Aihe: Technical Difficulties
1 2 3
Joees
02.06.2005 20:43:41
Kuten myös, ei vaan yksinkertaisesti nakit taivu tuohon "oikeaan" tapaan.

Eihän tuo ole edes paha loppupeleissä. Etu-, keski-, pikkusormilla soitettuna.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Straton
02.06.2005 22:15:43
Eihän tuo ole edes paha loppupeleissä. Etu-, keski-, pikkusormilla soitettuna.

No minkäs teet kun ei vaan veny :D.
Ite oot!!!
Roitto
03.06.2005 14:05:56
No minkäs teet kun ei vaan veny :D.

Venytysharjotuksia. Ja kyllä siitä lähtee menemään kun sahaat sitä kohtaa tarpeeksi. Ite vedin tälläsen harjotuksen tota kohtaa varten

E-3-5-7------------------------------------
H-------3-5-7------------------------------
G--------------3-5-7-----------------------
D---------------------3-5-7----------------
A------------------------------3-5-7-------
e-------------------------------------3-5-7
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
sateinen
04.06.2005 09:32:41
Venytysharjotuksia. Ja kyllä siitä lähtee menemään kun sahaat sitä kohtaa tarpeeksi. Ite vedin tälläsen harjotuksen tota kohtaa varten

E-3-5-7------------------------------------
H-------3-5-7------------------------------
G--------------3-5-7-----------------------
D---------------------3-5-7----------------
A------------------------------3-5-7-------
e-------------------------------------3-5-7

Toihan on ihan helppo. Menee kun vettä vaan eikä tarttenu ees treenata. Bassolla vois tosin olla aika paha, ehkä jopa mahdoton.
Roitto
04.06.2005 11:17:24
Toihan on ihan helppo. Menee kun vettä vaan eikä tarttenu ees treenata. Bassolla vois tosin olla aika paha, ehkä jopa mahdoton.

Kyseessä on harjoitus. Verdä samaa tahtii ku Technical Difficultiesissa ni sitä harjotusta tulee.
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
/HITLER
06.06.2005 13:05:15
on kyllä aika kinkkinen kappale!

- - - - -3-5-7- 
-3-5-7- - - - -

mites te ton soitatte?
minä soitan 3.nauhan etusormella,5,nauhan nimettömällä ja 7.nauhan pikkurillillä.

ei se pitää soittaa tottakai näin: -etu, -keski ja -pikkurilli....
Hein Hitler...
Jzci
06.06.2005 13:15:16

ei se pitää soittaa tottakai näin: -etu, -keski ja -pikkurilli....

Ei sitä voi kyllä sanoa miten se "pitää" vetää, mutta Paul Gilbert soittaa kyllä sen keskimmäisen nuotin nimettömällä.
Kasperi Tervonen
02.10.2007 00:01:12 (muokattu 02.10.2007 15:39:05)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 847 päivää vanhaan ketjuun!

Noh nostanpas tämän silti ihan piruuttani, sen verran vittumainen kappale kyseessä. :P Johonkin vajaa tempoon 100 tuo menee vielä menee suht tarkasti, mutta siitä eteenpäin alkaakin takkuilemaan ja pahasti. Ja Gilbert pistelee menemään tempoon 130. Ongelma on kyllä juurikin tuossa pikkauskädessä, että jos tempoa nostaa siitä sadasta ylöspäin, niin liike ei tule enää rennosti pelkästä ranteesta vaan soitto menee sellaiseksi jännittyneeksi ja epätarkaksi sahaamiseksi niitä sekstoleita soitellessa. Joten te ihmiset jotka tuon kappaleen handlaatte, olisiko mitään muita vinkkejä heittää treenaamiseen kuin se iänikuinen "soita hitaasti metronomin kanssa ja nopeuta pikkuhiljaa tempoa"? :)

E: kokeilin muuten tuota titorin edellisellä sivulla ehdottamaa tyyliä ja öbaut puolen tunnin treenaamisen jälkeen meni nopeusennätysrikki :D
"Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir
electrick
02.10.2007 15:40:44
ite saan sen riffin johonki tempoon 110 mutta se riffin lopputilu joku 95 :( ja se on nyt tällä hetkellä se maksimi.
ushimir
02.10.2007 16:30:44

Siis ihan hyvä neuvo olis:

1: Ilman metronomia opettelet äänet.
2: Ilman metronomia iha sairaan hitaasti
3: Metronomin kanssa ihan sairaan hitaasti ja nopeutat pikkuhiljaa soita vaikka 5 min ja 5 bpm lisää...
Kasperi Tervonen
02.10.2007 16:59:45
ite saan sen riffin johonki tempoon 110 mutta se riffin lopputilu joku 95 :( ja se on nyt tällä hetkellä se maksimi.

Tuon perusteella oot öbaut täsmälleen yhtä nopee ku mä, hoho :D
"Voisin helvetti video no pitäiskö se video laittaa you tubeen vai jotain..." -Ushimir
Krice
02.10.2007 17:33:41

olisiko mitään muita vinkkejä heittää treenaamiseen kuin se iänikuinen "soita hitaasti metronomin kanssa ja nopeuta pikkuhiljaa tempoa"

No kannattaa tietysti katsoa tarkkaan Gilbertin opetusvideoita. Niissähän selviää mainiosti kaverin soittamisen filosofia. Gilbert sanoo yhden videon alussa, että oli itsekin ulalla miten nopeasti jotkut voivat soittaa, mutta kehitti sitten oman tekniikan plektran käyttämiseen ja hammer-pulloffeihin eli melko lailla samaa settiä mitä muillakin. On se tosin oikeastikin nopea kitaristi, mutta kitaran soitossa on nuo kaksi puolta tavallaan eli teoria/tekninen (miten soittaa nopeimmalla mahdollisimmalla tavalla jokin juttu) ja sitten raaka harjoituksen myötä tuleva hermotuksellinen nopeus ja tarkkuus.
Minulle Gilbertin tyyli ei sinällään sovi, koska olen soittanut niin kauan miten sattuu.. eli en kyllä kovin paljon mieti meneekö up/down-strokella ja mikä menee hammerilla jne. Sen vuoksi kai sitä onkin jäänyt tietylle tasolle sahaamaan.
Svensson
02.10.2007 17:44:06 (muokattu 02.10.2007 17:47:04)

No kannattaa tietysti katsoa tarkkaan Gilbertin opetusvideoita. Niissähän selviää mainiosti kaverin soittamisen filosofia. Gilbert sanoo yhden videon alussa, että oli itsekin ulalla miten nopeasti jotkut voivat soittaa, mutta kehitti sitten oman tekniikan plektran käyttämiseen ja hammer-pulloffeihin eli melko lailla samaa settiä mitä muillakin. On se tosin oikeastikin nopea kitaristi, mutta kitaran soitossa on nuo kaksi puolta tavallaan eli teoria/tekninen (miten soittaa nopeimmalla mahdollisimmalla tavalla jokin juttu) ja sitten raaka harjoituksen myötä tuleva hermotuksellinen nopeus ja tarkkuus.
Minulle Gilbertin tyyli ei sinällään sovi, koska olen soittanut niin kauan miten sattuu.. eli en kyllä kovin paljon mieti meneekö up/down-strokella ja mikä menee hammerilla jne. Sen vuoksi kai sitä onkin jäänyt tietylle tasolle sahaamaan.

Totta saattaa toikin olla, mutta tän kyseisen biisin introssa ei mitään alternate pikkausta ihmeellisempää ole. Kyllähän varmaan jokainen saa ton hammereilla ja pull-offeilla menemään, mutta paremmalta toi kuulostaa pikattuna.

E. On siinä vissiin kuitenkin yksi dimi juttu ennen sitä tilutuskohtaa minkä soittaisin sweeppaamalla.
"... mikä toi ibanezin sweeping demon on? minkämoisen saundin siittä saa kuullostaako swipit paremmalta????" Eräs M.nettiläinen
Tuomas.
02.10.2007 18:22:31
Kyllähän varmaan jokainen saa ton hammereilla ja pull-offeilla menemään, mutta paremmalta toi kuulostaa pikattuna.

Jep, tiukkuutta luultavasti myös biisiä tehdessä ajateltu, joten kaikkihan ne täytynee pikkailla. Hyvä treeni.
Sutela
02.10.2007 18:49:03
Tää biisi ottaa kalloon nii pirusti. Oon viikkotolkulla jauhanu tätä paskaa rumpukoneen kaa tuloksetta.

No jos oot jo viikkotolkulla sitä jauhanut ja tuntuu ettei kehitystä tapahdu yhtään, niin sanoisin että kannattais jättää se biisi hautumaan vaikkapa kuukaudeks ja treenat sen ajan jotain muuta ja sitten vaikka palaat taas tähän biisiin takaisin.
Krice
02.10.2007 18:49:25

Jep, tiukkuutta luultavasti myös biisiä tehdessä ajateltu, joten kaikkihan ne täytynee pikkailla.

Gilbert itse näyttää käyttävän aika paljonkin hammer/pulloffeja tuossa(kin) kappaleessa, joten.. no, jokainen tavallaan.
John Titor
02.10.2007 18:55:19 (muokattu 02.10.2007 18:57:57)

Huom! Olet kirjoittamassa yli 847 päivää vanhaan ketjuun!

Noh nostanpas tämän silti ihan piruuttani, sen verran vittumainen kappale kyseessä. :P Johonkin vajaa tempoon 100 tuo menee vielä menee suht tarkasti, mutta siitä eteenpäin alkaakin takkuilemaan ja pahasti. Ja Gilbert pistelee menemään tempoon 130. Ongelma on kyllä juurikin tuossa pikkauskädessä, että jos tempoa nostaa siitä sadasta ylöspäin, niin liike ei tule enää rennosti pelkästä ranteesta vaan soitto menee sellaiseksi jännittyneeksi ja epätarkaksi sahaamiseksi niitä sekstoleita soitellessa. Joten te ihmiset jotka tuon kappaleen handlaatte, olisiko mitään muita vinkkejä heittää treenaamiseen kuin se iänikuinen "soita hitaasti metronomin kanssa ja nopeuta pikkuhiljaa tempoa"? :)

E: kokeilin muuten tuota titorin edellisellä sivulla ehdottamaa tyyliä ja öbaut puolen tunnin treenaamisen jälkeen meni nopeusennätysrikki :D

Mm... pannaas tänne yleisiä vinkkejä nopeiden jutskien treenaamiseen.

Ensinnä, rentous ja ekonomia ovat avainsanoja. Yhtä tärkeää on myös kuunnella soittoaan koko ajan. Voi hyvinkin olla että saundi on ihan paska maksimitempossa, joka johtuu siitä että kosketus ei ole puhdas. Tällöin ei ole mikään ihme jos tempo ei nouse. Sitten niitä tapoja treenailla:

1. Se ihan perinteinen jutun toistaminen hitaammin ja nopeammin metronomin kanssa.

Huomioitavaa: just se mitä Ambitus sanoi, että liikkeet pysyy samanlaisina hitaissa tempoissa. Kannattaa kuitenkin muistaa että liikkeen pienuus ja muu vastaava ei saa mennä rentouden edelle.
Tämä on se ehdottomasti tärkein juttu, muut ovat enemmänkin harjoituskikkoja, joita kannattaa kokeilla jos asiat eivät mene muuten eteenpäin.

2. Kelaa hetki, missä ongelma piilee.

Tajuatko varmasti mitä olet soittamassa? Esmes ton kyseisen Technical Difficulties -biisin rytmitys ei oo ihan simppelein. Jos aivot ei ihan tajua mitä tapahtuu, on hankala saada sormiakaan ymmärtämään asiaa muuten kuin vahingossa.
Treenaa ongelma-asiaa yksinään. Esmes pelkkää rytmiä yhdellä äänellä ja kielellä erikseen, niin että se on skarppi.

3. Eristä oikea ja vasen käsi

Treenaa ongelmapaikkaa erikseen oikealla ja vasemmalla kädellä ja selvitä missä ongelma piilee. Eivätkö sormet pysy mukana touhussa tai hajoaako synkka? Onko paha kielenvaihto? Treenaa ongelmapaikkaa erikseen, jottei touhu käy tylsäksi niin vaikka koko kaulan alueella, toistojakin tulee samalla riittävästi.
Tossa esimerkkibiisissä treenaisin esmes ihan sitä kieleltä toiselle kolmen äänen välein hyppimistä oikealla kädellä niin että se varmasti sujuu, molempiin suuntiin liidaten. Sitten tsekkaisin että se hyppiminen onnistuu biisissä olevalla rytmillä.

4. Treenaa hitaasti, mutta nopeilla ja pienillä liikkeillä

Soita ongelmapaikkaa hitaammassa tempossa, mutta samanlaisin liikkein kuin nopeammassa tempossa. Erityistä tarkkuutta siihen rentouteen tässä.

5. Treenaa rytmeillä

Klassisten soittajien vakiotreenitapa. Soita ongelmakohtaa hiukan hitaammassa tempossa erilaisilla rytmeillä. Tämä on samaa osastoa kuin edellinen treenitapa, mutta hiukan luonnollisempi hahmottaa. Käytännössä soita esim. kuudestoistaosanuottirykelmää pisteellisenä kuudestoistaosana ja kolmaskymmeneskahdesosana ja päinvastoin. Tällöin heikommatkin lihakset saavat treeniä.
Erityistä huomiota rentouteen ja siihen etteivät käsien asennot ala muuttua. Muuten käy äkkiä niin että asennot muuttuvat vahvoja liikkeitä suosiviksi ja se mitätöi koko treenin tarkoituksen.

Toivottavasti näistä on jotain apua. Täydennetään kun tarvitaan - erityisesti Ambitus vois kertoa mitä kelaili joskus kun ei ollu vielä nopee. Ai niin mut sä synnyit nopeena, sori:D Tää muuten ois varmaan FAQ:n paikka, kaikki haluu soittaa nopeesti.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Kasperi Tervonen
02.10.2007 18:57:32
Toi hitaasti soittaminen pitää kyl paikkansa, mut kannattaa kans keskittyä plekunkäden liikeradan pienuuteen. Eli siis monesti käy niin, kun soittaa hitaasti, on liike plekulla paljon isompi kuin nopeammissa tempoissa. Sen takii kannattaa tsiigaa se liike kondikseen myös hitaammilla tempoilla....jotta silleesti...hmm...olutta....

Treenii ja bissee vaa. :D Eiku joo, oon mä tuon liikeradankin koittanut pitää mahdollisimman pienenä. Kai se nopeus sitten ajan kanssa tulee, muutama kuukausi sitten noi sekstolit (mitkä lie) meni ehkä tempoon 70-80 ja nyt menee tempoon 90-100 että en sinäänsä vielä ihan hirveän epätoivoinen ole. :)

Gilbert itse näyttää käyttävän aika paljonkin hammer/pulloffeja tuossa(kin) kappaleessa, joten.. no, jokainen tavallaan.

Kyllä se ainakin mun käsittääkseni ihan alternate-pikkaa ne sekstolit, jotka ovat ainakin mulle hankalin juttu tuossa biisissä.

On siinä vissiin kuitenkin yksi dimi juttu ennen sitä tilutuskohtaa minkä soittaisin sweeppaamalla.

Joo, vissiin vikat sekstolit ennen sitä "välitilutusta" johon se alkuteema ikäänkuin päättyy? Itekin taidan sen soittaa sweeppaamalla mikäli puhutaan samasta kohdasta.
M_Rouge
02.10.2007 19:47:00 (muokattu 02.10.2007 21:28:53)
Olen joskus opetellut soittamaan kyseisen biisin, ja jos nyt oikein muistan miten toi biise menee, niin (itse siis ainakin soitan sen näin, tässä kun kitaran kanssa just tiluttelen) niin tuo G-kielen 10-nauhalle (Ähävään) siirtyminen oli itselläni pitkää ongelma - ottaako kohta vähän niin kuin barren tapaan pikkurillillä D-kielen kympin kanssa vai siirtää pikkurilliä vain sitten tuohon G-kielen kymppiin - päädyin jälkimmäiseen, mikä varmasti monelle on hyvin outo juttu, mutta toimii minulla, ainakin tulee soitettua puhtaasti. Olen ajatellut että olisikohan tuo biisin nimi tullut just noista kohdista.. kun muutenhan biisi on aika helppo..

Siis seuraava kohta:

e -----------------------------------
b -----------------------------------
g ----------------10-----9------jne.
d --------7-9-10----7-7---7-7-----
a -7-8-9---------------------------

Niin ja sen alku tilutuksen enne loppua (lopputilutusta) olen sen diminished -jutun olen automaattisesti sweepannut. Ja taas esim. Scarified biisin, ennen alun melodista tilupätkää olevan arpeggion vedän alternatella kun ilmeisesti Gilbert sweeppaa sen. On nimittäin jotenkin liian hidas sweepattavaksi ;)

Anyway, vaikka nyt ei ihan tähän suoranaisesti liity, on pakko mainita, että on ollut ehdottoman järkevä ratkaisu kun vaihdoin kylmästi economyn alternateen. Olin jotenkin useita vuosia ns. jumissa soittoni kanssa, siis tuntui, että ei saanut parannettua soiton puhtautta ja ryhdikkyyttä, mutta nyt olen omasta mielestäni päässyt todella paljon eteenspäin... Eli tuon Technical Difficulties -biisinkin alku oli ennen aikamoista tuherrusta kun vedin sen economyllä. Tosi se vain on. Vielä kerran: :o

EDIT: Jos nyt joku jäi ihmettelemään tuota tekemääni tabia, niin tuli pieni moka kun olen soitellut pääsääntöisesti jo pitkään ja yksinomaan 7-kielisellä... ja kun tietokoneen vieressä sattuu olemaan yksi rokuliin jäänyt 6-kielinen, niin meni hieman toi tabi väärin, eli menee niin, että E-kieli on B jne. Eli eikös se taida näin mennä:

g -----------------------------------
d ----------------10-----9------jne.
a --------7-9-10----7-7---7-7-----
e -7-8-9---------------------------
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)