Aihe: Kolme näyttöä ?
1
Nick Leeson
20.09.2007 07:48:55 (muokattu 20.09.2007 08:16:21)
Pyöritän Nuendoa ja minulla on nyt kaksi näyttöä, joka on
ilmeisesti nykyään yleisin tapa toimia.
Toisessa pyörii sekvensseri - toisessa mikseri, efektit ja virtuaali-instrumentit - kuka nyt mitenkin.
Olen kuullut mahdollisuudesta, että hommaa voisi pyörittää kolmellakin.
Kuulemma vaatisi minullakin vain näytönohjaimen päivitystä.
Onkos kenelläkään aiheesta tietoa tai kokemusta ?
Nimittäin nykyään kun LCD-telkkareiden hinnat ovat tippuneet niin, että olisihan se
helkkarin nastaa laittaa keskelle 32-tuumainen näyttämään sekvensseriä ja
sivulla (?) sitten pari pienempää näyttöä, toisen toimiessa ns. efektiräkkinä ja
toisen - vaikkapa mikserinä.
En tiedä - onko ihan huuhaata, mutta silloin kun kuulin, että voisi tehdä hommia kahdella näytöllä, niin ihmettelin, että mitä h****tiä ?
Nyt en ihmettele enää - onhan se niin paljon helpompaa.
PIM
20.09.2007 08:39:38
Matroxilta löytyy ainakin palikka, jolla kaksi tai kolme monitoria saa näkymään tietokoneelle yhtenä isompana monitorina. Jos tuon lisäksi hommaa tuplanäytönohjaimen niin sillähän saisi ilmeisesti aikaan tuon 1 iso + 2-3 pienempää näyttökonfiguraation.

http://www.matrox.com/graphics/en/gxm/products/dh2go/digital/home.php
Naq
20.09.2007 10:33:55

Jos vaikka vanha kone tai läppäri pyörii nurkissa, niin saat sen kolmanneksi näytöksi vaikka tällä:
http://www.maxivista.com/
lion
20.09.2007 13:51:17
Pyöritän Nuendoa ja minulla on nyt kaksi näyttöä, joka on
ilmeisesti nykyään yleisin tapa toimia.
Toisessa pyörii sekvensseri - toisessa mikseri, efektit ja virtuaali-instrumentit - kuka nyt mitenkin.
Olen kuullut mahdollisuudesta, että hommaa voisi pyörittää kolmellakin.
Kuulemma vaatisi minullakin vain näytönohjaimen päivitystä.
Onkos kenelläkään aiheesta tietoa tai kokemusta ?
Nimittäin nykyään kun LCD-telkkareiden hinnat ovat tippuneet niin, että olisihan se
helkkarin nastaa laittaa keskelle 32-tuumainen näyttämään sekvensseriä ja
sivulla (?) sitten pari pienempää näyttöä, toisen toimiessa ns. efektiräkkinä ja
toisen - vaikkapa mikserinä.
En tiedä - onko ihan huuhaata, mutta silloin kun kuulin, että voisi tehdä hommia kahdella näytöllä, niin ihmettelin, että mitä h****tiä ?
Nyt en ihmettele enää - onhan se niin paljon helpompaa.

Haet jostain kirppikseltä jonkun paskan PCI näyttiksen ja isket sen sinne kiinni ni windows ainakin tunnistaa heti sen ja siihen voi sitten kytkeä yhden lisänäytön kiinni.
"juu, itte en tunne hautausurakoitsijoita saatikka haudankaivajia... sen verran tajuan kuitenkin etten lähde moisten virtojen kanssa pelleilemään..." - Ilmarihh . Onneksi jotkut ymmärtää jo etukäteen millanen paikka Virrat on..
CryptoFib
20.09.2007 23:25:24 (muokattu 20.09.2007 23:34:13)
Juu, toimii iha heittämällä. Itelläni on 2 pcie -näyttistä ja 3 näyttöä vierekkäin, järjestyksessä 19"(normi), 22"(laaja) 19"(normi kuvasuhde). tarkotus ois pimpata kaikkien näyttöjen raamit pois, että ne saa ihan kenno kennoa vasten. Oon kuullu, että niitä saapi vaikka 6 kerrallansa... esim. nvidian 6200 sarjan näytönohjaimet on ihan haviileja näihin hommiin. ovat passiivisia (ei tuulettimia, mökää).

Lisäänpä vielä sen, että olehan tarkkaana maksimiresoluutioiden kanssa. Lähinnä pystysuunnan pikselimäärän kans. Ite tahoin välttämättä 22" laajakuvan keskimmäiseksi, mutta sopivalla pikselikorkeudella oli vaikea löytää. 19" on 1280x1024 ja 22" 1680x1050. tuo pikseliero ei oo niin suuri, että se häiritsisi millään tavalla työpöytäkäytössä. Nämä näytöt on käytännössä saman korkusia. Tämä on joillekki kosmeettinen asia, mulle enemmän. Rassaa, mikäli hilaat ikkunaa näytöstä toiseen ja se muuttaa saumakohdassa kokoaan ja tulee puolikin senttiä eri kohdasta näkyviin.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Deves
21.09.2007 09:01:50
Empä tässä nyt töissä ollessa pikasella googletuksella löytäny linkkiä, mutta voisin sen myöhemmin vaikka laittaa kun kotio selviää.
Olen meinaan muistaakseni Mikrobitissä nähnyt jutun 3 näytön yhdistelmästä. Elikkä että perjaatteessa myydään pakettina kolme näyttöä, jotka on yhdistetty.
Eikä vain hullu widescreen combo, vaan oli laitettu sivulla olevat näytöt pieneen kulmaan. Koko taisin tosin olla 20" per ruutu (en muista tarkkaan). Tuossa luulisi ainakin toimivan tämän ikkunoiden siirtelyn näyttöjen välillä ilman että kellään menee hermot edes viivoittimen kanssa =)
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
Deves
21.09.2007 13:56:22
Tämä nyt ei ollut ihan se mitä hain, mutta mutta. Aiheeseen liittyvä kumminkin.
Matroxilta löytyi meinaan tällainen härpäke (näitä löytyy esim. verkkokaupasta). http://www.matrox.com/graphics/en/gxm/products/th2go/home.php
Nick Leeson
21.09.2007 14:37:11
Jeps.
Kiitti kaikille vastauksista. Hyvä jutska, että periaatteessa toimii.
Nyt kun ollaan keskustelualueella "studiotyöskentely", niin kovasti
kiinnostaa, että käyttääkö joku tällaista järjestelmää meistä ja
millä tavalla ? Tai onko jollakin kuvaa maailmalta, vaikkapa jostakin
pajasta, jossa homma olisi esillä. Haen tavallaan niitä hyötynäkökohtia.
Meinaan vaan, kun yhden näytön järjestelmästä siirryin kahteen, oli se
suuri harppaus, miten lie kolmannen kanssa ?
PIM
22.09.2007 11:13:15 (muokattu 22.09.2007 11:15:49)

No onhan siitä nyt herranjestas hyötyä, voi pitää muusikoiden.netiä näkyvillä koko ajan eikä tarvi välillä alttabbailla ikkunoiden välillä;-)

Hiukan vakavammin ottaen, jos sulla on jotain tärkeää informaatiota jota pitäisi olla koko ajan näkyvillä, mutta mitä kahdelle näytölle ei sovi niin kai siitä kolmannesta sitten olisi jotain hyötyä.
Deves
22.09.2007 11:56:53

Omista tarpeistashan se on kiinni. Jos tarviit, niin tiedät sen =)
CryptoFib
22.09.2007 18:44:10 (muokattu 22.09.2007 18:50:41)
Jeps.
Kiitti kaikille vastauksista. Hyvä jutska, että periaatteessa toimii.
Nyt kun ollaan keskustelualueella "studiotyöskentely", niin kovasti
kiinnostaa, että käyttääkö joku tällaista järjestelmää meistä ja
millä tavalla ? Tai onko jollakin kuvaa maailmalta, vaikkapa jostakin
pajasta, jossa homma olisi esillä. Haen tavallaan niitä hyötynäkökohtia.

Itsehän käytän siis 3 näyttöä. Moni muukin. Sekvensserinä cubase, joka siis on venytetty koko kolmen näytön alueelle. Keskimmäisessä näytössä on raidat + ehkä jotain masterkanavan kompuroita, vasemmalla mikseri + efektejä oikeassa näytössä kitara, basso ja rumpusoftat. Itelle ainakin olis hyvin masentavaa ruveta taas käyttämään yhtä näyttöä.

Tuossapa kuva 3 näytön setupista.. ei varmaan mikään mullistava näky, mutta silti.
http://i5.tinypic.com/14nzprk.jpg

Hyötynäkökohtia on mielestäni yksi. Ei tarvi klikkailla joka ikistä ikkunaa toistensa alta näkyviin kaiken aikaa, vaan kaikki on visuaalisesti paremmin esillä: Selkeämpää. Musiikin laatu ei valitettavasti noussut 3 näyttöön siirtyessäni. :/

Työpöytäkäysössähän hyödyt ovat samat. Netti keskellä, meset, winampit jossaki muualla jnejne...

E: Ja olenhan myöskin patalaiska ihminen... Ku teen biisin, niin biisi rakentuu melkeinpä joka ikinen kerta rummuista, 1xbasso, 2xkitara setupista. Laulut hoidellaan aina vasta siinä vaiheessa, ku melodiat, sanat yms on kunnossa. Siksipä oon tehny templaten, että ku alotan uuen projektin cubasessa, niin kaikki: Mikseri, perus eq:t, kompurat, kitaraefektit ja rumpusofta tulee millilleen niille osoitetuille paikoille. Raitoja on oikea määrä, reititetty oikein. Jopa voluumitasot on valmiiksi sinne päin, jotta ei tarvi ko soitella raidat sisään.. Nopeuttaa projektin luomista alkumetreillä älyttömästi ja kaikki oleellinen näkyy koko ajan..
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
J. Cool
23.09.2007 03:02:53

jos tarvii sellasta hugea ruutua, niin laittaa vaik kaks tollast 24" -näyttöö, käyttää niiden pivot-toimintoa (eli käännetään pystyyn, mutta kuva samana. leveen sijaan korkee). Noi kaks sitten vierekkäin ja volá. kolmea näyttöä oon kuolannu vaikka kuinka. vaikkakin ihan muihin tarkoituksiin kuin studioon, mutta tosiaan tuo näytönohjainpuoli ei oo oikeen vielä lämmenny järkevästi ajatukseen. En itsekään tiedä ku tuon matroxin. märkiä päiväunia varten linkki tuotevalikoimaan: http://www.matrox.com/graphics/en/special/products/home.php
ITTAM
23.09.2007 07:03:55
No mulla on pari vanhaa 21" työpöytänä ja lisäksi hyvähkö 19" videon esikatseluun/monitoroimiseen jos editoin kuvaa. Jotenkin mä oon tottunut tähän vaikka rahalla saisi fiksumpiakin järjestelyjä ;-)

Matti
mmakine
26.09.2007 12:22:11
Unohtakaa nyt ihmeessä kolmea näyttöä tukevat erikoisnäytönohjaimet, tähän käyttöön sopii huomattavasti paremmin 10 vuotta vanhat hylkynäytönohjaimet. PCI-ohjaimia voi tunkea PC:hen niin monta kuin PCI-paikkoja on vapaana. Eivät maksa viittä euroa enempää huuto.netissä, kierrätyskeskuksessa tai kirppiksiltä ja kymmenen vuotta vanhasta hylkykoneesta niitä voi kaivaa ilmaiseksi. Sama koskee vanhoja putkinäyttöjä. 2MB näyttömuistia ohjaimessa riittää ihan säällisiin resoluutioihin ja 4MB ajaa työpöytää jo melkein tämän päivän standardeilla. Ne kalliimmat hienot näytönohjaimet on tarkoitettu pelaamiseen.

WinXP tukee (muistaakseni) yhdeksää näyttöä vakiona. Asennetaan vaan kortit paikalleen, asennetaan niille ajurit ja määritellään työpöytä laajenemaan ko. näytöille.

Eli jos kolme näyttöä kiehtoo niin kokeilkaa. Ei ole iso tappio jos ei miellytä.

- Mäkine -
milcoin
26.09.2007 22:36:29
Itse olen kyllä eri linjalla. Mulle yks iso näyttö on aina ollut paras vaihtoehto. Ainoa työvaihe johon tarvin "paljon" näyttöä on rumpueditti ja siinä korkeus ratkaisee, ei leveys. Hiirellä klikkaillessa (josta yritän pysyä erossa) yhdellä näytöllä homma sujuu nopeemmin kun kaikki on pienellä alueella.

Protoolshan eroaa siinä Nuendosta että ikkunoita on oikeestaan vaan kaks (toggle niiden välissä on omppu+>). Moni kaveri käyttää jopa pelkästään modattua editti-ikkunaa. Nuendossa jää lisäksi plugarit ja muut ikkunat rasittavasti auki vaikka avaa uuden ja ne pitää aina erikseen sulkee klikkaamalla.

Eli toolsin kanssa toi näyttöhomma ei oo sillai tullu koskaan ajankohtaseks.

Mun 2 senttiä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Locrian
27.09.2007 12:42:01
Itse olen kyllä eri linjalla. Mulle yks iso näyttö on aina ollut paras vaihtoehto. Ainoa työvaihe johon tarvin "paljon" näyttöä on rumpueditti ja siinä korkeus ratkaisee, ei leveys. Hiirellä klikkaillessa (josta yritän pysyä erossa) yhdellä näytöllä homma sujuu nopeemmin kun kaikki on pienellä alueella.

Protoolshan eroaa siinä Nuendosta että ikkunoita on oikeestaan vaan kaks (toggle niiden välissä on omppu+>). Moni kaveri käyttää jopa pelkästään modattua editti-ikkunaa. Nuendossa jää lisäksi plugarit ja muut ikkunat rasittavasti auki vaikka avaa uuden ja ne pitää aina erikseen sulkee klikkaamalla.

Eli toolsin kanssa toi näyttöhomma ei oo sillai tullu koskaan ajankohtaseks.

Mun 2 senttiä.

Mut jäbä onki tollanen strictly musajäbä :D . Mulle on toolsinkin kans ihan välttämätön kolme näyttöä jos teen ääntä kuvaan. Edit ja mix omissaan ja kuva isolla näytöllä. Tosin mulla ei koko homman duunaamiseen ajattelutyötä juuri mennyt kun oli kaikki videokorttia myöten valmiina...

-Barska
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Jaakkoopuukkoo
27.09.2007 13:42:28

Nuendossa jää lisäksi plugarit ja muut ikkunat rasittavasti auki vaikka avaa uuden ja ne pitää aina erikseen sulkee klikkaamalla.

Logic Expressissä sama. Itse kyllä tykkään ominaisuudesta. Voipi vertailla kätevästi plugarien asetuksia. Nyt joku vastaa että käytä sinä korvia äläkä silmiä, mutta siihen vastaan, että kyllä korvakin valehdella osaa.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
milcoin
27.09.2007 14:04:21
Logic Expressissä sama. Itse kyllä tykkään ominaisuudesta. Voipi vertailla kätevästi plugarien asetuksia. Nyt joku vastaa että käytä sinä korvia äläkä silmiä, mutta siihen vastaan, että kyllä korvakin valehdella osaa.

Saa ne toolsissakin näkymään jos haluaa mut defaultti on että yks plugari-ikkuna kerrallaan lärvissä.

Työtapakysymys varmaankin. Ja siksi ajattelin jakaa mielipiteeni, ettei suin päin lähde ostaan sitä yhdeksättä näyttöä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)