Aihe: Miten vaihtaa jacksonin kielet
1
OjacksonO
23.09.2007 22:20:49
Oon tuossa vasta ostanut jacksónin Rx10d kitaran, ja en oo saanu selville että miten vaihtaa kielet siihen.. Eli jos joku viitsisi valistaa..
Veppis
23.09.2007 22:32:03
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

Katso Floyd Rose-talla kohdasta kielten vaihto.
Särky on buranan puutetta ja väsymys kahvin vajausta
LepakonNahka
23.09.2007 22:32:31 (muokattu 23.09.2007 22:32:54)
3) Kielten vaihto:

Floikkakitaran kielten vaihtoa varten kannattaa tehdä puupalikasta sopiva blokki, jonka voi asentaa joko hienovirittimien alla olevaan koloon tai sitten kitaran takana (tallan alla) olevaan koloon. Palikan tulisi pitää talla kitaran kannen kanssa suorassa, vaikka kitarassa ei olisi kieliäkään. Tämä ei ole toki välttämätön, mutta helpottaa kielten vaihtoa ja tallan kulman säätöä. Suosittelen vaihtamaan kielet yksitellen, mikäli talla ei ole blokattu.

No niin, sitten itse operaatioon (olettaen, että talla on blokattu):
A: Avaa lukkosatula
B: Löysää kielet
C: Avaa tallapalojen ruuvit kuusiokoloavaimella (ne pitkät ruuvit hienovirittimien takana/alla)
D: Ota kielet pois tallapalan koloista ja viritystapeista. Älä käännä kitaraa ympäri, sillä pienet tallapaloissa olevat osat (jotka pitävät kielen tiukasti kolossa) saattavat tipahtaa pois.

(Jos kitarassa on Ibanezin talla, on tässä välissä hyvä kiristää kammen putki. Tarvitset jakoavaimen ja ristipääruuvimeisselin. Kierrä tallan takana löytyvä mutteri tiukalle jakoavaimella ja kiristä myös kammen putken päässä oleva ruuvi. Lonksuva kampi johtuu yleensä löystyneestä kammen putkesta.)

E: Leikkaa uusien kielien päästä metallirinkula pois. Kannattaa leikata rinkulat pois sitä mukaa kun vaihdat kieliä, niin ei mene eri paksuiset kielet sekäisen.
F: Kiristä tallapalojen ruuvit. Älä kiristä liian tiukkaan!
G: Pistä kielet viritystappeihin ja viritä kitara käyttämääsi vireeseen.
H: Tarkista tallan kulma ja korkeus
I: Venytä kielet
J: Tarkista intonaatio
K: Lukitse lukkosatula. Floikkakitarasi pitäisi nyt toimia niin kuin pitääkin.

EDIT: ja armotta liian hidas...
"mua ihmetyttää tää että ainakun uus ketju avataan ni joku tulee siihen että "Haista paska ja käytä hakua homo!" " rock-kukko
CrowScare
23.09.2007 22:33:05 (muokattu 23.09.2007 22:33:45)
Google kertoo.
magister
23.09.2007 22:54:21

Ja voi halutessaan tehdä niinpäin, että pistää ne kielet ensin viritystapeista läpi, ja sitten vasta kiinnittää tallaan. Näin kannattaa tehdä ainakin silloin, jos ei satu olemaan hollilla pihtejä joilla leikata se metallirinkula pois.

Näin tehden se rinkulapää jää roikkumaan sieltä viritystapeista, ja sen voi sitten myöhemmin leikellä pois.

Kas kun ei kukaan tee sellaisia vaihtopaloja floikkaan, missä olisi kolo sitä metallirinkulaa varten. Epäilyttää aina tuollaiset kiinnitysmenetelmät, jotka jollain tavalla perustuvat kitkaan tai jonkun ruuvin kiristämiseen.
Muuki
24.09.2007 07:20:51 (muokattu 24.09.2007 11:03:30)
Kas kun ei kukaan tee sellaisia vaihtopaloja floikkaan, missä olisi kolo sitä metallirinkulaa varten. Epäilyttää aina tuollaiset kiinnitysmenetelmät, jotka jollain tavalla perustuvat kitkaan tai jonkun ruuvin kiristämiseen.

Olen tässä vähän samaa mieltä.

ESP:ni tallassa on mitättömän oloiset kiristysruuvit ja kieltenvaihto on saanut otsan välillä vähän hielle. Mutta kumman hyvin ne silti vaan toimii, koskaan ei ole missään floikassa kieli irronnut. Silti joku drop-n-go voisi olla aika kätevä.

E: Hiriveitä viriheitä
"The question is not when he's gonna stop but who is gonna stop him." -Vanishing Point
magister
24.09.2007 21:33:35

Tai sitten vaan opettelet katkaisemaan käsin ne kielet, itse en ikinä jaksa etsiä pihtejä vaan katkaisen ne aina pelkästään sormia hyväksikäyttäen.

No jos rehellisesti kerron niin minä jätän ne pitkät päät metallirinkuloineen vaan roikkumaan sieltäviritintapeista. On minun mielestä tosi viileen näköistä kun roikkuu sellaisia piuhoja.

Sitten joku tulee sanomaan että onpas pellen näköinen, ja sitten minä ne katkaisen.

Ja odottelen seuraavaa kieltenvaihtoa.
Akkaset
25.09.2007 08:57:15

http://store.guitarfetish.com/blflroflotrs.html

Onhan tollanenkin vaihtoehto olemassa. Itse tilasin yhden ihan vaan mielenkiinnosta ja idea on hyvä.
.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)