Aihe: Bändissä esillä oleminen
1 2
TanoshiiMoominIkka
30.09.2007 14:55:12 (muokattu 30.09.2007 14:55:44)
Kysyisin, että..Vaikuttaako bändissä soittaessa esillä olemiseen se mitä soitinta soittaa, vai mikä siinä on se juttu?
Tai siis..Onko joku soitin este esillä olemiseen bändissä?

Edit: En osaa selittää kovin hyvin, mutta koittakaa saada selvää
Progressor
30.09.2007 15:08:09
Minä olen rumpalina aina vähän sivussa valokeilasta, ja se sopii minulle erittäin hyvin. Pidän yleisölle esiintymisestä, mutta en halua olla kovin näkyvässä roolissa. Rumpusetti tarjoaa hyvän näkösuojan.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Sir Härö
30.09.2007 16:40:29
Kysyisin, että..Vaikuttaako bändissä soittaessa esillä olemiseen se mitä soitinta soittaa, vai mikä siinä on se juttu?

Edit: En osaa selittää kovin hyvin, mutta koittakaa saada selvää

Varmaan väärä foorumi kysyä tuollaista. Jos saman kysymyksen esittäisi vaikka suomi24.fi:ssä saattaisi osa kommenteista olla tyyliin "Basisti? Kuka niistä on basisti?"
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
TanoshiiMoominIkka
30.09.2007 19:09:21
Varmaan väärä foorumi kysyä tuollaista. Jos saman kysymyksen esittäisi vaikka suomi24.fi:ssä saattaisi osa kommenteista olla tyyliin "Basisti? Kuka niistä on basisti?"

Miten toi liittys nyt asiaan?
Mis tota kysyis?
No okei...livetoiminta juttu olis varmaan ollu parempi paikka...
Sori et häiritsin sun henkistä elämääs
hullu_ukko
30.09.2007 20:21:23
Mis tota kysyis?

Lainaus säännöistä: 6. Käytä välimerkkejä ja pitkässä kirjoituksessa muista kappalejaot. Älä paina enteriä tai pistä monia pisteitä/huuto/kysymysmerkkejä joka rivin loppuun sillä se tekee tekstistä sekavan.

Varmaankin se jäsen, joka heiluu ja riehuu eniten lavalla kiinnittää myös paljon yleisön huomiota itseensä. Onko se sitten positiivista vai negatiivista? En tiedä.. Kyllä mulla itselläni ainakin on tapana riehua mahdollisimman paljon ja herättää huomiota pelkästään bändin kanssa treenatessakin, vaikka en keikalla olisikaan.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
baron
30.09.2007 20:46:16

Mä soitan kiippareita ja meidän lavakartassa oon edessä keskellä.
Kait mä joteskin esillä olen?
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
lessthanthree
30.09.2007 22:54:28
Vaikuttaako bändissä soittaessa esillä olemiseen se mitä soitinta soittaa, vai mikä siinä on se juttu?

Karisma :)
käsi
30.09.2007 23:24:43

Mun mielestä ihan mielenkiintoinen kysymys. Sillä bändi jossa kaikki riehuu ja hilluu lavalla voipi jopa näyttää koomiselta. Mutta taas jos saistään tumput suorana ja ollaan kuin ei oltaiskaan on se ihan yhtä paha, jossei pahempikin.

Tuo juttu taitanee kuitenkin ajan kanssa muotoitua ihan jokaisen kohdalla luontevaksi.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
propaganda
01.10.2007 00:53:08
käyttäytyy vaan _aidosti_ oman persoonansa mukaan/fiiliksen mukaan.
täts it.
Sir Härö
01.10.2007 16:48:39
Mis tota kysyis?

Mikäs vittu sun ongelmas on? Lukutaidottomuus?

Tarkoitinpa että varmaan soittaja kuvittelee olevansa esillä bändissä vaikka soittaisi tuubaa verhon takana. Peruspulliainen jota ei musiikki kiinnosta harrastuksena, ei välttämättä huomaa että bändissä esimerkiksi edes on toinenkin kitaristi.

Joo ei mitään...
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa!
peteihis
02.10.2007 16:48:04 (muokattu 02.10.2007 16:52:21)

No ei mikään soitin ole este esillä olemiselle.

Mutta jos nyt ajatellaan tällasta perus rokkipoppoota, niin kyllähän se on useimmiten vokalisti, joka eniten näkyy yleisölle päin. On keskellä näyttämöä ja pääsee liikkumaan. Hyvänä kakkosena useimmiten tulee soolokitaristi (jos nimittäin on soolo ja komppikitaristi erikseen.)

Mutta, mutta. Tuohon asetelmaan ei ole mikään pakko jumiutua. Paljon on kiinni itse esiintymisestä ja myös siitä, mikä soitin kulloinkin pitää musiikkia kasassa. Jos basisti tulee seisomaan näyttämön etureunaan ja musiikkityyli on jossain funky-reggae välimaastossa, niin basisti vetää väkinsinkin huomiota puoleensa. Eikä esim Metallican nykyinen basisti taida kovin varjoon jäävää sorttia olla. :)

Tiedän myöskin rumpaleita, jotka osaavat olla hyvin voimakkaasti läsnä lavatilanteessa, niin ette kellekään jää epäselväksi kuka showta johtaa.

