Aihe: Epiphone Les Paul 100 vs stagg l320
1
MTM
25.09.2007 09:55:57
Les Paul -kopiota siis mielitellään. Molemmat noista ovat sellaisia perushalpiksia, ettei niillä kovasti ole esikuvansa kanssa tekemistä (runko leppää tai mitä lie, halvat osat jne...). Staggissa on sentään liimakaula, niin kuin LP:ssä pitää - toisin kuin Epissä. Riffi-lehdessä 6/2005 pidettiin Staggia muutenkin hintaansa nähden ihan kelvollisena pelinä, mutta varmasti näissäkin on eritasoisia yksilöitä.

Samassa, noin 300 e hintaluokassa kannattaa katsastaa myös J&D, Ibanezin ARC-100, Samickin Avion -sarja ja Yamahan AES-sarja. Näissä on runko yleensä mahonkia, joka on Les Paul -soundin yksi kulmakivi. Mikit ym. hardwaren voi vaihtaa jälkeenpäin, mutta puita ei.
2randpo
25.09.2007 12:03:26

Aika heikosti tuntuu kommentteja olevan tarjolla, joten kerron omat vaikutelmani, tosin vain Epistä. Minulle päätyi viime vuonna pitkän stratokauden jälkeen (muun kamojen vaihtelun yhteydessä) tuollainen Epi LP 100. Body siinä on käsittääkseni sekoitus jotakin leppän sukuista puuta sekä jonkin sortin mahonkia, ilman kantta. Body on myös aavistuksen pienempi kuin stankkku-mallissa.

Virityskoneisto oli tuossa Epissä yllättävänkin hyvä, mikit sen sijaan kuten voi odottaakin, aika huonosti erottelevat eli mössöiset. Kitarana ihan soitettava, LP:na välttävä (tai tyydyttävä soittajasta riippuen) eli antaa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten LP-soundi poikkeaa vaikkapa stratosta.

Itse en tämän hintaluokan kitaroihin viitsisi mikkejä vaihdella kun kitaran ja uusien mikkien hinnalla saa jo selkeästi paremman LP-kopsun. Itse asiassa kohtalaisen laadukasta halpis-LP:ia ei uutena saa kovin paljon alle 500 euron (Thomanilla tosin Epi LP stankut reilut 400). Monet kehuvat J&D:n LP-kopioita eikä minullakaan niitä vastaan sinänsä mitään ole. Ehkä niitäkin kannattaa tsekata. Minä vaan en tarkkakorvaisena uskalla niitä erityisesti suositella: kaikissa räpläämissäni yksilöissä on ollut jonkin sortin vireongelmia, esim. kaulaan ja/tai nauhojen asetteluun, ehkä tallaankin liittyviä. Jos sattuu löytämään virheettömän yksilön tai ihan pienet vireisyysongelmat eivät häiritse, niin ehkä sitten.
Quu
25.09.2007 14:57:04

Mulla on edelleen omistuksessa tuollainen lp-100, viimeksi viikonloppuna sillä soittelin.
Se on ihan ok peli ainakin omasta mielestä, ainoa mikä mua siinä nykyään vähän hämää on ohut kaula.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
MTM
25.09.2007 15:41:10
Satanen lisää niin tyrkyllä on aika tykki käytetty:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=188856
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)