternativen välimaastoihin. kitaroina käytän tokain les paulia sekä fenderin telecasteria. olen harkinnut bossin multiefektin ostoa (me-20 tai 50). minkälaista ratkaisua voisitte suositella? |
2112 05.10.2007 09:33:40 | |
---|
Mulla 50w 1x12", eikä ole koskaan keikoilla mikitetty, en oo es pystynyt pitää volumea puolivälissä. Mun mielestä ei oo mitään turhempaa kun 100w nuppi ja 4x12" kaappi, oon nimittäin ennen itekin tuollaisella setillä keikkaillut. Eli oon combon kannalla, roudauskin helpottu huomattavasti. |
duc 05.10.2007 09:36:16 | |
---|
Putkivahvarilla voi riittää 30 wattia, transistoripelillä ei välttämättä 100 wattiakaan riitä pitkälle. |
Charger 05.10.2007 10:16:20 | |
---|
Nykyaikana, kun kaikki mikitetään ja monitoroidaan, ei tuolla teholla ole enää kovinkaan suurta merkitystä. Osta vahvistin jonka soundi miellyttää sinua äläkä suotta murehdi tehojen määrää. Ja muista että esim 15 W putkivahvistin todella äänekäs. |
JuSu 05.10.2007 10:26:21 | |
---|
bändissämme toisella kitaristilla ja basistilla on nupit ja 4x12 kaapit. pärjäänkö siis keikoilla pelkällä mikitetyllä combolla vai kannattaako suoraan hankkia nuppi+kaappi? kuinka suuri riittävän combon tulisi olla? Kuten jo aiemmin mainittiinkiin, niin teho ei pitäisi olla ongelma. Mä oon kokenut, että 30 putkiwattia riittää useimmille hyvin, trankkuwatteja voisi olla 100 tai enemmän. Nämä ovat kuitenkin vain karkeita arvioita, laitekohtaiset erot voivat olla huomattavia. Kaappipuolesta... Esimerkkiksi 50 W 1x12" -combo on ihan tarpeeksi äänekäs 50 W nupin ja 4x12" -kaapin rinnalla, mutta soundi on _erilainen_. Valitse kaappi soundin, ei tehotarpeen mukaan. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
superfly 05.10.2007 10:51:23 | |
---|
Aina mikitän keikalle, vaikka olisi kuinka pieni paikka. Pieni combo kuitenkin tuuttaa sen äänen tasan yhteen paikkaan ja vaikka sitä äänenpainetta ei PA:sta edes nostaisi niin kovasti auttaa kitaran kuuluvuuteen se. Ääni leviää paljon laajemmalle alueella. Tehojen riittävyys kitaravahvistimessa onkin mun mielestä enempi makuasia ja kyse on siitä että kuinka puhtaasta saundista tykkää. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Artist 05.10.2007 10:53:52 (muokattu 05.10.2007 10:54:04) | |
---|
Aina ei ole mahdollista mikittää, itse olen tähän asti pärjännyt 30W 1x12 putkicombolla ihan kivasti ilman mikitystä. Toki, jos tarvitsisi cleania soundia suurilla volyymeillä (meillä kliinit kohdat ovat hiljaisempia) niin alkaisi tehdä tiukkaa. "Yeah, Funhouse boy will steal your heart away" |
superfly 05.10.2007 10:55:41 | |
---|
Aina ei ole mahdollista mikittää, itse olen tähän asti pärjännyt 30W 1x12 putkicombolla ihan kivasti ilman mikitystä. Toki, jos tarvitsisi cleania soundia suurilla volyymeillä (meillä kliinit kohdat ovat hiljaisempia) niin alkaisi tehdä tiukkaa. Kummallinen keikka on se jos ei ole mahdollista mikittää. En ole ikinä ollut sellaisella tai edes kuullut moisen olemassaolosta... "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Artist 05.10.2007 10:58:52 (muokattu 05.10.2007 11:00:15) | |
---|
Kummallinen keikka on se jos ei ole mahdollista mikittää. En ole ikinä ollut sellaisella tai edes kuullut moisen olemassaolosta... Jos ei riitä mikserissä toimivat kanavat, kun yleensä halutaan laulu ja basari mikittää. :) E: ja laulukamakeikat, kuten JuSu tuossa alempana mainitsi. Mahdollista joo, mutta järkevää ei. Ainakaan mielestäni. "Yeah, Funhouse boy will steal your heart away" |
JuSu 05.10.2007 10:59:28 | |
---|
Kummallinen keikka on se jos ei ole mahdollista mikittää. En ole ikinä ollut sellaisella tai edes kuullut moisen olemassaolosta... Laulukamakeikka, anyone? =) Tai no, ainahan se mikittäminen on mahdollista, muttei välttämättä järkevää. Kyllä mä oon soittanut moniakin keikkoja, joissa ei ole kitaroita mikitetty. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
Rallakka 05.10.2007 11:08:55 (muokattu 05.10.2007 11:10:23) | |
---|
Kummallinen keikka on se jos ei ole mahdollista mikittää. En ole ikinä ollut sellaisella tai edes kuullut moisen olemassaolosta... Oon soittanu yli 90% keikoista mikittämättä. Parhaimmillaan 15W fenderin combolla, eniten soitin 65W Fenderin combolla trankkuja siis. Nuo on humppakeikkoja, keikkoja ne on nekin. Metalli keikoilla on mikitetty ja niissä on ollu 50W putki nuppi ja 4x12" kaappi. Joskus kieltämättä hymyilyttänyt tuo laite/väline kontrasti :) Edit: lainasin väärää tekstiä "I'm only wearing black until they invent something darker" |
SH1THEAD 05.10.2007 11:23:35 | |
---|
Jos bändistä kerta löytyy sekä kitaristilta että basistilta 4x12", voi äänenpaine olla jo melkoinen vaikka volume ei kova olisikaan. Varsinkin toisen kitaristin kamojen kanssa voi volumen tasapainoon saaminen tuottaa harmaita hiuksia, toki soitettavalla musalla on tietysti suuri merkitys. 2x12" combo lienee paras kompromissi joka tapauksessa, ellei 1x12" (tai pienempää) ole mahdollisuus mikittää myös kämpillä. Saatana on herra. |
Fortune 05.10.2007 11:39:56 (muokattu 05.10.2007 11:41:19) | |
---|
Laulukamakeikka, anyone? =) Tai no, ainahan se mikittäminen on mahdollista, muttei välttämättä järkevää. Kyllä mä oon soittanut moniakin keikkoja, joissa ei ole kitaroita mikitetty. JuSu Ja kun se ei aina ole mahdollista, jos on jokin punk-tyyliin järjestetty keikka, jossa pa on keräilty treeniksiltä ja kavereilta. Siellä saattaa olla edessä tilanne, jossa mikserissä on 2-3 toimivaa kanavaa ja mikkejä on saatavilla 2-3 tai vähemmänkin. Kitaroiden mikittäminen ei ole se prioriteetti numero yksi silloin... Tosin yleensähän tuollaiset keikat ovat sitten aika pienissä tiloissa, joten vahvistimen ylös nostamalla ja kamojen sijoittelulla saa lavalta ulos tulevan soundin varmasti kuntoon. Aina pitää varautua pahimpaan ja ilman monitorointia ja mikittämistäkin pitää pystyä vetämään. EDIT: Enhän minä tainnut taaskaan sanoa mitään, mitä ei jo olisi sanottu. Mr. Referoija strikes again. Look behind you, a three-necked guitar!
Give a man a fish, and he won't be hungry for a day. Teach a man how to fish and he'll go and buy a stupid hat. |
Ukko 05.10.2007 15:29:29 | |
---|
Putkivahvarilla voi riittää 30 wattia, transistoripelillä ei välttämättä 100 wattiakaan riitä pitkälle. Paskaa. 50 w transistoripeli riittää esim. jokaiseen normikokoiseen työväen taloon mennentullen mikäli ei ole tarkoitus kuurouttaa yleisöä. Putkipelillä samoilla metodeilla 15 w on ihan ok. |
Paskaa. 50 w transistoripeli riittää esim. jokaiseen normikokoiseen työväen taloon mennentullen mikäli ei ole tarkoitus kuurouttaa yleisöä. Putkipelillä samoilla metodeilla 15 w on ihan ok. Kyllä tuolla mun 50W Valvetronixillakin saa tarvittaessa sellaiset mölyt aikaan, että oksat pois. Riittää metallin veivaamiseen, eikä lähestytä volanapin kanssa edes kello yhdeksää. Olkoonkin, että se on vaan mun pienenpieni makkarivahvarini. Noissa mun isommissa romuissa on sitten jo 6 kertaa enempi potkua takana. :) "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
duc 05.10.2007 15:32:57 | |
---|
Paskaa. 50 w transistoripeli riittää esim. jokaiseen normikokoiseen työväen taloon mennentullen mikäli ei ole tarkoitus kuurouttaa yleisöä. Putkipelillä samoilla metodeilla 15 w on ihan ok. No jokainen alle sadan watin transistoripeli ei välttämättä riitä (tai menee ainakin pirun ruman kuuloiseksi). Kuten vaikka 75 watin Spider 2. Vahvistimesta riippuu, ja tosiaankin 15 watin putkipelillä voi pärjätä hyvinkin pitkälle. |
Lauri 05.10.2007 15:39:08 | |
---|
Aina mikitän keikalle, vaikka olisi kuinka pieni paikka. Todella typerää. |
Antti1 05.10.2007 15:43:54 | |
---|
Todella typerää. Riippuu vähän oheislaitteistosta ja tilasta. Kyllä mä ainakin kannatan periaatetta, että lavalta hiljempaa ja mikittämällä kaiuttimista parempi levitys yleisölle. Hyvällä balanssilla varustettu bändi vetää myös ilman mikityksiä, useimmiten toi on tosin vähän utopiaa. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
JuSu 05.10.2007 15:51:21 | |
---|
Paskaa. 50 w transistoripeli riittää esim. jokaiseen normikokoiseen työväen taloon mennentullen mikäli ei ole tarkoitus kuurouttaa yleisöä. Putkipelillä samoilla metodeilla 15 w on ihan ok. Kiva asenne. Anyway, kokemuksia näemmä on monenlaisia. Mulla ei 15 W putkicombo (Laney LC15R) riittänyt antamaan puhdasta soundia (ja mä todella haluan puhtaan puhtaana) bänditreeneissä, ja 20 W putkikoneen (Marshall DSL-201) kanssa oli keikalla hiukka siinä ja siinä, riittikö puhti monitorointiin itselle. 80 W Yamahan mallintava oli aika kyykyssä Factoryssä. Mutta kuten sanottua, kokemuksia on moneen lähtöön. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." |
Perza 05.10.2007 15:58:35 | |
---|
Todella typerää. Siis tämä kommentti! Mikittäminen=hiljaisempaa, helpommin kontrolloitavaa, paremman kuuloista, parempaa! Jos se 30w combo huutaa siinä lavalla, niin että rumpali ja portsariki sen kuulee, ni onhan se ihan hirveän kuulosta! Vaikka olis pieniki PA, ni mikitys kannatta vaikka kitaraa ei hieveästi tarvis sieltä ajakkaan, tulee se selkeämmin esille pienemmillä volilla! Itse olen kokenut, että 30-50w on pukipelillä ihan riittävästi 100w menee jo hätävarjelun liioitteluksi. Max 50W! Eroottinen asia mistä vaimo ei tykkää=KAMARUNKKAUS!!! |