Olen kiinnostunut löytämään kielet, jotka täyttävät seuraavat ehdot: - kuluttavat mahdollisimman vähän otelautaa (flatwound?) - yläsävelet ts. huiluäänet hyvin kuuluvilla -> soundin kirkkaus - mahdollisuus (Jaco) Pastorius-tyyppiseen soundimaailmaan - mahdollisuus myös kontrabassomaiseen (tummahkoon) soundiin - long scale - paksuudet lähellä sarjaa .40, .60, .80, .100 -> vibrato ja liu'tukset hyvin kuuluviin ja sensitiivisiä (kielen värähtelevä massa yksikköpituutta kohden pieni)
pmkoppine@suomi24.fi |
Kallekorvola 01.10.2007 21:04:38 | |
---|
ei o mahdollista. yhdestä kielisetistä et tuota kaikkea tule irti saamaan, sikäli poikkeavia vaatimukset keskenään ovat. kirkkaan soundin saat roundwoundeista, ja tumpumman sitten taas flatwoundeista. jos otelaudan kuluminen jänskättää, teetä epoksointi siihen otelaudan pintaan. |
Thefish 01.10.2007 23:43:56 | |
---|
ei o mahdollista. yhdestä kielisetistä et tuota kaikkea tule irti saamaan, sikäli poikkeavia vaatimukset keskenään ovat. kirkkaan soundin saat roundwoundeista, ja tumpumman sitten taas flatwoundeista. jos otelaudan kuluminen jänskättää, teetä epoksointi siihen otelaudan pintaan. Jep,komppaan.Ei tollasia kieliä oo keksittykkään.Tosin osan ketjun aloittajan mainitsemista asioista saa irti ihan vaan soittamalla kielistä riippumatta,eli tatsikysymys.Mä käytän nauhattomassa ebs northern lightiä(ss),moni ei varmaan tohon lähtis,ne kun syö otelautaa aika reippaalla kädellä.Pari kertaa vuodessa joutuu hioskelemaan pahimmat narinat pois.Se on kuitenkin pieni vaiva hyvästä soundista. Niinpä. |
pardy 01.10.2007 23:49:46 | |
---|
DR Sunbeamit on aikasta mahtavat, joista löytyy aika moni noista listaamistasi ominaisuuksista. Kannattaa kokeilla. |
Heikki L. 02.10.2007 00:29:16 | |
---|
GHS:n Brite Flats kannattaa tsekata. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
valdemberg 02.10.2007 09:48:59 | |
---|
Jep,komppaan.Ei tollasia kieliä oo keksittykkään.Tosin osan ketjun aloittajan mainitsemista asioista saa irti ihan vaan soittamalla kielistä riippumatta,eli tatsikysymys.Mä käytän nauhattomassa ebs northern lightiä(ss),moni ei varmaan tohon lähtis,ne kun syö otelautaa aika reippaalla kädellä.Pari kertaa vuodessa joutuu hioskelemaan pahimmat narinat pois.Se on kuitenkin pieni vaiva hyvästä soundista. Jacon soundihan lähti nimenomaan roundwoundeista, kulumisongelmat ratkaisi epoksilla ja soittamalla vain keikat roundwoundeilla. Treenasi sitten fläteillä tai muilla ritsoilla kuin keikkakamoilla. Jotain stainless steeliä tms. suosittelisin minäkin, otelaudan kuluminen on kuitenkin niin paljon soittajan otteista kiinni että se selviää vain kokeilemalla. Itse soittelin aikoinaan toista vuotta treenejä ja keikkoja nauhattomalla joillakin perus-roundeilla ilman sen pahempaa jälkeä otelaudassa mutta eipä musakaan mitään rankempaa tatsia vaatinut. Tämä nyt sillä olettamuksella että kontramaisista soundeista voi tinkiä, jos ei niin sitten yhtälö on mahdoton. V. If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England.
-Ian Marson- |
Teijo K. 02.10.2007 10:04:07 (muokattu 02.10.2007 10:05:34) | |
---|
Jep,komppaan.Ei tollasia kieliä oo keksittykkään.Tosin osan ketjun aloittajan mainitsemista asioista saa irti ihan vaan soittamalla kielistä riippumatta,eli tatsikysymys.Mä käytän nauhattomassa ebs northern lightiä(ss),moni ei varmaan tohon lähtis,ne kun syö otelautaa aika reippaalla kädellä.Pari kertaa vuodessa joutuu hioskelemaan pahimmat narinat pois.Se on kuitenkin pieni vaiva hyvästä soundista. Siulla on aika rankka tatsi nauhattoman soittoon. Miulla on ollut nauhattomia jotain 15 vuotta ja lähes aina roundeilla soitellut, eikä koskaan ole tarvinnut uudelleenhioa otelautoja. Toki soitan paitsi kevyemmällä tatsilla myös aika paljon vähemmän. Ps. kontrasoundien hakeminen nauhattomalla on miusta aina jo lähtökohtaisesti kompromissi. Ihan sama mitkä kielet siinä on kiinni. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
valdemberg 02.10.2007 10:41:46 | |
---|
Ps. kontrasoundien hakeminen nauhattomalla on miusta aina jo lähtökohtaisesti kompromissi. Ihan sama mitkä kielet siinä on kiinni. No niin on, mutta kun kontrasoundiin pyrkii niin siinä matkalla löytyy mukavankuuloisia ääniä ja kontramainen on kuvaava nimi mitä se muistuttaa. Ei se aitoa asiaa korvaa, mutta haluan ainakin uskotella itselleni että myös nauhattomalla voi pömpsytellä jotakin bluesintynkää peruspresarin ja kontran välimaastosta, omalla soundillaan. V. If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England.
-Ian Marson- |
Basismi 02.10.2007 14:22:39 (muokattu 02.10.2007 14:23:50) | |
---|
Mulla on yhdessä nauhattomassa half roundit (olleet kiinni viimeiset 15 vuotta). Tykkään että ovat hyvä kompromissi tavallisten roundien soundin ja otelaudan säästön välillä. Ja tuntuvat mukavalta sormille. Voiskin hommata uudet... Muistaakseni nuo d'addariot: http://www.daddario.com/DADProducts.aspx?ID=3&CLASS=ACCABasso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Thefish 02.10.2007 15:26:29 | |
---|
Siulla on aika rankka tatsi nauhattoman soittoon. Miulla on ollut nauhattomia jotain 15 vuotta ja lähes aina roundeilla soitellut, eikä koskaan ole tarvinnut uudelleenhioa otelautoja. Ei mulla tietääkseni ole mitenkään mainittavan rankka tatsi. Nauhaton on mulle ykköstyökalu jota käytän lähes päivittäin,oli kyse sitten humpasta tai hevistä.Se vaan luonnollisesti kuluu käytössä.(eebenpuuotelauta.) Niinpä. |
Teijo K. 02.10.2007 15:36:41 | |
---|
Ei mulla tietääkseni ole mitenkään mainittavan rankka tatsi. Nauhaton on mulle ykköstyökalu jota käytän lähes päivittäin,oli kyse sitten humpasta tai hevistä.Se vaan luonnollisesti kuluu käytössä.(eebenpuuotelauta.) No ehkä se vain sitten näyttää rankalta kun sivusta seuraa. Ebeniä on miullakin melkein aina ollut otelaudat nauhattomissa, mutta lähinnä sivusoitinhan se on tossa ja vielä harrastelijakäytössä. Silti toi 2 kertaa vuodessa tuntuu aika paljolta kulumiselta. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Thefish 02.10.2007 15:40:10 | |
---|
Ei se aitoa asiaa korvaa, mutta haluan ainakin uskotella itselleni että myös nauhattomalla voi pömpsytellä jotakin bluesintynkää peruspresarin ja kontran välimaastosta, omalla soundillaan. Totta munassa voi.Ihan mitä vaan. Mua jaksaa aina naurattaa ne kerrat kun on ollut jossain tuuraamassa ja vasta pari tuntia vedon jälkeen ihmetellään että "ai sä vedät nauhattomalla?". Niinpä. |
Thefish 02.10.2007 15:46:32 | |
---|
Silti toi 2 kertaa vuodessa tuntuu aika paljolta kulumiselta. Niin.. mä käyn sen läpi pari kertaa vuodessa,vähän tietysti riippuu mitä prokkiksia kuluvana vuotena on ollut..jos koko vuosi on vedetty taustajatsia niin onhan se paremmassa iskussa kuin mahdollisen hevanderivuoden jälkeen. Niinpä. |