Aihe: Kesän 2008 "privaatit"
1 2 3 4 5 6 7
Timi
17.09.2007 20:02:54
No en ole sun kans samaa mieltä ollenkaan. Sen verran noista pippaloista on kokemusta, että tonnin saa todella helposti.

Ei perkutti saa helposti!Ehkä joku puolitunnettu bilebändi?Kyl normaalisti pyörii siin 540-650 Egun tietämissä,meinaan trio.Tosin kaks keikkaa oli meillä 1400 eguu ja yks donan.Oikein hirvitti hinnoitella!Ne oli firmakeikkoja.
Kylmän viileesti!
Timi
17.09.2007 20:11:14
En itse koskaan ikinä maailmassa maksaisi kenellekään, minkään alan, käsityöammattilaiselle 100,-/h tehdystä työstä tai palvelusta. Esim. tällä tavalla: 4 päätä x 5 h = 20h x 100€=2000€.
(2000€ jaettuna 20h = 100€/soittaja ja tunti.)
Kun hinnoittelu menee tuohon malliin tulee hakematta mieleen autojen varoaosahinnoittelu. Maksatetaan asiakkaalla kaikki huollon "tyhjäkäynti" ja osien varastointi. Jos tuntitaksa tosiaan kuuluisi olla 100€/h ja soitettaisiin viitenä päivänä viikossa vaikkapa vain 4h niin kuukausitienesti soittajalla olisi n. 10.000€. Vaikka tuohon vielä laskettaisiin että matkoihin/pv kuluisi toiset 4 h niin kuukausiansio olisi edelleen minusta aikalailla kohtuullinen, eli 5.000€

Mutta kun viet auton korjaamolle tai telkkarin.Se on 100 egee/tunti ja duunari saa 13 egee.Eiks ole kohtuullista että "taiteilija" saa roisisti enemmän.Mä ainakin tykkään!
Lisäksi kuolematon termi:Työnteko on humpuukkia taiteen rinnalla!
Kylmän viileesti!
uruttaja
17.09.2007 20:17:21
Ei perkutti saa helposti!Ehkä joku puolitunnettu bilebändi?Kyl normaalisti pyörii siin 540-650 Egun tietämissä,meinaan trio.Tosin kaks keikkaa oli meillä 1400 eguu ja yks donan.Oikein hirvitti hinnoitella!Ne oli firmakeikkoja.

Höpsistä pussiin.

Olethan sinäkin saanut triolla ihan kunnioitettavia hintoja.

Jos olisin semmosessa bändissä, joka tekis hääkeikkoja, niin hinta on yli tonnin, aina. Ei tuo ole mikään uskon asia. Sen verran sitä on tällekin kesälle kokeiltu.

2500 euroa on paras hinta mitä meikäläinen tietää maksetun omakohtaisesti hääkeikasta jollekin muulle kuin puolitunnetulle bilebändille. Me saatiin jo 15 vuotta sitten yli tuhat markkaa käteen hääkeikoista.

Firmakeikat on rahakkaampia, koska firmoilla on vara maksaa enemmä'n kuin yksityisellä.

Yks mun ja Kuhilaan tuttu sano, että jos hinta on bändillä yli 400 niin keikat loppuu siihen. Mä olen nyt tässä odotellut, milloin ne mun keikat loppuu.
Ukko
17.09.2007 20:18:52

Mutta kun viet auton korjaamolle tai telkkarin.Se on 100 egee/tunti ja duunari saa 13 egee.

Autokorjaamot ei maksa täällä pk-seudulla vielä satkua tunnille. 70 taitaa olla keskiverto hinnoittelu. Lisäksi korjaamoilla taitaa olla aika isot pääoma menot eli hinnoissa saattaa olla oikea peruste. Toisaalta, viime katsastuksen jälkeen piti ajoneuvoon tehdä vähän remppaa. Yksi huoltamo antoi 700 euron tarjouksen ja toinen teki sen kolmellasadalla eurolla ja teki sen vielä ihan hyvin. Mutta oli miten oli, hää ja vs. juhlija ei maksa tonnia normibändille muuta kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa. Joka muuta väittää niin puhuu paskaa.
uruttaja
17.09.2007 20:21:04
Riippuu mistä roikkuu. Privaateilla tarkoitetaan kai tässä yhteydessä noita häitä ja hautajaisia eikä esim. yrityspippaloita. Jos tekee pari kolme privaattivetoa vuodessa niin joo ehkä, mutta jos niitä tekee 30 kpl vuodessa niin "todella helposti" on nimettömälle päntille lievää suurempaa liioittelua. Lisäksi aluekohtaiset erot on suuret. Se mikä menee läpi pääkaupunkiseudulla ei mene Hauholla.
-G-

Vielä palaan näihin vastauksiin. Tuntuu siltä että täällä päin keikkatarjontaa on paljon enemmäin kuin bändejä jotka niitä tekevät.Häitä tosiaankin kysytään PALJON.

En nyt tiedä olisko niitä kolmeakymmentä vuodessa mutta toukokuusta syyskuuhun joka lauantai tarjolla. Tuurauksia olis ollu viimekesän aikana valehtematta ainakin kahteentoista hääkeikkaan.
Ukko
17.09.2007 20:38:15

Vielä palaan näihin vastauksiin. Tuntuu siltä että täällä päin keikkatarjontaa on paljon enemmäin kuin bändejä jotka niitä tekevät.Häitä tosiaankin kysytään PALJON.

Minäkin palaan hintoihin. Yksi kaverin tuttu teki tutkielmaa asiasta ja vastauksia tuli ja paljon. Kvartetti privaattivetoihin 3-400 euroa ja niin monta settiä kuin tilaaja haluaa, trioja 200 euroa, rohkeimmat kvintetit saattoivat pyytää 700 euroa. Eli ei se ole hintapolitiikan kannalta niin unelmaa kuin annetaan ymmärtää. Ne hinnakkaat keikat ovat harvinaisuuksia rivibändille eikä niillä kannata hehkuttaa niinkuin ne olisivat normaalia arkipäivää. Vois vaikka herätä siitä ruususen unesta.
baron
17.09.2007 20:42:06

Siis totuushan on että firmakeikoista voi laskuttaa, munkin trio tonnin tai yli.
Muut privakeikat, häät, synttärit jää ainakin mulla selvästi alle.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
andrei
17.09.2007 20:42:28
Tota.Tänään hiffasin erään korjaamon veloituksen.115 ege ja rapiat.Että sillai!Yhden paikan kivijalkapajoissa on tietty huokeammat taksat, johtuen pienistä ylläpitokuluista.Ja noihin tonnin bändeihin.En ole kateellinen vaan nostan hattua ja kumarran että taso on säilytetty.Keikat on taatusti hoidettu kybällä ja sana kiirinyt.Niin se olla pitääkin!

Se on varmaan tonni kun on neljä soittajaa ja yksi pysti. Mutta triolla tuskin 1000 euroa kuin kerran kesässä Adlonissa.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
Timi
17.09.2007 20:48:31
Minäkin palaan hintoihin. Yksi kaverin tuttu teki tutkielmaa asiasta ja vastauksia tuli ja paljon. Kvartetti privaattivetoihin 3-400 euroa ja niin monta settiä kuin tilaaja haluaa, trioja 200 euroa, rohkeimmat kvintetit saattoivat pyytää 700 euroa. Eli ei se ole hintapolitiikan kannalta niin unelmaa kuin annetaan ymmärtää. Ne hinnakkaat keikat ovat harvinaisuuksia rivibändille eikä niillä kannata hehkuttaa niinkuin ne olisivat normaalia arkipäivää. Vois vaikka herätä siitä ruususen unesta.

Valitettavasti on bändejä jotka hinnoittelevat osaamisen tai osaamattomuutensa hiukan,ehkä alakanttiin,jopa lähtevät bissepalkalla keikalle.Vain päästäkseen sinne.Liekö he tekevät suurimman osan keikoista.Me emme!
Kylmän viileesti!
uruttaja
17.09.2007 21:07:41

Timillä oli tähän ehkä paras vastaus, mutta sen verran maantiedekin vaikuttaa että vastaan tähän. Ehkä siellä etelämpänä kaikki bändit tekevät halvalla keikkaa. Tarjontaa on enemmän. Monethan tekee ihan pelkkää privaattia ja harvakseltaan parhaita tuurauksia ja pärjäävät sillä ihan pois tiehensä. Keikkojen määrä taitaa korvata laadun.

