Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 524 25 26 27 2830 31 32 33 34
Tommi S.
20.09.2007 11:17:13
Ensimmäisessä on vikana, kuten jo sanottu ja kuten jo itsekkin olet sanonut, että vapaata nettijakelua on mahdoton valvoa. Ei ole teknistä keinoa valvoa, kenen musiikkia levitetään tai kuinka paljon. Kuka sitten maksaisi ja mitä?

Eihän nytkään kukaan valvo mitä ihmiset tallentavat kovalevyilleen tai tyhjille DVD-levyille, eikä tätä ole koskaan pystyttykään valvomaan, ja silti homma on hoitunut tähän saakka niin kuin pitääkin, eli tämän ei pitäisi olla ongelma.
j0nas
20.09.2007 13:24:08
Minäkään en aina tajua mitä tähän ketjuun kirjoittajat tarkoittavat, mutta eikös ole niin että laittomat kuluttajat ovat yksin syyllisiä laittomasta toiminnastaan aiheutuneisiin tappioihin, mutta pointti kai oli että levy-yhtiöiden tulokseen kyllä vaikuttaa muutkin tekijät.

Mä tulkitsin asian kanssa noin. Tai sitten nykyään ei tehdä enää lainkaan huonoja levyjä. Jos ne ei myy niin syy on tottakai laittoman latailun.
Lennu
20.09.2007 14:59:05

Koska oikeassa elämässä asiat ovat monitahoisia.

Yleensä asiat on juuri niin yksinkertaisia, kuin miltä vaikuttaakin.
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Teijo K.
20.09.2007 15:06:05

Eihän nytkään kukaan valvo mitä ihmiset tallentavat kovalevyilleen tai tyhjille DVD-levyille, eikä tätä ole koskaan pystyttykään valvomaan, ja silti homma on hoitunut tähän saakka niin kuin pitääkin, eli tämän ei pitäisi olla ongelma.

Onkos sun pointti nyt sitten se, että sä et halua muutoksia tekijänoikeuslakeihin yms. asiaan liittyvään?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
Klezberg
20.09.2007 15:30:47 (muokattu 20.09.2007 15:32:13)

Yleensä asiat on juuri niin yksinkertaisia, kuin miltä vaikuttaakin.

Ne on, jos pitää erilliset asiat erillään. Waretuksen suhteen asia on selvä, se on laitonta, haitallista eikä ole puolusteltavissa. Siitä olen yhtä mieltä kanssasi.
a'tini al-nay...
trih
20.09.2007 15:59:50
Perskeles. Nyt mulle vasta valkeni tämä kokonaisuus. Eli levy-yhtiöt, itunesit tai mp3-kauppiaat ylipäätänsä ovat kusessa jollei waretusta saada loppumaan. Se on paljon helpompaa ladata se mp3 laittomasti ja anonyymisti kuin maksaa luottokortilla (vai miten ne niitä ämpäreitä myy?) ja tietää että sun henkilötiedot on isketty siihen tiedostoon. Aluksi käsitin että se on se fyysinen cd-levy jonka kauppa kärsii mutta nykyäänhän nuoret käyttää pitkälti pelkkiä mp3-soittimia niin se on se mp3-kauppa mikä kärsii.

Ymmärrän nyt tämän levy-yhtiöiden kauhun tuosta tilanteesta. Nuoret ei välttämättä halua britneytä cd:llä vaan pelkkä mp3 riittää. Mä oon sen verran vanha että olen siinä kiinteässä äänitteessä kiinni :D.
Enemmän säröä ja vähemmän middleä.
trih
20.09.2007 16:27:59
Juuri näin. Tosin, kuten Bonecrusher on koko ajan jankuttanut, levy-yhtiöt olivat liian hitaita laillisen verkkokaupan kanssa ja saavat siksi osittain syyttää itseään nykytilanteesta. Mutta lopputulos tietenkin ratkaisee.

Vielä vuosi sitten ajattelin että mp3-soitin on se lisuke jos tarvii musiikkia mukaan mutta nykyään tilanne näyttää siltä että pikapuoliin tuo cd on se lisuke tosifaneille ja mp3 se perustuote. Ei pysy vanha mukana kehityksessä :D.
Neljä Ruuvia
20.09.2007 17:34:07
Mulle se perustuote on se sävelletty biisi.Yhdestä biisistähän saatetaan tulevaisuudessakin tehdä useita versioita.
trih
20.09.2007 17:51:32
Mulle se perustuote on se sävelletty biisi.Yhdestä biisistähän saatetaan tulevaisuudessakin tehdä useita versioita.

