Aihe: Kitaran soiton aikana "huimaa" ??
1 2
Metallica mies
25.09.2007 20:08:43 (muokattu 26.09.2007 11:43:01)
Elikkäs joskus,melko usein kun soitan kitaraa niin yhtäkkiä soitto katkoo koska tulee sellanen aika omalaatuinen tilanne jossa on sillain huimauksen rajamailla eikä soitosta tule mitään, tuossa 30 min. sitten viimeksi treeniksellä kaverin kanssa soitellessa.
En ole varma mutta epäilen että tämä voi johtua tukossa olevista hartioista, harrastan siis punttailua melko paljon ja epäkkäiden venyttely tahtoo jäädä vähemmälle, johtuu siitä että en niitä edes treenaa erikseen, mutta kyllä ne osumaa ottaa muissakin liikkeissä tottakai..enivei haluaisin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia?.
Tämä on todella ärsyttävää, tätä on jatkunut noin reilu vuosi ainakin, joskus ei tule näitä ollenkaan ja joskus paljonkin.
Ja anteeksi tämä ei nyt kuulu tänne kitarat:soittaminen osioon varmaankaan, mutta en keksinyt parempaa osastoa.
fuzz
25.09.2007 20:32:33
Jos moshaat liikaa?

Mulla ei niinkään soittaessa, mutta kun aamulla herää ja äkkiä nousee ylös niin voi käydä noin. Toi voi johtua myös siitä että on soittanut liian pitkään ilman evästä ja on jo verensokerit vähissä.
elämän tarkoitus on 42
emuva
25.09.2007 20:49:21
Saat psykedeelisiä tunnetiloja kun soitat maagisia nuotteja. Katso mitä mr. FastFinger sanoo näistä maagisista nuoteista. Kun soitat jotain mikä kiihottaa sinua ja saat tyydytystä, niin sinua alkaa huimaamaan. Tämä on ihan normaalia, kun soitat jotain missä on tunteen paloa!

PS:Sori, oli ihan pakko ::)
M!Xu
25.09.2007 20:53:02 (muokattu 25.09.2007 20:56:18)

Saat psykedeelisiä tunnetiloja kun soitat maagisia nuotteja. Katso mitä mr. FastFinger sanoo näistä maagisista nuoteista. Kun soitat jotain mikä kiihottaa sinua ja saat tyydytystä, niin sinua alkaa huimaamaan. Tämä on ihan normaalia, kun soitat jotain missä on tunteen paloa!

PS:Sori, oli ihan pakko ::)

Jep, olen huomannut saman. Minä tulen aina kun soitan A-mollin.

Ed: Eivais. Siis tosissaan, saattaa johtua juuri tuosta venyttelemättömyydestä ja mahdollisesti, ettet ole juonut tarpeeksi vettä. Tai jos nouset nopeasti istuma-asennosta seisomaan, niin itse olen tuntenut huimaamista joskus.
pöö
blaekie
25.09.2007 20:59:55

Elikkäs joskus,melko usein kun soitan kitaraa niin yhtäkkiä soitto katkoo koska tulee sellanen aika omalaatuinen tilanne jossa on sillain huomauksen rajamailla eikä soitosta tule mitään, tuossa 30 min. sitten viimeksi treeniksellä kaverin kanssa soitellessa.
En ole varma mutta epäilen että tämä voi johtua tukossa olevista hartioista, harrastan siis punttailua melko paljon ja epäkkäiden venyttely tahtoo jäädä vähemmälle, johtuu siitä että en niitä edes treenaa erikseen, mutta kyllä ne osumaa ottaa muissakin liikkeissä tottakai..enivei haluaisin tietää onko muilla samanlaisia kokemuksia?.
Tämä on todella ärsyttävää, tätä on jatkunut noin reilu vuosi ainakin, joskus ei tule näitä ollenkaan ja joskus paljonkin.
Ja anteeksi tämä ei nyt kuulu tänne kitarat:soittaminen osioon varmaankaan, mutta en keksinyt parempaa osastoa.

Tuollainen voi johtua kyllä kireistä olka tai kaularangan lihaksista, jos painaa jotain päähän menevää verisuonta, tms. mutta muutoin kyllä suosittelisin että menet lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin, sillä aina kannattaa varmistaa ettei ole mistään vakavammasta kysymys, koska eihän toi ihan normaaliakaan ole.
Itselläni on vastaavia kokemuksia , ei kylläkään kitaransoiton yhteydessä, mutta päätetyöskentelyssä, ja niskanhieronta ja muu venyttely auttoi niihin vaivoihin
Nii onkii ...
Metallica mies
25.09.2007 22:27:42
Tuollainen voi johtua kyllä kireistä olka tai kaularangan lihaksista, jos painaa jotain päähän menevää verisuonta, tms. mutta muutoin kyllä suosittelisin että menet lääkäriin tarkempiin tutkimuksiin, sillä aina kannattaa varmistaa ettei ole mistään vakavammasta kysymys, koska eihän toi ihan normaaliakaan ole.
Itselläni on vastaavia kokemuksia , ei kylläkään kitaransoiton yhteydessä, mutta päätetyöskentelyssä, ja niskanhieronta ja muu venyttely auttoi niihin vaivoihin

ookkei, kiitoksia, pitää kyllä lähtee lekurin luo käymään.
John Titor
25.09.2007 22:42:15 (muokattu 25.09.2007 22:44:51)

ookkei, kiitoksia, pitää kyllä lähtee lekurin luo käymään.

Tsekkaa kaksi asiaa, A) ettet jännitä lihaksia soittaessasi varsinkaan hartioista, siis todella et jännitä - pyydä kaveri tsekkaamaan, B) että pystyt halutessasi liikuttamaan hartioitasi jotta veri kiertää ja C) MUISTAT HENGITTÄÄ KUNNOLLA. Jälkimmäinen, niin typerältä kuin se kuulostaakin, ei nimittäin ole millään tavalla itsestään selvää. Jokainen tietää kuinka jotain pahaa lyhyttä tilua vetäessään saattaa pidättää hengitystään. Tämä voi äityä paljon yleisemmäksikin soittaessa, varsinkin jos jammailee kaverin kanssa ja vetää kykyjensä äärirajoilla.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Syge
26.09.2007 01:50:19
Kuinkas lujaa soittelette? Kunnon jytinäsähän sekoaa tasapaino-elimet (pätemistä: Tomivan varashälyttien tehtävä on lamaannuttaa rötöstelijä liikuntakyvyttömäksi! jee!)

Itsellekkin tulee tuo melko useati. Misä asennossa soitat?
Opettele pitämään soito kasassa tuon tripin aikana, suhteeen noloa soittaa keikalla päin helvettiä.
Tidizdii
Metallica mies
26.09.2007 11:35:33
Tsekkaa kaksi asiaa, A) ettet jännitä lihaksia soittaessasi varsinkaan hartioista, siis todella et jännitä - pyydä kaveri tsekkaamaan, B) että pystyt halutessasi liikuttamaan hartioitasi jotta veri kiertää ja C) MUISTAT HENGITTÄÄ KUNNOLLA. Jälkimmäinen, niin typerältä kuin se kuulostaakin, ei nimittäin ole millään tavalla itsestään selvää. Jokainen tietää kuinka jotain pahaa lyhyttä tilua vetäessään saattaa pidättää hengitystään. Tämä voi äityä paljon yleisemmäksikin soittaessa, varsinkin jos jammailee kaverin kanssa ja vetää kykyjensä äärirajoilla.

Joo minulla on aina ollu sellasta pientä jännitystä hartioissa, tää on jo vaikee "ottaa pois" tässä vaiheessa, varsinkin jos istualtaan soittaa jammaillessa, mutta seisaaltaan kun reeneissä esim. soitetaan ni sillon näitä ei tule paljon ollenkaan ja tuo hengitys on kanssa yksi mahollinen, kun oikeen jammatessa keskittyy ni onhan tuokin mahdollista kun ei tosiaan ajattele "mitään".
Metallica mies
26.09.2007 11:39:14
Kuinkas lujaa soittelette? Kunnon jytinäsähän sekoaa tasapaino-elimet (pätemistä: Tomivan varashälyttien tehtävä on lamaannuttaa rötöstelijä liikuntakyvyttömäksi! jee!)

Itsellekkin tulee tuo melko useati. Misä asennossa soitat?
Opettele pitämään soito kasassa tuon tripin aikana, suhteeen noloa soittaa keikalla päin helvettiä.

ei tämä äänenpaine tunnu vaikuttavan, vaikka basistin ampeg mörisee joskus todella vittumaisesti kun on pieni treenis =D ja hän innostuu mäikyttämään lujaa niin se "kumina " on kauhee ja tuntuu ihan kehossa tosiaan.

Ja niinkun sanoin istualtaan näitä tulee enemmän, johtunee juuri siitä soittoasennosta, eli pientä jäkitystä hartioissa, koitan kyllä aina mahdollisimman rennosti vetää.
Onneksi keikoilla näitä ei ole esiintynyt ollenkaan, koska seisaaltaan soittaa niin hartiat ovat rennommassa asennossa ja adrenaliinia on aina enemmän tai vähemmän keikalla.
John Titor
26.09.2007 11:44:39

Joo minulla on aina ollu sellasta pientä jännitystä hartioissa, tää on jo vaikee "ottaa pois" tässä vaiheessa, varsinkin jos istualtaan soittaa jammaillessa, mutta seisaaltaan kun reeneissä esim. soitetaan ni sillon näitä ei tule paljon ollenkaan ja tuo hengitys on kanssa yksi mahollinen, kun oikeen jammatessa keskittyy ni onhan tuokin mahdollista kun ei tosiaan ajattele "mitään".

Sulla ei oo oikeen muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa se jännittäminen. Jos et lopeta, se ei ilmene pelkästään huimauksena, vaan myöskin tekniikkaongelmina (ei pysty soittamaan tarkasti eikä nopeesti!), time on huonompi, kädet voi pysyä kylminä ja nihkeinä vaikka soittais pidempäänkin, ei pysty treenaamaan yhtä pitkään - kaiken kaikkiaan soittoon tulee ongelmia, joita on mahdoton saada pois muuten kuin lopettamalla se hartioiden jännittäminen. Ja kukas sitä nyt huonosti haluaa soittaa???
Se hengittämättä jättäminen saattaa myös pahentaa tilannetta entisestään. Kun et hengitä, hartiat eivät tee syvään uloshengittäessä tapahtuvaa rentoutumista jolloin ne pysyvät jännitettyinä pidempään.

Kaveri apuun ja rentouttamaan hartioita, välillä voi kotona soitella vaikka peilin edessä jotta näkee mitä tapahtuu.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Metallica mies
26.09.2007 11:48:16
Sulla ei oo oikeen muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa se jännittäminen. Jos et lopeta, se ei ilmene pelkästään huimauksena, vaan myöskin tekniikkaongelmina (ei pysty soittamaan tarkasti eikä nopeesti!), time on huonompi, kädet voi pysyä kylminä ja nihkeinä vaikka soittais pidempäänkin, ei pysty treenaamaan yhtä pitkään - kaiken kaikkiaan soittoon tulee ongelmia, joita on mahdoton saada pois muuten kuin lopettamalla se hartioiden jännittäminen. Ja kukas sitä nyt huonosti haluaa soittaa???
Se hengittämättä jättäminen saattaa myös pahentaa tilannetta entisestään. Kun et hengitä, hartiat eivät tee syvään uloshengittäessä tapahtuvaa rentoutumista jolloin ne pysyvät jännitettyinä pidempään.

Kaveri apuun ja rentouttamaan hartioita, välillä voi kotona soitella vaikka peilin edessä jotta näkee mitä tapahtuu.

Ok, otan neuvosta opikseni.
Mutta tosiaan käyn nyt siellä terkkarilla jos se vaikka neuvois hierojalle.
Ja harjotan tuota rentoutta soitossa, thänks.
Retard1
26.09.2007 13:23:01
Ed: Eivais. Siis tosissaan, saattaa johtua juuri tuosta venyttelemättömyydestä ja mahdollisesti, ettet ole juonut tarpeeksi vettä. Tai jos nouset nopeasti istuma-asennosta seisomaan, niin itse olen tuntenut huimaamista joskus.

Mä oon vähän turhankii monta kertaa kaatunu lattialle kun nopeasti nousee vaikka sohvalta. Ei nää mitään ja aina joutuu menemään lattialle tai nojaamaan vaikka pöytään. Soitettaessa en ole huomannu mitään huimausta.
Se on menoks sano Annie Lennox
Bookkeeper
26.09.2007 13:33:19
Mä oon vähän turhankii monta kertaa kaatunu lattialle kun nopeasti nousee vaikka sohvalta. Ei nää mitään ja aina joutuu menemään lattialle tai nojaamaan vaikka pöytään. Soitettaessa en ole huomannu mitään huimausta.

Matala verenpaine?
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Retard1
26.09.2007 13:51:29
Matala verenpaine?

Tämähän se on vaivana. Eipä tuo nyt niin häiritse kuhan ei kolauta päätä mihinkään terävään.
Se on menoks sano Annie Lennox
saastara
26.09.2007 13:53:31 (muokattu 26.09.2007 13:53:39)
Matala verenpaine?

Pari norttia päivässä lienee sopiva hoito.

E: ;)
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
kid ego
26.09.2007 15:35:58 (muokattu 26.09.2007 15:36:12)
En ole varma mutta epäilen että tämä voi johtua tukossa olevista hartioista,

Erittäin todennäköistä kyllä. Syitä kuitenkin voi olla monia.

harrastan siis punttailua melko paljon ja epäkkäiden venyttely tahtoo jäädä vähemmälle, johtuu siitä että en niitä edes treenaa erikseen, mutta kyllä ne osumaa ottaa muissakin liikkeissä tottakai..

Mulla vetää selkä ja niska jumiin jos mä _en_ treenaa punttia. Punttitreeni taas pitää paikat kunnossa. Itselläni venyttelyn määrä ei vaikuta jumiin juurikaan, mutta suosittelen kyllä sitä tekemään. En myöskään treenaa epäkkäitä erikseen.
"Uijui, ja Princen Purple Rain-levy! Parasta mitä vuosi 1984 on tuottanut, paitsi tietysti Niko." -Linda
Tilumiässs
27.09.2007 11:10:29
Ittellä kertyy kuolaa suuhun=)
Kahta en vaihda: Neloselta ykköselle ja vauhdista pakille
FensonGibder
27.09.2007 14:26:41
Jos huimausta tulee muutenkin, niin olet luultavasti uupumassa.

1. soita lyhyemmissä pätkissä
2. koita soittaa myös letkeämpiä biisejä (ainakin välilä)
3. nuku pitempään
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)