Aihe: Talla "fuskaa"?
1
psycotic
30.09.2007 15:54:24
Osaisiko joku kertoa mistä johtuu, että akustiseni käyttäytyy näin: Kun soittaa A:n ylä-E-kielen 5. nauhalta ja demppaa sen samantien (siis näpäyttää vain lyhyen sävelen ja vaimentaa sen samantien), kitaran vapaat A- ja D-kielet käyvät värähtelemään. Kielet eivät tuota normaalia vapaan kielen ääntä vaan jonkin korkeamman harmonisen taajuuden. Sama juttu toistuu jokseenkin kaikilla A-sävelillä pitkin otelautaa. Samanlaista käytöstä on havaittavissa muissakin sävelissä muttei läheskään yhtä voimakkaasti.

Itse en ole niin paljon akustisiin kitaroihin perehtynyt, että pystyisin sanomaan onko tämä vika vai ominaisuus. Ensimmäisenä tulee mieleen, että talla "fuskaisi" kielen värähtelyä muille kielille tietyillä taajuuksilla.

Kuuluuko akustisen kitaran tehdä näin? Jos ei, niin miten asiaan voisi vaikuttaa?

Kitara on mallilltaan Ibanez AEL20E TCS.
Shit music only!
peteihis
04.10.2007 14:12:37 (muokattu 04.10.2007 14:14:03)
Kyllä tuo mun mieletsä kuuluu asiaan.

Jos jonkun soitetun äänen yläsevelsarjasta löytyy samoja ääniä kuin vapaina olevien kieleten, niin kyllä ne vapaat lähtevät mukaan. Talla ei sen kummemmin fuskaa vaan, kun kansi värähtelee, niin tottahan silloin kieletkin alkavat värähdellä (Huuda kokeeksi ääniaukkoon HAH! :D )

Kitarat tietysti ovat eri tavalla herkkiä eri äänille -- sen takia ne kuulostavat erilaisilta. Soittaessa kielet, joiden ei ole tarkoitus soida, joutuu kuitenkin aina sammuttamaan. Häiritsevämpää kuin tuo vapaiden kielten resonointi on ennen aikojaan sammuvat sävelet tai sitten sävelet, jotka jostain syystä ovat ylikorostuneen voimakkaita.
psycotic
05.10.2007 15:55:10
Kröhöm... kyllähän mun tää pitäisi tietää kun olen kuitenkin korkeakoulun aaltoliikeopin kurssit läpäissyt ihan hyvillä arvosanoilla :/ Aallonpituuden monikertoja hyvinkin...

Noh, tulipa taas todistettua, että vitutus jyrää järjen :D
Shit music only!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)