Kylläkyllä ja tulevaisuudessa se biisi tullaan myymään useimmiten verkossa mp3-muodossa.
Chemo
20.09.2007 17:51:52

Näinpä.. ja olihan ennenkin useita formaatteja: c-kassut, vinyylipitkäsoitot, sinkut, minidisc jne.

Lennun kanssa oon kyllä samoilla linjoilla. Tässä asiassa on olemassa aivan selvästi oikea ja väärä, joista jälkimmäiselle ei voida mitenkään esittää uskottavia puolusteluja.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Klezberg
20.09.2007 18:01:26 (muokattu 20.09.2007 18:10:18)

Lennun kanssa oon kyllä samoilla linjoilla. Tässä asiassa on olemassa aivan selvästi oikea ja väärä, joista jälkimmäiselle ei voida mitenkään esittää uskottavia puolusteluja.

Joo, ja kuten sanoin minä olen tuosta täsmälleen samaa mieltä. Se mikä tuossa ärsyttää, on tuon hokeminen silloin kun kukaan ei ole puolustelemassa waretusta. Waretuksesta pitäisi voida keskustella faktana, ja väitän että sitä vastaan ei voi tehokkaasti taistella ilman että sitä yrittää analysoida ja hahmottaa (en sano ymmärtää koska te tulkitsisitte senkin heti väärin).

EDIT: Tuossa mitä Lennu kommentoi oli kysymys siitä onko levy-yhtiöiden tulokseen vaikuttamassa muita tekijöitä kuin waretus. Sanon edelleen että aivan varmasti on, eikä tämä väite ole millään tavalla waretusta puolusteleva. Waretus toki aiheuttaa puhtaasti tappioita, sen lisäksi että on laitonta ja moraalisesti väärin. Mikä tässä nyt on niin vaikeata? Selittäkää, niin mä lopetan tämän.
a'tini al-nay...
trih
20.09.2007 18:15:02 (muokattu 20.09.2007 18:16:34)
Tässähän taistellaan varmaan enimmäkseen teinien rahoista. He ovat käsittääkseni se eniten listamusaa kuluttava ryhmä. Mä en ainakaan keksi mitään lisäarvotuotetta mikä voisi 13-v britney-fania kiinnostaa kun se haluaa britneyn uusimman sinkun mp3-soittimeensa ja on matkalla kaverille sitä lataamaan ku kaverilla on se koneella. Tuollainen on samanlaista ku ite tuossa iässä mentiin kaverille kopioimaan vinyyliltä c-kasetille joku "pakkosaadalevy" johon ei ollut kakarana rahaa. Tämä nyt vaan yhtenä mp3-kauppaongelmana tuli mieleen. En tiiä. Markkinamiehet keksiköön.
Gardiner
20.09.2007 18:30:48

Tuollainen on samanlaista ku ite tuossa iässä mentiin kaverille kopioimaan vinyyliltä c-kasetille joku "pakkosaadalevy" johon ei ollut kakarana rahaa.

Näinhän se meni juu, ja nyt vanhana ja väsyneenä työn raskauttamana ja ansaitsevana sit ostellaan deluxe remasterit vinyylit ja cd:t ja DVD:t niist samoist levyist mitk on c-kassulla pahvilaatikos. :)
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
trih
20.09.2007 18:45:16
Näinhän se meni juu, ja nyt vanhana ja väsyneenä työn raskauttamana ja ansaitsevana sit ostellaan deluxe remasterit vinyylit ja cd:t ja DVD:t niist samoist levyist mitk on c-kassulla pahvilaatikos. :)

Ite menin tyhmänä luopumaan vinyylikokoelmastani aikoinaan kun rupesi cd:t himottamaan. Olisi pitänyt vaan korjauttaa sinänsä laadukas stereoyhdistelmä mutta ei sitä ikinä ajattele noina hetkinä tulevaa kaipuuta siihen soundiin. Muistan miten vertailtiin kaverin cd:tä ja omaa vinyyliversiota biiseistä ja silloin pystyi löytämään ihan selviä eroja. Kyllä se vinyyli oli paljon lämpösempi ja "voimakkaampisoundinen". Nyyh.

Vähän meni ooteeksi.
Lennu
20.09.2007 18:47:44

Vähän meni ooteeksi.

Joo, mä rupeen taas nillittämään, kun ei pysytä aiheessa ;D
"Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine
Jaava
20.09.2007 22:40:49
Esitä arvio tai mieluummin tietoon perustuva fakta siitä, kuinka suuri on waretuksen aiheuttama tulonmenetys tekijäportalle.

Mä luulen, että jompikumpi ymmärsi jotain väärin.
Mä luulin, että keskustelimme tulevasta tilanteesta. Kuten jo sanoin, nykyisin homma vielä toimii.
Kommentoin käsittääkseni kirjoitustasi tulevaisuuden mahdollisuuksista. Ja käsittääkseni ehdotukseesi sisältyi nykyisen järjestälmän raju muokkaus ja latailun hyväksyminen välttämättömänä pahana.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
McNulty
21.09.2007 00:20:59 (muokattu 21.09.2007 00:22:44)
Tottakai laittomat kuluttajat on yksin syyllisiä, koska ne on vetäneet ilmaiseksi välistä. Miksi siitä pitää tehdä sen vaikeampaa?

Laittomat kuluttajat eivät todellakaan ole yksin syyllisiä siihen, että vanhentunut formaatti ei myy. Mielestäni huonojen myyntilukujen syyksi voidaan nimetä useita muitakin, ei pelkästään waretusta ja piratismia. Anteeksi nyt vain, mutta en voi olla niin sinisilmäinen musabisnestä kohtaan kuten sinä. Ja ei, en pyri puolustamaan waretusta. En vain näe sitä ainoana syynä miksi "levymyynti laskee ja voittomarginaali laillisella puolella pienenee".

Siitä ei tarvitse tehdä vaikeampaa, sillä se on vaikeaa jo valmiiksi. Toki tietämättömyys on kultaa ja on helppo huudella kun oma näkemys on rajattu kapeeseen putkiloon, mutta asiat eivät olekaan ihan niin simppeleitä. Musabisnes ei koostu pelkästään artistien oikeuksista ja laittomasta waretuksesta. Kyseinen mustavalkoinen ajattelutapa on todella primitiivistä ja antaa täysin väärän kuvan siitä missä mennään ja miten. Kyllä tuota asiaa on kyettävä tarkastelemaan useammaltakin kantilta. Ja hei, sehän ei tarkoita sitä että hyväksyisi laittomuudet millään tavalla. En minäkään hyväksy laitonta waretusta ja vielä vähemmän piratismia. Samalla tavoin en hyväksy huumekauppoja, mutta kyllä minä niistä pystyn keskustelemaan muiltakin kanteilta kuin ainoastaan KRP:n näkökulmasta. Liian usein näitä "keskusteluja" varjostaa tuo leimaaminen. Jäykkis ja minä olemme ilmeisesti Jolly Rogerin alla purjehtivia paholaisia kun näemme muutakin kuin mustaa ja valkoista (vaikka sitähän se merirosvolippu juuri onkin). Ja jotta päivittäinen metaforakiintiö tulisi täyteen, niin:
- Jäätelökioskilta saa muitakin makuja kuin suklaata ja vaniljaa.
- Mustavalkotelkkarin lisäksi on saatavilla myös väritelkkareita. CRT, LCD ja Plasma-tekniikoin varustettuna.

Tämä ongelma ei ratkea sillä, että joukko musiikin ammattilaisia seisoo rivissä etujärjestön takana, hokien mantraa "kaikki piraatit pitää saada hirteen". Verkkolevityksestä voidaan äärimmäisyyksissä puhua järjestäytyneestä rikollisuudesta. Se on rikollisuutta joka tapahtuu 90% virtuaalisella kentällä, eikä perinteisesti "kansan parissa". Tällöin myös keinot ovat erilaisia ja niihin pitää löytää yhdessä ratkaisu. Kyse ei siis ole yksistään "teoksen oikeudenhaltijan oikeuksista" vaan tämä asia koskettaa laajemmin meidän yhteisöä. Esim. datan laillisuuden määrittely, sen valvominen ja rangaistuskäytäntö. Datankeruun normit (milloin rikotaan käyttäjien oikeuksia ja mikä on laillista sen suhteen). Tämän lisäksi vielä lisenssit, kulunrakenteet, kehitystyö, ansaintamallit, rojaltit, asennemuutokset, vaikutukset yhteiskuntaan jne. Mielestäni nämä asiat tulevat vielä räikeämmin esille digitaalisessa valokuvauksessa ja grafiikassa. Kun minä laitan piirtämäni kuvan verkkoon, minun pitää tiedostaa etten välttämättä saa sitä sieltä koskaan pois ja että joku voi käyttää teostani väärin, tekijänoikeuksista huolimatta. Miten tällaiset asiat ratkaistaan tulevaisuudessa?

Helistetäänkö m.netissä nyrkkiä, todetaan se laittomaksi touhuksi, itketään ja osoitellaan sormella kuinka bonecrusher on piraattiliiton äänitorvi ja ylipappi? Tai jos ei muuta keksitä, niin huudellaan "keksi itse parempi", kun kysymys ei nyt ole siitä että minä keksisin paremman. Nykytila vaatii muutosta, sillä nykyinen malli toimii tällä hetkellä orastavasti ja alati heikommin/huonommin. Sille on vääjäämättä tehtävä jotain. Mitä? Siinä meillä olisikin pohtimista oikein porukalla ja ko. touhussa on todella hyvä että näkökulmia on mahdollisimman monta. Silloin tulee huomioitua itselle tuntemattomia riskitekijöitä ja asioita jotka vaativat extra-huomiota.

Mielestäni tässäkin keskustelussa on hyvin tullut esille, kuinka takapajuisia musabisneksessä todellisuudessa ollaan ja kuinka jämähtäneitä ollaan "siihen mitä joskus oli". Sinisilmäistä... ei nähdä metsää puilta. Anteeksi nyt että sanon näin, mutta tätähän tämä on.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Neljä Ruuvia
21.09.2007 00:48:47
Kyse ei siis ole yksistään "teoksen oikeudenhaltijan oikeuksista" vaan tämä asia koskettaa laajemmin meidän yhteisöä. Esim. datan laillisuuden määrittely, sen valvominen ja rangaistuskäytäntö. Datankeruun normit (milloin rikotaan käyttäjien oikeuksia ja mikä on laillista sen suhteen). Tämän lisäksi vielä lisenssit, kulunrakenteet, kehitystyö, ansaintamallit, rojaltit, asennemuutokset, vaikutukset yhteiskuntaan jne. Mielestäni nämä asiat tulevat vielä räikeämmin esille digitaalisessa valokuvauksessa ja grafiikassa. Kun minä laitan piirtämäni kuvan verkkoon, minun pitää tiedostaa etten välttämättä saa sitä sieltä koskaan pois ja että joku voi käyttää teostani väärin, tekijänoikeuksista huolimatta. Miten tällaiset asiat ratkaistaan tulevaisuudessa? Minusta teknologia-alaa vaivaa juuri se ongelma että ei mietitä moraalikysymyksiä millään muotoa etukäteen.Sitten kun joku älähtää että hei tästä täytyisi maksaa jotain niin pidetään vanhanaikaisena ja vaikeana.
Varmaan joku keksii jossain vaiheessa softan joka morffaa biisejä yhteen niin että syntyy uusi teos.Kenellekkä silloin maksetaan ,vai eikö kuulu maksaa kenellekkään?
trih
21.09.2007 06:42:14
Minusta teknologia-alaa vaivaa juuri se ongelma että ei mietitä moraalikysymyksiä millään muotoa etukäteen.Sitten kun joku älähtää että hei tästä täytyisi maksaa jotain niin pidetään vanhanaikaisena ja vaikeana.
Kuuluuko waretusvalistus jo opetusohjelmaan peruskoulun atk:ssa?

Varmaan joku keksii jossain vaiheessa softan joka morffaa biisejä yhteen niin että syntyy uusi teos.Kenellekkä silloin maksetaan ,vai eikö kuulu maksaa kenellekkään?
Kovastihan sanotaan että kaikki riffit on jo tehty eli eikös kaikki uudet biisit ole morffauksia jo tehdyistä....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)