Stone 28.09.2007 20:48:32 (muokattu 28.09.2007 21:50:49) | |
---|
Pientä vinkkiä kaivattaisiin putkivahvistimen särö/clean säädöille, kun ei meinaa löytyä "kultaista keskitietä". Käytän vahvistimen kaverina ehkä eniten overdrive pedaalia ja jonkin verran fuzzia, molempia lähinnä erikseen, mutta joskus spesiaalisti myös yhdessä (kitara->overdrive->fuzz->vahvistin). Tästäpä päästäänkin itse asiaan. Jottei tarvitsisi jatkuvasti ruuvailla vahvistinta cleanille/ruvelle, niin millainen olisi vahvistimelle sellainen ns. ihanne säätö jotta molemmat säröt toimisivat ns. "ok" vahvistimen kanssa ilman jatkuvaa ruuvailua (vai onko yhtälö mahdoton). Tällaista olen joskus kuullut: fuzzin kanssa vahvistin cleanilla ja overdriven kanssa hieman säröllä? Kuinka siis? "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Tuota profiilisi diggailulistaa vilkaistuani neuvoisin pitämään vahvistimen sekä fuzzin että overdriven kanssa juuri ruven rajamailla, niin että soundi puhdistuu hiljaa hiplatessa tai kitaran volaa peruuttaessa, mutta ärähtää kovaa lyödessä. Pedaaleilla sitten se tylympi mäjäys tarpeen mukaan. Toki riippuu tooo-della paljon siitä millaisia pedaaleja on käytössä. Enemmän kuin vähän vaikutusta on myös kitaran ulostulolla: ohuet 1-kelaiset, turvonneet humpparit vai jotain siltä väliltä? Minä soitan kohtuullisen puhdassoundisella putkicombolla. Ns. "puhtaalla" soundilla soittaessani minulla kuitenkin on pohjalla koko ajan joko overdrive (Banzai Fireball 2 tai BJF Little Green Wonder) tai fuzz (Fulltone '69), kitaran vola ruuvattuna reippaasti taaksepäin. Kun sitten tarvitsen lisää särmää, runttaan kieliä kovempaa ja/tai sohaisen volapotikan kybälle. Toimii. Edit: luin sitten profiilisi loppuun. Strato, Fuzz Face ja Sparkle Drive, eikö vain? No, juuri tuonkaltaisella setupilla reseptini tehoaa oivallisesti. Eikun kokeilemaan siitä! Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
Joees 28.09.2007 22:24:38 | |
---|
Mä kans meinasin ehdottaa sellasta ruven rajamailla olevaa soundia vahvistimeen. Miksei toki hitusen enemmänkin ja sitte pedaaleista vähentää sitä potkua. Kitaran volalla sitten siistii cleaniksi sen soundin tarpeen mukaan. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
mansipoika 28.09.2007 22:57:38 | |
---|
Komppaan ylläolevia. Pikkuroso + päristin tai 2 & volapotikan käyttö on usein unohdettu, mutta oikein toimiva vaihtoehto. eikä tarvi steppailla kokoaikaa (sanoo pedaalilaudan vanki, mutta kuitenkin). =) www.hatedivision.com |
Stone 28.09.2007 22:58:18 (muokattu 28.09.2007 23:00:57) | |
---|
Tuota profiilisi diggailulistaa vilkaistuani neuvoisin pitämään vahvistimen sekä fuzzin että overdriven kanssa juuri ruven rajamailla, niin että soundi puhdistuu hiljaa hiplatessa tai kitaran volaa peruuttaessa, mutta ärähtää kovaa lyödessä. Pedaaleilla sitten se tylympi mäjäys tarpeen mukaan. Näin olen periaatteessa toiminutkin od:n kanssa ja toimii mielestäni hyvin. Nyt on taas "pienen tauon" jälkeen fuzz mukana kuvioissa ja sisäänajo menossa. Olen kaiketi yrittänyt sorvata soundia sopivaksi väärästä päästä. Pitänee perehtyä seuraavaksi enempi fuzzin vola/fuzz namiskoiden manipiulointiin + kitaran volaan. Kommentoin taas tuloksia :) "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Stone 29.09.2007 20:27:05 (muokattu 29.09.2007 20:30:58) | |
---|
No niin, testailtu on taas :) Optimaalisin vahvistinsäätö näyttää nyt ainakin olevan juuri se hieman ruvella oleva soundi (tosin ei näistä fendereistä mitään sirkkeliä saakkaan). Totesin, että parhaimmillaan od että fuzz kuitenkin toimivat itsenäisinä säröttäjinä vahvistimen jatkeena...ei "välttämättä" yhdessä. Meinaan, että jos pedaalien säädöt/tasot ovat säädetty juuri tällaista käyttöä silmälläpitäen ja polkaisee lennosta esim. fuzzin od:n päälle tai päinvastoin, niin ei välttämättä ole mikään autenttisen kuuloinen elämys. Tällöin en näe oikein muuta ratkaisua kuin od:n manipulointi sopivaksi tai sitten pitäisi olla toinen od, joka säädetty toimimaan fuzzin kanssa yhteen. Kyllä, kitaran volapotikka on avainasemassa fuzzin kanssa. Vähentämällä volaa saa hyvin terävöitettyä/puhdistettua soundia tarpeen vaatiessa ja toisaalta saa fuzzin myös kuullostamaan overdrivelta niin halutessa. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Joees 29.09.2007 20:39:27 | |
---|
No niin, testailtu on taas :) Optimaalisin vahvistinsäätö näyttää nyt ainakin olevan juuri se hieman ruvella oleva soundi (tosin ei näistä fendereistä mitään sirkkeliä saakkaan). Totesin, että parhaimmillaan od että fuzz kuitenkin toimivat itsenäisinä säröttäjinä vahvistimen jatkeena...ei "välttämättä" yhdessä. Meinaan, että jos pedaalien säädöt/tasot ovat säädetty juuri tällaista käyttöä silmälläpitäen ja polkaisee lennosta esim. fuzzin od:n päälle tai päinvastoin, niin ei välttämättä ole mikään autenttisen kuuloinen elämys. Tällöin en näe oikein muuta ratkaisua kuin od:n manipulointi sopivaksi tai sitten pitäisi olla toinen od, joka säädetty toimimaan fuzzin kanssa yhteen. Kyllä, kitaran volapotikka on avainasemassa fuzzin kanssa. Vähentämällä volaa saa hyvin terävöitettyä/puhdistettua soundia tarpeen vaatiessa ja toisaalta saa fuzzin myös kuullostamaan overdrivelta niin halutessa. Kitaran volapotikka on. Sillä on muukin funktio kitaroissa kuin vaan hiljentää se ;-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |