Aihe: Etuasteita studioon
1 2
Hipelius
05.10.2007 11:40:42
Sehän se on että paperilla putki "huonontaa" (=vääristää) signaalia. Se vain vääristää sitä niin että se kuulostaa korvaan paremmalta :P
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Lauri
05.10.2007 11:49:58 (muokattu 05.10.2007 12:11:06)

Olet täysin oikeassa, putki ei ole HI-FI. Koska se muuttaa taajuusvastetta. Sen takia putkista tykätään, muutoinhan kitaraakin soitettaisiin vaikka stereoiden kautta.
Haluaisin nahdä kuvan moisen laitteen sisältä.
"Kaikki"-sanaa suuresti epäilen.

Triodiputket on ainakin helvetin lineaarisia. Taajuusvaste on aika hyvä noissa miniatuuri tuplatriodeissakin, paitsi 12ax7:ssa.

http://www.kolumbus.fi/johtaja.vuojolahti/putki/kuvat/bandwidth.gif
Heikki
05.10.2007 11:56:04

Sehän se on että paperilla putki "huonontaa" (=vääristää) signaalia. Se vain vääristää sitä niin että se kuulostaa korvaan paremmalta :P

Mistähän tuollaisen paperin löytää? Mäkin haluaisin lukea sen.
M Hossa
05.10.2007 12:56:32
Niin, no lähtökohtaisestihan putkea käytetään koska se kuulostaa paremmalta, koska putken säröominaisuudet tuppaa olemaan puolijohdekomponentteja paremmat ihmiskorville. Näitten "lämmittävien" ominaisuuksien vuoksi putkia kait pitkälti käytetään.
Luulen että tossa "huonontaa/vääristää"-hommassa ajettiin takaa nimenomaan 2nd/3rd jne harmonisia kerrannaisia, jolloinka sitä alkuperäistä signaalia ruvetaan ajamaan niihin kerrannaisiin. En tiedä löytyykö siitä paperia, mutta mun vehkeiden gain-nappulaa kääntämällä kuulee asian. Käyttötarkoitus putkilla ja puolijohteilla kun tuppaa olemaan erilainen.
Mikael
05.10.2007 15:54:30

Pitää vielä sanoa, ettei ne putket aina ole tae mistään lämmöstä tai laadusta. Ilman putkiakin voidaan tehdä lämmintä ja täyteläistä. Esimerkiksi omasta räkistä löytyy SSL 4000:sia etusia jotka ovat sävyltään selvästi lämpimämmät kun dbx586 josta löytyy putki. Samoin vaikkapa U87 :n keskialue sävyltään selvästi pakusmpi ja "putkimaisempi" kun NTK:n jossa on putki. Nykyään tuntuu vaan olevan kovasti muodikasta laittaa niitä putkia vehkeisiin jotta mainoksessa vois lukea isolla et "TUBE SOUND" - mitä se sit ikinä meinaakaan : )
Inhimillisyys on hyve.
M Hossa
05.10.2007 16:43:45 (muokattu 05.10.2007 16:44:43)
Juu ei pelkällä putkella vielä pitkälle mennä, muutkin palaset virtapiirissä pitää olla kohdilla, jotta homma toimii. Tosin putken ominaisuuksiin kuuluu tämä lämpönä pidetty ominaisuus johtuen sen harmonisista kerrannaisista, jotka koetaan miellyttävämpinä kuin puolijohdesukulaisensa vastaavat, jos sitä gainia siis väännetään.
Kitaravahvistimissa mulla on ollu liiankin monta paskaa putki-ihmettä...vasta Mad Professoriin oon ollu lopullisen tyytyväinen.
Rode K2 ei innostanut, mun äänelle löytyi samassa hintaluokassa parempiakin ilman pulloa. Ja vaikkei tuo Focusriten voice master pro ihan mikään boutique herkku ole, niin kyllä siitä ilman putkia ihan kelpo soundia saa. Toi U87 on oikeestaan hyvä esimerkki että ilmankin on jotkut pärjänny. ;)
Mutta kitarapuolella nauran paskasen naurun jos joku väittää että jostain mallintavasta saa "paremman" soundin. :D
Lauri
05.10.2007 17:02:29 (muokattu 05.10.2007 17:18:33)

Juu ei pelkällä putkella vielä pitkälle mennä, muutkin palaset virtapiirissä pitää olla kohdilla, jotta homma toimii. Tosin putken ominaisuuksiin kuuluu tämä lämpönä pidetty ominaisuus johtuen sen harmonisista kerrannaisista, jotka koetaan miellyttävämpinä kuin puolijohdesukulaisensa vastaavat, jos sitä gainia siis väännetään.
Kitaravahvistimissa mulla on ollu liiankin monta paskaa putki-ihmettä...vasta Mad Professoriin oon ollu lopullisen tyytyväinen.
Rode K2 ei innostanut, mun äänelle löytyi samassa hintaluokassa parempiakin ilman pulloa. Ja vaikkei tuo Focusriten voice master pro ihan mikään boutique herkku ole, niin kyllä siitä ilman putkia ihan kelpo soundia saa. Toi U87 on oikeestaan hyvä esimerkki että ilmankin on jotkut pärjänny. ;)
Mutta kitarapuolella nauran paskasen naurun jos joku väittää että jostain mallintavasta saa "paremman" soundin. :D

Ainakin putki hifi-laitteissa yleensä tavoitellaan mahdollisimman vähän säröä ja värittymätöntä toistoa, Uskoisin että kunnollisissa studio-laitteissa on sama idea, erikseen on sitten kaikki behringerin tube 2nd harmonic multi super boosterit.
M Hossa
05.10.2007 17:10:44
Toi "pientä säröä" onkin se avainsana aika monessakin putkihommassa, kun niitä etuja haetaan. :)
eetuss
12.10.2007 13:17:17

Onko tietoa vehkestä nimeltä: Presonus Eureka
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)