Paljon tuohon esille pääsemiseen voi vaikuttaa sovittamisella ja kappalevalinnoilla niin, että jokaiselle on joku paikka millä pystyy jättämään itsensä yleisön mieleen. Esim. niin että soolo-pätkiä pääsee soittamaan useampi kuin yksi ihminen, tai että jossain kappaleessa kompin kantava kuvio tuleekin keyboardista, eikä kirariffeistä. Tai sitten vaikka niin että mietitään kuinka tauoista tullaan sisään, niin ettei kaikki vaan paiskaa sekaan jotain etuiskua kaiken varalta.

Ja sitten jos rokkiorkesteria laajennetaan vaikka puhaltimilla yms., niin aina tulee lisäväriä ja lisää miettimistä. Vetopasuunasoolo piristää kummasti... :)

Loppujen lopuksi kysymys on melko paljon siitä filosofiasta mille bändi on rakennettu. Onko kyseessä solisti, jolla on taustajoukot vai onko kysessä bändi, jonka tarkoitus on jäädä kokonaisuutena kuulijan/katsojan mieleen.
Brunuu
02.10.2007 20:00:23
Ei se esillä oleminen soittimesta riipu, vaan soittajan koosta. Mitä isompi soittaja sen enemmän käy silmään, ja vielä jos käyttää värikkäitä vaatteita tai heiluu ilman paitaa niin väkisinhän se huomion kiinnittää. Hyvässä tai pahassa.
Plöts! -Mikä se oli? -Sävel se vaan tippui.
Pomeranssi
02.10.2007 21:05:54
Red Hot Chili Peppersin Flea on aika hyvä esimerkki tosta näkyvästä basistista :)
Sehän meni hyvin,Sönkkö.
Brunuu
03.10.2007 20:27:20
Red Hot Chili Peppersin Flea on aika hyvä esimerkki tosta näkyvästä basistista :)

...Taitanu tossa kovassa menossa enne keikkaa unohtua laittaa paita päälle.
Plöts! -Mikä se oli? -Sävel se vaan tippui.
Teijo K.
03.10.2007 21:33:02

Ei se esillä oleminen soittimesta riipu, vaan soittajan koosta. Mitä isompi soittaja sen enemmän käy silmään, ja vielä jos käyttää värikkäitä vaatteita tai heiluu ilman paitaa niin väkisinhän se huomion kiinnittää. Hyvässä tai pahassa.

Myös iso soitin kerää huomiota sinne sen soittajan suuntaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
ganesha
03.10.2007 21:59:59
itse keyboardistina tykkään hengailla siellä sivustalla tyyliin "kunhan tässä vähän soittelen", noh eväsleipiä en sentäs ole keikoilla syönyt (muistelen lukeneeni että Bowien kiertuebändissä olisi tällaistakin joskus tapahtunut).

tässä vähän mallia kiipparisteille, siis sellaisille jotka eivät halua syödä niitä eväsleipiä keikan aikana:

http://www.youtube.com/watch?v=-COGNOY3Nic
viina. hanuri. ja naiset.
Wash Burn
03.10.2007 22:30:45
tässä vähän mallia kiipparisteille, siis sellaisille jotka eivät halua syödä niitä eväsleipiä keikan aikana:

http://www.youtube.com/watch?v=-COGNOY3Nic

Huhhuh, olipa kornia, niinkuin tämä alkuperäinenkin: http://www.youtube.com/watch?v=eTKL … MNH95Q&mode=related&search=

Aiheeseen sanoisin, että se on aika pitkälti yksilöstä kiinni miten näkyvä haluaa olla. Toki laulaja ja soolokitaristi vievät luonnostaan suuren osan huomiosta mutta muiden ei ole mikään pakko jäädä taka-alalle. Ellei biisien aikana pääse näkyviin niin kannattaa muistaa myös välispiikit.
Janus
03.10.2007 23:54:58
noh eväsleipiä en sentäs ole keikoilla syönyt (muistelen lukeneeni että Bowien kiertuebändissä olisi tällaistakin joskus tapahtunut).

Joo, mutta ne olikin ne jätkät, jotka oli koko keikan verhon takana ja toimenkuvaan kuului lähinnä katsoa, että sekvensserit eivät tilttaa kesken biisin ;)
kingdom
04.10.2007 10:08:17
tässä vähän mallia kiipparisteille, siis sellaisille jotka eivät halua syödä niitä eväsleipiä keikan aikana

Rick Wakeman tilasi pizzan lavalle Yesin Tales From Topographic Oceans-kiertueella. Välillä tuli pitkiä osioita joissa ei synaa hirveesti tarvittu, eikä tainnu muutenkaan napata soittaminen enää. Sama tilata pizza sitten..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)