Juhah3 02.10.2007 13:42:42 | |
---|
Elikkä näinkin simppeli kysymys :) Haku ei toimi. Tuota Dunlopin Lemon Oilia löytyy, niin mietiskelin tässä että onko siitä jotain haittaa jos joka kerta kun kielet vaihtaa niin öljyääpi? Eli yli kk:en välein suurinpiirtein. |
Jormaz 02.10.2007 13:44:38 | |
---|
Kyllä se vähän turhan paljolta tuntuu. Eiköhän semmonen kerta pari vuodessa riitä? No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
duc 02.10.2007 13:46:05 | |
---|
Ei kai sitä kovin monta kertaa vuodessa tarvitse. Ellei otelauta ala sitten selvästi vaalentua kun ilma on niin kuivaa... |
Juhah3 02.10.2007 13:52:26 | |
---|
Ok, pitäisikö sitä sitten ostaa erikseen jotain ainetta otelaudan puhdistukseen? Vinkkejä? |
Joees 02.10.2007 13:52:32 | |
---|
Mun mielestä sitä ei tarvi öljytä kuin kerran pari vuodessa, riippuen miten se otelauta näyttää sitä öljyämistä kaipaavan. Se liiallinen liottaminenkaan ei ihan hyvästä ole varmastikaan ole. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Joees 02.10.2007 13:54:24 | |
---|
Ok, pitäisikö sitä sitten ostaa erikseen jotain ainetta otelaudan puhdistukseen? Vinkkejä? Hammasharja josta leikkaat ne harjakset ihan lyhyiksi. Voinee sitä öljyä silleen hitusen käyttää puhdistuksessa, lähinnä vaan liottamaan skeidoja irti. Katsoo vaan että ei sitä otelautaa ihan överisti liota siinä öljyssä. Jollekin liinalle ihan hissusti öljyä ja huitaset menemään. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Juhah3 02.10.2007 13:55:45 | |
---|
Hammasharja josta leikkaat ne harjakset ihan lyhyiksi. Voinee sitä öljyä silleen hitusen käyttää puhdistuksessa, lähinnä vaan liottamaan skeidoja irti. Katsoo vaan että ei sitä otelautaa ihan överisti liota siinä öljyssä. Jollekin liinalle ihan hissusti öljyä ja huitaset menemään. OK, kiitoksia vastauksista! |
penatuna 02.10.2007 14:17:17 | |
---|
Itse öljyän ehkä 4-5 kertaa sähkiksen vuodessa, eikä tuo kyllä enempää tarvitsekkaan. |
mailbag 02.10.2007 14:52:32 | |
---|
koskaan en ole öljynnyt |
J.Hollström 02.10.2007 15:25:02 (muokattu 02.10.2007 15:27:11) | |
---|
Itse öljyän ehkä 4-5 kertaa sähkiksen vuodessa, eikä tuo kyllä enempää tarvitsekkaan. No ei todellakaan tarvitse. Meinasit sit kyllästää koko otelaudan öljyllä? Sehän ei ole homman nimi, vaan puhdistaa se otelauta sillä litkulla. Liika öljyäminen tekee enemmän tuhoa kuin hyvää. Se öljy nääs tunkeutuu helposti jokaiseen rakoseen, ja imeytyy puuhun. Kukaan ei halua öljyllä kyllästettyä kitaraa. Mulla on ollut monta kitaraa, jonka otelautaa en ole koskaan öljynnyt (putsannut kyllä). Eikä ne siitä tuntuneet olleen siitä moksiskaan. "I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
papitsu 02.10.2007 15:28:03 | |
---|
N. viisi kuukautta sitten ostin tuommoisen lemonoil-putelin ja silloin käytin yhdesti sitä, eipä ole uudestaan tullut tarvetta. Ei vielä ole minkäänlaista kuivumista ollut havaittavissa. PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
Terry Pantheras 02.10.2007 15:44:55 (muokattu 02.10.2007 15:46:21) | |
---|
Mun mielestä toi öljyäminen on melkein enemmän kosmeettinen toimenpide kuin korjaava. Tai no ehkä ylläpitävä myös. Itse öljyän ehkä kerran pari vuodessa otelaudat kitaroistani ja tätä noin kahden vuoden ajan. Sitä ennen en ollut öljynnyt kertaakaan 8-10 vuoden aikana, lähinnä tiskirätillä pyyhkinyt liat pois, enkä ollut huomannut muuta kuin pientä rähjääntymistä ja kuivumista. Mutta tuleehan siitä puusta paljon hienomman ja "syvemmän" näköinen, kun sen käsittelee öljyllä. Ja hauskaa puuhaahan se on öljyjen kans läträillä... Hehe. Siellä nahka palaa, missä voi sulaa. -Martti Servo |
Teijo K. 02.10.2007 17:06:47 | |
---|
