Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 539 40 41 42 43244 245 246 247 248
Jaakkoopuukkoo
27.09.2007 00:24:05

Tuo vois olla ihan ok ratkaisu. Ite Oon tosiaan miettinyt etuasteen lisäksi uuden äänikortin hankintaa ja tällä hetkellä ykkös vaihtoehto on just toi Firepod tai sitten joku missä olisi adat liitäntä. Ihan vaan laajennettavuuden kannalta. Toisaalta tuo 8 kanavaa riittäis kyllä pitkälle mutta... Firepodissa vissiinkin hinta/laatusuhde pitäis olla kohdallaan, ainakin tän palstan keskustelujen mukaan. Toinen vaihtoehto olisi joku Motun verme. Jaa a!

Eivät ole vissiinkään pitäneet Alesiksen IO 14 -vehjettäkään erityisen huonona, siinä olisikin laajennuskapasiteettia 14 kanavaan asti. Jos nyt valitsisin, ottaisin ehkä sen, mutta täytyy kyllä olla Firepodiin todella tyytyväinen. Moitteetta ja pykimättä on palvellut, eikä tämmönen amatööri osaa etusiakaan haukkua.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
koomoon
27.09.2007 15:40:12 (muokattu 27.09.2007 15:41:34)
Moi. Noista overeista vielä. Omistan jo valmiiksi yhden t.bone sc450 konkkamikin ja mietin, että voinko ostaa toisen samanlaisen nyt sitten sen pariks, että saan niistä overheadparin rummuille? Onko järkevää? Ja häviääkö se jotenkin noille matched- pareille? Mitä tuo ´matched´ käytännössä edes meinaa?

Toinen vaihtoehto(mulle ehkä mieluisampi) olisi se, että ostaisin jonkun toisen laajakalvoisen konkan. Oon haaveillu joistain putki konkista... Onks se sit paha juttu jos äänittää overeina kahdella erilaisella mikillä rumpuja? Nimittäin on ehkä hieman typerää jos on kaks samanlaista konkkaa studiossa, paitsi tietenkin siinä overhead käytössä.

Oisko kellään muuten mitään ehdotuksia mitkä mikit vois käydä hyvin yhteen ton SC450:n kanssa?

Jos joku viittii neuvoo urpoo, niin kiitokset jo etukäteen.
Halsu
28.09.2007 01:26:15 (muokattu 28.09.2007 01:30:23)

Moi. Noista overeista vielä. Omistan jo valmiiksi yhden t.bone sc450 konkkamikin ja mietin, että voinko ostaa toisen samanlaisen nyt sitten sen pariks, että saan niistä overheadparin rummuille? Onko järkevää? Ja häviääkö se jotenkin noille matched- pareille? Mitä tuo matched käytännössä edes meinaa?

Sanoisin että tuo on hyvä suunnitelma, osta vaan toinen SC450. Kaksi samanlaista mikkiä studiossa on Hyvä Idea (TM) - sitä kutsutaan stereopariksi.

Matched -parit on joko ihan testaamalla mahdollisimman samanlaisiksi todettuja, tai sitten suunnilleen peräkkäin liukuhihnalta tulleita mikkiyksilöitä. Näin pyritään minimoiman mikkien väliset valmistustoleransseista johtuvat erilaisuudet. Moisen oleellisuudesta harrastuskäytössä voi olla montaa mieltä ;-)

Mulla on noiden SC450:sten kaverina kannuissa T.Bonen DC4000 -setti, johon olen ollut tyytyväinen (etenkin nyt kun overeina on noi 450:t). Siihen kuuluvia mikkejä saa muistaakseni erikseenkin t-kaupasta.
CU -- Eki
Locrian
28.09.2007 14:07:20
Minusta rumpujen äänitykseen ei tarvita samanlaisista saati sovitettua konkkaparia. No ehkä xy-asetelmassa kun mikit poimivat jotakuinkin saman informaation. Erilaisia ja erityyppisiä mikkejä voi luovasti yhdistellä myös rumpuja äänitettäessä.

No periaatteessa tietenki olis hyvä jos kaikki stereomikitykseen käytetyt parit olis sovitettuja. Taajuuskohtaisia vaihevirheitä ei nimittäin saa oikeen millään veke. En väitä etteikö vaikka millä yhdistelmillä sais hyvää saundia, mut sovitetulla parilla ollaan turvallisilla vesillä.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
varakeef
28.09.2007 14:16:27
Mutta kun rumpusetti ei ole koherentti yksi äänilähde, vaan vaikkapa vasen oh leveässä asetelmassa lattiatomin päällä kuulee oleellisesti eri asioita kuin haikan puolella oleva oh.

Se on ihan eri asia kuin äänittää vaikkapa akustinen kitara tai kamariorkesteri kauempaa stereoparilla, jolloin mahdollisimman samankuuloinen mikkipari on toki paikallaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Locrian
28.09.2007 14:19:43 (muokattu 28.09.2007 14:24:02)
Mutta kun rumpusetti ei ole koherentti yksi äänilähde, vaan vaikkapa vasen oh leveässä asetelmassa lattiatomin päällä kuulee oleellisesti eri asioita kuin haikan puolella oleva oh.

Se on ihan eri asia kuin äänittää vaikkapa akustinen kitara tai kamariorkesteri kauempaa stereoparilla, jolloin mahdollisimman samankuuloinen mikkipari on toki paikallaan.

Mä puhuinkin käsittääkseni stereopareista, en rumpuäänityksestä. Tämä toiminee selvennyksenä. Eli mun mielipide on että hankittaessa mikkejä stereopari käyttöön on tarkoituksenmukaista hankkia laadukas ja taajuusvasteeltaan sovitettu kaksikko.

Mä en edes käytä nykyään perinteisiä overheadeja rumpuäänityksissä.

Lisäksi voisin väittää, että heikosti vastaavilla mikeillä overhead käytössä hakee itselleen ongelmia kuitenkin kun lattiatomin botne jokatapauksessa toistuu kummassakin mikissä. Yksi osa rumpuja on koherentti äänilähde. Mutta hiuksenhalkomistahan toi on.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Viikset
28.09.2007 17:57:15
Vähän samaan aiheeseen liittyen olen itse mietiskellyt, että jos olisi joskus rahaa ostaa joku hyvä etuaste, niin kannattaisiko satsata sellaiseen, jossa olisi AD-muunnin (saisin sen kiinni Forepodin S/PDIF -liitäntään ja siten maksimissaan kaksi lisäkanavaa), vai onko (paremmasta) AD-muuntimesta suurempaa hyötyä, jos lisäkanavien tarve ei ole polttava (ainoastaan kutitteleva).

Tätä asiaa jäin vielä pohtimaan, kun mulla on tällä hetkellä tuo fast track pro äänikortti, jossa on 2 mikkietusta ja s/pdif liitäntä, niin saisin siihen myös pari lisä kanavaa käyttöön etuasteella, jossa olis ad-muunnin. Sais rummut äänitettyä hivenen paremmin. Ehkä... Overit s/pdif:n kautta ja virveli ja basari mikkiliitäntöihin. Sille etuselle ois myös käyttöä sitten, jos ja kun olen sen Firepodin hankkinut. Onko ehdotuksia etuasteesta, jossa olis ad-muunnin vai ootko päässy mietinnöissä vielä niin pitkälle?
oo kiitoksia paljon kiitoksia oo
TheKraken
01.10.2007 00:21:23

Huh.

41 sivua luettu. Otti muuten jokusen tunnin, kun oikein ajatuksella luki ja linkitkin tsekkasi :D

Mutta asiaan:

Nyt ajauduin vähän pattitilanteeseen. En osaa siis päättää

Vaihtoehdot:

http://www.thomann.de/fi/presonus_firepod.htm

http://www.thomann.de/fi/alesis_io26.htm

Hintahan on tasan sama.

Toisaalta Firepodissa olisi pari linjaa enempi, mutta en usko että niille käyttöä tulee kuitenkaan. Alesiksessa taas on ADAT-liitäntä, joka vissiin meinaa sitä, että vehjettä pystyy laajentamaan? Olenko oikeassa? Itselle ihan tuntematon käsite. Toisaalta taas sitten jos laajentaa tarttis, niin firepodeja voi linkittää useamman.

No nuo ei minun puntarissani niin hirmuisesti paina, mutta se mikä itsellä kiinnitti eniten huomion on se, että Alesiksessa pystyy phantomvirran lyömään kahden kanavan ryhmissä (1-2,3-4 jne) kun taas Firepodissa neljän ryhmissä (1-4 ja 4-8 ). Eli tekeekö se kuinka pahaa hallaa (äänelle) jos nyt minulla on vaikka konkkamikit rei'issä 1 ja 2 ja dynaamiset 3 ja 4 ja pistän phantomin päälle? Ei se niitä mikkejä riko, sen tiedän kokemuksesta, mutta pitäisikö tuo kuitenkin listalle miinukseksi laittaa? Se tilanne jossa noita kaikkia 8 kanavaa käyttäisin kun luultavasti olisi sellainen, että mikit nyt ei mitenkään tasan 4 ja 4 menisi

Alesiksen eduksi voisi myös laskea tietty periaatteessa senkin, että siinä on namiskat vähän fiksummin esillä ja näyttäs jonkin sortin mittaritkin kanavakohtaisesti olevan, että näkee edes suuntaa antavati paljon sitä hönkää sinne tulee.

Alesiksesta en mitään perustavanlaatuista arvostelua löytänyt, mutta Firepodia taas joka taho ylistää ja etuasteetkin ovat kuulemma hintasuhteeltaan erinomaiset. Parit ääninäytteet ja vertailut kuuntelin itsekin ja ei minun korvani siinä kyllä kummempia eroja huomattavasti kalliimpiinkaan etusiin kuullut. Ja onhan tuon Firepodin ovh kuitenkin yli 200 euroa enempi kuin Alesiksen, joten kai sekin laadusta jotain kertoo?

Mutta olisko jotain ehdotuksia? Ideoita? Ajatuksia?

Saa tietty myös jotain muutakin ehdottaa, jos siltä tuntuu.

Nii ja ajurit. Firepodin ajureita on ainakin kehuttu, kun se on plug'n'play ja säädöt tehdään käyttiksestä, mutta mites tuo Alesis? Käyttiksenä tuorein Mac OS X

Ja sitten on vielä tämäkin:

http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm

Saisi mikserin samalla rahalla, tosin sille nyt ei ainakaan näillä näkymin kummemmin käyttöä ja toisekseen saattaisi aiheuttaa hellasäröä kun vie kummiskin tilaa aikas ronskisti. Setti saisi myös mielellään olla semonen yhden miehen kerralla kannettava. Toisaalta taas tuossa piisaisi sitten jo valmiiksi sitä laajennusvaraa, mutta periaatteessa mikseripuoli jäisi aika käyttämättömäksi, koska treeniksellä tuota en kuitenkaan säilyttäisi enkä todellakaan tuollaista möttiä jaksa mukanani joka treeneihinkään raahata.

On tää kyllä vaikeeta. Kohta 6 tuntia vaan lukenut arvosteluja ja mielipiteitä ja pähkäillyt.

Ton järeämmän Alesiksen rankkaan kyllä melkein poies tuon kokonsa ja hellasäröfaktorin perusteella, ellei jollain nyt jotain mahdottoman hyvää perustelua ole miksi juuri se pitäisi noista valita.

Firepodin ulkonäkö sekä sen räkkiystävällisyys ja sijoitettavuus pikkuräkissä näytön alle tekee siitä ehdottomasti fiksuimman noin sisustuksellisesti ja myös sen etuasteet puhuvat puolestaan.

Pienemmässä Alesiksessa taas olisi kahdet kuulokelähdöt ja nuo mainitut kivemmat nappulat. Firepodin kaveriksi joutuisin luultavasti ostamaan toisille kuulokkeille täten vahvarin, mutta nehän sitten taas ei maksa juuri mitään. Tuosta Cue-mix-ulostulostahan vissiin saisin nollalatenssikuuntelun täten sille vahvarille(kin)(ko?)

Käyttötarkoitus olisi lähinnä kotinauhoittelu (laulu, kitara, basso joista jälkimmäiset jonkun mallinnuslaitteen läpi), mutta tarvetta olisi myös rumpujakin pystyä tarvittaessa nauhoittamaan.
Jaakkoopuukkoo
01.10.2007 00:44:29

Tätä asiaa jäin vielä pohtimaan, kun mulla on tällä hetkellä tuo fast track pro äänikortti, jossa on 2 mikkietusta ja s/pdif liitäntä, niin saisin siihen myös pari lisä kanavaa käyttöön etuasteella, jossa olis ad-muunnin. Sais rummut äänitettyä hivenen paremmin. Ehkä... Overit s/pdif:n kautta ja virveli ja basari mikkiliitäntöihin. Sille etuselle ois myös käyttöä sitten, jos ja kun olen sen Firepodin hankkinut. Onko ehdotuksia etuasteesta, jossa olis ad-muunnin vai ootko päässy mietinnöissä vielä niin pitkälle?

Joo olen, tai siis en. Kysymystä koitin vääntää, mutta ei siihen näköjään kukaan fiksumpi tarttunut. Ei tosin ole kiirekään, kun ei ole rahaa vielä. Mut tuota torin studiopalstaa tulee seurattua ja thomannin kataloogia selailtua. RME:llä on kaksikanavainen AD-etunen S/PDIF liitännällä ja sellainen oli hiljattain torilla 400 eurolla (en tiä onko vieläkin). Se voisi olla parannus nykyiseen, mutta toisaalta houkuttelisi joku vielä pykälää hifimpi peli, esim. tämä http://www.thomann.de/fi/universal_audio_solo_110.htm jossa tosin ei sitä muunninta ole. Tällainen vois olla aika nannaa: http://www.thomann.de/fi/spl_gainstation_1_ad.htm tossa ei tosin sanota mitään liitännöistä, enkä äkkiä firman sivuiltakaan löytänyt.
TheKraken
01.10.2007 01:36:14

Nii ja ajurit. Firepodin ajureita on ainakin kehuttu, kun se on plug'n'play ja säädöt tehdään käyttiksestä, mutta mites tuo Alesis? Käyttiksenä tuorein Mac OS X

Itse itselleni vastaan, että taitaa kallistua tämä Firepodin puolelle, mikäli Harmonycentralin foorumeihin on uskominen. Siellä nimittäin laitteen suosittelijatkin myöntää, että aina silloin tälllöin tulee pätkimistä ja muuta vastaavaa vaikka kuinka säätäisi asetuksia.

Näyttäisi tuo nyt tässä tapauksessa olla se asia jonka perusteella ratkaisuni teen.

Vielä jos tuohon phantom-kysymykseen saisin jonkinlaisen selvyyden, niin eiköhän päätös Firepodin hyväksi ole tehty.
TheKraken
01.10.2007 22:30:23

Vielä jos tuohon phantom-kysymykseen saisin jonkinlaisen selvyyden, niin eiköhän päätös Firepodin hyväksi ole tehty.

Itse itselleni vastaten: Ei ole haittaa.

Kuulemma nauhamikin voipi saada paskaksi jos lyö phantomin päälle kun se on kytketty, mutta muuten ei pitäs vaikuttaa äänenlaatuun eikä muuhunkaan.

Eli Firepodi lähtee siis tänne tilaukseen.
Sahtimies666
02.10.2007 12:10:29
Sellasta juttua ois että oon hommaamassa mahdollisesti tuota edellä mainittua firepodia, ongelma on se että mulla ei ole koneessa firewireä. Liittimiähän on olemassa että saan firewiren usbiin MUTTA onkos tässä nyt joku mahdollisuus että usb ei ois tarpeeks nopee yms? Vai onko tää ihan sillä selvä että ostan liittimen.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Jaakkoopuukkoo
02.10.2007 15:13:24 (muokattu 02.10.2007 15:16:55)

Sellasta juttua ois että oon hommaamassa mahdollisesti tuota edellä mainittua firepodia, ongelma on se että mulla ei ole koneessa firewireä. Liittimiähän on olemassa että saan firewiren usbiin MUTTA onkos tässä nyt joku mahdollisuus että usb ei ois tarpeeks nopee yms? Vai onko tää ihan sillä selvä että ostan liittimen.

Jep, jos kyseessä on USB ykkönen niin yhteyshän ei siitä nopeammaksi muutu, että rööriin adapterin lykkää. Sitä en tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta veikkaan, että kovin montaa kanavaa et saa siinä kulkemaan.

USB kakkonen taisi olla jopa Firewireä nopeampi. Vakauden kanssa taisi olla jotain kysymysmerkkiä, mutta siitä minä taas en tiedä mitään.
TheKraken
02.10.2007 19:56:53 (muokattu 02.10.2007 19:57:54)

Jep, jos kyseessä on USB ykkönen niin yhteyshän ei siitä nopeammaksi muutu, että rööriin adapterin lykkää. Sitä en tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta veikkaan, että kovin montaa kanavaa et saa siinä kulkemaan.

USB kakkonen taisi olla jopa Firewireä nopeampi. Vakauden kanssa taisi olla jotain kysymysmerkkiä, mutta siitä minä taas en tiedä mitään.

USB ykköstä pitkin juu ei montaa kanavaa kulje. PCI-firewire kotteja taas saa parilla kympillä, joten se on ehdottomasti se paras vaihtoehto. Tommoiset mitkään adapterikikkailut eivät varmasti kovin vakaita ja toimivia ole, kun siinä on silloin vielä toisetkin ajurit välissä ennen kuin ääni koneelle asti saadaan.

USB2 on teoriassa FW400 nopeampi (FW800 on ehdottomasti nopein, mutta niitä näkee lähinnä kovalevyissä), mutta käytännössä USB2 kuormittaa prosessoria FW:tä enemmän ja muutenkin käytännön nopeudet yleensä jäävät hitusen Fw:n alle.
Sahtimies666
03.10.2007 10:10:20 (muokattu 03.10.2007 10:11:46)
PCI-firewire kotteja taas saa parilla kympillä

Siis kerrohan mikä tää on?

edit. siis ilmeisesti tollasen ku lykkää koneeseen ni mulla on firewire?

edit2. Onko noilla korteilla sit millasia eroja? nopeampia/hitaampia? mitä?
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
TheKraken
03.10.2007 11:08:02 (muokattu 03.10.2007 11:09:39)

Siis kerrohan mikä tää on?

edit. siis ilmeisesti tollasen ku lykkää koneeseen ni mulla on firewire?

edit2. Onko noilla korteilla sit millasia eroja? nopeampia/hitaampia? mitä?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3402

Tuosta esim. tommonen. Vaikka videohommiin mainostetaankin, niin hyvin pelittää myös audiohommissa.

Korttien eroista en osaa sanoa. Joskus harvoin olen siihen törmännyt että kortti x ei toimi (kunnolla) emolevyn y kanssa, mutta sitten vaan liikkeeseen nillittämään ja uusi eri merkkinen tilalle.

Nopeus noissa kaikissa on sama. 400 Mbps joka siis FW400:n maksiminopeus. On tietty myös olemassa FW800 -kortteja, jotka ovat nopeampia, mutta FW800-liitin ei ole yhteensopiva FW400:n kanssa, joten tähän käyttöön ne ei sovellu. Joistain "paremmista" ulkoisista kovalevyistä tuo FW800 liitin löytyy ja taitaa sitä joissan harvoissa äänivehkeissäkin olla.

Eli nopeudesta ei kannata murehtia. Aika monta kymmentä kanavaa ääntä siellä kulkee kerralla kahteen suuntaan, eikä käy vielä edes ahtaaksi.
Sahtimies666
03.10.2007 11:33:15
Kiitos paljon. Vielä ois ulkosista kovoista sellasta notta, mulla on pöytäkone joka on myös sellasessa peruskäytössä. Olisiko fiksua ostaa ulkoinen kovo jolle asentaisin kaikki softat ja tuotokset. Windows asennettuna sisäisellä kovolla, äänityssoftat yms ulkoisella. Kysymys on että jaksaako kone pyörittää näin paremmin?
TheKraken
03.10.2007 12:05:21

Kiitos paljon. Vielä ois ulkosista kovoista sellasta notta, mulla on pöytäkone joka on myös sellasessa peruskäytössä. Olisiko fiksua ostaa ulkoinen kovo jolle asentaisin kaikki softat ja tuotokset. Windows asennettuna sisäisellä kovolla, äänityssoftat yms ulkoisella. Kysymys on että jaksaako kone pyörittää näin paremmin?

Paras ratkaisu on ostaa (mikäli tuohon korttiin päädyt) FW400 levy, mutta itse en asentaisi sinne softia. Softat sisäisellä levyllä ja projektit sitten ulkoiselle. Kaikki audiodata ja muut vastaavat.

Tai näin ainakin itse olen ehdottomasti fiksuimmaksi videohommissa todennut ja muutenkin taidetaan suositella että nauhoittava ohjelma ja se kovalevy jolle kirjoitetaan ei olisi sama.
Sahtimies666
03.10.2007 12:11:09 (muokattu 03.10.2007 12:14:39)
Paras ratkaisu on ostaa (mikäli tuohon korttiin päädyt) FW400 levy, mutta itse en asentaisi sinne softia. Softat sisäisellä levyllä ja projektit sitten ulkoiselle. Kaikki audiodata ja muut vastaavat.

Eli siis ulkoinen kovo jossa on FW400 liitäntä?

Paska vaan ku tolla sisäisellä kovolla on sitten kaikkea muuta: musiikkia, kuvia, elokuvaa yms. Fiksuintahan varmaan olis ostaa vaikka läppäri tai sit yks kovo tälle "turhuudelle"

Mutta joo rahat ei anna tällä hetkellä hirveesti periks eli varmaan tollasen levyn vois ostaa. Onkohan näissä millasia eroja muuta kuin hinta?

edit. aika hyvähintasia näyttäs muuten olevan ko levyt. taitaa unohtua tuo homma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)