Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Brittiläiset "Vintage"-bassovahvarit ja kaapit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
aho
19.09.2007 12:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa keskusteluissa on jo sivuttu aihetta, mutta kyllä ne minusta ansaitsevat ihan oman Threadinsa. Haluaisin kuulla kokemuksianne vermeistä.
 
Itse omistan Sound Cityn nupin ja etsinnässä ois nyt se "the" kaappi, joka olisi ikäänkuin samaa henkeä. Ampegin rantasauna olisi varmasti se "the kaappi", mutta itseäni kiinnostaisi ennenkaikkea brittiläiset kaapit. Kertokaahan kolleegat kokemuksista.
 
Kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu on toivottavaa.
 
vähemmän on vähemmän
Aladoobi
19.09.2007 13:20:50 (muokattu 19.09.2007 13:26:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon henkeen sopiva olisi 4x12", kuten vanha Marshall. Brittisoundi, sano.
 
2541
19.09.2007 13:35:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaiseen tyyliin sopis MS:n Bassomatti, mm. Pohjola ja Sahti -yhtyeen Harri Vainikka soittivat tuollaisella yhdistelmällä. Sitten luulis vielä jostain löytyvän Rewatt 4x12" kaappeja, mitkä ovat ilmeisesti identtisiä Hiwarttin kaappien kanssa,mutta Suomessa koottuja. Hiwattin kaapit tietysti, mutta niitä liikkuu varmaankin vähemmän.
 
Itse olen nyt viimeaikoina soitellut Marshallin Jubilee -sarjan 4x10" kaapilla Hiwattin nupin kanssa ja toimii erittäin hyvin. Paremmin kuin millään kokeilemallani Marshallin 4x12" -kaapilla.
 
okoranta
19.09.2007 13:37:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole varma kuuluuko Selmer tähän kategoriaan, mutta itse olen yhden 4x12 Lead 100 kaapin omistanut ja se kyllä toimi niin kitaralla kuin bassollakin. Sisällä oli Celestionin elementit, mallia en muista nyt. Lisäksi kafrulla on Selmerin 1x18" bassokaappi Goodmansin elementillä. Siinä on minusta kunnon pöhinää.
 
Ja marshall tietysti.
 
Maksan mielummin hyvästä soittimesta kuin merkistä Phank-Faniklubi #1
Antti Takalo
19.09.2007 13:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän Dynacordin 60W nupin kanssa marsun 4x12 jcm 800 sarjan bassokomeroa, ja toimii pirun hyvin. Tosin tuo Okorannan mainitsema 1x18 on myös aika päheä laitos..
 
Tosin tällä hetkellä on hillitön kuume Fenderin bassman 100 niin nupin kuin kaapinkin osalta..
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
Teijo K.
19.09.2007 13:53:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaiseen tyyliin sopis MS:n Bassomatti, mm. Pohjola ja Sahti -yhtyeen Harri Vainikka soittivat tuollaisella yhdistelmällä. Sitten luulis vielä jostain löytyvän Rewatt 4x12" kaappeja, mitkä ovat ilmeisesti identtisiä Hiwarttin kaappien kanssa,mutta Suomessa koottuja. Hiwattin kaapit tietysti, mutta niitä liikkuu varmaankin vähemmän.
 
Itse olen nyt viimeaikoina soitellut Marshallin Jubilee -sarjan 4x10" kaapilla Hiwattin nupin kanssa ja toimii erittäin hyvin. Paremmin kuin millään kokeilemallani Marshallin 4x12" -kaapilla.

 
Mie soittelin takavuosina Marsun 4x12" kaapilla Fenderin Bassman ja Marsun JMP 100 nuppeina ja omaan korvaan toimi suorastaan mainiosti se kaappi molemmilla nupeilla. Toki en tuota Jubileekaappia ole koskaan kokeillut, että voihan se olla vielä parempi.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
2541
19.09.2007 13:54:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin tällä hetkellä on hillitön kuume Fenderin bassman 100 niin nupin kuin kaapinkin osalta..
 
Kumpi kaappi, 4x12" vai 2x15"? Ensinmainituissa on rakenteesta johtuen tyyppivikana resonointi, mitä nyt voi koittaa poistaa erinäisin kenoin, mutta ainakin omassani se on aina hieman läsnä. Hyväsoundinen kaappi, jos ei tarvi hirveästi luukuttaa. Ja jos tarvii, niin keskiäänivoittoinen särösoundi toimii paremmin kuin sub-bass -osasto.:)
 
2541
19.09.2007 13:58:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie soittelin takavuosina Marsun 4x12" kaapilla Fenderin Bassman ja Marsun JMP 100 nuppeina ja omaan korvaan toimi suorastaan mainiosti se kaappi molemmilla nupeilla. Toki en tuota Jubileekaappia ole koskaan kokeillut, että voihan se olla vielä parempi.
 
En sano, että se olisi parempi, mutta omaa korvaa hieman tiukempi saundi miellytti enempi. Toki oma Fenderin kaappini on myös 4x12", mutta rakenteesta johtuen hyvinkin erisaundinen kuin esim. Marshall. Ja toki Hiwattin nuppi soundaa erilaiselta kuin Bassman tai JMP.
 
Teijo K.
19.09.2007 14:03:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En sano, että se olisi parempi, mutta omaa korvaa hieman tiukempi saundi miellytti enempi. Toki oma Fenderin kaappini on myös 4x12", mutta rakenteesta johtuen hyvinkin erisaundinen kuin esim. Marshall. Ja toki Hiwattin nuppi soundaa erilaiselta kuin Bassman tai JMP.
 
Ehkä mie en vain tykkään isompien elementtien soundista enemmän. Takavuosina käytössäni ollut 1x18" oli meilkeimpä parempi kuin se Marsu, kun taas Rantis ei yhden pikaisen testisession perusteella vakuuttanut oikeastaan kauheasti, soundinsa puolesta. Ääenpainettahan siitä irtosi kotitarpeiksi ja ylikin.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
J.Hollström
19.09.2007 14:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaita brittiläisiä on Hiwattit. Keskustelin aiheesta erään aiheeseen vihkiytyneen henkilön kanssa joka ylisti niitä vehkeitä, sanoi että ne on vahvistinten state of the arti:a. Vimpan päälle tehtyjä laitteita. Samoin hän oli perehtynyt myös Carlsbron tuotteisiin, ja kertoi että niissä on asialliset komponentit, lähinnä päätemuuntaja, joka on ilmeisen oleelliinen näissä vahvistimissa.
 
Tosta Hiwatt-tietoutta: http://mhuss.com/Hiwatt/index.html
 
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer
Aladoobi
19.09.2007 14:30:41 (muokattu 19.09.2007 14:57:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaiseen tyyliin sopis MS:n Bassomatti, mm. Pohjola ja Sahti -yhtyeen Harri Vainikka soittivat tuollaisella yhdistelmällä.
 
MS-Bassomateista luovuttiin aikoinaan koska niistä ei lavalla kuulunut oikeastaan "mitään". Kaapin rakenteesta johtuen ääni avautuu vasta monen metrin päässä, yleisön puolella.
 
Yhdyn ajatukseen, että kotimainen vanha Rewatt- tai Monster-kaappi olisi tuohon omiaan, ellei nyt Hiwattia tai Marsua satu löytymään.
 
Antti Takalo
19.09.2007 16:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi kaappi, 4x12" vai 2x15"? Ensinmainituissa on rakenteesta johtuen tyyppivikana resonointi, mitä nyt voi koittaa poistaa erinäisin kenoin, mutta ainakin omassani se on aina hieman läsnä. Hyväsoundinen kaappi, jos ei tarvi hirveästi luukuttaa. Ja jos tarvii, niin keskiäänivoittoinen särösoundi toimii paremmin kuin sub-bass -osasto.:)
 
Tuo 4x12, jollaisella olen kyllä soitellutkin joskus, ja sinällänsä miun soundi on keskiäänivoittoinen ja usein säröllä höystetty, joten.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
sunder
19.09.2007 16:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdyn ajatukseen, että kotimainen vanha Rewatt- tai Monster-kaappi olisi tuohon omiaan, ellei nyt Hiwattia tai Marsua satu löytymään.
 
Mikäs tää Rewatt on? Alottelin soitteleen tällasilla lainakamoilla:
 
http://img.photobucket.com/albums/v601/nisu/IMG_1053.jpg?t=1190209304
 
Luulin et toi kaappikin oli itse tehty, mut ilmeisesti ei.
 
Illu
19.09.2007 18:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä oli aikoinansa basistilla juuri Sound City + Bassomatti yhdistelmä. Vetää vieläkin suupielet hymyyn, kun muistelee erään kuppilan henkilökunnan ilmeitä lasien alkaessa putoilla tiskin yläpuolella olevista koukuista...
 
Virhe! Tyhjänpäiväinen tai liian lyhyt kirjoitus!
Penasol
19.09.2007 18:17:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläin on kaappi 18" Goodmansilla. Nuppina toimii Carlsbro 50 top. Kaapin tein itse suunnilleen Marshallin mittojen mukaan ja Winisd:llä laskin refleksiaukoista sopivaiset. Hyvältä soundaa ja lahje lepattaa. Kannattaa harkita jotain vastaavantyyppistä kaappia, torilla noita aina välillä näkyisi olevan kohtuu hinnoin.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan
hollstro
19.09.2007 19:49:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen nyt viimeaikoina soitellut Marshallin Jubilee -sarjan 4x10" kaapilla Hiwattin nupin kanssa ja toimii erittäin hyvin. Paremmin kuin millään kokeilemallani Marshallin 4x12" -kaapilla.
 
Olen soitellut ihan samalla setillä Lipsaset-yhtyeen tuurausbasistina. Todella mahtava setti: avoin, voimakas ja transparentti saundi jossa on paljon botnea ja sitä putkihönkää. Parasta Presarin kanssa, mutta toimi Thunderbirdillä ja Jazz bassollakin hienosti.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Aladoobi
19.09.2007 20:22:24 (muokattu 19.09.2007 20:34:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs tää Rewatt on? Alottelin soitteleen tällasilla lainakamoilla:
 
http://img.photobucket.com/albums/v601/nisu/IMG_1053.jpg?t=1190209304
 
Luulin et toi kaappikin oli itse tehty, mut ilmeisesti ei.

 
Rewatt oli kymmeniä vuosia Kolmannella linjalla toiminut ns. legendaarinen bändikamojen myynti- , korjaus- ja vuokrausliike. Firma toi maahan Hiwattin vehkeitä, ja myös yhdessä vaiheessa rakensi omiin nimiin noita kaiutinkaappeja.
 
kondensaattori
19.09.2007 20:43:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä tuo Bassomatti, sehän on torvikaappi? Mitenkä torvirakenne toimii/käyttäytyy/saundaa?
 
TommiW.
19.09.2007 20:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä oli aikoinansa basistilla juuri Sound City + Bassomatti yhdistelmä. Vetää vieläkin suupielet hymyyn, kun muistelee erään kuppilan henkilökunnan ilmeitä lasien alkaessa putoilla tiskin yläpuolella olevista koukuista...
 
Mulloli kanssa hetken aikaa Sound Cityn nuppi. Aikamoinen jyrräytin.
 
"sun bassokierto on osottanu että ei oo olemassa sunnäkösii bassoja, on vaa olemassa bassoja!" -Seak
jarmo vh
19.09.2007 21:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen nyt viimeaikoina soitellut Marshallin Jubilee -sarjan 4x10" kaapilla Hiwattin nupin kanssa ja toimii erittäin hyvin. Paremmin kuin millään kokeilemallani Marshallin 4x12" -kaapilla.
 
Hassu sattuma, mulla on todellakin aivan sama setti. Kyllähän se toimii, jäsen Hollstro hoitikin jo kehut puolestani.
Mulla oli hetken aikaa myös Carlsbro TC100, joka vaikutti myös varsin vakuuttavalta laitteelta soundinsa puolesta. Sisällä oli osa elektroniikasta piirilevyllä, toisin kuin Hiwattissa. Hiwatt DR103 vm-78 on ollut mulla nyt puolitoista vuotta, olen soittanut sillä n. 70 keikkaa ilman mitään ongelmia. Sisällä on 80-luvulla laitetut Siemensin ja Philipsin putket. Ennen oli putketkin rautaa...
 
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «