Aihe: jännitys kurkussa..
1 2
M Hossa
23.09.2007 23:13:06 (muokattu 24.09.2007 06:18:52)
En pahoittele, tai no, voin madella jaloissanne sillai tosi lipevästi ja paeta urheasti.
Hyvissä rakentavissa keskusteluissa pitää ollakkin off-topiccia aineski se 80%.
;D
insight
24.09.2007 23:39:34
M Hossa, mä pistin sulle plussan, koska puhut paljon asiaa, etkä sorru pikkumaiseen saivarteluun. Ei sitä pilkunviilaamisella ennenkään olla laulettu ;)
ap78
25.09.2007 16:25:47 (muokattu 25.09.2007 16:26:39)

jännitys-kurkussa teemaan kuuluu aika varmasti tuo tuen määrä.

ja voin oman kantani näin laulaja-puhaltajana kertoa.
Jos tukea "harjoittaa"niin ettei yhtään aktivoi vatsalihaksia vaan ilma sisäänpäin hengittäessä pullistaa vatsan kuin olisit 9kk raskaana,se voipi saada varsinkin vaskisoittajille tyrän aikaiseksi.

Mitä tuossa joku puhui navan ympäriltä lihaksia sisään päin..se on ihan saman verran kuin yleensäkin mitä ihminen joutuu lihaksiaan käyttämään istuessaan,seistessään ym RYHDIKKÄÄSTI.

Kuntosali,jumppa,uinti..ihan sama mitä.

nää lauluasiat on hyvin pitkälti samaa mikä on terveellistä ylipäätään ihmiselle.

Jos on surkea lihaskunto tai ei ollenkaan,on aikas vaikeeta olla ryhdissä seisoa ja vielä laulaakin samaan aikaan.

Sitä ei ehkä kannata niin rajusti ahdistua jos täällä näitä juttuja lukee.jokainen selittää omalla tyylillään ja voi olla selkeä tai suorastaan sekava..
M Hossa
25.09.2007 17:56:44 (muokattu 25.09.2007 18:53:53)
jännitys-kurkussa teemaan kuuluu aika varmasti tuo tuen määrä.
Osaltaan varmasti totta, mutta jos jännität kurkkua, niin jännität kurkkua, eli ei kande jännitää. Jos tuki on jo hanskassa niin vika on useimmiten kurkun jännitämisessä sekä korvien välissä, varsinkin jos mennään siellä ylhäällä äärirajoilla. (koska korkealtahan laulaminen ajatellaan jo ennakkoasetelmiltaan vaikeaksi)
Tähän väliin täytyy sanoa, etten suinkaan halua olla vastakarvaan täällä ketään, tai mitään varsinaisesti. Mutta oon kolmetoista vuotta laulanut äärirajoillani, joten tiedän suht mistä on kysymys, jos mennään siellä hevilaulannan osastolla, missä ne jännitykset sinne kurkkuun tuppaa helposti tulemaan. Näitä asioita analysoin päivittäin. Esim eilen ja tänään lauloin studiossa molempina päivinä kolme tuntia putkeen perinteisiä Heaven & Hell, Children of the sea ja Neon Knightseja saadakseni ne korkeat äänet haluamallani tavalla. Eli jos liikutaan korkeimmissa äänissä siellä korkean C# jne tuntumassa, niin tärkein elementti on rentous, plus tietenkin tuki...öh.

ja voin oman kantani näin laulaja-puhaltajana kertoa.
Jos tukea "harjoittaa"niin ettei yhtään aktivoi vatsalihaksia vaan ilma sisäänpäin hengittäessä pullistaa vatsan kuin olisit 9kk raskaana,se voipi saada varsinkin vaskisoittajille tyrän aikaiseksi.

No, itse en aktivoi laulaessani, koska koen sen luonnottomaksi, mutta sitä varten teen päivittäin sisentäviä vatsalihaksia ettei kessi retkota liiaksi. Toiseksi tykkään olla hivenen etukumarassa P. Domingo tyyliin ettei se pötsi veny pelkästään eteen, vaan tuki suuntautuu pikemminkin alaselkään kohti häntäluuta. Ja mitä enemmän tuen sitä kireämpi tuppaa vyö huosujen ympärillä olemään. Oikastaan saatan jokus jopa säätään vyön sillain että tiedän missä mennään.
Huh, toivottavasti en tyrää saa...toisaalta jos oikein hirmuisesti huutaa niin voi katketa vaikka verisuoni, tahi päästä vaikka paukku. ;p

Mitä tuossa joku puhui navan ympäriltä lihaksia sisään päin..se on ihan saman verran kuin yleensäkin mitä ihminen joutuu lihaksiaan käyttämään istuessaan,seistessään ym RYHDIKKÄÄSTI.
Kyyl, mutta toki kuntosalit yms jumpat eri aikaan kuin laulu.
Mielestäni luonnollinen tuki ei koskaan suuntaudu sisäänpäin;
voi kokeilla vaikka laulamalla samaa säveltä hiljaa esim. vokaalilla "A", ja sitten nostat volumen kovemmaksi samalla fraasilla eli:
"aaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAA" (vaiks p->f))
Vatsan peitteet nousevat, kovemassa puoliskossa. Toisin sanoen eivät mene sisäänpäin. Eihän nauraessakaan maha hytky sisäänpäin.

Sitä ei ehkä kannata niin rajusti ahdistua jos täällä näitä juttuja lukee.jokainen selittää omalla tyylillään ja voi olla selkeä tai suorastaan sekava..
Samaa mieltä, mutta kauhistuttaa ajatella että aloitteleva laulaja lukee näitä sangen päteviä kirjoiutksia ja lisäisi siten mahdollista tukeaan vetämällä vatsaa sisäänpäin. Tosin ottaisin tällaisen tapauksen mieluusti oppitunnille, jotta saatais oikein nauraa sille vanhalle opelle...no pyh. ;)
ap78
25.09.2007 18:59:33

huuohhhh..
no niin no.
Mä nyt kuitenkin ymmärsin mitä kyseinen kirjoittaja ajoi takaa tällä napa sisäänpäin-ajatuksella.
ja hän EI tarkoittanut mitään kokovartalokramppia vaan sitä että vatsa EI ole LÖYSÄ--llä
M Hossa
25.09.2007 19:05:26 (muokattu 25.09.2007 19:23:21)
huuohhhh..
no niin no.
Mä nyt kuitenkin ymmärsin mitä kyseinen kirjoittaja ajoi takaa tällä napa sisäänpäin-ajatuksella.
ja hän EI tarkoittanut mitään kokovartalokramppia vaan sitä että vatsa EI ole LÖYSÄ--llä

LOL!!!
Löysä? Eli siis rento, ei jännitystä. Saa toki laulaa jännittäenkin jos hyvältä kuulostaa.
Oikeastaan...laulakoon kukin miten lystää, ei se multa ole pois.
Better Taste
25.09.2007 22:10:18

Selitin tuota vatsan sisäänpäin vetämistä jo tuolla tuki-ketjussa. Tarkoituksena on siis pitää kylkiluut laajennettuina ja siten kontrolloida ilmanpainetta. Kukaan omista eikä Complete Vocal Instituten oppilaista ole saanut ääntään käheäksi opetuksesta johtuen. Itse olen kokenut vatsan vetämisen sisään navan ympäriltä hyödylliseksi mm. siksi, että se paljastaa heti, jos tuen lukitsee (=liike loppuu tai pysähtelee). Tuen pystyy löytämään ja siihen voi keskittyä toki muillakin keinoin. Vatsa liikkuu navan ympäriltä kuitenkin aina sisään. Vastaavasti solar plexuksen kohdalta pullistuu ulospäin.

Kannattaa tietysti käyttää niitä keinoja, jotka toimivat itselle parhaiten. Ei pidä kuitenkaan sekoittaa mielikuvia ja sitä, mitä todella tapahtuu.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
M Hossa
25.09.2007 23:31:00 (muokattu 26.09.2007 00:55:30)
"Cathrine Sadolin has discovered a basic, fundamental system for the use of the voice that, until now, has been unknown."

Hilarious.
Mutta kun näitä juttuja lukee, niin uskon ton "until now, has been unknown"-osuuden.
buddha
26.09.2007 01:14:11
Jos on ongelmana kiristys kurkussa, niin eikö se sillä helpota, että ei jännitä sitä kurkkua? Lopettaa sen tykkänään. Yrittää löytää muita keinoja päästä korkealle kuin kiristys. Kuten tuki. Enkä nyt rupea mitään jauhamaan tuesta kun tuntuu, että jokainen käsittää sen eri tavalla, vaikka tietenkin puhumme kaikki samasta asiasta. Koska ei ihmiskehoon mahdu kymmentä eri tukea, ei edes kahta. Lol no olipas nyt hyvin sanottu.
buddha
26.09.2007 01:36:47
Olen samaa mieltä M Hossan kanssa, kyllä minulla "vatsa navan ympärillä" menee sisään laulaessa, mutta en minä sitä mitenkään tietoisesti silleen tee. Se vaan menee.
ap78
26.09.2007 21:39:31

sepäs se kun kaikilla ei mene tiedostamatta se nappuliini sisäänpäin.Toiset pullistaa ja pullistaa kun edes mainitsee että hengityksen kuuluis mennä tuonne alaspäin,tuntua selässä ja kyljissä ja vatsan seudulla.

Mä en tiedä toisten opiskelutaustoja laulun suhteen mutta erityisesti klassisella puolella käytetään tuon tyyppistä termistöä kuin mitä "better taste" käyttää.

leukaa ja kaulaa on paha rentouttaa jos ei löydä muualta apua niihin korkeisiin ääni-->
ydin asiassa on helpottaa ihmisten laulamista.Jos joku ymmärtää ja saa aikaiseksi parempaa jälökeä VETÄMÄLLÄ vatsaa sisään niin sit se on hyvä niin.

Enkä mä lähtis sitä Sadoliniakaan morkkaamaan.Ihan hyvä opus se on.Ei siinä juuri mitään uutta ihmeellistä ole mutta kirja on hyvin selkeä ja havainnollistava.Tosin minua harmittaa että perusasioihin on käytetty noin 1/6 kirjan sivuista.Ne perusasiat kuitenkin jengillä mättää eikä ääntöväylällä leikkiminen..no joo.Se on vain minun mielipiteeni tällä hetkellä.

Mä en yleensäkään ymmärrä saako täällä jengi kiksejä anonyymista hyökkäilystä muiden kirjoituksia kohtaan vai mikä on homman nimi..
Yhtä varovaisesti suhtautuisin uutena laulun harrastajana myös sellaisiin kirjoituksiin missä niin villisti vastustetaan kaikkea..
M Hossa
26.09.2007 23:12:07
No, keskustelupalstahan tämä on. Tylsää luettavaahan se on jos kaikesta ollaan samaa mieltä ja ikuista joo, joo linjaa. Jos tänne ilmaantuu asiatonta kirjoittelua tai mieli pahoittuu, niin tuossahan on tuo "varoita" namiska, jotta ylläpito voi tarkastaa onko asiattomuuksia ilmaantunut. Ja eihän näitä pakko ole lukea.
Esim. tuolla kitarapuolella on huomatavasti ronskimpaa läppää kun täällä, ja jotkut ovat sieltä ison määrän jäähyjä jo saaneetkin...itse en kumma kyllä ensimmäistäkään varoitusta.
Eri laulukuntien välillähän on aina ollut taistelua, toinen tykkää toisesta, toiselle ei taasen sovi toinen.
Ja itseä kyllä hivenen saattaa ärsyttää, jos laulamisesta tehdään jotain mystistä salatiedettä mutkikkaan terminologian avulla, jotta aloittelija turvautuisi esim tämän palstan lukemisen sijaan välittömästi maksullisiin laulutunteihin.
Aasinsilta.
Ja anonyymejähän melkeimpä kaikki keskustelupalstat ovat. Ja ymmärrän hyvin jos joku ei halua tänne kuvaansa tai nimeään nykyaikoina laittaa. Täällä käy kuitenkin suht' tunnettujakin henkilöitä silloin tällöin.
Jos taasen tulee tänne itse nimeään näytille tuomaan palveluidensa kera, täytyy myöskin pystyä ottamaan vastaan niin kritiikkiä kuin kehujakin.
ap78
26.09.2007 23:30:26

tuossa olet täysin oikeassa,olenhan kanssasi samaa mieltä :)

saa ja pitää kyseenalaistaa,mutta kun tuo laulaminen ja laulun opiskelu on hyvin henkilökohtaista ja jopa intiimiä niin näin asiaa opiskelevalla nousee karvat pystyyn jos liian rajusti höykytetään.

Joo.olen itsekin välillä hieman hämilläni miten mystiseltä laulaminen saadaan kuulostamaan,ongelma syntyy kun kyseessä oma kroppa jota käyttää instrumenttina ja yrittää sit muodostaa kaikenkattavia lauseita miten periaatteessa homma toimii.

Mutta voipa ajatella asiaa niinkin että miksi joku haluaa kovin eksakteja vastauksia ongelmiinsa internetin välityksellä..?En mä lähtis syöpää tai paisetta persuksissa keskustelupalstan kautta kyselemään.toki,laulun HARRASTAMINEN on aika kaukana syövästä,mutta paperilla/kirjotettuna melkeen mistä vaan saa salatiedettä aikaiseksi.
M Hossa
26.09.2007 23:55:42
"Paise persauksissa" kirvoitti naurut. ;D
Better Taste
27.09.2007 00:03:32

Niin, netin välityksellä on vaikea tietää, mikä auttaa ketäkin. Niinpä sitä päätyy helposti esittämään monia erilaisia työkaluja yhden ongelman ratkaisemiseen. Erilaisia keinoja kannattaa kokeilla ja valita niistä se, mikä auttaa eniten, ja hylätä muut. Laulutunneilla tilanne on toinen. Ensiksikin laulajaa kuulee. Toiseksi opettajana huomaan, jos jokin työkalu ei toimi ja kokeilen jotain muuta. Yleensä aika pian myös selviää laulajan oppijatyyppi, jolloin oikeiden työkalujen löytäminen nopeutuu.

Mielestäni tällä keskustelupalstalla antamani neuvot ovat olleet yleensä yksinkertaisia. Jos joku on ollut eri mieltä tai muuten vaan kiinnostunut, olen perustellut niitä laajemmin. Minusta on kohtuutonta mustamaalata mitä tahansa metodia tai opettajaa, jos ei ole tutustunut tähän enempää, ja tämän tarjoamasta opetuksesta ei vain satu olemaan itselleen hyötyä. Jollekin muulle saattaa olla.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)