Timin tapaan tiedän paljon bändejä jotka tekevät 50 eurolla, tai bissellä, tai pizzalla keikkaa. Ihan "puolinimekkäätkin". Se mua ihmetyttää ja kovasti. Onko näistä kukaan koskaan edes puolileikillään kokeillu sanoa, että hei meidän bändi maksaa 1500? Se sisältää seuraavanlaisen kokonaispaketin:xxxxxxx. Otin äsken esille sen 400 euron kvartetin. Ei varmasti ole poikkeus eikä ainutlaatuisuus. Tehkööt mun puolesta vaikka 200 eurolla, se ei tuo mulle yhtään keikkaa, eikä toisaalta se vie multa yhtään keikkaa.

Onko se hinnakas keikka josta saat 200 euroa käteen,vai pitääkö sen olla 400 käteen?Mun mielestä rahaks ja hyvä keikka tuolla isomman summan lähellä. 200 ei todellakaan ole harvinaista privaattikeikasta. Päinvastoin. Kun se ei ole harvinaista verokorttikeikastakaan. Ei se mitään ruususen unta ole tai pilvilinnaa. Eikä se edelleenkään ole tyhmä/pölijä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Timi
17.09.2007 21:13:49
Valitettavasti on bändejä jotka hinnoittelevat osaamisen tai osaamattomuutensa hiukan,ehkä alakanttiin,jopa lähtevät bissepalkalla keikalle.Vain päästäkseen sinne.Liekö he tekevät suurimman osan keikoista.Me emme!

Anteeksi! Tuo alkulause.En halua mollata mitään bändiä.Kukin taaplaa tyylillään.
Kylmän viileesti!
uruttaja
17.09.2007 21:20:36
Anteeksi! Tuo alkulause.En halua mollata mitään bändiä.Kukin taaplaa tyylillään.

Jokainen saa taaplata vaikka Tuplapatukalla. Sitten kun mennään isommille estradeille hinnan avulla, niin se on mun mielestä erittäin syvältä ja erittäin perseestä.

Minä olen koettanut sanoa aina välillä, että ei olis mikään pakko tehdä talkoilla. Privaattikeikoista voi pyytää hyvän liksan. Jos teet ohjelmatoimistolle halvalla, niin se ohjelmatoimisto hyötyy siitä, koska muusikon työllä on hintansa jonka kaikki työnantajat tietävät.
poppamies
17.09.2007 21:55:15

...tiedän paljon bändejä jotka tekevät 50 eurolla, tai bissellä, tai pizzalla keikkaa. Ihan "puolinimekkäätkin". Se mua ihmetyttää ja kovasti. Onko näistä kukaan koskaan edes puolileikillään kokeillu sanoa, että hei meidän bändi maksaa 1500?...

Ei kannata keskustella näistä "ääritapauksista", Nokian firmabileistä, festarikeikoista, nimekkäistä tanssibändeistä tai vaukkapa autotallibändeistä . Ehkä kannattaisi ajatella rehellisesti vaikkapa jotain tuntitienestiä tavalliselle, ammatikseen tai sivubisneksenä soittavalle tanssiorkesterille. Minusta tuntuisi että 50€/henkilö ja tunti olisi kohtuullinen korvaus särystä ja vaivasta jos bändi on kvintetti. Jos kyseessä on pienempi kokoonpano joutuu väkisin käyttämään jonkunlaista logaritmistä ajattelutapaa.
Tällä logiikalla kvartetin 3h hääveto olisi about 700,- ja vaikkapa kuusimiehisen bändin 4 setin lavakeikka noin 1200,-. Olenko pahasti väärässä?
G strings are for strippers!
Welldrum
17.09.2007 22:04:01 (muokattu 17.09.2007 22:12:12)
Jaahas, esim . hääkeikka pääkaupunkiseudulla.
Roudaus, siirtymiset ja asennus päivällä 3 tuntia.
Ja himaan...
Tuntia ennen keikan alkua taas paikalle.
Soittoa 4 tuntia taukoineen.
Purku, siirtymiset ja auton tyhjennys treenikämpälle 2-3 tuntia.

Mitäs tuo tekee...yli 10 tuntia ainakin.
Se että olen paikalla ei tarkoita että olen läsnä.
uruttaja
17.09.2007 22:21:42
Ei kannata keskustella näistä "ääritapauksista", Nokian firmabileistä, festarikeikoista, nimekkäistä tanssibändeistä tai vaukkapa autotallibändeistä . Ehkä kannattaisi ajatella rehellisesti vaikkapa jotain tuntitienestiä tavalliselle, ammatikseen tai sivubisneksenä soittavalle tanssiorkesterille. Minusta tuntuisi että 50€/henkilö ja tunti olisi kohtuullinen korvaus särystä ja vaivasta jos bändi on kvintetti. Jos kyseessä on pienempi kokoonpano joutuu väkisin käyttämään jonkunlaista logaritmistä ajattelutapaa.
Tällä logiikalla kvartetin 3h hääveto olisi about 700,- ja vaikkapa kuusimiehisen bändin 4 setin lavakeikka noin 1200,-. Olenko pahasti väärässä?

Jos saisinkin 50 euroa tunti, niin olisin tosi varakas. Kas kun keikkareissu alkaa usein tuossa 9-10 aikaan aamulla. 8 tuntia bussissa. Roudaus ja soundcheck. Soittoa 2-5 settiä. Roudaus ja 8 tuntia bussissa. Tulis tosiaan keikalle hintaa. 20 euroa tuntikin olis aika kova sana. Kyllä se siellä kympin lähellä on se tuntipalkka käytännössä.

Otat aika asiantuntijan näkökulman tähän keskusteluun, onko sulla kuinka paljon omakohtaista kokemusta bändin hinnoittelusta muualta kuin oman kaupungin hääkeikoista?
poppamies
17.09.2007 22:30:06

...Otat aika asiantuntijan näkökulman tähän keskusteluun, onko sulla kuinka paljon omakohtaista kokemusta bändin hinnoittelusta muualta kuin oman kaupungin hääkeikoista?

Mulla on aika hyvä kuva yhteikunnallisista asioista, palkoista ja toimeentulosta yleensä yleisemmälläkin tasolla. Ei rivisoittajan ansiot poikkea millään tavalla ratkaisevasti. Tämä on karman laki.
G strings are for strippers!
KoskPaavo
17.09.2007 22:56:41
"Kyllä se siellä kympin lähellä on se tuntipalkka käytännössä. "
Tuohon v oisin yhtyä. Puhumattakaan treeniajasta, jos verrataan raksa-putki-sähkömiehen treenausta suoritustaan varten soittajan vastaavaan , niin suhde on jotain 100-1 soittajan "eduksi"
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
rintapek
17.09.2007 23:33:57

Topikki on kesän 2008 privat. Ja taas ollaan keikkaliksoissa.
Juuri vedimme samaan sukuun kolmannet häät ja tuumimme jo, että tuonne täytyy ryhtyä antamaan "tukkualennusta", mutta talosta loppuivat tyttäret.
No, toisella kierroksella sitten.

Tuo: - kuka saa, mitä saa, mistä saa ja kuinka helposti saa - ei kyllä johda mihinkään.
Ammattilaiset eivät lähde bissellä keikalle. Joku harrastelija voi lähteäkin.
Tilaaja päättää ja nauttii tai kärsii.
One kind of music only - the good kind
uruttaja
17.09.2007 23:48:54
Topikki on kesän 2008 privat. Ja taas ollaan keikkaliksoissa.
Juuri vedimme samaan sukuun kolmannet häät ja tuumimme jo, että tuonne täytyy ryhtyä antamaan "tukkualennusta", mutta talosta loppuivat tyttäret.
No, toisella kierroksella sitten.

Tuo: - kuka saa, mitä saa, mistä saa ja kuinka helposti saa - ei kyllä johda mihinkään.
Ammattilaiset eivät lähde bissellä keikalle. Joku harrastelija voi lähteäkin.
Tilaaja päättää ja nauttii tai kärsii.

Mun puolesta tämä saa olla tässä. Tänä kesänä tais yhden keikan maksaa sulhasen isän firma. Se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)