Aihe: Floikan huolto
1
Jormaz
02.10.2007 13:51:59
Minkäslaista huoltoa olette floikalle tehneet? Luin Phil Collenin kitarateknikosta (http://www.philcollenadrenalized.com/Curtis.htm) että terottaa knife edgejä usein ja silloin tällöin vaihtaa ankkuritolpat. Itsekin olen teroitellut mutten ihan haluttuun tulokseen ole päässyt, eli pientä heittoa vireeseen jää kammetessa. Aika kovaa tuntuis tuo Schallerin teräs olevan, enemmän mulla viila tuntui kuluvan. Kannattaako noita tolppia tosiaan vaihtaa? Kuinka paljon jouset vaikuttavat, jousilla ikää on jo sellainen lähemmäs 20 vuotta jos ei ole vaihdettu missään välissä.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Sensonic
02.10.2007 15:14:08
Minkäslaista huoltoa olette floikalle tehneet? Luin Phil Collenin kitarateknikosta (http://www.philcollenadrenalized.com/Curtis.htm) että terottaa knife edgejä usein ja silloin tällöin vaihtaa ankkuritolpat. Itsekin olen teroitellut mutten ihan haluttuun tulokseen ole päässyt, eli pientä heittoa vireeseen jää kammetessa. Aika kovaa tuntuis tuo Schallerin teräs olevan, enemmän mulla viila tuntui kuluvan. Kannattaako noita tolppia tosiaan vaihtaa? Kuinka paljon jouset vaikuttavat, jousilla ikää on jo sellainen lähemmäs 20 vuotta jos ei ole vaihdettu missään välissä.

Itse vaihtaisin ekaksi jouset, ennen kuin alkaisin tekemään floikalle muita "kunnostustoimenpiteitä".
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Charvel 3, Wolf KP3C, Landola F6/Cut Muut vehkeet: ADA MP-1, Digitech DSP-2101 Artist, Rocktron Velocity 300W, Marshall JCM900 4x12", Music Man Mini, jne. jne.
Jormaz
02.10.2007 16:32:44
Vireen heitto väheni kyllä tolla viilauksella, sen verran oli kulumaa ehtinyt tulla. Seuraavaksi pitää vaihtaa jouset. On muuten hyvä systeemi tossa Schallerissa, jouset on blokkiin puristettu kiinni ylimääräisellä palikalla, eipähän pääse liikkumaan.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Starlia
02.10.2007 16:52:37 (muokattu 02.10.2007 16:52:49)
että terottaa knife edgejä usein ja silloin tällöin vaihtaa ankkuritolpat.

Sillä on aikaa ja Collenilla rahaa. Vaihtaahan Vain teknikkokin koko tallan kerran kuussa ainaskin Evoon. Mun jemissä ollut sama talla jo 19 vuotta ja ilmeisesti mitään sillä ei ole tehty. Vire pitää ja hyvin edelleen.
maggot
03.10.2007 09:12:21
Itseäni kanssa kiinnostaisi tietää hieman enemmän floikan huoltoon liittyvistä asioista. Ibanez USA Customissani on EDGE talla joka kyllä pitää vireen hyvin vaikka on sen 18 vuotta vanha mutta varmaan jossain vaiheessa sillekin pitäisi jotain huoltotoimenpiteitä tehdä, tiedä sitten mitä? Vai onko niin että tukipaalujen vaihto, knife-edgejen hiominen/vaihtaminen ja jousien vaihto riittää?
"Hulkamania still running wild!!"
H.Corruption
03.10.2007 09:28:33
Taitaneet keksiä todellakin hyvän legendan, vähän kuin ne EVH:n kuuluisat Variac-jutut Marshalleilleen. Tuskin Collen on niin persaukinen että Floikan pohjalevyä pitäisi mennä hiomaan vaihtamatta sitä uuteen. En kyllä tiedä onko Collen edes olleen yhtä kova Floikan käyttäjä kuin Vai parhaimpina vuosinaan.

Itse käytän Floikkia (OFR, Schaller) surutta ja en ole vielä huomannut kitaroissani vireongelmien johtuvan pohjalevystä. Jouset ja ankkuritapit ovat olleet syynä. Keinureunan viilaaminen tekee selvän karkaisusta ja sen jälkeen metalli on pehmeämpää ja on kulumiselle alttiimpi.
maggot
03.10.2007 10:39:05 (muokattu 03.10.2007 10:39:55)
Tuon lisäksi ei tee pahaa joskus öljytä sitä. Toimii koko paketti huomattavasti pidempään, kun ei osat ruostu. Aseöljyn kanssa on helppo öljytäkin talla. Öljy on sen verran hienoa, että menee jokaiseen väliin ilman tallan atomeiksi purkua.

Ok. Mihinkäs kohtiin sitä öljyä olisi hyvä laittaa? Varmaankin tukipaalujen ja tallan väliin mutta onko muita paikkoja vielä? Sori kun rautalangasta joutuu vääntämään.. vaikka mulla on ollut aina kelluva tallaisia kitaroita niin ei nää huoltohommat ole oikein hanskassa.

Muut osat kyllä varmasti huomaa, jos/kun ne vaihtoa kaipaavat.

Miten huomaan edge tallasta tukipaalujen ja knife-edgejen kulumisen?

EDIT: ja oliko niin että edgeen on mahdollista vaihtaa knife-edget myös?
oiva tumpeloinen
03.10.2007 12:38:54 (muokattu 03.10.2007 12:39:55)
Ok. Mihinkäs kohtiin sitä öljyä olisi hyvä laittaa? Varmaankin tukipaalujen ja tallan väliin mutta onko muita paikkoja vielä? Sori kun rautalangasta joutuu vääntämään.. vaikka mulla on ollut aina kelluva tallaisia kitaroita niin ei nää huoltohommat ole oikein hanskassa.

Talla yleisesti kaipaa öljyä joka puolelle, metallia kun on. Eli jokaisesta mahdollisesta kolosta voi spraylla ruiskia.

Miten huomaan edge tallasta tukipaalujen ja knife-edgejen kulumisen?

Kaiva vaikka netistä kuvat uusista ja vertaa omiisi.

http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

Tuolla sivulla alempana on esim. muutama kuva, mistä näkee pienen kulumisen. Samasta (tai muista sivun) kuvasta voinee päätellä, miltä uusi näyttää.

EDIT: ja oliko niin että edgeen on mahdollista vaihtaa knife-edget myös?

On mahdollista vaihtaa.
maggot
03.10.2007 13:32:06
Ok. Kiitos Oivalle avusta. Jemsitellä olikin hyvät infot noista tallahommista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)