Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 530 31 32 33 3496 97 98 99 100
eaglhart
17.09.2007 21:59:03
Ampegin 4x10 -kaapeista kaipaisin vähän lisätietoa kokeneemmilta:

Mitä eroa on B- ja SVT -sarjoilla, muuta kuin ulkonäkö? Erilaiset elementit kenties? Ovatko kummatkin refleksikaappeja vai onko jommassa kummassa suljettu rakenne?

Entä näiden sarjojen sisällä, miltä osin eroavat toisistaan B-410HLF ja B-410HE? Entä SVT-410 HLF ja SVT-410 HE?

Ja mikä noista olisi paras vaihtoehto kun mulla on B2R -nuppi ja haaveissa kuitenkin Ampegin putkinuppi jossain vaiheessa, niin ettei sit tarttis kaappiakin vaihtaa?
poppamies
17.09.2007 22:03:48

Löytyykö klubilaisilta kokemusta: ajattelin pläjäyttää pieneen Ampun komboon ( olisko BA 115 tms?) erillisen sisäänmenon, eli voisin käyttää sitä joko normaalisti kombon omalla styrkkarilla tai tarvittaessa saisin SVTlle pienemmän kaapin rantiksen tilalle. Tossa pikkuisessa on 15" ja pilli. Toimiiko? Onko kokemuksia?

Toki tuokin toimii mutta pitäisin kuitenki sitä resurssien tuhlauksena. Ei se kuulosta siltä mitä haluat kuitenkaan. Tuo BA115 ei ole Ampeg muuta kuin nimelliseti. Yhtä hyvin voi laittaa sen nupin perään minkä tahansa kaapin.
Eräs tuttava soitti aikansa SVT'llä Marsun 4x12" bassokaapin kautta mutta totesi että ei se oikeastaan kuulostanut siltä miltä piti ennenkuin hommasi 8x10" rantasaunan.
G strings are for strippers!
into
17.09.2007 23:04:00
"Toki tuokin toimii mutta pitäisin kuitenki sitä resurssien tuhlauksena."

Ööö, resurssien tuhlausta? Paremminkin rahan säästöä! Joku liitin+ asennus vs. uuden kaapin hankinta...Ja tossa kombossa on muita mainioita ominaisuuksia, mm. RCA- liittimet soitinta varten, helpottaa kotitreenausta. Ajattelin lähinnä homman toimivuutta soundillisesti, koska löytyyhän Ampegilta myös 1 X 15" kaappeja. Marshallin kaapit toimii lähinnä Ynwie Malmsteenilla.
Markus91
18.09.2007 10:28:18

Mitä eroa on B- ja SVT -sarjoilla, muuta kuin ulkonäkö? Erilaiset elementit kenties? Ovatko kummatkin refleksikaappeja vai onko jommassa kummassa suljettu rakenne?

Entä näiden sarjojen sisällä, miltä osin eroavat toisistaan B-410HLF ja B-410HE? Entä SVT-410 HLF ja SVT-410 HE?

Ja mikä noista olisi paras vaihtoehto kun mulla on B2R -nuppi ja haaveissa kuitenkin Ampegin putkinuppi jossain vaiheessa, niin ettei sit tarttis kaappiakin vaihtaa?

En tiedä, mitä eroa tuolla on, onko kaappi B- vai SVT-sarjaa. Kuitenkin B410HLF ja SVT410HLF ovat refleksikaappeja, SVT410HE ja B410HE suljettuja. Aika samanlaisia esimerkiksi B410HE ja SVT410HE taitavat olla keskenään. Kuten myös SVT410HLF ja B410HLF.

Mun kokemuksien mukaan suljettu kaappi on putkinupille parempi. Tuosta oli joku teoreettinen selityskin, mutta en nyt satu sitä muistamaan. Kaivamalla vanhoista topiceista löytyisi kyllä.
kondensaattori
18.09.2007 10:30:38
Tuosta oli joku teoreettinen selityskin, mutta en nyt satu sitä muistamaan. Kaivamalla vanhoista topiceista löytyisi kyllä.

Refleksitaajuuden tienoilla kaapin impedanssi laskee aika matalalle, ja koska putkinuppi antaa vähemmän tehoja pienempään impedanssiin, alapäästä puuttuu sitä potkua.
M.Hanski
18.09.2007 10:54:41
Refleksitaajuuden tienoilla kaapin impedanssi laskee aika matalalle, ja koska putkinuppi antaa vähemmän tehoja pienempään impedanssiin, alapäästä puuttuu sitä potkua.

Alakeskialueella refleksikotelon impedanssi on vielä pienempi kuin kotelon viritystaajuuden tuntumassa, joten eikös sieltäkin samaa analogiaa käyttäen pitäisi puuttua potkua?

Entä sitten suljetun kotelon tapauksessa, jolloin kaiuttimella on vain yksi impedanssimaksimi systeemiresonanssin taajuudella ja minimit sen ympärillä?
kondensaattori
18.09.2007 11:40:54
Alakeskialueella refleksikotelon impedanssi on vielä pienempi kuin kotelon viritystaajuuden tuntumassa, joten eikös sieltäkin samaa analogiaa käyttäen pitäisi puuttua potkua?

Entä sitten suljetun kotelon tapauksessa, jolloin kaiuttimella on vain yksi impedanssimaksimi systeemiresonanssin taajuudella ja minimit sen ympärillä?

Jaa, nyt taisin vähän esittää liian viisasta, kun en nuihin sun huomioihin osaa sanoa mitään. Mutta jossakin se oli selostettu juuri noin miten sen ilmaisin.
M.Hanski
18.09.2007 13:28:58 (muokattu 18.09.2007 13:37:27)
Jaa, nyt taisin vähän esittää liian viisasta, kun en nuihin sun huomioihin osaa sanoa mitään. Mutta jossakin se oli selostettu juuri noin miten sen ilmaisin.

Soundipoliittiselta kannalta "putkinuppi + suljetulla kotelolla toteutettu kaiutin = paras" -yleistystä - tai päinvastaista - ei vaan voi vetää. On olemassa kaikenlaisia teknisiä yksityiskohtia, joilla asioita voi yrittää selittää, mutta loppupeleissä yksittäisien yksityiskohtien merkitys kokonaisuuden (vahvistinläjän) tuottaman aistimuksen kannalta on tutkimuskohde sinänsä.

Olisi tietty ihan mielenkiintoista, jos joku taho järjestäisi laajan kuuntelukokeen aiheesta.

Edit: Ennenkuin joku puukottaa, niin olen kyllä itsekin joskus spekuloinut yhteisvaikutusta putkipäätteiden alhaisen damping factorin ja refleksikoteloidun kaiuttimen kotelon sisällä olevan ilmamassan komplianssin ("ilmajousen") katoamisen yhteisvaikutusta kotelon resonanssitaajuuden alapuolella.
Kodou
21.09.2007 23:05:40 (muokattu 21.09.2007 23:12:50)
Soundi on korvien välissä. Tottakai kuka tahansa voi näyttää diagrammeja ja liuskoja ties minkälaisista hertsikäyrävänkyröistä nuppien ja kaappien väliltä. Mut eikös kamat kuitenkin aika pitkälle ole omalla maulla hankittuja (ja samalla kuvastajat käyttäjäänsä). Ihminen on jännä eliö siinä mielessä että psyykekin vaikuttaa kokemuksiin. Jos esim. yleinen mielipide olisi että trankkunuppi avokaapilla "is the bomb", kaikissä tiedelehdissä olisi hienot käyrät miten se soundi on niin nannaa ja mainoksissa rasvatut bikinitytöt hinkkaavat stackia vasten kanarian auringossa, kuka enää puhuisi putkien puolesta, ehkä vanhan liiton basistit. Anyway, on hyvä että jokainen basso ja basisti kuulostaa hiukan erilaiselta, antaa niin olla jatkossakin. Viikonloppuja!

/E: Musta koko kamarunkkauksen ja GAS:in idea on luoda ittelleen sitä omaa settiä jonka soundi miellyttää. Samalla siitä tulee persoonallisen näköinen ja keikoilla voivat sitten muusikot ihastella basistin settiä: "kappas sillä on jazzi ja ampegit käytössä, taitaa dikkailla rokkisoundeista". Mulla on aina paha tapa keikoilla tutkia soittajien backlinea ja kaikkea sitä romua mitä siellä on. Joskus unohtaa kokonaan sen artistin.
Volle
21.09.2007 23:31:07
Mulla on aina paha tapa keikoilla tutkia soittajien backlinea ja kaikkea sitä romua mitä siellä on. Joskus unohtaa kokonaan sen artistin.

Heh, syyllistyn joskus itsekin samaan, kuten myös siihen, että arvioin bändiä juuri niiden kamojen perusteella.
Piis
Kodou
21.09.2007 23:55:06
Heh, syyllistyn joskus itsekin samaan, kuten myös siihen, että arvioin bändiä juuri niiden kamojen perusteella.

En mä niitä arvioi nyt kuitenkaan. Jos jollain on mesa tai marsu ja toisella behku, ei se ole mun silmissä mitenkään huonompi bändi. Lähinnä kiinnostaa mistä ko. artistit ammentavat soundiaan :) Varsinkin menestyvimmillä bändeillä on usein lava täynnä kamaa josta vain puolet tunnistan. Lieneekö syynä alkoholi vai huono valaistus sitten. Pistetään kamarunkkauksen piikkiin koko homma.
aho
22.09.2007 19:42:57
onko jengillä kokemusta noista ampegin svt350h tai 450h nupeista? mosfettivehkeitä, muttei niin luotaantyöntävän näköisiä, kun firman muut trankkukoneet.
vähemmän on vähemmän
perikles
27.09.2007 10:57:33
Pääseekö tähän klubiin mukaan 70-luvun puolivälin V4B:llä ja 4x10 HE kaapilla?
Toi V4B on kulkenut mukana jo 20 v. Muuten hyvä peli kaikkien kaappien "ajamiseen" mutta nyt ruvennut huriseen. Joutuu aina välillä antamaan nyrkstä että hiljenee.
Rystyset kipeytyy.....jne
Mikä avuksi?? Osaako joku neuovoa minne helsinkiläisen kannattaa viedä vahvistimensa huoltoon?
jars
27.09.2007 15:52:07

Osaako joku neuovoa minne helsinkiläisen kannattaa viedä vahvistimensa huoltoon?

http://www.uraltone.com/
se on jännä.
Karlsson
27.09.2007 15:59:08
Tai edellisen naapuriin:

http://ts-audio.fi/
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
janne h
27.09.2007 22:09:59

Mulla on B2R ja svt-410 HLF ja pelittää hienosti. Muista noista ei oo kokemusta mutta B2R-nupin kanssa suosittelen kyllä ainakin 4-ohmista nuppia että nupista saa tehoa enemmän irti koska 4 ohm = 350w ja 8 ohm = 200w niin ero on iso. Käytännössä siis HLF-kaappi tai kaks 8 ohmista.
Nuo Ampegin kaapit ainakin tuntuvat myöskin pitävän hintansa hyvin että jos ostat sellasen niin se on kyllä helppo myydä eteenpäin jos meinais vaihtaa putkinupin oston jälkee esim rantasaunaan. Ainakin ite meinasin jossain vaiheessa ostaa putkikoneen ja vaihtaa sit ton kaapin kanssa.
Rock Rock
irwing
27.09.2007 23:27:23
Mitenkä rantasauna lämpiää, jos kiukaana on ´VeeNelkkuBH? Vai onko se synti ja naurun paikka niin pienellä kiukaalla saunaa lämmittää? Pitääkö siihen hommata suurempi kiuas??
J.Hollström
27.09.2007 23:32:14
Mitenkä rantasauna lämpiää, jos kiukaana on VeeNelkkuBH? Vai onko se synti ja naurun paikka niin pienellä kiukaalla saunaa lämmittää? Pitääkö siihen hommata suurempi kiuas??

Hyvin se lämpiää silläkin. 100W putkitehoo siihen kaappiin toimii minun mielestä tosi hienosti.
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer
eaglhart
01.10.2007 12:53:37
Mulla on B2R ja svt-410 HLF ja pelittää hienosti. Muista noista ei oo kokemusta mutta B2R-nupin kanssa suosittelen kyllä ainakin 4-ohmista nuppia että nupista saa tehoa enemmän irti koska 4 ohm = 350w ja 8 ohm = 200w niin ero on iso. Käytännössä siis HLF-kaappi tai kaks 8 ohmista.
Nuo Ampegin kaapit ainakin tuntuvat myöskin pitävän hintansa hyvin että jos ostat sellasen niin se on kyllä helppo myydä eteenpäin jos meinais vaihtaa putkinupin oston jälkee esim rantasaunaan. Ainakin ite meinasin jossain vaiheessa ostaa putkikoneen ja vaihtaa sit ton kaapin kanssa.

Kiva kuulla kokemuksia just samanlaisesta yhdistelmästä kuin mihin itse olen päätymässä. Just tuon kaapin 4-ohmisuuden takia ajattelinkin kyseistä kaappia B2R:n kaveriksi ja taidanpa pistää tilaukseen sen. Kiitos kommenteista!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)