Aihe: Otelaudan puhdistus
1 2 3 4
HemiRay
08.09.2007 22:54:22
Itse puhdistan kaulan (sekä ruusu- & vaahterapuu) muutaman kk. välein Zippo-bensalla. Bensaa vaan rättiin ja sillä pyyhkii. Kuivaa ja haihtuu nopeasti ja pätkääkään ei jää rasvaa ym. skeidaa puuhun. Ruusupuu otelaudassa huomaa puunsyiden aukeavan todella hyvin ja syvälle. Warwickin vaha pintaan heti perään. Niin monta kertaa, ettei ime enää.

Tämä on keino, jota eräs ammatikseen kitaroita korjaava käyttää itse. Tärkeintä on laittaa HETI bensan perään vaha, jotta auenneeseen kaulaan ei pääse lika. Jos jätät suojaamatta kaulan tuon bensakäsittelyn jälkeen, ei sitä pelasta enää mikään.

Olen tehnyt näin jo kymmenen vuotta mm. Stratolle(vm-79) ja Rivieralle. Mitään haitallista en ole vielä huomannut.
Jeepster
08.09.2007 23:10:24 (muokattu 08.09.2007 23:11:51)
Jos se sitruuna ei kelpaa, niin älä käytä sitä. Niin yksinkertaistahan se on. Käytä nyt vaikka sitä manteliöljyä niin kauan, että hajut lähtee. En oo kyllä koskaan kokeillut moista, mut jos muut sanoo sen toimivan, niin pakkohan sen on toimia.
No mua siis ei itseasiassa röökikitara haittaa yhtään, päinvastoin. :) Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta oon aina tykännyt ko. tuoksusta.

Vähän harmittaa ku uus öljy jää käyttämättä ku ei kaveritkaan soita, mut se nyt oli viis€. Manteliöljyllä mennään..
MauCer
10.09.2007 18:09:45
apuva hei!
Kielenvaihdon yhteydessä ajattelin taas puhdistaa otelaudan ja tällä kertaa johnsonin pledillä joka sopii hyvin puupinnoille ja tekee niistä liukkaan ( _TODELLA_ liukkaan. Laitoinpa kerran lattialle ~4m matkalle tätä ja pienellä vauhdinotolla liu-uin koko lattian halki märillä sukilla : D ). Käytin puhdistukseen tuommoista karheaa rätti/pesusieni risteytystä. Paljon likaa irtosi kyllä mutta nytten puhdistuksen jälkeen otelauta jäi rumien vaaleiden laikkujen peittoon!

Kokeilen vielä oljytä rypsiöljyllä kevyesti jos auttaa ja ilmottelen sitten täällä auttoiko vai ei ( kumminkin vastausten tuleminen kestää ).
zerogee
10.09.2007 21:13:56 (muokattu 10.09.2007 21:14:49)
Olen touhunut kitaroiden kanssa 60-luvulta asti ja ainoa aine jolla menestyksekkäästi otelaudat olen putsannut on ollut oma sylki. Luomutuote ja sopivat entsyymit!
Nämä öljytouhut tuntuvat lähinnä konstilta saada soittajilta ylimääräiset fyffet pois. Markkinamiehet ovat taitavia luomaan tarpeita.
oiva tumpeloinen
10.09.2007 21:19:28
Markkinamiehet ovat taitavia luomaan tarpeita.

Niin on. Ne saa ihmiset vaihtamaan kieliäkin, vaikka ne kestaisi poikkeamatta huomattavasti pidempään. Ja yksi kielisetti maksaa vain noin elinikäisen määrän sitruunaöljyä. Mut on kuitenkin kalliimmasta säästetty.

Kannattaa joskus kokeilla jotain kunnon puhdistusainetta. Sen ei tarvitse olla juuri sitruunaöljyä. Mutta esim. se kyllä jättää otelaudan ihan eri tuntuiseksi kuin pelkällä syljellä pyyhitty otelauta.
flattopguitar
10.09.2007 21:41:36
Olen touhunut kitaroiden kanssa 60-luvulta asti ja ainoa aine jolla menestyksekkäästi otelaudat olen putsannut on ollut oma sylki. Luomutuote ja sopivat entsyymit!

Jos myyt tulevaisuudessa kitaroitasi torilla, niin kerro tästä sivulauseessa joka kerta! En tiedä miten paljon ja millaista sylkeä sulta irtoaa, mutta kyllä otelauta tarvitsee vähän toisenlaisia aineita puhdistukseen. Itse olen käyttänyt sitruunaöljyä hyvällä menestyksellä. Vedän vielä teräsvillalla pahoin likaantuneet otelaudan ja nauhat puhtaaksi ja sitten öljyä päälle. Lopputulos on kuin uusi.
Les Fender
10.09.2007 21:56:17
No huh huh......... Kaikkea sitä immeiset käyttävätkin otellaudan putsaamiseen. Parempi etten tiedä miten toimitaan kun jotain muuta pitää pestä tai putsata.
"Living is easy with eyes closed!"
zerogee
10.09.2007 22:37:05
Hups, taisivat järkyttyä sylkijutuistani. No, varmaan niitä on ihan asiallisiakin aineita myynnissä. Kuitenkin usein tilanne on se, että myydään hienoissa purkeissa tunnetuilla merkeillä jotain, jota saa lähimmästä apteekista tai rautakaupasta huomattavasti halvemmalla (esim. mehiläisvahapohjaiset tuotteet). No, ehkäpä joskus testaan sitruunaöljyä:)!
MauCer
11.09.2007 22:18:38
Käytin rypsiöljyn sijasta auringonkukkaöljyä ja sepä toimi!

Ja tosta pledistä että sekin "sisältää luonnollisia vahoja ja öljyjä..." ja tuoksuukin sitruunalle että kaipa se sitruunaöljyäkn sisältää ^^
Insane Kane
12.09.2007 03:30:32
Tuo Dunlopin 02, eli deep conditioner ei haise millekkään.
Ei näin! >=)
HeavyMachinery
19.09.2007 16:42:49

Huh. Puhdistin 4 v vanhan akustisen otelaudan ekaa kertaa. Valkoinen flanelli muuttui mustaksi.

Hassua ettei ollut käynyt mielessä puhdistaa aikaisemmin.. tosin en kyllä vaihtanut kieliä koskaan itse.

Jos on vanha akkari niin voi olla messinki nauhat joten se mustuu siitäkin...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jeepster
19.09.2007 17:14:31 (muokattu 19.09.2007 17:14:48)
No toi on kyllä ostettu silloin 4v sitten, jos sitä meinasit. :-) Ehkä oli vain sitten niin p*skanen.
Some people like to rock, some people like to roll, but moving and a-groving is sure gonna satisfy your soul.
HeavyMachinery
19.09.2007 17:32:39

No toi on kyllä ostettu silloin 4v sitten, jos sitä meinasit. :-) Ehkä oli vain sitten niin p*skanen.

Mutta jos oli messinki nauhat :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jeepster
19.09.2007 20:12:03 (muokattu 19.09.2007 20:12:12)
Mutta jos oli messinki nauhat :D

Okei no siinä sit varmaan on messinkinauhat. :P
Some people like to rock, some people like to roll, but moving and a-groving is sure gonna satisfy your soul.
Razornova
27.09.2007 20:17:56 (muokattu 29.09.2007 12:28:50)
Mitäs mieltä olette, uskaltaako Dunlopin 01: ja 02:a (http://www.thomann.de/fi/dunlop_formula65_fingerboardkit.htm) käyttää eebenotelautaan? Olen käsittänyt että saattaisi sellaiselle olla parasta jonkinlainen lemon oil, mutta kun tuli tuollaiset hommattua niin meneekö otelauta pilalle jos eebeniin tuollasia käyttää?

Pikaisen tutkinnan perusteella sain sellaisen käsityksen että sellaset aineet joita ei oo tarkotettu vaahteraotelaudan puhdistukseen, soveltuu hyvin ainakin ruusupuun ja eebenin puhdistukseen, mutta onko eebenin kanssa sitten niin tarkkaa että pitäs olla sitä lemonia? Tuossa Dunlop-setin pakkauksessa ei mainittu ainakaan muita rajotuksia kun että vaahteraotelautaan ei sais käyttää, ja suositellaan ruusupuulle. Saattaahan nuo 01 ja 02 tietysti olla jotenkin sitruunapohjasia, en ole asiaan perehtynyt...
TheMurno
20.10.2007 14:21:15 (muokattu 20.10.2007 15:03:48)
Ajattelin kielten vaihdon yhteydessä puhdistaa otelaudat kitaroista. Mul on D'Andrean Lemon Oilia, mut en tiiä miten sitä käytetää? Pistän vaa rättii pikkusen ja pyyhkäsen otelaudan? Tarviiks välittää niist otelautamerkeistä ollenkaa, vai vedänkö vaa niitten yli?
Edit: Ok, Kiitos
oiva tumpeloinen
20.10.2007 14:27:35
Ajattelin kielten vaihdon yhteydessä puhdistaa otelaudat kitaroista. Mul on D'Andrean Lemon Oilia, mut en tiiä miten sitä käytetää? Pistän vaa rättii pikkusen ja pyyhkäsen otelaudan?

Jep. Ja sitten pyyhit sen pois puhtaalla rätillä. Jos ei kaikki röhnä irtoa, niin laita öljyä uudelleen, anna olla hetken, ja pyyhi sitten pois.

Tarviiks välittää niist otelautamerkeistä ollenkaa, vai vedänkö vaa niitten yli?

Yli vaan. Ei tarvitse alkaa taiteilemaan.
Peltor
10.11.2008 21:47:39
Onkos tämä Dunlopin 65 Guitar polish&cleaner tarkoitettu kaulalle vai rungolle ?
http://www.thomann.de/fi/dunlop_formula_65.htm
Olen laittanut muutaman kerran tätä tuotetta 01purkin sijaan ja tajunnut vasta myöhemmin, tuskin mitään suurempaa haittaa ruusupuuotelaudalle?

Dunlopin aineita kun hankaa otelautaan, niin liina muuttuu aina ihan ruskeaksi, tulee aina semmoinen tunne että puu liukenee käsiin, mutta mitä tämä ruskea tuotos on joka ei edes lähde rätin huuhtomalla pois ?
bfoc
10.11.2008 21:58:23
Onkos tämä Dunlopin 65 Guitar polish&cleaner tarkoitettu kaulalle vai rungolle ?
http://www.thomann.de/fi/dunlop_formula_65.htm
Olen laittanut muutaman kerran tätä tuotetta 01purkin sijaan ja tajunnut vasta myöhemmin, tuskin mitään suurempaa haittaa ruusupuuotelaudalle?

Dunlopin aineita kun hankaa otelautaan, niin liina muuttuu aina ihan ruskeaksi, tulee aina semmoinen tunne että puu liukenee käsiin, mutta mitä tämä ruskea tuotos on joka ei edes lähde rätin huuhtomalla pois ?

Rungolle tuo on tarkoitettu. Siellä on saman sarjan fretboard-mömmö ja ne 01/02 -purkit otelaudalle. Tuskin tuolla oot mitään vahinkoa aikaan saanut jos ei ole jo soittamalla ilmennyt.

Käsittääkseni noissa otelaudan putsaushommissa se isoin riski on laittaa liikaa mömmöä laudalle, jolloin nauhat alkaa nousta pois koloistaan.
sutiojrikellA
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)