Aihe: Taustanauhan käyttö omilla keikoilla? Kokemuksia haussa..
1 2 3
Bassballs
26.02.2004 12:13:22

Tsuumi-tanssiryhmän bändi käyttää(käytti ainaskin) taustanauhaa viimeisimpään levyynsä liittyvillä keikoilla. Kansanmusiikkiahan se pääasiassa on, mutta taustanauha toimi loistavan hyvin senkin kanssa.

Oma kokemukseni taustanauhoista on aivan toista. Lukioaikana olin parina talvena teatteribasistina muutamassa musikaalissa. Toisessa näistä käytettiin ahkerasti taustanauhaa ja oli se kyllä aika helvettiä, kun rumpali mätkii täpöillä ihan korvan juuressa, syntikat pauhaa, eikä sitä saakelin clickiä kuule millään sellasesta kottaraisenpöntön kokoisesta monitorista..
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Janus
24.05.2004 22:16:50
*nosto*

Aikani eri vaihtoehtoja punnittuani päätin sitten investoida räkkimalliseen Fostexin kovalevytallentimeen (malli D-108), joka tuntuisi olevan aika ahkerassa käytössä keikkailevilla bändeillä. Itsellä menee varmaan jonkun aikaa laitteen käytön opettelussa mutta otan sen keikoille mukaan heti kuin mahdollista ja sikäli kun ketään kiinnostaa, voin kertoilla täällä sitten kommentteja ja käyttökokemuksia.

Huomenna ois eka veto tuon värkin kanssa... taustamatsku ajettiin koneeseen viikonloppuna (vaivatonta) ja yksissä treeneissä +soundcheckissä kaikki toimi moitteetta. Yhteensä 3 raitaa, taustat stereona + lehmänkellomerkonomi monona kannuttajalle. Backuppeja en ole vielä ehtinyt tehdä, tarkoitus olisi äänitellä ainakin yhdelle extrakovolle samat raidat kuin varsinaiselle kovolle, lisäksi ihan perus-MD -backup on varmaan ihan hyvä olemassa. Luotetaan siihen että kaikki menee huomenna vielä ihan hyvin... ;)

Kaiken kaikkiaan laite on tuntunut hyvin selkeältä ja toimintavarmalta. Palaan asiaan tilityksen ja nillityksen merkeissä sitten kun laite jostain syystä joskus kyrvähtää ja keikka menee vituiks... ;) Siihen saakka olisi hauska kuulla muiltakin livetaustanauhojen käyttökokemuksista.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
Marzi
27.05.2004 15:19:53

oli se kyllä aika helvettiä, kun rumpali mätkii täpöillä ihan korvan juuressa, syntikat pauhaa, eikä sitä saakelin clickiä kuule millään sellasesta kottaraisenpöntön kokoisesta monitorista..

Korvamonitori? Ei kai sitä hemmetin klikinklonkutusta nyt kukaan viitsi kulmaan ajaa. Sehän kuuluu läpi vaikka mistä. Mitäs kitaristi sitäpaitti klikillä tekee? Kuuntelis rumpalia, sehän on elävä klikki. Mulla ainakin lähtis järki sitä klitinää kuunnellessa. :)

Jos joku kuuntelee "perinteistä" klikkiä(TIK tok tok tok..) niin napit päähän, luurit ainakin. Mutta jos se klikki on joku looppijuttu, perccakomppi tms., niin sitten sitä voi yrittää kuunnella kulmastakin.
Pidän ääntä, olen.
dust sucker
28.09.2007 12:23:41 (muokattu 28.09.2007 12:38:12)
Live eight konsertissa U2:sen keikalla tuli myös klikki ulos lähetyksessä. Se oli sellainen tamburiini klikki beatiful dayn aikana.

Itse olemme bändin kanssa vetaisemassa iPod Nanon kanssa noita taustanauhoja kehiin. Monona vaan, vasemmalla klikki, oikealla matsku PA:han.

Tosi vaikeata on saada taustanauhaa kuulostamaan hyvältä bändin kanssa. Taustanauha pitää karsia minimalistiseksi, sieltä ei saa tulla mitään piikikästä moog-leadia. Taustanauhan miksaaminen vaatii kuuntelua kämpillä.

Oli tarkoitus laitaa taustanauha tulemaan vahvistimen läpi ja mikittää se, mutta silloin soundi oli liian keskiäänipainotteinen. Olisi hienoa saada miksattua se sillai läpinäkyväksi, että se on vaan mauste, ei asia mikä peittää bändin jutun.

Joskus aikoinaan mullakin oli sellainen minidisc 4-raituri, jolle olisi saanut kivasti vaikka bassot, loopit ja fx-höyryt eri raidoille, mutta ainakin mun vehje oli epävarma, meni rikki. Roudausboksinkin teetin. Mutta käyttämättä jäi keikoilla. Stereosoundi olis tiety kiva, mutta monon saa paremmin liimattua joukkoon.
ltg
08.10.2007 20:21:26
Olisi itselläkin edessä taustanauhojen kanssa soitto. Toisen bändin kanssa lähinnä kosketinraitojen tuplauksia, melodioita ja joitain perkussioita olisi tulossa nauhalta.

Toisen bändin kanssa sitten konerumpua sun muuta efektiä.

Tarkoitus olisi näillä näkymin käyttää läppäriä taustanauhan lähteenä, softana Cubase SX3. Klikkiraita panoroitu oikealle ja taustat vasemmalle. Mulle rumpalina oma mikseri, josta ajan Kossin the plugeihin, joihin yhdistettynä kuusitulpat, taustaa, klikkiä, tomeja ja basaria sopivassa suhteessa. Niitä sitten biisin tarpeen mukaan säätelen omasta pöydästä. Yleisölle koneelta pelkkä vasen kanava taustoineen.

Pikkuisen pelottaa, mahdollisesti pieleen meneviä juttuja on tuossa kuitenkin niin paljon. Kone voi jumittaa, kuulokkeiden vaimennus livetilanteessa, pysyykö ne edes korvissa? Ei voi tietää, kun kuulokkeet tulee milloin tulee, kuukauden ehtii niiden kanssa treenailla. Ja mokia ei niin helposti korjaillakaan, kun taustanauha puskee eteenpäin.

Kaikista isoin keikka tähän asti tulossa, ja taustanauhat korkataan siellä. Hittolainen.
Kävele ja liiku jotain ylös noustuasi, että loka, joka on yöllä kokoontunut suolijin laskeusi alaspäin persauxeen. Konsti elää kauan, kohta 5, Waasa 1786
welho
09.10.2007 03:19:19

Olisi itselläkin edessä taustanauhojen kanssa soitto. Toisen bändin kanssa lähinnä kosketinraitojen tuplauksia, melodioita ja joitain perkussioita olisi tulossa nauhalta.

Toisen bändin kanssa sitten konerumpua sun muuta efektiä.

Tarkoitus olisi näillä näkymin käyttää läppäriä taustanauhan lähteenä, softana Cubase SX3. Klikkiraita panoroitu oikealle ja taustat vasemmalle. Mulle rumpalina oma mikseri, josta ajan Kossin the plugeihin, joihin yhdistettynä kuusitulpat, taustaa, klikkiä, tomeja ja basaria sopivassa suhteessa. Niitä sitten biisin tarpeen mukaan säätelen omasta pöydästä. Yleisölle koneelta pelkkä vasen kanava taustoineen.

Pikkuisen pelottaa, mahdollisesti pieleen meneviä juttuja on tuossa kuitenkin niin paljon. Kone voi jumittaa, kuulokkeiden vaimennus livetilanteessa, pysyykö ne edes korvissa? Ei voi tietää, kun kuulokkeet tulee milloin tulee, kuukauden ehtii niiden kanssa treenailla. Ja mokia ei niin helposti korjaillakaan, kun taustanauha puskee eteenpäin.

Kaikista isoin keikka tähän asti tulossa, ja taustanauhat korkataan siellä. Hittolainen.

Hyvin se menöö.. Tulpat kannattaa teipata ihoteipillä korvaan kiinni niin ei tipu niin helposti.. Lisäksi kannattaa karsia kuuntelusta kaikki turha pois ja klikki vaan niin jesuksen lujaa!

Koneesta kaikki turha pois että se jaksaa varmasti pyörittää ja syntax errorin mahdollisuus jää pieneksi..

Mulle on nauhojen kanssa sattunut kaikki mahdolliset kommellukset kun niiden kanssa on paljon pelannut, mutta aina on jotenkin selvitty!
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
Diablero
09.10.2007 04:17:41
Omasta mielestäni kaikenlaiset taustanauhat ovat pahimpia meiningin tappajia live-esiintymisessä. Ei bändin tarvi kuulostaa samalta livenä, mitä levyllä. Joka haluaa kuulla virheetöntä, täydellistä soittoa, ostakoot levyn.

Minä ainakin katon pahalla silmällä taustanauhojen käyttäjiä. Mieluummin jättää vaikka ne atmosfäärisaundit ja taustalaulut pois kokonaan, mitä että ne tulis nauhalta.

Mä kyllä sanoisin että jos taustanauhat tappaa meiningin, niin sitten on joko vika soittajissa tai taustanauha on paska. Kysehän ei todellakaan oo siitä että halutaan kuulostaa samalta ku levyllä, muutenhan vois vetää suoraan playbackina :D Taustanauhalla on vaan mahdollista tuoda tarvittaessa mukaan pieniä korostuksia.

Toki bändin pitää myös osata hoitaa hommmat tarvittaessa ilman nauhaakin yhtä hyvin.

Taustanauhan kanssa tietty pitää totutella vähän aikaa, mutta sen melkeinpä unohtaa aika pian. Harvemmin sitä taustaa mun kokemuksen mukaan edes kuulee lavalle (paitsi rumpali), joten ei siihen paljoa tartte huomiota kiinnittää.
Monasti oon ollu näkemässä myös tapauksia, joissa bändi eksyy taustanauhasta. Mutta eihän siinä mitään, nauha vaan pois päältä ja homma jatkuu eikä kukaan yleisössä edes huomaa mitään.

Ja ei sitä nauhaa tartte tosiaan joka biisissä käyttää.

Rumpalille vaan luureihin klikki ja taustat. Olis hyvä jos rumpalilla olis oma mikseri johon klikki ja tausta tulis omiin kanaviinsa, ja voisi sitten ite säätää kuunteluaan tarvittaessa.

MOnet rumpalit kyllä pelkää sitä klikin käyttöä mutta siihen tottuu yllättävän helposti jos on vähänkään sitä rytmitajua
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)