Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormet vai plektra?
1 2 3 4 513 14 15 16 17
CliffBurton
04.10.2007 16:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii.. kumpaa suosittelette sormia tai plektraa? Mä oon enemmä vetäny sormil, mut oon tota plektraa kokeillu kans.
 
CatollicA! Pastor of Muppets ,,/
Karlsson
04.10.2007 16:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi vaan ja slerballa loput. Pääasia, että ääntä lähtee.
 
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
TommiW.
04.10.2007 17:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat, ehdottomasti. Soitan itse pääasiassa sormin, ja ollessani kauhea puritaani jätin plekusoiton treenaamisen kokonaan pois. Nykyään harmittaa kun tarvitsis plekusoundia biiseihin, eikä saa mitään järkevää soittoa ulos.
 
"sun bassokierto on osottanu että ei oo olemassa sunnäkösii bassoja, on vaa olemassa bassoja!" -Seak
basisssiiisisti
04.10.2007 18:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan kummallakin soitan sekä plekulla ja sormilla, enemmän sormilla. Plektralla vain jos ei jaksa soittaa sormilla(:D) tai haluaa semmosta saundia esim särölle.
 
-Ibanez Sound Gear-
kondensaattori
04.10.2007 18:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii.. kumpaa suosittelette sormia tai plektraa? Mä oon enemmä vetäny sormil, mut oon tota plektraa kokeillu kans.
 
Jos tuntuu, että et tiedä, niin sormet. Se on tekniikkana hankalampi (ainakin minusta kitarasta bassoon siirtyneenä). että et vain vedä plektralla siksi, että se on helpompaa. Mutta, jos saundi miellyttää plektrassa enemmän kuin sormissa, niin sitten plektra. Ite vedän pääasiassa sormin.
 
Jipii
04.10.2007 19:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihte soitan kummallakin, nykyään tosin soittelen paljo enempi plektralla.
 
M-Juhana
04.10.2007 20:11:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä nyt reilun kuukauden ollut basson omistaja. Sormisoitto on muuten ihan outoa puuhaa. Olen sitä tässä yrittänyt omaksua. Silleen jännää, et mulla ei peukku pysy siinä mikin kulmalla vaan senkin on saatava näpäytellä kieliä. Plekulla soittelu on luontevampaa. olenhan kitaranrämpyttäjä. Toi peukkuhomma on myös ilmeisesti kitaransoiton mukanaan tuomaa "automaatiota"
 
Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964.
CliffBurton
04.10.2007 20:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä nyt reilun kuukauden ollut basson omistaja. Sormisoitto on muuten ihan outoa puuhaa. Olen sitä tässä yrittänyt omaksua. Silleen jännää, et mulla ei peukku pysy siinä mikin kulmalla vaan senkin on saatava näpäytellä kieliä. Plekulla soittelu on luontevampaa. olenhan kitaranrämpyttäjä. Toi peukkuhomma on myös ilmeisesti kitaransoiton mukanaan tuomaa "automaatiota"
Sormet ovat kyllä vähän oudommat mutta huomasin että sormilla voi tehä enemmä kaikenlaist :D
 
CatollicA! Pastor of Muppets ,,/
Penasol
04.10.2007 20:51:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormilla lähinnä tulee soitettua, mutta nyt olen treenaillut plekutouhuakin. Se on ihan hyvää touhua. Tein huopaisen plektran, ja sen soundi miellyttää enemmän kuin normiplekun, vähän pehmoisempi.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
Teijo K.
04.10.2007 20:53:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormilla lähinnä tulee soitettua, mutta nyt olen treenaillut plekutouhuakin. Se on ihan hyvää touhua. Tein huopaisen plektran, ja sen soundi miellyttää enemmän kuin normiplekun, vähän pehmoisempi.
 
Mie olen tehnyt puusta ja metallista plekuja. Jokaisella saa aina jonkun tietyn soundin mitä ei muilla konstein saa. Ihan hauskaa touhua sekin. Kaikelle on paikkansa.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
reaper666
04.10.2007 21:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen alunperin kitaristi, mutta tullut tässä vuoden aikana bassoa soiteltua enemmän. Itseasiassa tänään treenasin kitaraa ekan kerran varmaan vuoteen. Itse soitan tällä hetkellä bändin kanssa bassoa ja soitan sormilla.
Aluksi ajattelin, että kitaristi kun olen niin käytän plektraa mutta jotenkin ne sormet vaan alkoi tuntua luonnollisimmilta. Eli olenko synnynäinen basisti? Välillä treeneissä vähän kikkailen(ja kuvittelen olevani Joey DeMaio) ja vedän bassolla(plekua käyttäen) jotain 4:nkielen sweeppejä. Ne on ihan hauskoja.
 
Itselläni ainakin rankalla kädellä soittaen plekulla niin esim. pickauskäden peukalo väsyy... Sormilla soittaessa ei sormet väsy niinkään... Alan kyllä nyt taas plekuakin treenaamaan...
 
Penasol
04.10.2007 22:09:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie olen tehnyt puusta ja metallista plekuja.

Joutunee huomenna ottamaan puukon ja hiekkapaperia kouraan kauniiseen.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
okabass
04.10.2007 22:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii.. kumpaa suosittelette sormia tai plektraa? Mä oon enemmä vetäny sormil, mut oon tota plektraa kokeillu kans.
 
MOI
Minulla: piisi/tyylilaji ratkaisee kummalla mennään.
 
Ceterum censeo moderator esse delendam
okabass
04.10.2007 22:19:51 (muokattu 04.10.2007 22:45:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha. Jostain syystä tuplaaantui. Tuleekohan jäähy?
 
Ceterum censeo moderator esse delendam
Tatuo
04.10.2007 22:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molemmat tietenki, koska molempia soundeja tartten ja siihe slap päälle
 
www.yad.fi | et sillee
pekezu
04.10.2007 22:56:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt aloittaisin bassottelun niin treenaisin luultavasti sormia. Niillä saa (mun mielestä) enemmän vaihtelua soitteluun + mahdottomasti enemmän rispektiä nykyisessä heviplekubasisti- kulttuurissa ;).
 
Tietysti tyylistä riippuen voi miettiä millä soittaa, mutta oikeasti mitään rajoja ei ole. Sahaustiluliluheviä voi vetää sormilla ja kuka kieltää soittamasta jazzia plekulla. Katso kumpi sopii kätöseen paremmin.
 
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
ötzi
05.10.2007 00:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloitin puhtaasti sormilla, sitten pleku tarttui mukaan kun ei pitkiä soittotuokioita jaksanut painaa pelkästään sormilla. Nyt osaan molemmat tarpeeksi hyvin ainakin nykyisiin bändiprojekteihin, olisihan se siistiä osata vetää 4sormella triljoonaa mutta ei ole harjoittelu niin paljoa minun juttu. Nykyisin soitan plekulla melkein täysipäiväisesti tuon rokkipumpun kanssa. Mutta kyllä sormet pitää pitää pelissä mukana aina silloin tällöin
 
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
zombywoof
05.10.2007 00:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempia tulee käytettyä, plekua hieman enemmän. Rock/heavybiisejä soittaessa saan ite paremman fiiliksen kun saa daunstroukata plekulla niin että tuntuu.
 
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
xHCx
05.10.2007 02:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormet ovat kyllä vähän oudommat mutta huomasin että sormilla voi tehä enemmä kaikenlaist :D
 
Asiaa tuntematon saattaa tässä kohtaa luulla olevansa ihan muilla foorumeilla. Kannatan plektraa,en osaa sormilla. Ja plektrassa on enemmän särmää.
 
Kukkis 77
05.10.2007 04:24:21 (muokattu 05.10.2007 04:25:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi vaan ja slerballa loput. Pääasia, että ääntä lähtee.
 
Tähän yhdyn. Mulla on videomateriaalia kun eräs M-netistäkin tuttu huippubasisti/laulisti soittaa slerballa. Ääni on kaunis, kuva ei niinkään..
 
E: Ko. henkilö ei ole sukua Seppo Hoville
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 513 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «