Synnyttäjä 17.09.2007 22:19:21 | |
---|
Ostatin itselleni elämäni ensimmäiseksi MIDIlaitteeksi Casion CTK-900 -koskettimiston. Mietin, että sitä voisi käyttää joihinkin padisoundeihin omissa biiseissä. Lueskeltuani tuota midiketjua sain selville, että midi itsessään ei ole mitään ääntä, vaan jotain ihmeen sähköisiä ohjaussignaaleja, mitä voi lähettää toisen laitteen (tässä tapauksessa tietokoneen nauhoitusohjelman) soitettavaksi. Okei, mutta onko silti olemassa mitään kiertotietä/ohjelmaa yms., jolla saisi suoraan nuo koskettimiston padisoundit nauhalle Sonariin? Nuo kiipparin padisoundit on ihan jees mun tarkoitukseen, ja on siellä muutakin ehkä käyttökelpoista. On miulla joitain ilmaisia vst-synia koneella, mutta ne ei ainakaan sellasenaan välttämättä ole ihan sitä, mitä haetaan, eikä mua ei oikeen kiinnosta alkaa kikkailemaan kaiken maailman oskillattoreiden tai muiden vastaavien kanssa. ! |
Antti1 17.09.2007 22:33:45 | |
---|
Okei, mutta onko silti olemassa mitään kiertotietä/ohjelmaa yms. On ja sitä kutsutaan äänittämiseksi. Linjalähdöistä isket piuhan kiinni koneen äänikorttiin ja alat nauhoittamaan. Mä tosin suosin ite sellaista tapaa (amatööri kun oon), että äänitän ensin pelkän mididatan, siivoan parhaan onnistuneen oton jälkeenpäin, lähetän midin takas synaan ja äänitän vasta sitten varsinaisen mölyn. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Synnyttäjä 18.09.2007 10:17:13 (muokattu 18.09.2007 10:17:31) | |
---|
On ja sitä kutsutaan äänittämiseksi. Linjalähdöistä isket piuhan kiinni koneen äänikorttiin ja alat nauhoittamaan. Mä tosin suosin ite sellaista tapaa (amatööri kun oon), että äänitän ensin pelkän mididatan, siivoan parhaan onnistuneen oton jälkeenpäin, lähetän midin takas synaan ja äänitän vasta sitten varsinaisen mölyn. Kas, kun ei tullut tuota ajatelleeksi. Sitä jotenkin ajatteli niin kovasti pelkkää midiä, ettei tullut hokanneeksi, että lähteehän siitä laitteesta ihan fyysistäkin ääntä. ! |
Noitten joittenki bändien sivuilla olevissa studiokuvissa on kitaroihin vedetty kieliin jesaria satulan ja virittimien välille ja tune-o-matic tallaisissa myös tailpiecen/string-tru bodyn väliin. Mikä hyöty tästä on ja onko se kuin oleellista? http://www.last.fm/user/masasd/ |
Antti1 19.09.2007 22:18:48 | |
---|
Enpä ole moista viritystä nähnyt, mutta kuvittelisin sen poistavan epätoivottua sointia. Kummalliselta tuntuu, että sieltä kuuluva kilinä tulisi häiritsevästi millään kitaralla läpi, muttei sitä koskaan tiedä. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Danko 19.09.2007 23:27:09 | |
---|
psykoakustiikkaa lähinnä, mutta komppikitaroita vedettäessä (jos siis kyse on powerchord-jynkystä) voi ohuimpien kielien demppauksella päästä timmimpään lopputulokseen. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
Mismatch error 21.09.2007 18:21:50 | |
---|
Terwe! Cubasella (se 3) tehty mixdown kuulostaa kuralta: pätkii ja suhisee ja paukkuu. Missä vika? Hyvin arvattu on puoliksi tiedetty. |
Mikael 21.09.2007 19:17:08 | |
---|
Terwe! Cubasella (se 3) tehty mixdown kuulostaa kuralta: pätkii ja suhisee ja paukkuu. Missä vika? Tehty huonosti. Inhimillisyys on hyve. |
Viikset 22.09.2007 11:58:20 | |
---|
Yksi kysymys alkoi mietityttään. Eli jos mulla on b luokan äänikortissa mikrofonietuaste ja erillinen a luokan mikkietuaste, jolla äänitän esim. laulua, ja kytken a luokan etuasteen äänikortin b luokan mikkietuseen, niin onko siitä a luokan etuasteesta juurikaan hyötyä kun äänikortin etuaste kuitenkin suttaa sen soundin, vai pystyykö äänikortin etuasteen ohittamaan jollain esim. Line kytkimellä? oo kiitoksia paljon kiitoksia oo |
Mismatch error 22.09.2007 19:26:50 | |
---|
Tehty huonosti. Tottakai! Siinähän se vika on! :D Hyvin arvattu on puoliksi tiedetty. |
Antti1 22.09.2007 21:22:23 | |
---|
Yksi kysymys alkoi mietityttään... Kerroppa tarkemmin mitä nämä sun kamat on, turhaan pihtaat tärkeää tietoa. Älä kuitenkaan käytä kahta etusta peräkkäin, ellet hae jotain erikoista pörinäpärinää väärinkäyttämällä laitteita. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Viikset 25.09.2007 20:24:38 | |
---|
Kerroppa tarkemmin mitä nämä sun kamat on, turhaan pihtaat tärkeää tietoa. Älä kuitenkaan käytä kahta etusta peräkkäin, ellet hae jotain erikoista pörinäpärinää väärinkäyttämällä laitteita. No joo hieman tarkennusta siis. tämän hetkinen äänikortti on M-audion fast track pro ja ois tarkotus hommata joku parempi etuaste, joka soundais paremmalta mitä nuo maudion omat mikkietuset. Eli onko siitä paremmasta etuasteesta mitään hyötyä jos niitä M-audion omia mikkietusia ei pysty ohittamaan? oo kiitoksia paljon kiitoksia oo |
Jaakkoopuukkoo 25.09.2007 21:32:39 | |
---|
No joo hieman tarkennusta siis. tämän hetkinen äänikortti on M-audion fast track pro ja ois tarkotus hommata joku parempi etuaste, joka soundais paremmalta mitä nuo maudion omat mikkietuset. Eli onko siitä paremmasta etuasteesta mitään hyötyä jos niitä M-audion omia mikkietusia ei pysty ohittamaan? Jos kyseessä on tämä laite: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html niin tuossa näyttäisi olevan sisääntulevien liitäntöjen vieressä tuommoinen inst/line nappi, mistä valitaan, että onko 1/4" plugipiuhaa käytettäessä päällä instrumenttiesivahvistus vai linjasisääntulo. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Viikset 25.09.2007 21:54:23 | |
---|
Jos kyseessä on tämä laite: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro-main.html niin tuossa näyttäisi olevan sisääntulevien liitäntöjen vieressä tuommoinen inst/line nappi, mistä valitaan, että onko 1/4" plugipiuhaa käytettäessä päällä instrumenttiesivahvistus vai linjasisääntulo. Kyllä vain sama laite on. Eli saan kytkettyä 1/4" plugipiuhalla erillisen etuasteen niin ettei maudion piirit tule sotkemaan soundia pahemmin. Mites äänikorteissa yleensä tämä on hoidettu? Sulla näytti olevan tuo presonuksen firepod, jossa 8 mikkietusta. Jos et halua presonuksen etuasteita käyttää onko se valittavissa jollain kytkimellä? Ajattelin myös ite hankkia saman vermeen jossain vaiheessa. Ja kiitoksia vastauksista. Kyllä tämä tästä lähtee... oo kiitoksia paljon kiitoksia oo |
Jaakkoopuukkoo 26.09.2007 15:00:13 | |
---|
Kyllä vain sama laite on. Eli saan kytkettyä 1/4" plugipiuhalla erillisen etuasteen niin ettei maudion piirit tule sotkemaan soundia pahemmin. Mites äänikorteissa yleensä tämä on hoidettu? Sulla näytti olevan tuo presonuksen firepod, jossa 8 mikkietusta. Jos et halua presonuksen etuasteita käyttää onko se valittavissa jollain kytkimellä? Ajattelin myös ite hankkia saman vermeen jossain vaiheessa. Ja kiitoksia vastauksista. Kyllä tämä tästä lähtee... Firepodissa homma toimii siten, että kanavissa 1 ja 2 on instrumenttietuasteet, jotka ovat toiminnassa silloin kun kanavaan on kytketty plugi (XLR:n kannssa toimii mikkietunen). Kanavissa 3-8 taasen on vain mikkietuasteet, jotka toimivat silloin, kun kanavaan kytketään XLR-piuha. Plugipiuhaa käytettäessä sisääntulot 3-8 ovat linjatasoisia. Vähän samaan aiheeseen liittyen olen itse mietiskellyt, että jos olisi joskus rahaa ostaa joku hyvä etuaste, niin kannattaisiko satsata sellaiseen, jossa olisi AD-muunnin (saisin sen kiinni Forepodin S/PDIF -liitäntään ja siten maksimissaan kaksi lisäkanavaa), vai onko (paremmasta) AD-muuntimesta suurempaa hyötyä, jos lisäkanavien tarve ei ole polttava (ainoastaan kutitteleva). En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Papillon10 26.09.2007 18:36:02 | |
---|
Sellaista kyselisin, että tarvitaanko eri soittimien mikityksessä erilaisia mikkejä?Olen tähän asti nauhoittellut vain omaa kitaransoittoani yhdellä Shure SM57 mikillä. Nyt olisi tarkoitus treenikämpällä nauhoitella useamman mikin kanssa kahden kitaran lisäksi myös bassoa ja rumpuja. Pystyiskö tuon hoitaa sitten vaikka neljällä samanlaisella Shure SM57:lla, vai vaatiiko basso tai rummut erilaiset mikit? Monellako mikillä rumpuja ylipäätänsä kannattaisi nauhoittaa, vähintään kahdella? |
Antti1 26.09.2007 18:41:59 | |
---|
Sellaista kyselisin, että tarvitaanko... Nyt iskikin aika laajan kysymyksen... Mä sanoisin, ettei tarvita. Joku herrasmies onpi sanonut jotain sen suuntaista, että kaikilla se onnistuu, mutta toisilla on vaan vaikeampaa. Kivi muistaisi ko. viisauden laukojan varmaan. Onko tarkoitus äänittää koko konkkaronkka kerralla sisään, vai soitin kerrallaan? "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Papillon10 26.09.2007 18:47:06 | |
---|
Heti alkuun, kiitoksia vastauksesta. Kerralla koko konkkaronkka tyylillä ollaan liikkeellä. Mites toi rumpujen mikitys? Vaatiiko enemmän kuin yhden mikin? |
Antti1 26.09.2007 20:29:50 (muokattu 26.09.2007 20:32:01) | |
---|
Mites toi rumpujen mikitys? Vaatiiko enemmän kuin yhden mikin? Mä lähtisin kokonaisuutena liikkeelle kamojen asettelusta järkevästi rumpujen ympärille siten, että kaikki kuuluvat melko tasapainoisesti rumpujen overheadista (käyttäisin ehkä laajakalvoista konkkaa ja pallokuviota, jos akustiikka on kunnossa). Jos vedätte stereoäänitteen, niin muistakaa ajatella myös stereokuvaa asettelua tehdessänne. Stereo ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo edes nykyaikana. Aloittelijoille siitä koituu useammin vain ongelmia. Siitä mä lähtisin sitten tarpeen mukaan lisäämään mikkejä vahvareille. Kitaroille toimii 57, bassolle myös, joskin alakertaa vois ottaa linjasta mukaan. Noiden lisäksi laittaisin jonkun kivan mikin myös basariin. Laululle tietty oma mikki ja jos on mahdollista hoitaa kuuntelut yms. toiseen huoneeseen, niin sinne kiekumaan laajakalvokonkan kanssa. Yksinkertaisimmillaan kaikki muu tulee yhdestä mikistä ja laulut toisesta. Hyvä pumppu ja voimakasääninen laulaja vetävät vaikka sillä yhdelläkin mikillä, mutta kamojen sijoittelu ja bändin sisäinen balanssi ovat tällöin todella tärkeitä juttuja. Eivätkä ne suinkaan ole niitä kaikkein helpoimpia juttuja noissa hommissa. EDIT: Jokatapauksessa suosittelen etenemään yksinkertaisella kattauksella. Koittakaa saada vaikka rummut balanssiin ensin yhdellä mikillä, sitten yritätte sijoitella muut kamat siten, että kaikki tulee hyvin. Sen jälkeen yritys ja erehdys -tekniikalla soundit kuntoon, ja homma purkkiin. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Viikset 26.09.2007 21:29:03 | |
---|
Vähän samaan aiheeseen liittyen olen itse mietiskellyt, että jos olisi joskus rahaa ostaa joku hyvä etuaste, niin kannattaisiko satsata sellaiseen, jossa olisi AD-muunnin (saisin sen kiinni Forepodin S/PDIF -liitäntään ja siten maksimissaan kaksi lisäkanavaa), vai onko (paremmasta) AD-muuntimesta suurempaa hyötyä, jos lisäkanavien tarve ei ole polttava (ainoastaan kutitteleva). Tuo vois olla ihan ok ratkaisu. Ite Oon tosiaan miettinyt etuasteen lisäksi uuden äänikortin hankintaa ja tällä hetkellä ykkös vaihtoehto on just toi Firepod tai sitten joku missä olisi adat liitäntä. Ihan vaan laajennettavuuden kannalta. Toisaalta tuo 8 kanavaa riittäis kyllä pitkälle mutta... Firepodissa vissiinkin hinta/laatusuhde pitäis olla kohdallaan, ainakin tän palstan keskustelujen mukaan. Toinen vaihtoehto olisi joku Motun verme. Jaa a! oo kiitoksia paljon kiitoksia oo |