J.Hollström 18.09.2007 00:07:10 | |
---|
Ihan anal ogisesti etusormen kanssa. Vai että se on noihin analhommiin sitte. No mikäs siinä. "I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
Sir Härö 18.09.2007 00:07:33 | |
---|
Saapko kyssyy miten sitä pikkurillii niiku käyteltäs? Samaan tapaan kön noita muitakin sormia. Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
Vai että se on noihin analhommiin sitte. No mikäs siinä. No osaatkos sie edes peukuttaa? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Ville S 18.09.2007 09:43:39 | |
---|
Pikkurillin käytön arvostelijat... pistää miettimään onko miehet/naiset edes kokeillu sen opettelemista ennen ku leimaavat? Ite soittanu n. 4 vuotta pikkurillin kans, on kyllä käyttöä ainaki meidän duolle. ( www.vilhelmandjay.com ) Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi, mutta esim. kimalaisen lento lähtee paljon helpommin pikkurillin kans. |
kondensaattori 18.09.2007 09:46:20 | |
---|
Nyt kun tähän päästiin, niin voinet kai määritellä mikä kaikki bassonsoittoon liittyvää solahtaa kategoriaan "järkevää opetella" ja mikä on ehdottomasti sen ulkopuolella? Ja vielä samaan syssyyn kertoa mitä tarkoittaa "käyttö käytännön soittotilanteissa". Jos pikkurillillä saa bassosta aikaiseksi äänen, vieläpä siten että tuo ääni on toivottu ja hallitusti tuotettu, laskisin sen ihan käyttökelpoiseksi taidoksi. Riippumatta siitä, että suurin osa muista basisteista ei ole nähnyt "hyödylliseksi" opetella moista. Tämä jankkaaminen on melko tylsää, eikö vain? Mielestäni on kuitenkin vielä tylsempää se, että jos m.netin bassopalstalla joku sattuu kyselemään vinkkejä soittotekniikkansa hiomiseen niin tuota aietta kritisoidaan turhana, hyödyttömänä ja liian vaikeana(!). Kaikki soitto ja kaikki treeni on hyvästä (olettaen ettei soita itseään rikki). Kyllä sen voi sitten jokainen kokeiltuaan ihan henkilökohtaisesti todeta, oliko tämä tai tuo tekniikka, kikka tahi kuvio nyt se ihan "mun omin juttu". Jos jonkun asian opettelu tuntuu mielekkäältä haasteelta, tartu siihen. Tavalla tai toisella siitä on lopulta hyötyä. Ei sitä voi tietellisesti todistaa, että jonkun tekniikan opettelu ei ole järkevää, mutta itsekin tiedät, että esim. basson soittaminen pippelillä toimii korkeintaan 0,0001 prosentissa tilanteita. Musta pikkurillin treenaaminen ei maksa vaivaa, samat jutut voi vetää etu ja keskisormella. Pikkurilli on paljon rajoittuneempi. Varmaan kaikesta reenistä on hyötyä, mutta kannattaa silti miettiä mitä reenaa, eikä sokeesti vaan jotain. Ja sanon tämän vaikka tämmönen pahainen aloittelija olenkin. Anteeksi. |
J.Hollström 18.09.2007 10:29:58 | |
---|
No osaatkos sie edes peukuttaa? No en osaa edes sitä. "I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer |
Jalmus 18.09.2007 13:12:04 (muokattu 18.09.2007 13:20:55) | |
---|
Ei sitä voi tietellisesti todistaa, että jonkun tekniikan opettelu ei ole järkevää, mutta itsekin tiedät, että esim. basson soittaminen pippelillä toimii korkeintaan 0,0001 prosentissa tilanteita. Musta pikkurillin treenaaminen ei maksa vaivaa, samat jutut voi vetää etu ja keskisormella. Pikkurilli on paljon rajoittuneempi. Varmaan kaikesta reenistä on hyötyä, mutta kannattaa silti miettiä mitä reenaa, eikä sokeesti vaan jotain. Ja sanon tämän vaikka tämmönen pahainen aloittelija olenkin. Anteeksi. Itseasiassa siinä tuli myöskin mun perusteluni omaan aiempaan viestiini. En vain itse jaksanut naputella. Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi, mutta esim. kimalaisen lento lähtee paljon helpommin pikkurillin kans. No, tuo nyt ei pidä paikkaansa. Kuten varmaan itsekin tiedät. Parempi kaksi hyvällä motoriikalla varustettua sormea, kuin neljä vähemmän hallittua sormea. Uskon vakaasti, ettei nimettömän ja pikkusormen yhtistyötä neljän sormen tekniikassa voi ihmisen fyysisten ominaisuuksien rajoissa saada niin toimivaksi, että kannattaa uhrata siihen energiaa. Ei ainakaan näin ammattimuusikon ja bassonsoiton opettajan näkökulmasta katsottuna. Toki toisille bassonsoitto on pelkkä harrastus ja hauskanpitoa, joten en kiellä ketään tekemästä aivan niin kuin ikinä parhaaksi näkee. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
