Vic Rattlehead 04.10.2007 09:38:28 | |
---|
Noniin, en tied'ä onko tästäkin jotain puhuttu, mutta joka tapauksessa teen aiheen kun tarvin hieman jelppiä. Moniko on tehnyt scallopet kitaransa kaulaan tai soittanut scallopeloidulla kitaralla? Täähän on Ynkän trademark, että siitä mun kiinnostukseni aiheeseen alkoi. Mulla on oman vanhan skebani otelaudan scallopet kesken kun on pieni patti tilanne(ja tää on oikeestaan se syy miks tein tän aiheen). Olen niitä jo hinkannut varmaan johonkin seiskaväliin asti ja ongelmana on nyt se kun teen tätä pelkästään viiloilla ja hiomapaperilla. Laitteistoni on siis puuttellinen. Käytän yhtä pientä pyöreätä viilaa ja toista isompaa puolipyöreää viilaa. Pienemmät välit ovat oikeastaan ihan ok, mutta nyt kun alan siirtyä leveämpiin väleihin, niin tulee sellainen ongelma, etten saa sitä kaarta tasaisesti. Kun viilaan väliä puolipyöreällä, kyseisen välin nauhojen juurelle jää korkeamp kohta kuin siihen keskelle sitä väliä. Miten mä voin hoitaa homman loppuun kunnialla näillä laitteistoilla? Onko ideoita? Editoin myöhemmin mahollisia viilojen kokoja yms. yksityiskohtia. What do you mean I aint kind?
Just not your kind... |
Juniper 04.10.2007 15:04:35 (muokattu 04.10.2007 17:16:21) | |
---|
Otappa pyöreitä esineitä käyttöön. esim. pätkä harjan vartta tms. joka on sopivan paksuinen, että skallopin radius osuu lähelle. Tähän laitat hiomapaperia ja eikun hiomaan ja tulee tasaista ja nättiä jälkeä. |
Juzzu 04.10.2007 15:10:01 | |
---|
|
vrajala 04.10.2007 15:19:18 | |
---|
Jos tehdään scallopit, tehdään ne sitten kanssa kunnolla. Vähä niikö näin: Eikä tohon tarvitse kuin pajavasaran ja tylsän kourutaltan :) Tai sitten tuo on vain luonnollista kulumaa hyvin soitetussa otelaudassa. ---- Mäkin suosittelisin hiomista erilaisten pyöreiden hiomatukien avulla. Hommaat karkeahkoa (esim. 80) hyvää hiomapaperia ja kiinnität sen hiomakapulaan vaikka 2-puoliteipillä. Ja laita sopivan levyinen paperin kappale, niin ei tarvitse murehtia nauhojen päälle. Kun muoto on kohdallaan, voit siistiä sitä hiomalla esim. 120->180->240->320 jne., kunnes pinta on nätti ja siitä näkee vaikka oman hiomapölyn peittämän naamansa. Häh? |
Vic Rattlehead 04.10.2007 16:23:32 | |
---|
Jos tehdään scallopit, tehdään ne sitten kanssa kunnolla. Vähä niikö näin: http://www.shredaholic.com/images/m4448307-3012.jpgNo kyllä se mun tekemä työstö nyt paremman näköstä ku tuo on. Ei pahalla jos oli sun tekemä. :D Mä oon sormella sitä hiomapeippöriä käyttänyt ja saanut ihan ok tulosta, mut ei nisitä kauheasti oo hyötyä noittan frettejen juurella olevien korkeiden reunojen poistossa. Noissa viiloissa ei lue paksuutta tai mitään, mut hiomapaperia mulla on 240 ja 6 tai 9. Niin ja mulla ei le rahaa ostaa mitään lisävarusteita, että vähän vituttaa tää tilanne. Tää on osittain offtopicia, mutta paljon mahtaa maksaa joku elektroniikan vianmääritys ja korjaus ja mistä sellaista palvelua saa? Mulla kun on nekin tässä paskana. What do you mean I aint kind?
Just not your kind... |
kondensaattori 04.10.2007 18:17:21 | |
---|
No kyllä se mun tekemä työstö nyt paremman näköstä ku tuo on. Ei pahalla jos oli sun tekemä. :D Mä oon sormella sitä hiomapeippöriä käyttänyt ja saanut ihan ok tulosta, mut ei nisitä kauheasti oo hyötyä noittan frettejen juurella olevien korkeiden reunojen poistossa. Noissa viiloissa ei lue paksuutta tai mitään, mut hiomapaperia mulla on 240 ja 6 tai 9. Niin ja mulla ei le rahaa ostaa mitään lisävarusteita, että vähän vituttaa tää tilanne. Tää on osittain offtopicia, mutta paljon mahtaa maksaa joku elektroniikan vianmääritys ja korjaus ja mistä sellaista palvelua saa? Mulla kun on nekin tässä paskana. No miten ne on paskana? Pysyykö kolvi kädessä? |
Miikathebest 04.10.2007 18:30:53 | |
---|
Itsehän sain pienellä pyöreällä viilalla hienoa jälkeä. ei tullut yhtään kuhmuraista... liikuta viilaa viistosti ja jopa kaulan pituussssuunnassa. Onnistuu kyllä alle cm viilallakin. Liikaa säröä! |
Vic Rattlehead 04.10.2007 18:45:13 | |
---|
No miten ne on paskana? Pysyykö kolvi kädessä? Kolvi ei pysy kädessä. Ja Ja paskana ne on siten, että mikeistä ei kulu hiirenpieruakaan tai sillon kun kuuluu niin todella heikosti(viritinkään ei tunnista säveliä). Ei voi maadotuksestakaan olla kyse kun mä korjasin sen vian jo. Aikasemmin se vaan särisi älyttömästi kun plukkasi sen vahvariin, mutta nytten siitä ei kulu mitään paitsi kun mikkejä painaa vähän sormella. Ja mä tien että se vaikuttaa maadotusvialta, mutta en usko että se pelkästään siitäkään kiinni on. What do you mean I aint kind?
Just not your kind... |
kondensaattori 04.10.2007 18:47:37 | |
---|
Kolvi ei pysy kädessä. No sitten ei mitään. |
IJarro 04.10.2007 22:18:48 (muokattu 04.10.2007 22:19:05) | |
---|
Mikä käytännön hyöty noissa scallopeista on ? =) Moisia on kyllä siellä täällä mutta siis miten ne muuttaa tatsia ja miks niitä tehään?? Let's do some living after we die... |
T.Urmio 04.10.2007 23:55:54 | |
---|
No ei se mun vika oo |
Tim 05.10.2007 07:48:49 | |
---|
Mikä käytännön hyöty noissa scallopeista on ? =) Moisia on kyllä siellä täällä mutta siis miten ne muuttaa tatsia ja miks niitä tehään?? En ole tällaisia harrastanut, mutta kuulemma scallopin kanssa pääsee bendauksissa paremmin 'kielen alle'. Tuntuu kuin olisi korkeammat nauhat. Tuo tatsi tulee jo kai tosi pienelläkin scallopoinnilla, mutta ihmiset vetävät aina överiksi. Ja käytännössä noita kuulemma tarvii vain ylimmillä nauhoilla. Miksi tehdään? No siksi että ynkkä ja blackmore käyttää tommosta, joten sen on pakko olla hyvä ;P pari tutoriaalia: http://www.projectguitar.com/tut/scalloped.htmhttp://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm |
En ole tällaisia harrastanut, mutta kuulemma scallopin kanssa pääsee bendauksissa paremmin 'kielen alle'. Tuntuu kuin olisi korkeammat nauhat. Jep, Ite joskus (tosin kadotin kyseisen Randy-kopioni myöhemmin...) tein scallopoinnit puukolla ja hiomapaperilla ja oli aika simppeli... Eli varovasti puukolla vuorotelleen kaulan lavan ja bodyn suunnasta vaan vuoli ja pikkuhiljaa lähempää nauhavälin keskustaa. Havaitsin silloin, että joka jätkällä pitäs olla Scallopoitu kitara superohuilla kielillä. Oli melkosta tekniikkatreeniä se, kun alussa väänteli kielet vaikka mille mutkalle. Siksi oon miettinyt, että jostain Sahasta tekis scallopoidun kitaran itelle ihan tekniikkatreeniä silmälläpitäen. -TP- |
