Aihe: Raitojen "monitorointi" äänitettäessä, ei tarkkaamoa.
1
BenGlenton
26.09.2007 11:31:48
Terve!

Ensin pieni alustus keskustelulle:

Kun asettelen mikrofoneja esim. rumpujen tai kitaran äänitystä varten, Olen todennut omissa amatööritouhuissani lähtösoundin monitorointiin käteväksi laitokseksi tuollaiset in-ear nappikuulokkeet.

Tällä hetkellä omistan KOSSin The Plugit. Plugeihin olen vaihtanut "päiksi" korvatulpat mallia EARin kuusi, ja päälle vielä peltorit, niin on äänieristys äänilähteeseen kunnossa.

Tämä järjestely siis sen takia, että kuulen "livenä" miten mikrofonin asennon tai kohdan muuttaminen vaikuttaa lähtösoundiin, koska mitään erillistä tarkkaamoa ei 99% tapauksissa ole käytettävissä. Tällä tavalla yritän löytää sen kuuluisan "täydellisen soundin".

Sitten itse kysymys:

Nuo KOSSin härpäkkeet eivät välttämättä ole sitä aivan "high-endiä" äänenlaadultaan, loppupeleissä ovat aika bassovoittoiset.

Mm. AKG:lta ja Shurelta löytyy "kilpailijoita" hintaluokassa 0-200 EUR.

Haussa olisi siis käyttökokemuksia hieman hinnakkaammista ja toivon mukaan "tasapainoisemman kuuloisista" vastaavista in-ear -napeista.

Mietteitä ja keskustelua kyseisestä äänitystavasta otetaan myös vastaan.

Kiitokset!
tan tan taa
Reddie
26.09.2007 12:42:42
Onko in-ear ehdoton kriteeri? Nimittäin noita kuulottimia saa kyllä sulkevinakin malleina, eli demppaavat tehokkaasti ulkoa tulevaa ääntä.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
KaljaMaha
26.09.2007 14:22:30
Mä oon joutunut jostain syystä (omasta syystä?) äänittämään paljon kellareissa tms. ja tarkkaamo on just presiis siinä rumpalin lähituntumassa. Kuuntelun olen hoitanut suljetuilla kuulokkeilla ja pienillä aktiivimonitoreilla joilla olen kuunnellut ottojen jälkeen.

Ens alkuun kannujen saundi kuntoon. Sit akustiikan mukaan overheadit tai ambienssimikit tai molemmat. Sit testinauhoitus ja tsekataan stereokuva ja ambienssin määrä. Matot on hyviä vaimentamaan huoneen sointia jos niitä on runsaasti.

Sit lähimikitys paikalleen perstuntumalla. Sitten taas nauhoitus ja kuuntelu.

Särökitaroiden äänityksen kämppäolosuhteissa ja kuulokkeilla
olen kokenut tosi hankalaksi. Tai sit en vaan osaa :-)
...
Mikael
26.09.2007 18:49:42

Mä käytän tähän touhuun yleensä Sennheiser HD25 -kuulokkeita, joilla hahmotellaan tilanne mut lopulta kuitenkin äänitetään pätkä kokeeksi ja dumaroidaan sen perusteella.
Inhimillisyys on hyve.
BenGlenton
26.09.2007 19:57:04
Kiitoksia kommenteista.

Ja tosiaan, eipä nuo in-earit missään tapauksessa ole ehdoton vaihtoehto.

Tuo viivekikkakin on mainio, täytyypä testata.

Jatkakaa, olkaa hyvät!
tan tan taa
Chade Fallstar
27.09.2007 00:23:52
Kaveri osti Etymoticin in-ear kuulokkeet ja hehkutti niitä aika äärimmäisessä määrin.
Ei tosin antanut kokeilla, sattuneesta syystä...
Ilmeisesti kyseessä oli malli er4s.

Ainakin taajuusvasteen yms. tarkkuuden puolesta noita on kehuttu.
Eristyskin on vaivaiset 35-42 dB.

Suomessa ei taida olla virallista maahantuojaa.
En sitten tiedä mistä näitä kannattaisi tilailla.
BenGlenton
27.09.2007 11:57:22
Löytyykö Senkun HD-25:lle varteenotettavia kilpailijoita?
tan tan taa
Antti1
27.09.2007 22:24:30
Löytyykö Senkun HD-25:lle varteenotettavia kilpailijoita?

Beyerdynamic DT770 M. Niissä on vähän muhkumpi soundi, mutta eristys on parempi.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)