Hammasharja josta leikkaat ne harjakset ihan lyhyiksi. Voinee sitä öljyä silleen hitusen käyttää puhdistuksessa, lähinnä vaan liottamaan skeidoja irti. Katsoo vaan että ei sitä otelautaa ihan överisti liota siinä öljyssä. Jollekin liinalle ihan hissusti öljyä ja huitaset menemään. Tai mikrokuituliina ja vettä. Puhdistukseen siis. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Chemo 02.10.2007 17:32:50 | |
---|
Mulla on ollut monta kitaraa, jonka otelautaa en ole koskaan öljynnyt (putsannut kyllä). Eikä ne siitä tuntuneet olleen siitä moksiskaan. Sama. Joissain se putsaaminenkin on kyllä ollut aika vähäistä. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Les Fender 02.10.2007 17:40:32 | |
---|
Sama. Joissain se putsaaminenkin on kyllä ollut aika vähäistä. Juu, kyllä niitä rasvoja tulee aktiivikäytössä näpeistäkin tarpeeksi. Tärkeämpää tuo käsittely on niille kepuskoille jotka vähällä soitolla ovat, niinkun kuivumisen kannalta. Estetiikkaahan toi suurelta osin on. Putsaamiseen ennen öljyämistä astianpesuaineella ryyditetty vesi on omiaan. Se kun on tuollaiseen rasvanpoistoon hellävaraisesti oikein suunniteltukin. "Living is easy with eyes closed!" |
McNulty 02.10.2007 18:37:09 | |
---|
Itse öljyän kitaroiden otelaudan 2-3 kertaa vuodessa kunnolla. Monesti kuitenkin kieltenvaihdon yhteydessä samalla kun hieman putsaa otelautaa silpasen kevyesti öljytyllä rätillä otelautaa (öljyä jää todella kevyesti otelaudan pintaan jättäen mukavan tumman sävyn). Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
pekurides 02.10.2007 20:53:03 | |
---|
Mun mielestä toi öljyäminen on melkein enemmän kosmeettinen toimenpide kuin korjaava. Tai no ehkä ylläpitävä myös. Itse öljyän ehkä kerran pari vuodessa otelaudat kitaroistani ja tätä noin kahden vuoden ajan. Sitä ennen en ollut öljynnyt kertaakaan 8-10 vuoden aikana, lähinnä tiskirätillä pyyhkinyt liat pois, enkä ollut huomannut muuta kuin pientä rähjääntymistä ja kuivumista. Mutta tuleehan siitä puusta paljon hienomman ja "syvemmän" näköinen, kun sen käsittelee öljyllä. Ja hauskaa puuhaahan se on öljyjen kans läträillä... Hehe. Sama hommeli... silloin tällöin hinkkaa jos jaksaa... joskus jaksaa useamminkin.. samalla tulee myös melkein "pro" fiilis kun on oikein pelit ja litkut ja vehkeet:) Tunteella päin vittua. |
Defrayer 02.10.2007 21:05:14 | |
---|
Pitääkö olla ihan tuota kitarasitruunaöljyä, vai kelpaisiko jokin elintarvikeöljy? Voisi joskus lähitulevaisuudessa öljytä tuon otelaudan ensimmäistä kertaa. "Love is a seductive mistress who will rape your heart. But a rape is better than nothing." Pastilli?
IMIK #15, IHKK #16, THV #17 |
duc 02.10.2007 21:08:57 | |
---|
Pitääkö olla ihan tuota kitarasitruunaöljyä, vai kelpaisiko jokin elintarvikeöljy? Voisi joskus lähitulevaisuudessa öljytä tuon otelaudan ensimmäistä kertaa. Oliivi- ja rypsiöljyt sun muut voivat etlaantuessaan alkaa haista vähemmän mukavalle, ja samlla sitten sormenpäätkin. Kannattaa ihan tarkoitukseen tarkoitettua ainesta käyttää, ei sellainen purkki montaa euroa maksa ja kestää useita vuosia. Apteekista saa myös jotain manteliöljyä jota jotku suosittelevat otelaudallekin. |
sori lainaan. Niin mitä toi öljyäminen yleensä auttaa kitarassa? Puhdistaa sen kunnolla? tai ''kosteuttaa''? en ole kokeillut. Yleensä pesen kakat pois vaan nihkeellä rätillä, ja kiilottelen kulta osia. Mitä hoitoaineita suositellaan ruusupuu otelaudalle? Olen kuullut että kaikki myrkyt eivät sovi kaikkille materiaaleille, onko näin? Niin ja välillä tökkii toi kitaran kaula kun kädet hikoo. Tulee semmoseks nihkeeks, joo tietty normaalia ja ei se niin paljoa haittaakkaan mutta auttaako juuri tuo öljyäminen tai joku myrkky? enhän mä siitä mitään luistinrataa suunnittelekkaan... kiitos, ja anteeksi... ''Why dont you make 10 louder?''
...These go to eleven... |