petteric 18.09.2007 16:16:33 | |
---|
eli sain katkottua kielen kitarastani (sellainen kopio-Stratocaster), ja menin tietenkin repimään kaikki kielet pois ja nyt kun pitäisi laittaa uudet niin eipä onnistunutkaan käden käänteessä. siis voisiko joku neuvoa, miten saan kielen asiallisesti kiinni viritystappiin? tapissa ei ole reikää, ainoastaan ura. kuten varmaan huomasitte olen aivan amatööri näissä kitarahommissa.. |
Jos oikein ymmärsin, niin viritystappisi ovat juurikin noita perus-fender machine headeja. Eli eroavat hieman kiinnitykseltään normaaleista "reiästä läpi ja kierteelle" -tapeista. Oletettavasti sinun kitarasi viritystapeista löytyy jonkinlainen reikä tapin pitkittäissuunnassa? Eli kun katsot tappia ylhäältä päin, niin näet tämän. Perusidea kielenvaihdossa on siis se, että katkaiset kielen jo heti alkuvaiheessa sopivan mittaiseksi ( noin pari kierrosta tapin ympärille paksuilla kielillä, ohuilla 3-5~). Sitten työnnät kielen pään niin syvälle, kuin se menee tapin sisään. Kannattaa myös tässä vaiheessa viimeistään kääntää tappia siten, että virittimen lovi on ikäänkuin kieltensuuntaisesti. Seuraavaksi taitat kielen loven reunalle ja pyöräytät kielen tapin oikealle puolelle. Tämän jälkeen tilanne pitäisi olla jokseenkin sama, kuin normaaleissa viritystapeissa kieltä vaihdettaessa. Eli seuraavaksi vain kierrät kielen normaalisti tapin ympärille. Kielen ja tapin väliin tulee kyllä niin kova jännitys, ettei kieli pääse pomppaamaan pois tapin ympäriltä. Tärkeintä on, että painat kielen pään heti alussa aivan viritystapin pohjaan asti. Toivottavasti oli edes hieman selventävä. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
peteihis 18.09.2007 17:50:14 (muokattu 18.09.2007 17:50:29) | |
---|
...ja menin tietenkin repimään kaikki kielet pois ... Heh... Joo. Ihan rutiini kielten vaihdossa kielet vaihdetaan yksi kerrallaan. Virittäminen on siten paljon helpompaa erityisesti kelluvatallaisten kitaroiden (kuten Stratocaster) kanssa. Kaikki kielet otetaan pois vaan, jos on tarkoitus tehdä jotain peristeellisempaa huoltoa. |
petteric 18.09.2007 17:55:11 | |
---|
Heh... Joo. Ihan rutiini kielten vaihdossa kielet vaihdetaan yksi kerrallaan. Virittäminen on siten paljon helpompaa erityisesti kelluvatallaisten kitaroiden (kuten Stratocaster) kanssa. Kaikki kielet otetaan pois vaan, jos on tarkoitus tehdä jotain peristeellisempaa huoltoa. kiitoksia neuvoista, tietty olisi voinut kysyä apua ennen kuin alkaa murjomaan, mutta käy se näinkin! |
--Tomppa-- 18.09.2007 19:47:33 | |
---|
Heh... Joo. Ihan rutiini kielten vaihdossa kielet vaihdetaan yksi kerrallaan. Virittäminen on siten paljon helpompaa erityisesti kelluvatallaisten kitaroiden (kuten Stratocaster) kanssa. Kaikki kielet otetaan pois vaan, jos on tarkoitus tehdä jotain peristeellisempaa huoltoa. Onkos Stratot muka yleensä kelluvatallaisia? Up to Eleven!! |
Kefiiri 18.09.2007 22:30:52 | |
---|
Onkos Stratot muka yleensä kelluvatallaisia? En tiedä ovatko "yleensä". Monet laittaa niin monta jousta ettei kellu. Mutta mä olen kyllä ymmärtäny että alunperin perus-straton talla on suunniteltu lievästi kellutettavaks. Turkasen hankalaahan se on, mutta rautalankahommissa vissiin tarpeellista, jos aikoo olla tyylinmukainen. |
Sir Härö 18.09.2007 23:17:57 (muokattu 18.09.2007 23:18:12) | |
---|
En ole kyllä ikinä nähnyt kelluvatallaista stratocasteria. Paitsi nää floikan omaavat mallit. Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
ravensoul 18.09.2007 23:23:27 | |
---|
En ole kyllä ikinä nähnyt kelluvatallaista stratocasteria. Paitsi nää floikan omaavat mallit. On niitä. Ainakin Squiereissa on sellaisia talloja, jotka alkuperäisen ohjeistuksen mukaan laitetaan kelluvaksi. Blokkikin asennettu vinosti levyyn nähden ja säätöohjeen mukaan tallan pitäis olla jopa hieman etukenossa. Paska systeemi IMHO. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
-Cale 18.09.2007 23:35:11 | |
---|
On niitä. Ainakin Squiereissa on sellaisia talloja, jotka alkuperäisen ohjeistuksen mukaan laitetaan kelluvaksi. Blokkikin asennettu vinosti levyyn nähden ja säätöohjeen mukaan tallan pitäis olla jopa hieman etukenossa. Paska systeemi IMHO. Hoh, taisin siis säätää väärin Squierini tallan, joka nojasi reilusti eteenpäin ja mielestäni se oli hiukan epänormaalia, joten säädin sen suoraksi bodyn tasoon nähden. Tosin paljon paremmin tuo nyt pitää virettä kammetessakin, että eipä se nyt järin huono liike ollut... |
biibob 19.09.2007 00:14:29 | |
---|
Hoh, taisin siis säätää väärin Squierini tallan, joka nojasi reilusti eteenpäin ja mielestäni se oli hiukan epänormaalia, joten säädin sen suoraksi bodyn tasoon nähden. Tosin paljon paremmin tuo nyt pitää virettä kammetessakin, että eipä se nyt järin huono liike ollut... Juu fenderin tallat ovat normaalisti säädetty hieman kellumaan. Jännä juttu, jos säädit kitaran kiinni bodyyn, jotta se pitää vireen paremmin kammettaessa :) Itse olen nimenomaan säätänyt molempien fenderieni tallat selvästi kelluvaksi, jotta nimenomaan kammettaessa vireen saa pysymään kunnossa. No toisaalta kyllähän se vireen pitävyys on monesta muustakin asiasta kiinni, kuin tallan kulmasta bodyyn nähden. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Sir Härö 19.09.2007 01:03:48 (muokattu 19.09.2007 01:04:04) | |
---|
On niitä. Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
peteihis 19.09.2007 02:14:01 (muokattu 19.09.2007 02:19:13) | |
---|
Jaa, millähän vuosituhannella te kaikki ootte syntyneet???? :D Kyllä se perus Stratocasterin tallasysteemi on aina ollut sellanen kiikkulauta, jolla pystyy vatkaamaan virettä joitakin sävelaskelia joka suuntaan (ref. J.Hendrix), se on sitten eri juttu, että jotkut säätää jousien kireyttä tai vaihtaa jousia/jousien määrää ja tunkee väliin kiiloja.... Kyllähän toi systeemi on varsinainen ongelmagenerattori, jos sen kanssa hölmöilee tai satulan materiaali ja valmistustarkkuus ei ole kohdallaan. (--> lyijykunää... mutta sehän keskustelu jo käytiin taas kerran) Fender kyllä kuulemma teki sellastakin Stratoa, jossa oli kiinteä talla, mutta mä oon muistaakseni nähny yhden ainoan sellasen eläessäni (muistan kun vielä sanottiin, että "Se on silti ihan aito Fenderi")... Ja itseasiassa Floyd Rose Straticasterissa tuntuupi jo hiukkasen pyhäinhäväistykseltä mun mielestä vaikka oon kyllä sellasenkin ihmeen tainnu nähdä. ED: Mun mielestä vibraton sähkökitara vaan ei ole oikea sähkökitara. Vähän niinkuin autosta puuttuisi ratti. |
Sir Härö 19.09.2007 02:23:39 | |
---|
Jaa, millähän vuosituhannella te kaikki ootte syntyneet???? :D Kyllä se perus Stratocasterin tallasysteemi on aina ollut sellanen kiikkulauta, jolla pystyy vatkaamaan virettä joitakin sävelaskelia joka suuntaan (ref. J.Hendrix), se on sitten eri juttu, että jotkut säätää jousien kireyttä tai vaihtaa jousia/jousien määrää ja tunkee väliin kiiloja.... Kyllähän toi systeemi on varsinainen ongelmagenerattori, jos sen kanssa hölmöilee tai satulan materiaali ja valmistustarkkuus ei ole kohdallaan. (--> lyijykunää... mutta sehän keskustelu jo käytiin taas kerran) Fender kyllä kuulemma teki sellastakin Stratoa, jossa oli kiinteä talla, mutta mä oon muistaakseni nähny yhden ainoan sellasen eläessäni (muistan kun vielä sanottiin, että "Se on silti ihan aito Fenderi")... Ja itseasiassa Floyd Rose Straticasterissa tuntuupi jo hiukkasen pyhäinhäväistykseltä mun mielestä vaikka oon kyllä sellasenkin ihmeen tainnu nähdä. ED: Mun mielestä vibraton sähkökitara vaan ei ole oikea sähkökitara. Vähän niinkuin autosta puuttuisi ratti. Sääh... Tässä oli nyt vaan sekoilusta johtuvaa misinformaatiota. Kyllä stratossa on talla joka kelluu. Ei vedessä huom. Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
-Cale 19.09.2007 11:33:26 (muokattu 19.09.2007 11:43:46) | |
---|
Juu fenderin tallat ovat normaalisti säädetty hieman kellumaan. Jännä juttu, jos säädit kitaran kiinni bodyyn, jotta se pitää vireen paremmin kammettaessa :) Itse olen nimenomaan säätänyt molempien fenderieni tallat selvästi kelluvaksi, jotta nimenomaan kammettaessa vireen saa pysymään kunnossa. No toisaalta kyllähän se vireen pitävyys on monesta muustakin asiasta kiinni, kuin tallan kulmasta bodyyn nähden. Tuolla tavalla kaikissa stratoissani ovat tallat olleet säädettynä/olen säätänyt. Tosin, siitä tuo on huonompi tapa että sävelkorkeutta ei näin ollen pysty nostamaan, kun talla ottaa bodyyn kiinni oikeastaan heti kun kampea nostaa, että siinä mielessä tuo talla olisi hyvä olla aavistuksen etukenossa. Edit: Tokihan se vireenpitävyys riippuu ihan muistakin seikoista, nimittäin Squierissani on satulakin muovia, eikä virittimetkään parhaimmasta päästä ole, puhumattakaan tallan materiaaleista. Mutta kyllä noillakin pärjää kun säädöt laittaa kohdilleen, toki kompromisseja voi tällöin joutua tekemään. Tarkoituksena olisi kylläkin parannella em. asioita tässä ajan saatossa. Offtopikkia, sori. |
IhmeHeebo 22.09.2007 21:52:41 | |
---|
Heh, 2 samanlaist topiccii samal sivulla. Ei siihen tarvita ku maalaisjärkeä. Paskasta ei saa konvehtia vaikka sitä kuinka kääris hienoihin papereihin.
-Bonecrusher
...And justice for All |