Aihe: Oikean käden tekniikka väärin?
1 2 3
John Titor
01.10.2007 11:57:45 (muokattu 01.10.2007 12:00:55)

Ihan asiaa, en ole eri mieltä tuosta kyllähän sen pitää irrota jos on kerran leikkiin lähtenyt mutta taidat taas lähestyt asiaa valmiiksi pureskellun suorittamisen kannalta?

Aina on tiettyjä juttuja, jotka on valmiiksi pureskeltuja:( Siinä vaiheessa kun rumpali laskee koneen käyntiin eikä soiteta puhdasta free jazzia, yleensä on aina jotain sovittua.

No niin! Tähänhän voitaisiin jo päättää tämä keskustelu, koska kummatkin on pohjimmiltaan samaa mieltä. Kuten sanoit mitään matemaattista määrettä ei ole ja tietynlaiseen soittoon vaikkapa SRV:n viuhtomistekniikka on se oikea jos soitto vaan kuulostaa halutunlaiselta.

Ongelmaksihan tässä muodostui ilmiselvästi se, että sä et kertonut ainakaan mun käsityskyvylle tarpeeksi selkeästi sitä, mitä tarkoitit. Sä siis tarkoitit, että tärkeää ei ole se, miten pieni liike on sinänsä, vaan mitä sillä saa aikaan, aivan niin kuin minäkin. Käytännössä hyvä ajatus olisi se, että isoista liikkeistä tulee pyrkiä eroon, pikemminkin kuin se, että pitää pyrkiä pieniin liikkeisiin.
Onks tossa järkeä?

Ymmärrän kyllä miksi he ovat sellaista puuhanneet. Mutta tuossa ylhäälläkin on monta soittajaa jotka eivät varmaan ole keskittyneet harjoittelemaan soittamaan mahdollisimman ekonomisesti tai noudattaneet tiettyjä sääntöjä saadakseen persoonallisen soittotyylinsä esim. Metheny ja Henderson soittavat kummatkin hyvin eriskummallisesti verrattuna vaikkapa Guthrie Govaniin, jota sinä ilmeisesti pidät malliesimerkkinä ihanteellisesta tekniikasta. Esim Hendersonin (nyky)soitto näyttää kaikelta muulta paitsi rennolta ja helpolta. Mies pusertaa nuotteja ulos kitarastaan joskus hyvinkin jännittyneen näköisesti. Entäs metheny sitten... :)
Kumpikaan noista soittajista tuskin pystyy soittamaan yhtä rennosti, vaivattomasti ja noppeesti kuin Govan mutta silti he ovat arvostetuimpien joukossa. Outoa.

Mä en usko että kumpikaan niistä varsinaisesti jännittää lihaksia. Methenyhän nyt hypistelee muutenkin, mutta veikkaan että Henderson vaan käyttää paljon voimaa. Se on ihan eri asia kuin jännittäminen, joka on negatiivinen asia.
Enkä mää ole edelleenkään sanonut, että rentous, vaivattomuus tai nopeus sinällään tekisivät kenestäkään autuasta, vaan kysymys on kokonaisuudesta. Pistäisin silti pääni pantiksi että Govan pystyisi soittamaan varsin uskottavasti (joskin tietysti itseltään kuulostaen) kaiken mitä noikin jampat - toisin päin homma ei välttämättä toimisi ihan täysillä.

Taas sie kärjistelet asioita. Jos jonkun soittotyyliin kuuluu esim tietyssä tunnetilassa soittaa ns. pusertaen saadakseen haluamaansa saundia, kyllä hän siihen pystyy ilman että se vie kaiken keskittymisen. Jos on opetellut soittamaan juttunsa (vaikkapa ne patternit ja fraasin pätkät) tietyllä tavalla, oli se jonkun mielestä enemmän tai vähemmän ekonomista, niin kyllä siinä matkan varrella on oppinut keskittymään kuuntelemaan niitä kanssasoittajiakin.
Jos taas puhutaan huomion keskittämisestä niin en menisi lyömään vetoa että esim. yleisesti ekonomisena soittajana pidetty Petrucci pystyy aina keskittymään MUUHUN kuin siihen että soitto on ja pysyy ekonomisena ja öhm. hyvän kuuloisena http://youtube.com/watch?v=BJrC_Gb9GHQ&mode=related&search= hups!

Ahahahahaha! Kunnon I'll get my coat -tilanne, loistavaa.

Siis, pusertaminen ei mun mielestä ole sama asia kuin kovaa soittaminen. Pusertaminen tarkoittaa jonkin asian soittamista väkipakolla ulos ja se ei ole sen enempää kiinni dynamiikasta.

Levyjen mukana soittaminen ja plokkaaminen onkin sitten ehkä tärkein juttu treenauksessa...

Tarkentaisin tätä hiukan mutta en nyt jaksa, jätetään toiseen keskusteluun.

Olen kyllä tutkinut asiaa paljonkin mutta tässä tullaankin siihen mikä on mahdollista ja mikä ei. Jos soitat stratolla (kielet 11-52) melkoisen vähäsäröiseen vahvistimeen niin ei siinä kovin kevyellä liikkeellä tapahdu vielä yhtään mitään.
Sitä paitsi yllättävän tarkat korvat sinulla on jos kuulet myspacen rakeisesta äänitteestä, että soitanko minä ekonomisesti vai en. Ja mitäs se ekonomisuus taas olikaan..äh tässähän menee heikkolahjaisempi sekaisin.

Mmm... en mä mielestäni sanonutkaan että sä soittaisit epäekonomisesti? Sanoin vaan että voihan sitä testata voisiko soittaa vieläkin ekonomisemmin.
En mä kauheesti lähtis päätelmiä tekemäänkään kun teitä on kaksi kitaristia enkä tiedä kumpi on kumpi.

Nyt ollaan varmaan tultu siihen pisteeseen että ollaan samaa mieltä kaikista tärkeimmistä pointeista. Tekniikka on saundia, hallintaa ja kaikkea fyysistä taitoa.
Sen treenaukseen vaikuttaa tavoitteet ja henkilökohtaiset tarpeet.
Ei ole mitään kiveen kirjoitettua sääntökoodistoa treenata tekniikkaa.

Jeesjees. Viimeisestä olen sen verran eri mieltä, että tietynlainen suurpiirteinen yleissäännöstö on olemassa, ja veikkaan että se on siihen suuntaan mitä aiemmin esitin. Kun saan ajatusprosessin loppuun niin kerron.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)