Aihe: Sähkökitaran kielisetin paksuuden vaihdosta!
1
N4754_
25.09.2007 01:48:33

Eli, olen tässä soitellut aikani .009-.042 kielisetillä. Nyt on sellainen tunne että pitäisi saada hivenen paksumpaa settiä,lähinnä komppaan raskasta,eli mitään tilulilusooloja ei tule kiskottua. Tarvitseeko mitään säätöjä Esim. kaularauta,hienovire,kielten korkeus? tehdä kitaraan kun vaihtaa kielisetin paksumpaan? Olen ajatellut .010 ; .011 ; .012 settejä,mielellään myös punottu G-kieli. Eli kerrataan,mitään säätöjä kielisettiä vaihtaessa tarvitseeko tehdä?
Joees
25.09.2007 02:01:21
Eli, olen tässä soitellut aikani .009-.042 kielisetillä. Nyt on sellainen tunne että pitäisi saada hivenen paksumpaa settiä,lähinnä komppaan raskasta,eli mitään tilulilusooloja ei tule kiskottua. Tarvitseeko mitään säätöjä Esim. kaularauta,hienovire,kielten korkeus? tehdä kitaraan kun vaihtaa kielisetin paksumpaan? Olen ajatellut .010 ; .011 ; .012 settejä,mielellään myös punottu G-kieli. Eli kerrataan,mitään säätöjä kielisettiä vaihtaessa tarvitseeko tehdä?

Mitäänhän ei tarvi tehdä jos ei tarvi.

Jos satula on uritettu ysisetille niin saattavat olla urat ehkä aavistuksen liian kapeet kymppisetille(tai jos laitat paksummat niin hyvin varmasti ovat liian ahtaat urat). Mutta ei toki välttämättä, se selviää vaan kokeilemalla. Se, miten suurennat urat on susta kiinni. Voit toki kokeilla itsekin leventää niitä hitusen(esimerkiksi jollain vanhalla punotulla kielellä), tai viedä ammattilaiselle laitettavaksi. Niillä on hyvät välineet jolla pistää satulan urat kuosiin.

Kaularautaakaan ei välttis tarvi säätää, se riippuu vähän siitä onko sulla nyt tikkusuora kaula vai vähän reliefiä siinä. Jos se on tikkusuora, niin en usko että kympit niin radikaalisti lisäävät vetoa että siitä haittaa olisi, pieni relief on varsin jees. Tosin kaikki ei diggaa. Jälleen kerran, kun vaihdat ne kielet, sittenhän se selviää tarviiko sille tehdä mitään vai ei.

Hienovire voi hyvinkin heittää, se kannattanee toki tsekata. Jos se on kunnossa niin ei tarvi tehdä sille mitään. Hyvin luultavasti siinä pientä heittoa on, joten säädät sen kuntoon. Punottu g-kieli varmasti vaikuttaa tuohon hienovireeseen, eritoten kyseisen kielen kohdalla.

Kielten korkeus on taas sellanen juttu, jotta laitat ne kielet kiinni ja kokeilet jotta tuntuuko se hyvältä. Jos tuntuvat olevan liian korkeella niin lasket, jos tuntuu olevan liian alhaalla niin nostat.

Eli mitä mä tässä hain takaa. Mitään ei tarvi tehdä, jos niitä ei tarvi tehdä. Se mitä tarvii tehdä, selviää sillä kun vaihdat ne kielet ja tunnustelet ja tutkit.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
N4754_
25.09.2007 17:53:39

Vielä poikkean hieman aiheesta, omistan kitaran Epiphone Sg G-400, miten saan kiristettyä kieliä kyseisestä,jotta saisin hieman matalampaa virettä laitettua? En nimittäin itse osaa. Neuvoja,kiitos?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)