Aihe: Kuka soittaa neljällä sormella?
1 2 3 4
Abro
27.01.2004 10:33:03
Meikä käyttä kuutta joskus seitsemääkin (menee kyllä leikiksi koko homma) Vasemmasta 3/4 ja oikeasta 3.
Huomentapäevvee tännekipäin...
Karlsson
27.01.2004 10:53:31
:)
Neljän sormen tekniikka ei todellakaan ole vain nopeus-kysymys (siihen kun niin moni tuntuu viittavaan), vaan kyse on enemmänkin siitä kuinka koko käden hallitseminen monipuolistaa ja helpottaa soittamista. Ei siis mikään turha show-off.
Eihän bassonsoitto todellakaan ole tekniikkalaji, mutta ei kai hyvän tekniikan hallitsemisesta ole toisaalta mitään haittaakaan...

Mutta vaikenen toistaiseksi asiasta. Kukin tyylillään.

Ju, joskus vaan tämä erikoistekniikkoihin keskittyminen ajaa "oikean" soittamisen edelle. Perusteet hanskaan, ennen kuin aletaan kikkailemaan.

Miksi ajaa formulaa jos ei pysy faijan Opelillakaan tiellä taajamassa?

Kyllähän tietysti näitä erikoisempia soittotapoja kannattaa silloin tällöin treenailla, kasvattavat motivaatiota harrastukseen. Väärillä urilla ollaan kun esim. nopeuden tavoittelu jää pääasiaksi. Musiikki ei ole urheilua, onneksi.
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
sirdickyj
27.01.2004 15:16:07
Ju, joskus vaan tämä erikoistekniikkoihin keskittyminen ajaa "oikean" soittamisen edelle. Perusteet hanskaan, ennen kuin aletaan kikkailemaan.

Miksi ajaa formulaa jos ei pysy faijan Opelillakaan tiellä taajamassa?

Kyllähän tietysti näitä erikoisempia soittotapoja kannattaa silloin tällöin treenailla, kasvattavat motivaatiota harrastukseen. Väärillä urilla ollaan kun esim. nopeuden tavoittelu jää pääasiaksi. Musiikki ei ole urheilua, onneksi.

Eikös se kuitenkin ole niin, että jokainen joka meinaa pidempään soittaa ja oikeasti oppii jotain näkemästään ja kokemastaan, niin opettelee kyllä sekä perusasiat että itse tarvitsemansa uniikit tekniikat jne? Oikeastaan ihan sama, ajatko Opelilla vai formulalla, jos on varaa ja kärsivällisyyttä harjoitella formulan ratissa niin siitä vaan. Varmana sujuu Opelhommatkin sitten kun osaa formulalla ajaa (vrt. hyvä tekniikka ennen perusasioita/ helpo,pi harjoitella groovea kun ei kädet puudu)

Noita sormimääriä ja -tekniikoitakin on helpompi arvostella sitten kun ne osaa, eikö? Joku, joka osaa oikeesti vetää neljällä sormella, voi vastata kysymykseen onko se järkevää. Muut voi vain arvailla.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Karlsson
27.01.2004 15:46:02
Eikös se kuitenkin ole niin, että jokainen joka meinaa pidempään soittaa ja oikeasti oppii jotain näkemästään ja kokemastaan, niin opettelee kyllä sekä perusasiat että itse tarvitsemansa uniikit tekniikat jne? Oikeastaan ihan sama, ajatko Opelilla vai formulalla, jos on varaa ja kärsivällisyyttä harjoitella formulan ratissa niin siitä vaan. Varmana sujuu Opelhommatkin sitten kun osaa formulalla ajaa (vrt. hyvä tekniikka ennen perusasioita/ helpo,pi harjoitella groovea kun ei kädet puudu)

Niin? Tätä tarkoitin. Perushommat ensin kuntoon ja sitten voidaan kattella että mitä lisäks. Se vaan usein tuppaa jotenkin menemään tuohon "lisäks" vaiheeseen samantien.

Noita sormimääriä ja -tekniikoitakin on helpompi arvostella sitten kun ne osaa, eikö? Joku, joka osaa oikeesti vetää neljällä sormella, voi vastata kysymykseen onko se järkevää. Muut voi vain arvailla.

Juu, vittuakos minä tiedän.

Kuvitelkaa hymiö tähän.

Eli neljällä sormella soittamisesta parhaat kommentit saadaan joltain 15 kesäseltä, joka on ehkä niinku mailman nopein ja soittaa ainakin 11 sormella? Varmaan hallitsee sitten vaikka 4 sormen käytön, mutta hallitseeko muuta?