oiva tumpeloinen 05.10.2007 10:08:55 | |
---|
Tuo tatsi tulee jo kai tosi pienelläkin scallopoinnilla, mutta ihmiset vetävät aina överiksi. Ja käytännössä noita kuulemma tarvii vain ylimmillä nauhoilla. Kyllä niillä tatsiero tulee kummasti sinne alanauhoillekin. Tiukimpia bendit taitaa olla ihan satulan lähettyvillä. Huonona puolena tietenkin sointujen vaikeampi ottaminen tuon maininitun mutkallepainamisen muodossa. Mutta jokainen tavallaan, molemmissa on omat hyvät puolensa. |
Miikathebest 05.10.2007 11:54:56 | |
---|
Ja käytännössä noita kuulemma tarvii vain ylimmillä nauhoilla. Minusta niitä ei taas tarvitse ylimmillä väleillä. Koverrushan tehdään sen takia ettei sormenpäät osu otelautaan. Jokainen ymmärtänee että ylimmillä nauhoilla sormet eivät nirhaa otelautaan läheskään yhtä helposti kuin alemmilla. Liikaa säröä! |
Juzzu 06.10.2007 11:13:46 (muokattu 06.10.2007 11:14:44) | |
---|
Ynkät ja Blackmoret ovat scallopoineet wanahoja stratoja (?), joissa on kapeat ja matalat nauhat, kenties lakattu nihkeä vaahtera otelautana. Ehkä jopa ymmärrettävää. Ehkä. Mutta miksi tehdä tuo sama nykytrendin mukaisiin suoritusmusasoittimiin, joissa on nykyään lähes defaulttina korkeat jumbo-nauhat? |
Fatamorgana 06.10.2007 11:14:27 (muokattu 06.10.2007 11:25:08) | |
---|
Scallopet on yksi tapa pilata kitaransa lopullisesti. Ennemmin laittaa otelautaan korkeammat nauhat kuin kaivertaa mööpelinsä piloille. Sitten kun uutuuden viehätys lopahtaa, niin nauhat voi jälleen vaihtaa niihin perinteisempiin nauhoihin. |
oiva tumpeloinen 06.10.2007 12:10:37 | |
---|
Eip oo vielä tullut niin korkeita nauhoja vastaan, että vastaisivat kaiverruksia. Enkä mä sanoisi, että kaiverrus pilaa kitaran. Tai samalla tavalla pilaa kuin humbeckerille tehtävä kolo sinkun paikalle. Ei kumpaakaan kannata tehdä, jos se ei omaan mieleen ole. |
Fatamorgana 07.10.2007 12:08:01 | |
---|
... Tai samalla tavalla pilaa kuin humbeckerille tehtävä kolo sinkun paikalle. Ei kumpaakaan kannata tehdä, jos se ei omaan mieleen ole. Vertauksesi ontuu. :) Kun tarjoaa vaihdossa musaliikkeeseen otelaudaltaan kalutun skitan, niin myyjä tuntee itsensä kovin vaivautuneeksi ja ehdottaa, että - jos saisit tuon kitarasi myytyä jollekin suoraan. Sen sijaan kitara, johon on vaihdettu mikki/mikit käy hyvin välirahasta. Toki, jokainen tehköön niin kuin haluaa. |
Teijo K. 07.10.2007 13:27:10 | |
---|
Vertauksesi ontuu. :) Kun tarjoaa vaihdossa musaliikkeeseen otelaudaltaan kalutun skitan, niin myyjä tuntee itsensä kovin vaivautuneeksi ja ehdottaa, että - jos saisit tuon kitarasi myytyä jollekin suoraan. Sen sijaan kitara, johon on vaihdettu mikki/mikit käy hyvin välirahasta. Toki, jokainen tehköön niin kuin haluaa. Toi on 100% kiinni siitä miten noi modaukset on tehty, ja millaiseen soittimeen. Modaus on modaus, ja on lopulta aivan sama mitä kohtaa siitä soittimesta kaluaa, se alentaa soittimen rahallista arvoa. Se pitää tajuta ennen kuin alkaa viilan tai taltan kanssa heilumaan. Käyttöarvoa modaukset toki voivat nostaakin. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |