Bensusan 19.09.2007 12:19:30 | |
---|
Eiks' se oo jo muutamaan kertaan sanottu, että välidominantille voidaan käyttää overtonea? Lähin lienee kuitenkin miksolyydinen. No kun mä soitin pianolla D7 (D,F#,A,C) ja täytin sointusävelten "välit" toonikasävellajin (C-duurin) sävelillä niin sain asteikon C,D,E,F#,G,A,B,C. Eli lydian b7. Mun mielestä toi puuttu ainakin tosta Jorbaghan kirjotuksesta aiemmin, jos se on täällä jo mainittu niin my bad :/ "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
is the most important thing, and the guitar is only the instrument." -Jerry Garcia |
baron 19.09.2007 12:23:10 (muokattu 19.09.2007 12:29:20) | |
---|
No kun mä soitin pianolla D7 (D,F#,A,C) ja täytin sointusävelten "välit" toonikasävellajin (C-duurin) sävelillä niin sain asteikon C,D,E,F#,G,A,B,C. Eli lydian b7. Mun mielestä toi puuttu ainakin tosta Jorbaghan kirjotuksesta aiemmin, jos se on täällä jo mainittu niin my bad :/ Sun pitää täyttää se D7 C-duuriasteikon sävelillä eli asteikosta tulee D-E-F#-G-A-B-C-D joka on D-miksolyydinen. Siinä pitäisi olla G# jotta se olisi D-lydian b7 Sitäpaitsi sun asteikossasi pitäisi B:n asemesta olla Bb jotta se olisi lydian b7 Edit: Onks tää nyt "sokea kuuroa taluttaa":-) Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
Edit: Onks tää nyt "sokea kuuroa taluttaa":-) Hohohoo taitaapi olla :D uskokaa Jorbaghaa, älkää minun höpinöitäni, pitänee mennä haukkaamaan raitista ilmaa tai soittelemaan power chordeja ja mollipentatoonista. Täällä teoriapalstalla alkaa jo pää seota, heissan :D "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
is the most important thing, and the guitar is only the instrument." -Jerry Garcia |
Dr Dominant 19.09.2007 13:00:00 | |
---|
Hohohoo taitaapi olla :D uskokaa Jorbaghaa, älkää minun höpinöitäni, pitänee mennä haukkaamaan raitista ilmaa tai soittelemaan power chordeja ja mollipentatoonista. Täällä teoriapalstalla alkaa jo pää seota, heissan :D Pysy vaan kehissä, ja soinnut on kivoja! :) Baron ei pure vaikka haukkuu! :D "Dr. Dominant, I presume?" |
Bensusan 19.09.2007 13:06:58 | |
---|
Pysy vaan kehissä, ja soinnut on kivoja! :) Baron ei pure vaikka haukkuu! :D Yritän pysyä perässä, infoo vaan tulee täällä niin p*rkeleesti :P Ehkä mä sitten meen soitteleen Di Meolaa, lainasin kirjastosta sen soolotranskriptioita, niistä on muuten "kakkosvitosia" turha etsiä, vai mitä sanotte B- mollissa sointukierrosta Am6/7 - Em7 - B+7/C Em IVm - Im- V - Im tai E7(add11) arpeggio G7b9:n päälle (Andonea, Tira Misu) :D Mitäs toi X+7- sointu merkkaa, dominanttia? ihan uus symbooli mulle "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
Martso 19.09.2007 13:08:02 | |
---|
Mitäs toi X+7- sointu merkkaa, dominanttia? ihan uus symbooli mulle Ylinousevaa varmaankin eli #5. Kaikki käy, eihän siinä mitään! |
Bensusan 19.09.2007 13:08:52 | |
---|
Ylinousevaa varmaankin eli #5. Entäs toi Xm6/7? Onko kyseessä ns. Aiolinen sointu? "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
Jorbagha 19.09.2007 14:16:33 | |
---|
Entäs toi Xm6/7? Onko kyseessä ns. Aiolinen sointu? Ei. Tuo tarkoittanee mollisointua jossa on sekä suuri seksti että pieni septimi. Eli kyseessä olisi siis doorinen sointu. Merkintätapana tuo hieman ontuu, parempi merkintätapa olisi m7(add13), tai jos sävelet välttämättä halutaan samaan oktaaviin niin sitten m7(add6). Tokihan tuo voi tarkoittaa myöskin m13 -sointua jossa olisi edellä mainittujen sävelten lisäksi myös 9 ja 11. Viittaan tällä arvauksella siis edelliseen viestiini noista nelisoinnuista jazzmusiikin notaatiossa. Mutta kun en tiedä piisiä niin pitää esittää kaikki vaihtoehdot. Joskus joissain lapuissa tai transkriptioissa olen nähnyt tuon 6/7 merkinnän tarkoittamassa 13 -sointua josta on se ysi jätetty pois (11 ei sinne kuulu muutenkaan kuten kaikki tämän palstan kalunneet jo tietävät). Baron taisikin tällaisesta pianistien käytännön toiminnasta kirjoittaa aiemmin. Niin ja se aiolinen sointu olisi m7b6 tai kun aiolinen sisältää sen pienen sekstin. Oonpa aika körny. |
baron 19.09.2007 14:23:40 (muokattu 19.09.2007 14:25:59) | |
---|
Pysy vaan kehissä, ja soinnut on kivoja! :) Baron ei pure vaikka haukkuu! :D En mä tarkoittanut muuta kuin että ilmeisesti sekä mä että Bensusan ollaan samanlaisia aloittelijoita, jotka kaipaa viisaampien neuvoja:-) Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
Dr Dominant 19.09.2007 14:50:31 | |
---|
En mä tarkoittanut muuta kuin että ilmeisesti sekä mä että Bensusan ollaan samanlaisia aloittelijoita, jotka kaipaa viisaampien neuvoja:-) Juu toki - lämpimikseni vaan suuta auon kun ei ole mitään viisasta sanottavaa :) Kaikki Gloriaan tänään keskiviikkona 19.9. - rockmusiikkia jousiorkesterilla ... musiikkia possuille siis :) :) oho, tuli mainostettua! "Dr. Dominant, I presume?" |
Bensusan 19.09.2007 16:48:41 (muokattu 19.09.2007 16:50:42) | |
---|
Toi mun sointu oli siis Al Di Meolan biisistä Andonea albumilta Tira Misu ja sävellajina siis B- molli (siitä kyllä poiketaan enemmän kuin siinä viivytään :) toi Am6/7 siis funktioltaan IVm siis modaalinen lainasointu ilmeisesti... Heti kirjan ekassa biisissä näin paljon kysyttävää, pitäis varmaan pysytellä bluesissa toistaseks, ZZ Top on hyvää musaa :D Ja Baron ollaan ilmeisesti samanlaisia aloittelijoita =) "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
Sertzo S 19.09.2007 18:06:46 | |
---|
Tuota tuota, en sano mittään, mutta jos umpisuolen leikkaus on näin teoriaa, niin teen sen itse tarvitessa, ettei vain peräsuolta vahingossa viedä ja tehdä turhaa avannetta sen takia. |
kepulainen 19.09.2007 19:24:21 (muokattu 19.09.2007 19:25:11) | |
---|
Tuota tuota, en sano mittään, mutta.. No miksi sitten sanoit? Jos haluat oppia niin kysy. Jos et niin miksi kirjoitit tuon? Minä en ymmärrä mistä näitä tällaisia kirjoittajia aina löytyy..tämä on TEORIApalsta, ne "hei vedät vaan sydämmellä!" -kommentit kuuluu eri palstalle. Kiitos! |
Jorbagha 19.09.2007 20:21:49 | |
---|
sävellajina siis B- molli Mistä keksit tuon B-mollin? Menikö etumerkit sekaisin? Aiemmassa viestissäsi olit analysoinut soinnut mielestäni melko selkeästi E-mollin mukaan ja noin äkkiseltään tarkasteltuna se vaikuttaisi oikealta. E-mollissa Am6/7 olisi ihan vain neljännen asteen sointu, siihenhän se doorinen kuuluukin mollisävellajissa. Eli ei mitään lainasointuja tai muita vaikeuksia. Oonpa aika körny. |
Bensusan 19.09.2007 21:14:58 | |
---|
Mistä keksit tuon B-mollin? Menikö etumerkit sekaisin? Aiemmassa viestissäsi olit analysoinut soinnut mielestäni melko selkeästi E-mollin mukaan ja noin äkkiseltään tarkasteltuna se vaikuttaisi oikealta. E-mollissa Am6/7 olisi ihan vain neljännen asteen sointu, siihenhän se doorinen kuuluukin mollisävellajissa. Eli ei mitään lainasointuja tai muita vaikeuksia. Kyl se B- molli on (nuottiviivastolla 2 ylennystä). Kyseessä on siis biisin intro ja harmonialiike alusta asti olisi : Gmaj7#11 - Bm - Bm/A# - Bm/a - Bm/G# - Dm9/F - G7b9 ja sitten jo mainitsemani Am6/7 - Em7 - B+7/C - Em. Mut joo E- mollissahan siinä välillä piipahdetaan sekä melodia koko äskeisen sointukierron ajan menee melodisessa E- mollissa. Dm9/F sekä G7b9 taitavat olla lainasointuja mitä mieltä olette? "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
baron 19.09.2007 22:40:35 | |
---|
Heti kirjan ekassa biisissä näin paljon kysyttävää, pitäis varmaan pysytellä bluesissa toistaseks, ZZ Top on hyvää musaa :D Kyllä bluesistakin löytää kaikenlaista mielenkiintoista: Tunnetko Charlie Parkerin "Blues For Alice" tai Miles Davisin "Solar"? Mulla on työn alla Eric Dolphyn "245" joka menee joteskin F13/Bb9 Bdim7/F13/E9 B7/Bb7/Bdim7/E7b5/Am7 Abm7/Gm7/Db7 Gb13/B9#5/B9#5/ Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
Bensusan 19.09.2007 23:55:52 | |
---|
Kyllä bluesistakin löytää kaikenlaista mielenkiintoista: Tunnetko Charlie Parkerin "Blues For Alice" tai Miles Davisin "Solar"? Mulla on työn alla Eric Dolphyn "245" joka menee joteskin F13/Bb9 Bdim7/F13/E9 B7/Bb7/Bdim7/E7b5/Am7 Abm7/Gm7/Db7 Gb13/B9#5/B9#5/ Joo toi Blues For Alice vaikuttaa jänskältä kun kerta soinnut menee: | Fmaj7 | Em7b5 A7b9 | Dm7 | G7 | Cm7 | F7 | Bb7 | Bbm7 Eb7 | Am7 | D7 | Abm7 | Db7 | Gm7 | C7 |Fmaj7 | D7alt | Gm7 | C7 |. ei mitään perus 12- bar bluesia kyllä :) "The only danger is falling too much in love with guitar playing. The music
baron 20.09.2007 07:57:53 (muokattu 20.09.2007 07:59:27) | |
---|
Joo toi Blues For Alice vaikuttaa jänskältä kun kerta soinnut menee: | Fmaj7 | Em7b5 A7b9 | Dm7 | G7 | Cm7 | F7 | Bb7 | Bbm7 Eb7 | Am7 | D7 | Abm7 | Db7 | Gm7 | C7 |Fmaj7 | D7alt | Gm7 | C7 |. ei mitään perus 12- bar bluesia kyllä :) Sulla ei olleet tahtiviivat kohdallaan. Lisäksi tuo maj-aloitus joteskin sotii blues-idistä vastaan. Mun mielestä: | F7 | Em7b5 A7b9 | Dm7 G7b9 | Cm7 F7b9 | Bb7 | Bbm7 Eb7 | Am7 D7 | Abm7 Db7 | Gm7 | C7alt | Fmaj7 D7alt | Gm7 C7 | Kyllä siitä muitakin variaatioita löytyy. En oo kuunnellut originaaliäänitystä. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
Janus 20.09.2007 08:35:38 | |
---|
Lisäksi tuo maj-aloitus joteskin sotii blues-idistä vastaan. Kyllä se eka on ihan pesunkestävä maj-sointu, melodian perusteella: f-ca-e-ca... Voi siihen F6:n, 6/9:n tms. soittaa, mutta b7 ei toimi ton melodian kanssa. Soolokierroissa voi sit ottaa vähän enemmän vapauksia. |
baron 20.09.2007 08:46:12 (muokattu 20.09.2007 12:42:13) | |
---|
Kyllä se eka on ihan pesunkestävä maj-sointu, melodian perusteella: f-ca-e-ca... Voi siihen F6:n, 6/9:n tms. soittaa, mutta b7 ei toimi ton melodian kanssa. Soolokierroissa voi sit ottaa vähän enemmän vapauksia. No joo, mä oon nähnyt siinä F, F6, Fmaj7 ja F7. Edit: Monk'kin tekee saman tempun Misteriosossa, jossa aloittaa majsoinnulla ja pihtaa dominanttiin siirtymistä. Edit2: Se F7 on Marc Sabatellan "A Whole Approach To Jazz Improvisation" printtiversiosta. Näköjään ollut painovirhe kun nettiversioon on korjannut sen Fmaj7:ksi. http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-5-2.html#Blues Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |