Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 540 41 42 43 44244 245 246 247 248
pwc
03.10.2007 14:19:40
edit. aika hyvähintasia näyttäs muuten olevan ko levyt. taitaa unohtua tuo homma.

Hmm? Nykyäänhän tallennustila on todella halpaa, satasella luulisi saavan jo 250Gt firewire-kovon, joka riittänee joksikin aikaa..
Paskahattu
03.10.2007 15:27:10 (muokattu 03.10.2007 15:28:32)
Tuli mieleen että jos minulla olisi laulumikki, jonka iskisin ulkoiseen äänikortin kautta koneelle ja äänittäisin, tarttisinko vahvaria?

Tai siis tarviiko mikille vahvaria että voi äänittää?
Marklar
03.10.2007 20:28:26 (muokattu 03.10.2007 20:31:44)
Tuli mieleen että jos minulla olisi laulumikki, jonka iskisin ulkoiseen äänikortin kautta koneelle ja äänittäisin, tarttisinko vahvaria?

Oon itte raiturille äänittänyt ilman vahvistinta. en äänikortista tiiä mutta en usko.

mutta kannattaako teidän mielestä nauhottaa kitarat vahvistin kovalla, tulpat korvissa vai sen verran hiljaa ettei tarvi tulppia? Entä laulussa? Aika hassu kysymys mutta tuli vaan mieleen...
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
pwc
03.10.2007 23:31:50

Etuasteen (eng. preamp) tarvitset, mutta monessa ulkoisessa äänikortissa näitä on jo valmiina. Halvemmissa malleissa on yleensä yksi tai kaksi etuastetta, joiden lisäksi 1-4 linjatasoista sisäänmenoa, joihin mikin kytkemällä ääntä ei saa. Jos äänikortin etuasteiden määrä/laatu ei riitä, voi hankkia myös erillisen etuasteen ja liittää sen äänikortin linjatasoista signaalia syöviin liitäntöihin.

Jos äänikortin spekseissä lukee "microphone input", tarkoittaa se, että siinä on etuaste valmiina. "Line in" -liitännöissä sitä ei siis ole.
TheKraken
03.10.2007 23:35:36

mutta kannattaako teidän mielestä nauhottaa kitarat vahvistin kovalla, tulpat korvissa vai sen verran hiljaa ettei tarvi tulppia? Entä laulussa? Aika hassu kysymys mutta tuli vaan mieleen...

Näin ihan mutulla voisin sanoa, että riippuu ihan siitä mimmoista soundia haetaan. Kummassakin tapauksessa. Tee niin kuin parhaalta kuulostaa.
Sahtimies666
04.10.2007 08:07:58
Hmm? Nykyäänhän tallennustila on todella halpaa, satasella luulisi saavan jo 250Gt firewire-kovon, joka riittänee joksikin aikaa..

Ai, no katoin nopeesti täs ni näytti aika huikeen hintasilta, yli kolmensada euronkin päästiin. En sitten tiedä mitä kattelin :D. Tässä töissä ku ei kerkee ku nopeesti vilkasta aina välillä.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
pwc
04.10.2007 08:35:17
Ai, no katoin nopeesti täs ni näytti aika huikeen hintasilta, yli kolmensada euronkin päästiin. En sitten tiedä mitä kattelin :D. Tässä töissä ku ei kerkee ku nopeesti vilkasta aina välillä.

Yli kolmellasadalla eurolla voisi vähitellen saada jo teran tallennustilaa, eipä loppuisi kovin äkkiä kesken :)

Esimerkiksi verkkokauppa.comissa on Buffalon Drivestationeja melko edullisesti, toimitusajat vaan melko pitkiä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25165 ja http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25166
Sahtimies666
04.10.2007 09:30:13
Mites kun äänittelen firepodin kautta ja kuuntelen jälkeenpäin tuotosta koneelta, tuleeko ääni firepodin kautta vai koneen oman paskan äänikortin kautta?
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Jaakkoopuukkoo
04.10.2007 11:39:30

Mites kun äänittelen firepodin kautta ja kuuntelen jälkeenpäin tuotosta koneelta, tuleeko ääni firepodin kautta vai koneen oman paskan äänikortin kautta?

Sen voipi itse valita ohjelman tai koneen asetuksista.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Sahtimies666
04.10.2007 12:39:45
kuulokkeethan (2kpl) mä saan vedettyä varmaan ihan silleen et laitan tohon kuulokeliitäntään sellasen liittimen jossa on kaks paikkaa.
Pluto
04.10.2007 16:01:24
Tällainen ongelma:

En nimittäin onnistu saamaan nauhalle tyydyttävää särösoundia. Tykkään soundistani kun kuuntelen sitä omin korvin, eikä kamoissakaan ole mitään vikaa (Tokain japsistrato, Engl Tube Classic ja välissä Digitechin Hot Rod ja Vox Valve-Tone).

Cleanit saan purkkiin oikein mukavasti, niissä ei mitään. Samoin sellaiset pikkurosot.

Ongelma onkin sellaisissa rokki/hevisäröissä, jotka eivät kuulosta oikein miltään. Alapää ei ole tukeva vaan mössöä. Keskiäänet eivät laula vaan kuulostavat elottomilta. Olen kokeillut erilaisilla säröasetuksilla, eikä sitä todellakaan ole käytössä liikaa, siitä ei ole kyse.

Käytän mikkinä SM58:a, suojalla ja ilman. 57 aiheutti saman lopputuloksen kun kaverilta lainasin. Lisäksi olen kokeillut AKG:n C2000-mikkiä, mikä ei nyt oikein särökitaralle ole tarkoitettukaan, eikä sekään kovin hyvältä kuulosta. Olen myös koittanut pitää mikkejä lukemattomissa eri paikoissa.

Tuossa Englissä on kyllä kymppituumaiset kaiuttimet, ja vähän nasaalit sellaiset. Tosin oikeastaan aina ennenkin olen törmännyt samaan ongelmaan, eri vahvistimilla ja kitaroilla. Nyt soundi on korvin kuunneltuna juuri se, mitä haluan, mutten saa sitä purkkiin millään. Enkö vaan osaa?
Dillon, you son of a bitch!
kalleh
04.10.2007 16:39:15
Tällainen ongelma:

En nimittäin onnistu saamaan nauhalle tyydyttävää särösoundia.

Mitä tarkoittaa 'nauhalle' tässä? Millä vehkeillä?

Lisäksi, kokeiles laittaa korva siihen missä mikrofoni on...onko soundi just siinä hyvä? Monesti korvalla kuunneltuna lattialla pörisevä vahvistin kuulostaa hyvältä, mutta kun vie korvan samalle tasolle, soundi ei olekaan hyvä. Soundin pitää olla hyvä siinä kohtaa missä mikkikin on =)
Pluto
04.10.2007 17:20:51
Mitä tarkoittaa 'nauhalle' tässä? Millä vehkeillä?

Tietokoneelle siis menee tämä touhu. Tascamin US-122 ja Cubase LE. Ja tiedän kyllä ettei kyseessä ole mikään huippulaitteisto.

Lisäksi, kokeiles laittaa korva siihen missä mikrofoni on...onko soundi just siinä hyvä? Monesti korvalla kuunneltuna lattialla pörisevä vahvistin kuulostaa hyvältä, mutta kun vie korvan samalle tasolle, soundi ei olekaan hyvä. Soundin pitää olla hyvä siinä kohtaa missä mikkikin on =)

Tätäkin olen koittanut, siis laittaa tuon AKG:n siihen kohtaan, missä kuulostaa korviin hyvältä. Mutta vika voi tässä olla siinä, ettei kyseinen mikki ole kovin passeli kitaralle yleensäkään. Kaiuttimen edestä soundi on suoraan sanottuna hieman raastava.
masterhat
08.10.2007 02:18:29 (muokattu 08.10.2007 12:12:03)

Käytän mikkinä SM58:a, suojalla ja ilman. 57 aiheutti saman lopputuloksen kun kaverilta lainasin. Lisäksi olen kokeillut AKG:n C2000-mikkiä, mikä ei nyt oikein särökitaralle ole tarkoitettukaan, eikä sekään kovin hyvältä kuulosta. Olen myös koittanut pitää mikkejä lukemattomissa eri paikoissa.

Itse koin kanssa jonkin verran ongelmnia nauhoitellessa Laneyn 4x12 v30 kaappia, sm58:lla ja Studio projectsin B1:llä. Nauhoittelin kuitenkin paljon ja kuuntelin molempia raitoja solona vertaillen niitä toisiinsa. Sen jälkeen jätin konkan kokonaan pois ja laitoin pelkän sm58:n (ilman grilliä, en tiedä vaikuttaako mitenkään mihinkään..) ja otin monta koenauhaa niin että styrkassa oli kokoajan samat asetukset, ja mikin kulmaa muuttamalla kartioon/elementtiin nähden alkoi jo soundiin tulla muutoksia.

Ja nyt olen itse enemmän kun tyytyväinen loppu tulokseen, ja etenkin rankempaa soundia poimiessa en ole aikeissa konkkaa käyttää lisänä, koska mulla ei millään niin paljoa ammatti taitoa, että saisin soundin kuulostamaan paremmalta konkan avustuksella. Ja yhedellä mikillä (tässä tapauksessa sm57 tai 58) on niin paljon nopeampi hakea hyvää soundia, etenkään jos ei ihan tarkkaan tiedä mitä tekee.

Etusista tuo tuskin kusee, itse käytän Herculeksen firewireboksin etusta, ja ihan hyvää soundia siitä saa, vaikka kyseessä on budjettiluokan interface.

Kannattaa vielä tarkistaa se styrkka soundi ja mahdollisesti pudottaa hiukan alapäätä, koska ainakin itse jälkikäsittelyssä rankemmista säröistä joutunee leikkaamaan hiukan alapäätä pois. Eli ota lähtösoundiksi mielummin vaikka hiukan kirkkaampi ja sitten bassoraidan tullessa mukaan kuvioon sulla onkin jo aika mehevän kuuloinen kitarasoundi.

Kyllä sm58:lla saa poimittua hyvää rock/hevi soundia, itse olen ainakin melko vakuuttunut asiasta monien testien jälkeen. Joten koita lähtä ihan simppelisti liikenteeseen tai jotain.. menee vissiin saman toistoksi joten parempi lopetella...

Anyways, keep trying... Ja mä en todellakaan o mikään äänittäjä pro, mutta toivottavasti noista jotain apua löytyy
Snails against humanity
Pluto
08.10.2007 14:37:46
Anyways, keep trying... Ja mä en todellakaan o mikään äänittäjä pro, mutta toivottavasti noista jotain apua löytyy

Kiitti vinkeistä! Millaisella mikkikulmalla ja -sijoittelulla olet sitten loppujen lopuksi saanut hyvää jälkeä aikaan?
Antti1
08.10.2007 14:44:33 (muokattu 08.10.2007 14:46:26)
Kiitti vinkeistä! Millaisella mikkikulmalla ja -sijoittelulla olet sitten loppujen lopuksi saanut hyvää jälkeä aikaan?

Toihan riippuu aivan täysin käytetyistä vempaimista ja haetusta soundista, joten vastauksia on vähän mahdoton antaa. Mä ite päädyn usein mikittämään metallisoundeja ihan etuverkossa kiinni, about 15 asteen kulmassa keskustaan päin tiltattuna siitä pölykupin ulkoreunasta. Rokimpaa materiaalia varten vetäsen mikkiä 5cm kauemmas, kasvatan hiukan kulmaa ja siirrän aavistuksen kauemmas elementin keskikohdasta.

EDIT: Toisinaan muuten toimii myös mikki kohtisuoraan elementin ulkoreunasta 5cm sisäänpäin ja etuverkossa kiinni. Oikeastaan melkein kaikki toimii jotenkin, kunhan vaan tarpeeksi vääntää nappeja joka paikasta. :D
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Pluto
08.10.2007 15:48:24
Toihan riippuu aivan täysin käytetyistä vempaimista ja haetusta soundista, joten vastauksia on vähän mahdoton antaa.

Joo, tiedän kyllä että pitää lähteä yrityksen ja erehdyksen kautta itse kokeilemaan omien kamojen kanssa. Mutta ihan vaan mielenkiinnosta kysyin.
masterhat
08.10.2007 16:37:15
Joo, tiedän kyllä että pitää lähteä yrityksen ja erehdyksen kautta itse kokeilemaan omien kamojen kanssa. Mutta ihan vaan mielenkiinnosta kysyin.

no jos tosiaan kiinnostaa mun tapa, niin toi soundas rankemmassa menossa parhaalta omaan korvaa, mutta muista että kaikki vaikutaa kaikkeen http://muusikoiden.net/dyn/users/30133.jpg
Snails against humanity
BenGlenton
10.10.2007 12:47:46 (muokattu 10.10.2007 12:49:26)
Mun mielestä paras tapa on "livenä" kuulla miten mikrofonin kuulema soundi muuttuu mikrofonia liikuteltaessa, kun haetaan sitä parasta kohtaa.

Kellarihommissa olen itse toteuttanut seuraavasti:

KOSSin The Plug -kuulokkeet, joihin olen vaihtanut "päiden" tilalle EARin kuusimalliset korvatulpat.

Näiden päälle vielä Peltorit tai vastaavat kuulonsuojaimet, niin pitäisi ulkoa tulevan mekkalan eristys olla kunnossa.

Tällä tavoin mä kuulen vahvarin vieressäkin sen, mitä mikrofoni kuulee.

Eli ruuvaa ensin kitarakamoista korviasi miellyttävä soundi, minkä jälkeen haet mikrofonilla sen soundin mikä miellyttää korvaasi.

Toinen vaihtoehto on tosiaan tuo yritys/erehdys-menetelmä.
tan tan taa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)