Tepaa 21.09.2007 18:57:15 | |
---|
Morjensta. Tällaista kysyisin kun itseltäni löytyy sähköbasso (melko aloittelija kyseisen soittimen kanssa) ja kotiteatterijärjestelmä subbarilla. Onko basso mahdollista kytkeä vahvistimeen tai subwooferiin jollain tavalla? Jostain muitelen kuulleeni että tämä on riski kaijuttimelle/kaijuttimille, mutta toiset taas sanovat onnistuvan. Miten on käytännössä? Tällöin ei tarvitsisi ostaa erillistä bassovahvistinta. Kiitos. |
pehko 21.09.2007 19:06:47 | |
---|
luulisi tuon subbarin kestävän. tarttet piuhan missä on toisessa päässä normi plugi ja toisessa päässä ne punanen ja valkonen setti. en tiedä onko muita keinoja, mutta itse en tiedä kuin sen. HEAVY...FUCKING...METAL! |
kondensaattori 21.09.2007 19:46:33 | |
---|
Luultavasti tosiaan semmonen piuha jossa on toisessa päässä plugi ja toisessa rca:t toimii. Tosin signaalitaso on varmaan aika matala. Saundi on perseestä. Kajarit kestää jos et liikoja luukuttele. |
Karlsson 21.09.2007 22:11:57 | |
---|
Kantsii myös varata sopiva summa tilille, että ostaa sitten uudet. "Kyl niitten pitäis niinku kestää vissiin"-kommenteista huolimatta kovin moni tuttu on pamauttanut sterkat eri asteisesti paskaksi tämän kokeilun myötä. Mut ei voi tietää, jos ei kokeile! "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Teijo K. 21.09.2007 23:02:13 | |
---|
Kantsii myös varata sopiva summa tilille, että ostaa sitten uudet. "Kyl niitten pitäis niinku kestää vissiin"-kommenteista huolimatta kovin moni tuttu on pamauttanut sterkat eri asteisesti paskaksi tämän kokeilun myötä. Mut ei voi tietää, jos ei kokeile! Oho, meitsi on luukutellut joskus paljonkin stereoitten kautta ja hyvin kestivät mokoman. Muutenkin ekaa kertaa kuulen että jollain olisi mennyt rikki. Moni kaverikin taisi stereoitten kautta huudatella. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
joukov 21.09.2007 23:02:20 | |
---|
Kantsii myös varata sopiva summa tilille, että ostaa sitten uudet. "Kyl niitten pitäis niinku kestää vissiin"-kommenteista huolimatta kovin moni tuttu on pamauttanut sterkat eri asteisesti paskaksi tämän kokeilun myötä. Mut ei voi tietää, jos ei kokeile! Eikä tarvitse uskoa ennen kuin on itse kokeillut. :) Hey! Ho! Let's Go |
Karlsson 22.09.2007 09:02:37 | |
---|
Oho, meitsi on luukutellut joskus paljonkin stereoitten kautta ja hyvin kestivät mokoman. Muutenkin ekaa kertaa kuulen että jollain olisi mennyt rikki. Moni kaverikin taisi stereoitten kautta huudatella. Teilläpäin on sitten varmaan pistokkeet toisin päin tai jotain. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Teijo K. 22.09.2007 09:52:49 | |
---|
Teilläpäin on sitten varmaan pistokkeet toisin päin tai jotain. Tai sitten miun kavereissa on vähemmän kiljupunkkareita. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Karlsson 22.09.2007 10:19:14 | |
---|
Tai sitten miun kavereissa on vähemmän kiljupunkkareita. Sehän nyt on selviö. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Johnny Buzz 22.09.2007 10:36:57 | |
---|
Oho, meitsi on luukutellut joskus paljonkin stereoitten kautta ja hyvin kestivät mokoman. Muutenkin ekaa kertaa kuulen että jollain olisi mennyt rikki. Moni kaverikin taisi stereoitten kautta huudatella. Tätä itekin vähän mietin. Kyllähän sieltä levyltäkin tulee sitä samaa bassosoundia, niin miksei toi toimis, kunhan malttaa olla vääntämättä nuppeja kaakkoon. Eihän se instrumentin signaali tietenkään ole yhtä tasainen kuin levyltä. |
Zarmo 22.09.2007 13:42:58 | |
---|
Pikkumikseri siihen teatterin ja soittimen väliin kenties. Saa tasot järkeviksi ja kaikkea. Olen muuten psykopaatti
Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja |
luulisi tuon subbarin kestävän. tarttet piuhan missä on toisessa päässä normi plugi ja toisessa päässä ne punanen ja valkonen setti. en tiedä onko muita keinoja, mutta itse en tiedä kuin sen. Eli ymmärsinkö nyt oikein, jos tällaisella piuhalla pistää kiinni niin menee suoraan subwooferiin, ei itse vahvistimen kautta? Vai isketäänkö ne piuhat sinne vahvistimen taakse, jota kautta signaali menee subbarille? Jos näin niin minkähänlaisiin liitentöihin tulevat kiinni? Pitää nyt katsella jos tuota vaikka uskaltaisi kokeilla, isäukko ei kyllä ilahdu jos kaiutin pamahtaa. Onko kuitenkin niin että hiljaisellaan soittaessa ei ole riskiä? Että pelkkä kytkeminen ei voi rikkoa kaijuttimia, vaikkei olisikaan taajuudet yhteensopivat? |
Jona 22.09.2007 20:36:52 | |
---|
Vahvistimen kautta kannattaa kytkeä, normibasso pukkaa ulos niin paljon korkeita taajuuksia että pelkällä subbarilla jää paljon toistumatta. Ja ihan peruspiuhaa, toisessa päässä bassoon sopiva plugi ja toisessa RCA:t. Johonkin sisääntuloon vaan kiinni, kaikki phonoa lukuunottamatta käyvät. Kun testailet, laita ensin bassosta volumet mahd. pienelle, ettei tule vahinkoa. Joku aktiivibasso EMG:n systeemeillä puskee aika reippaasti virtaa pihalle, varsinkin 18 voltilla. Helposti saa vahvarin rikki. Sitten. Kompura väliin jos löytyy. Sähköbasson dynamiikka on melkoinen. Hiton pienellä volumella kannattaa aloittaa, ihan varmuuden vuoksi. Varsinkin basson kanssa. Kovempaa ei kannata edes yrittää soittaa ilman todella äkäistä kompuraa, basson dynamiikan takia. Hiljaisellakin voluumilla soitettaessa jos pamautat kunnolla kieliin niin kaiuttimet sanoo moro jos on aktiivibasso eikä kompuraa välissä. Joskus olen kokeillut stereoiden kautta soittaa, toimii oikein mainiosti. Järki käteen vain. |
Tepaa 22.09.2007 22:43:18 | |
---|
Jeps. Kiitoksia näistä tiedoista. Sen verran olen vielä basson/siihen liityvien elektroniikkajuttujen kanssa taitamaton että taidan suosiolla hommata jostain lainaan tai ostaa pienen bassovahvistimen. Sen verran kallis on kuitenkin tuo olohuoneen systeemi ettei ole opiskelijan budjetilla varaa ottaa riskejä. Kiitoksia vastanneille. |
Stiir 16.11.2007 20:09:02 | |
---|
Itse olen kokeillut kotiteatterin kautta, ei toimi oikeen. kotiteatteri on yamahan laatu peli. Basso on aktiivimikkeillä, vällissä oli phonicin pikku mikseri. heti kun koitti E kieltä vähän päräyttää kajarit särisivät. ääntä piti pitää niin pienellä, etten tiedä onko järkeä edes soittaa kotiteatterin kautta, saman fiiliksen saa soittamalla ilman mitään lisä laitteita. ja pitemmän päälle taitaa subin elementti löystyä basso käytössä, ei ole ihan siihen tarkoitettu. |
juici 16.11.2007 20:52:14 | |
---|
Vähän menee off-topicin puolelle, mutta kaveri kerran liitti naapurinsa bassovahvariin subbarin kun halusivat kokeilla saisko vielä enemmän botnea. Bassovahvari sitten otti ja kärtsähti. Pikkumikseri ennen kotiteatterivahvistinta minusta olis järkevin idea, kuten Zarmo aiemmin sanoi. "Gummidusgaugobudgella gadselen gun maggara gelluu giugaan bäällä." -nuuskamuikkunen | Lue musiikkiblogia. |
L.Ruoska 18.11.2007 21:13:05 | |
---|
Mulla ainakin toimii sillee ihan "tavallisesti" kotiteatterin kanssa. Lyön RCA-piuhan kiinni vahvarin Aux Inniin (Yamaha RX-V457) ja toisen pään bassoon (muuntimella tietty että saa ison plugin). Kuuluu aika hiljaa, saa laittaa volaa paljon. Soundi on munaton ja tylsä. Subbari on joku Jamon 150-wattinen 10", alapäätä tulee mutta ei se nyt kauheasti miltään kuulosta. En oo ikinä viittiny revitellä kun kaiuttimet on jotain niitä OR:n 5.1 pömpeleitä (100€/pari Verkkiksestä). Varmasti laukeavat aika äkäseen jos antaa volume jostain täysin balansoimattomasta soittimesta tai jotain... Bassot ja kitarat toimi ihan hyvin myös jollain minihifi-setillä mikä mulla oli ennen, laitoin niihinkin RCA-piuhalla kiinni eikä mitää probleemia. Passiivimikit kyllä, aktiiveilla vois ehkä saadakki jotain tuhoa aikaseks? Myynnissä Crate 2x12" 120W tykki kitarakombo, 290 euroa. Edessä muutto kauas pois ja pakko loupua. Soita nyt, heti! |