Edelleen pino hymiöitä tähän.
käki
27.01.2004 19:06:23
Tottahan se on näin jälkeenpäin ajateltuna, että n. 15 vuotta sitten olisi ollut kaikkein paras opetella ne perusasiat ensin.

Ja ehkä se kaikkein tärkein on taimiin soittaminen.

Kivaahan se erikoistekniikoiden opettelu on, ehkä juuri nuorena juuri se eteenpäinvievä voima, josta soittointo ruokkii itse itseään.

Mutta kylläpä hatutti armeijasta päästyäni, kun aloin soittamaan ns. rytmimusiikkia ja huomasin rytmi-/groovetajun olevan olematon ja kadoksissa. Vain yksinkertaisista perusasioista aloittamalla voi kehittyä osaksi rytmiryhmää.

Rytmin ja svengin ylläpitäminen on aika pitkälti se idea, minkä vuoksi bassoa soitan(vaikka tällä haavaa soitankin "vain" rokkia) ja se saa minut aina uudestaan palaamaan perusasioiden ääreen. Suoran kasinkin soittaminen on yllättävän vaikeaa, kun kuuntelee omaa treeniään jälkeenpäin nauhalta.
Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat.
sirdickyj
27.01.2004 23:14:35
Niin? Tätä tarkoitin. Perushommat ensin kuntoon ja sitten voidaan kattella että mitä lisäks. Se vaan usein tuppaa jotenkin menemään tuohon "lisäks" vaiheeseen samantien.

Ai, mä kun en tarkottanut, että perushommat ensin kuntoon, kun jollekkinhan se perushomma voi just olla se neljällä sormella soittaminen. Tarkoitin nimenomaan sitä, että "walk before you run" ei aina päde soittohommissa, koska kukaan ei kumminkaan voi juosta loputtomiin, kävelynkin aika tulee. Sama se missä järjestyksessä ne jutut opettelee.

Eli neljällä sormella soittamisesta parhaat kommentit saadaan joltain 15 kesäseltä, joka on ehkä niinku mailman nopein ja soittaa ainakin 11 sormella? Varmaan hallitsee sitten vaikka 4 sormen käytön, mutta hallitseeko muuta?

Ei saada, kun ne saadaan semmoselta, joka OSAA sen tekniikan, tai minkä hyvänsä muun tekniikan, eikä kukaan voi osata mitään pelkkää tekniikkaa, kyllä ne aina osaa muutakin. Tai jos osaa pelkän neljän nakin tykityksen, niin sitten ovat hyviä vastaamaan siitä. Kesistä viis ja nopeudesta.

Älä hyvä mies kiivastu, samoista asioista tässä puhutaan!
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Karlsson
28.01.2004 08:16:30
Ai, mä kun en tarkottanut, että perushommat ensin kuntoon, kun jollekkinhan se perushomma voi just olla se neljällä sormella soittaminen. Tarkoitin nimenomaan sitä, että "walk before you run" ei aina päde soittohommissa, koska kukaan ei kumminkaan voi juosta loputtomiin, kävelynkin aika tulee. Sama se missä järjestyksessä ne jutut opettelee.

No, tässä asiassa olen eri mieltä. Siis tuo opettelun järjestys asia. Tosin ei voi kieltää, etteikö hieman näitä "erikoisempia" juttuja sen perusleivän puurtamisen seassa tuo piristystä, mutta pää painon laittaisin edelleen tuonne perus-osastolle.

Ei saada, kun ne saadaan semmoselta, joka OSAA sen tekniikan, tai minkä hyvänsä muun tekniikan, eikä kukaan voi osata mitään pelkkää tekniikkaa, kyllä ne aina osaa muutakin. Tai jos osaa pelkän neljän nakin tykityksen, niin sitten ovat hyviä vastaamaan siitä. Kesistä viis ja nopeudesta.

Djaa-a. Kenestä voi sanoa, että se osaa jonkun tekniikan? Missä kohtaa tulee raja, jonka jälkeen jota kuta voidaan sanoa asiantuntijaksi vaikkapa tässä nelisormisuudessa? Moni on sitä kokeillut, enemmän tai vähemmän, mutta kuinka moni sitä pitää jotenkin oleellisena osana omaa basismiaan?

Pohjimmiltaan on kyse siitä kuinka paljon suhteesa kannatta tämmöisen tekniikan harjoitteluun uhrata aikaa ja sen suhde siihen kuinka paljon tätä tekniikka oikeasti tarvitaan.

Tässä nimittäin on olemassa "kauhuskenaario", jossa jotain tekniikkaa ylistetään jonkun toimesta yli kaiken ja sitten me basistit pikku päissämme ajattelemme, että vau kun on mahtava jee, mä kans. Sitä sitten tunnollisesti treenataan ja aletaan hallita, mutta voi! Moni muu oikeasti hyödyllinen asia jää paitsioon ja ei taivu edes perushumppakomppi, mutta "kyl mää voisin vetää tappingia tähän..."

Ja tunnustettakoon, että tämän sanon omasta kokemuksesta.

Älä hyvä mies kiivastu, samoista asioista tässä puhutaan!

Enhän minä. Olen kuin viilipytty. Etkö huomannut hymiöitä?
Karlsson
28.01.2004 08:18:06
soittaisitko vain etusormella enää sen jälkeen, kun olet oppinut käyttämään myös muita sormia?

(näsäviisaaseen sävyyn): Kyllä...
Bassballs
28.01.2004 09:20:46

Itselleni tämä neljän sormen tekniikka ei kyllä ole todellakaan mikään _erikoistekniikka_, vaan ihan normaali näppäilytyyli. Vrt. otelaudan käsitekniikka: soittaisitko vain etusormella enää sen jälkeen, kun olet oppinut käyttämään myös muita sormia?

Sama juttu, vaikka käytänkin vain kolmea sormea oikeasta kädessä. Minulta ei enään onnistu ns."string skipping" kahdella sormella, jos tempo on nopea, eikä kaksi sormea tahdo muutenkaan aina riittää minun soittotyyliini.
Silti, ei sen luulisi haittaavan, vaikka soittaisin miten monella sormella, koska ei sitä kuuntelemalla kuitenkaan huomaa(paitsi kultakorvat, soundifriikit).

Niin, mutta ennen kun siirryin kolmeen sormeen, aloitin kahdella, jotta älkää lynkatko minua vainolaiset :).
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Dr. Pepper
28.01.2004 11:16:38
Minä alotin soiton yhdellä sormella ja sitten vuoden parin sisään siirryin soittamaan kolmella. Kannattaa heti opetella 4:llä sormella rämpyttelee niin se joskus tulevaisuudessa onnistuu. Ei minusta siitä mitään haittaa oo. Sitten siinä lomassa soittaa vähemmillä sormilla kun tarve on tarkkaan soittoon esim. keikka tai treenit?

Joo
Ku...
absqua
28.01.2004 14:22:55 (muokattu 28.01.2004 14:24:43)
Sitten siinä lomassa soittaa vähemmillä sormilla kun tarve on tarkkaan soittoon esim. keikka tai treenit?

Jos keikoilla ja treeneissä soitat vähemmillä sormilla tarkkuuden saavuttamiseksi niin mikä sitten on se tilaisuus jossa neljää sormea on tarvitaan? ;-)

Te jotka soitatte neljällä sormella niin kertokaa tietämättömälle miten te kelaatte/toteutatte asian:
Jos pitää soittaa vaikkapa ihan tasaista 1/16-nuottien virtaa kovaan tempoon, niin kuinka te sormitatte niillä neljällä nakilla tuon asian? Onko se 1-2-3-4-1-2-3-4?

Puhtaasti vaan mielenkiinnosta tiedustelen, koska en ole ikinä nähnyt livenä kenenkään soittavan nelisormisesti muuta kuin jotain klassisen kitaran soitosta omaksuttuja erikoisempia arpeggio-hommia, jotka taas tavallisessa bändisoitossa eivät ole niitä useimmin tarvittavia juttuja.

Tässä vielä aihetta sivuten vähän omakohtaista kokemusta:

Pikkujäbänä kun sähköbassoa aloittelin soitin kolmella sormella koska Steve Harriskin tekee niin. Ja kaikkihan tietävät että Steve on kova ja metallibasistiksi älyttömän svengaava, joten kyllä kannattaa vetää samalla lailla.
Sitten jossain vaiheessa erilaisten vaikutteiden alaisena rupesin miettimään vähän analyyttisemmin tota tekniikkapuolta ja erityisesti soundia. Huomasin etten mitenkään saanut kolmella sormella tasaista nuottivirtaa tulemaan. Timen puolesta se kyllä onnistui, mutta dynamiikka kusi vähän eli joka kolmas ääni erottui aina joukosta. (dum dum DUM dum dum DUM...)
Yritin pitkään hioa tuota hommaa kun kuvittelin että siitä kolmannesta sormesta olisi jotain hyötyä muissa jutuissa, kunnes lopulta nielin katkeran tappioni (kuulin tuolloin ekan kerran James Jamersonista ja siitä että hän soitti yhdellä sormella niitä samoja juttuja mitä itse en saanut vedettyä edes kolmella) ja nöyrryin vetämään kahdella nakilla kuten muutkin
...ja h******i! Pienen totuttelun jälkeen soundiongelmat alkoivat kadota, yleinen kontrolli parani huimasti ja sitä teinipojalle ah niin tärkeää nopeuttakin tuli lisää kuin varkain. Paluuta kolmeen ei ole tarvinnut harkita.

Tosin vieläkin soitan ihan vaan kunnioituksesta rootsejani kohtaan Maiden-henkiset laukkakompit kolmella sormella, vaikka nekin soundaisivat nykyisin paremmalta kahdella. :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Incarnation
28.01.2004 19:49:14
On muuten jännä juttu miten yksinkertainen liike voi auttaa oikean käden soittonopeutta. Tänään oli ihan sellasta rutiini-soittelua ja yhtäkkiä rupesin liikuttamaan oikeaa kättäni ranteesta oikealta vasemmalle ihan nonstoppina nopeasti soitettaessa. Olin yllättynyt siitä kuinka paljon se auttoi tässä kolmen sormen näpyttelynopeudessa. Voi johtua siitäkin, että pääasiassa sormen päät osuvat kieliin joten ylimääräisiä kolahduksiakaan ei tule.
Niin siis soitan oikean käden peukalo vapaana ilmassa heiluen (ei ankkuroituna mikin päälle) ja tuen ranteeni basson reunalle. Tällain tämä toimii.
Onkos teillä tällaista "oikean-käden-ranteen-hieluttelu"-tyyliä käytössä siis kun soitatte nopeita pätkiä?
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Oan
28.01.2004 20:35:36
Onkos teillä tällaista "oikean-käden-ranteen-hieluttelu"-tyyliä käytössä siis kun soitatte nopeita pätkiä?

Aye. Oikeastaan jonkinlaista liikettä on pakko tehdä, jos meinaa saada sen pikkurillin pysymään kunnolla mukana.
Kannattaa muutenkin kokeilla erilaisia asentoja, saattaa parantaa kummasti kosketusta ja soittofiilistä.

Ja vastaus siihen kysymykseen sormien järjestyksestä, niin minulla se on 4-3-2-1.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
KMT
28.01.2004 20:44:39

Hyvä kun pystyis edes kahdella sormella soittamaan oikealla kädellä

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
ajomies63
28.01.2004 20:54:19
Tässä hyvä keino harjoitella nejän sormen tekniikkaa:
Ensiksi vedätte Rainbow`n Kill The Kingin ainoastaan etusormella naputtaen.
Seuraavaksi AC/DC:n Let There Be Rock keskisormella ja vähän ennenkuin biisi loppuu, näytä sitä samaa sormea kaikille urpobasisteille, jotka kuolaavat vieressäsi päästäkseen kokeilemaan hienoa Hagströmiäsi.
Sitten voit soittaa vain nimetöntäsi käyttäen Yngwien Black Starin A-osan seitsemään kertaan.
Pikkusormiharjoituksena voisi soittaa Eläkeläisten"Humppaa tai kuole" -biisin shufflena.
Harjoituksen päätteeksi voit rentouttaa sormesi jerkkaamalla
pelkällä kämmenellä, ilman sormia. Tämä sama kuvio joka päivä, niin eiköhän kaiken maailman Muyengit pyyhkäistä pois soittotaidottomina.
"If you don`t drive it , somebody is gonna drive it anyway."
Lappis
28.01.2004 22:13:50

Kyllähän toi pikkurilli heiluu kovasti mukana, mutta lyhyytensä takia harvoin osuu edes kieleen. Kolmella on pärjätty mitä nopeimmissa jutuissa joten eiköhän sillä pärjätä edelleenki. Tai sitet joutuu menemään sormen pidennysleikkaukseen...
Dr. Pepper
28.01.2004 22:33:57
"Jos keikoilla ja treeneissä soitat vähemmillä sormilla tarkkuuden saavuttamiseksi niin mikä sitten on se tilaisuus jossa neljää sormea on tarvitaan? ;-)"

Nii missähän sitä tarvitaan.. en oo vielä tietonen siksi juuri tässä kyselen olis kiva nähdä kun joku soittaa neljällä sormella se kai sitä ossoo sannoo, että mihin sitä käyttää, varmaan soittaa jotai kivoja kikkoja :/
Ku...
TiMiTheShiT
31.01.2004 21:53:04
Ryknow taitaa käyttää ainkakin mitä tosta "not falling" live videosta voi päätellä...
he he heeh heh heh uuh hah hah haa
basistinalku
23.02.2004 19:22:40
maidenin Harris soittaa neljällä sormella ...itse kovasti harjoittelen, nyt menee jotenkii kolmella sormella...
Syö suklaata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)