Ville S 18.09.2007 14:27:56 | |
---|
Kyllä minä tiedän mistä puhun ja pysyn sanoissani. |
Sir Härö 18.09.2007 15:12:18 (muokattu 18.09.2007 15:16:11) | |
---|
Parempi kaksi hyvällä motoriikalla varustettua sormea, kuin neljä vähemmän hallittua sormea. Uskon vakaasti, ettei nimettömän ja pikkusormen yhtistyötä neljän sormen tekniikassa voi ihmisen fyysisten ominaisuuksien rajoissa saada niin toimivaksi, että kannattaa uhrata siihen energiaa. Ei ainakaan näin ammattimuusikon ja bassonsoiton opettajan näkökulmasta katsottuna. Toki toisille bassonsoitto on pelkkä harrastus ja hauskanpitoa, joten en kiellä ketään tekemästä aivan niin kuin ikinä parhaaksi näkee. Entäs neljä hyvällä motoriikalla varustettua sormea? Ei pikkurillin käyttö todellakaan mikään välttämättömyys ole, mutta menetänkö jotain jos alan sitä käyttämään? Keskustelua kehittääkseni, tuossa alhaalla olevassa linkissä A. Websterin soittotekniikkaa. Mielenkiintoisesti käsi sumpussa. http://www.youtube.com/watch?v=QOb6JSQd-Qw -Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi, mutta esim. kimalaisen lento lähtee paljon helpommin pikkurillin kans. -No, tuo nyt ei pidä paikkaansa. Kuten varmaan itsekin tiedät. Ilmeisesti Ville S. käyttää pikkurilliään ja on harjoitellut kimalaisen lennon pikkurilliä apuna käyttäen, joten tuohon ei voi sanoa minkään valtakunnan soitonopettaja mitään. Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
Teijo K. 18.09.2007 15:21:27 (muokattu 18.09.2007 15:24:20) | |
---|
Ilmeisesti Ville S. käyttää pikkurilliään ja on harjoitellut kimalaisen lennon pikkurilliä apuna käyttäen, joten tuohon ei voi sanoa minkään valtakunnan soitonopettaja mitään. Ei toi nyt ihan noin yksinkertaista ole. Jalmus voi todistaa pointtinsa pistämällä esille kahdella sormella soitetun kimalaisen lennon. Juutuupit vaan raikaamaan niin saadaan selvyys tähänkin ongelmatiikkaan. Eiku meidän pitää järjestää kohtaaminen, missä Ville ja Jalmus vetää molemmat Kimalaisen lennon. Keskipäivä (high noon), tyhjä katu, kaksi isoa bassovahvarinippua vastakkain ja lännen nopeimmat basistit. Katotaan onko siitä pikkurillin käytöstä iloa vai ei. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend. |
Sir Härö 18.09.2007 15:25:31 | |
---|
Ei toi nyt ihan noin yksinkertaista ole. Jalmus voi todistaa pointtinsa pistämällä esille kahdella sormella soitetun kimalaisen lennon. Juutuupit vaan raikaamaan niin saadaan selvyys tähänkin ongelmatiikkaan. Eikun siis en minä sillä etteikö asia hoituisi vaikka sitten sillä kikkelillä soittaen, mutta siis Ville S:n tapauksessa kimalaisen lento on reenattu pikkurillin kanssa ja hänelle se on se oikea tapa. Jalmukselle taas oikea tapa on kaksi sormea. (Tahtoisin kyllä kuulla kimalaisen lennon kahdella sormella soitettuna) Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
Teijo K. 18.09.2007 15:29:35 | |
---|
Eikun siis en minä sillä etteikö asia hoituisi vaikka sitten sillä kikkelillä soittaen, mutta siis Ville S:n tapauksessa kimalaisen lento on reenattu pikkurillin kanssa ja hänelle se on se oikea tapa. Jalmukselle taas oikea tapa on kaksi sormea. (Tahtoisin kyllä kuulla kimalaisen lennon kahdella sormella soitettuna) -Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi, mutta esim. kimalaisen lento lähtee paljon helpommin pikkurillin kans. -No, tuo nyt ei pidä paikkaansa. Kuten varmaan itsekin tiedät. Siis tossa kyllä sanotaan "Jos _haluat_". Se viittaa puhuteltavaan, ei puhujaan. Elä nyt sotke kun aloin tässä jo lipunmyyntiä järkkäilemään tohon "shootoutiiin". Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Jalmus 18.09.2007 15:29:45 (muokattu 18.09.2007 15:33:29) | |
---|
Ei toi nyt ihan noin yksinkertaista ole. Jalmus voi todistaa pointtinsa pistämällä esille kahdella sormella soitetun kimalaisen lennon. Juutuupit vaan raikaamaan niin saadaan selvyys tähänkin ongelmatiikkaan. Kun mun täytyy käyttää aikaani ja energiaani muuhunkin kuin Humalaisen lennon treenaamiseen. Joku, jolla siihen on aikaa voi mun puolestani tehdä sen. Ja semmoinen juttu vielä, ettei hyvä tekniikka ole sama kuin nopeus! Ei se ole sitä pelkästään. Hyvä tekniikka silsältää muutakin: äänen muodostus, äänten tasalaatuisuus, soundi ja jopa time! Nopeus on vain yksi tekijä. Kyllä minä tiedän mistä puhun ja pysyn sanoissani. Ai niin, kun sä tosiaan olit bassosoolon Suomenmestari. Olen kuullut soittoasi. Siis tossa kyllä sanotaan "Jos _haluat_". Se viittaa puhuteltavaan, ei puhujaan. Elä nyt sotke kun aloin tässä jo lipunmyyntiä järkkäilemään tohon "shootoutiiin". Kun en halua. Eikä edes tarvitse. Ja minä puolestani viittasin pelkän vaihtobasson soittoon. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
Teijo K. 18.09.2007 15:37:46 | |
---|
Kun en halua. Eikä edes tarvitse. Ja minä puolestani viittasin pelkän vaihtobasson soittoon. Jätkä petti, nyt joudun palauttamaan lippurahat. :( Btw, mikä osuus tässä lauseessa on sitten väärin? En mä ole koskaan tarvinnut pikkurilliä vaihtobassossa. Paitsi kaulakädessä tietty. "Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi (pikkurilliä)"
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Jalmus 18.09.2007 15:41:15 | |
---|
Jätkä petti, nyt joudun palauttamaan lippurahat. :( Btw, mikä osuus tässä lauseessa on sitten väärin? En mä ole koskaan tarvinnut pikkurilliä vaihtobassossa. Paitsi kaulakädessä tietty. "Jos haluat soittaa pelkkää vaihtobassoa elämäs aikana niin et tarvi (pikkurilliä)" Siihen vain viittasin, että enpä minäkään ole joutunut elämässäni pelkkää vaihtobassoa soittamaan. Koen saaneeni soittaa hyvinkin monipuolista musiikkia mitä erilaisimmissa tilanteissa urani ja elämäni varrella. Toki vaihtobassoakin on tullut soitetuksi, eipä siinä mitään. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
Ville S 18.09.2007 15:48:14 | |
---|
En tunne teitä niin en tiiä tarkkaan onko sarkasmia ilmassa vai ei... Sen virheen tein lausunnossa että otin suoraan englannin kielestä sanonnan "you... *something*... " joka viittaa yleisesti ihmisiin, kun suomen kielessä se *sinä* taitaa olla enemmän suoraan jollekkin. Sori. btw. Lol at lännen nopein. Eikä sitä tosiaan tartte olla mikään Bassosoolon SM että voi pikkurilliä käyttää hyvällä omatunnolla ;) sit mulla on kans sellanen ihme-släp tekniikka jossa käytetään sekä pikkurilliä että peukkua. Patentti menee puhtaasti mulle kun olin soittanu bassoa viikon, en tiennyt yhtään miten släpätään ja jotain tartti keksiä :P tuossa kohtaa tulee tää tekniikka esille http://www.youtube.com/watch?v=p9XDy_kDX1I 0:43-0:45 ... ja muistaakseni lopussaki. Jeejee! |
Teijo K. 18.09.2007 15:49:53 | |
---|
Siihen vain viittasin, että enpä minäkään ole joutunut elämässäni pelkkää vaihtobassoa soittamaan. Koen saaneeni soittaa hyvinkin monipuolista musiikkia mitä erilaisimmissa tilanteissa urani ja elämäni varrella. Toki vaihtobassoakin on tullut soitetuksi, eipä siinä mitään. Vaihtobasso on muuten oikeasti aika paha laji. Miekiin joskus tilutellut vaikka mitä, mutta on tää kova paikka ollut kun rupesin bluegrassia soittamaan kontralla. Pitää oikeasti keskittyä niihin biiseihin. Pitäisi melkein aloittaa sille oma ketjunsa, on se niin kova laji toi vaihtobasso. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Suurseisokki 18.09.2007 16:43:49 (muokattu 18.09.2007 16:44:00) | |
---|
|
Sir Härö 18.09.2007 16:53:45 | |
---|
Vaikka mielipiteeni muuttuu usein, se ei muuta sitä tosiasiaa että olen aina oikeassa! |
kozmik 19.09.2007 20:37:05 | |
---|
"Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!" |