Aihe: neuvoja
1 2 3
JuSu
17.09.2007 19:14:08
Ibanez RG2620 CBP Prestige
Ibanez RGA121 NTF Prestige
Jackson Pro Series Dinky DK2
ESP-LTD EC-1000 Seymore Duncanin mikeillä

Tarvitko floikkaa? Jos et, älä osta kitaraa jossa on floikka.

Jos tarvitset, niin noista mainituista mun valinta olisi RG2620, siinä on laatuisa veivi.

Tuon hintaluokan kitaraa ostaessa kyllä pitäisi jo olla hiukan tarkemmin omat mieltymykset tiedossa, tuossa listassakin on kovin, kovin erityylisiä kitaroita. Tuumi vielä vähän, minkä tyyppistä kitaraa kaipaat, käy vaikka kaupoissa kokeilemassa erilaisia.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
vmak
17.09.2007 19:14:32 (muokattu 17.09.2007 19:16:18)
Noista olen kahta ylimmäistä soittanut. Myös 1000-sarjan Ltd:tä olen soittanut useampaankin otteeseen ja ainakin noiden Ibanezien ja Ltd:n välillä on todella suuri ero kaulassa, tuskimpa tuo EC hirveästi muista Ltd:stä eroaa.

Hyviä soittimia ne kaikki ovat, mutta kovin erillaisia, joten ei sitä oikein voi tietää kuin itse testaamalla, mikä noista sinulle parhaiten sopii.

Tuon RGA121 NTF:n omistin itse vielä tässä pari kuukautta taakse päin, mutta möin uusien hankintojen alta pois. Enkä myynyt siksi, että se olisi huono, vaan siksi, että minulla ei ole varaa pitää kahta tuon hintaista kitaraa opiskelujeni ohella.

Jacksoneista en ole sitten soittanut kun entistä halvempaa Jacksonia, joten tuosta on paha mennä sanomaan mitään.

Suosittelen testaamaan, mutta ainakin RGA:ta voin kokemuksesta suositella ihan luotettavuudestakin, ehkä joskus myöhemmin mikit siihen saatat joutua hommaamaan, jos nuo vakiot eivät vaateitasi täytä :)

Edit. virheitä
Ei nämä riitä mihinkään, käydään vielä lisää.
PsykoJoni
17.09.2007 19:50:25

en oo löytäny vaasasta mitään noista kitaroista ainakaan kaupoista joten on vähä vaikee päästä testaan :D
JuSu
17.09.2007 21:31:03 (muokattu 17.09.2007 21:36:02)
en oo löytäny vaasasta mitään noista kitaroista ainakaan kaupoista joten on vähä vaikee päästä testaan :D

No tämä on hankaluutena usein kyllä. Mutta kuitenkin kannattaa vähän kaventaa tuota kohdekenttää miettimällä, mitä siltä kitaralta haluaa.

Nuo mainitut ovat kaikki hyviä kitaroita, jokaista voi suositella. Mutta mikä niistä on paras sulle, sitä on hyvin vaikea kenenkään muun sanoa. Haluatko ostaa hyvän kitara, joka ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi lainkaan sellainen, kuin toivoisit? Jos vähän tuumaat, mitä haet, niin varmemmin osuu käpälään sellainen, joka miellyttää. Vaikka sitten joutuisitkin ostamaan sikana säkissä, mikä ei kyllä ikinä ole hyvä asia, ostettiin minkähintaista kitaraa tahansa.

JuSu

EDIT: Millainen kitara sulla on nyt? Mikä siinä on vikana? Mikä siinä on hyvää? Mitä ominaisuuksia toivoisit siinä olevan, mitä ominaisuuksia haluaisit siitä poistaa? Oletko soittanut jossain esim. kaverin kitaraa, joka oli hyvä? Mikä se oli? Olisiko se sellainen, jonka haluaisit, tai edes jotain sinne päin?

Ei autoakaan voi ostaa sillä perusteella, että se on hyvä. Mitäpä tekisi Ferrarilla mökkitiellä...? Ja jonkun mielestä urheiluauto on epämukava ja vaikea ajaa. Eli mieltymysten ja tarkoituksen mukaan pitää hankkia.
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
PsykoJoni
17.09.2007 23:10:42

no mul ei oo oikeestaan paljo mitää kitara mieltymyksiä ku mul ei oo ikinä ollu hyvää kitaraa.. ny mul on ibanez GAX30 ja sitä ennen mul on ollu vielä paskempi kitara joku hobby hallin williams molemmat aivan surkeita :D
JuSu
18.09.2007 09:13:02
no mul ei oo oikeestaan paljo mitää kitara mieltymyksiä ku mul ei oo ikinä ollu hyvää kitaraa.. ny mul on ibanez GAX30 ja sitä ennen mul on ollu vielä paskempi kitara joku hobby hallin williams molemmat aivan surkeita :D

Selvä. Eli sulle ei sillä ole mitään väliä millainen se on, kunhan on laadukas. Näinkö?

Kehottaisin ostamaan käytettynä. Näin saat myydessä about omasi pois, jos (kun) ei osu miellyttävä kohdalle.

Vaatimuksiisi sopivia kitaroita on vaikkapa Mnetin Torilla pilvin pimein.

JuSu
duc
18.09.2007 09:19:34
Vaasassakin näkyy olevan pari laadukkaan oloista käytettyä Ibanezia myynnissä:
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … ell&category=1&x=10&y=7

Testaamaan vaan.
ankkiz
18.09.2007 15:25:41

Löytyykö sinulta kitaristikavereita, tuttuja tai kaverinkavereita, jotka osaisivat tehdä jotain perussäätöjä kitaralle? Isältäni nimittäin tuollainen kitara löytyy, enkä oikein keksi mitään moitittavaa.
Joillekkin tuo kaula saattaa toki olla liian ohkainen.
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
Miikathebest
18.09.2007 15:42:03

Kannattaa testata katsomatta soittimen hintaa. Hinta~laatu. Pseudoviiva koska aina ei ole ollenkaan todennäköistä että kalliimpi kitara olisi laadukkaampi.
KOROSTAN kitaran perussäätöjen kohdilleen saattamista.
Liikaa säröä!
Välle
18.09.2007 22:34:07 (muokattu 18.09.2007 22:42:56)
(Siis todella paljon anteeksi, mutta aivan pakko huomauttaa miten huono otsikko keskustelulle on laitettu. Tulevaisuudessa voisivat kertoa vähän aiheesta. minulle huomautettiin joskus ja siksi tämä.)

Ibanezit on kyllä aika luotettavia. Mutta pitääpä tutustua noihin ja kertoa enemmän sitten. :)

E: Yhdyn JuSuun. Älä osta floikallista jos et juuri floikallista väkisin halua. Nuo käytetyt Ibanezit joita tuossa torilla vaasassapäin oli, minusta ovat ihan hyviä keppejä. Kokeile päästä testaamaan. Minulle tulee Ibanez SZ520FM torstaina tai perjantaina, ja kerron kyllä sinulle sitten siitä. Ja mene liikkeeseen ja kokeile siellä eri kitaroita niin tulee vähän mielikuvaa.
PsykoJoni
18.09.2007 23:09:18

kiitti neuvoista.. sori tosta otsikosta :D
Ziggy Bubba
19.09.2007 00:12:34 (muokattu 19.09.2007 00:16:41)

Kannattaa myös muistaa, että jos tuon Ibanezin "huonous" sulle on soundissa, niin yleisesti ottaen vahvistin on soundin suurin muuttuja, ei suinkaan kitara. Eli huono kitara hyvässä vahvarissa kuulostaa paremmalta kuin hyvä kitara huonoon vahvistimeen. Eli laita kitaran perussäädöt kuntoon ja jos ei vieläkään sovi käteen niin käy vaikka vertailemassa kitarakaupassa parempiin (tai ainakin kalliimpiin). Soundia voi ensihätään säätää mieleiseksi vaikkapa jollain edullisella säröpedaalilla.

Auttaisi tosiaan asiaa jos kertoisit mikä siinä sun Ibanezissa on huonoa. Nyt tämä menee, kuten saattaa huomata, aikamoiseksi arvailuksi.
You said a' what now?
PsykoJoni
19.09.2007 01:20:04

no soundi tökkii varmaa täs mun nykyses kitaras eniten.. kaula on ihan ok ja kaikki muuki mut tää ei oo kauheen soittamiseen innostava kitara ja oon vähä kyllästyny tähä.. kyllä tästä varmaa sais huomattavasti paremman äänen hyvällä vahvistemella ja säätämällä tän kuntoon mut halun silti hommata uuden kitaran
JuSu
19.09.2007 08:30:05 (muokattu 19.09.2007 08:31:52)
no soundi tökkii varmaa täs mun nykyses kitaras eniten.. kaula on ihan ok ja kaikki muuki mut tää ei oo kauheen soittamiseen innostava kitara ja oon vähä kyllästyny tähä.. kyllä tästä varmaa sais huomattavasti paremman äänen hyvällä vahvistemella ja säätämällä tän kuntoon mut halun silti hommata uuden kitaran

Mikä vahvistin sulla on?

Kuten jo aiemmin mainittiin, jos soundi on huono, niin sitä kannattaaa lähteä korjaamaan vahvistimen vaihtamisella, ei kitaran. On kovin nurinkurista tuupata tonnin Ibanezia johonkin 50 euron Harley Bentonin vahvistimeen, varsinkin kun satasella saa kotikäyttöön ihan kohtuusoundisen vahvistimen, Roland MicroCuben.

Oikeassa olet, että hyvä kitara todellakin innostaa ja inspiroi soittamiseen. Mutta älä odota, että soundi jotenkin huomattavasti parantuisi uuden kitaran myötä.

Tää keskustelu pyörii lähtötietojen niukkuuden vuoksi kovin teoreettisella tasolla, mutta em. syystä kauhean paljon tarkempia neuvoja tai suosituksia ei voi antaa.

JuSu
PsykoJoni
19.09.2007 13:56:43

mul on nyt williamsin joku hobby hall vahvistin se on aivan kauhee :D
mut kyl jos mä uuden kitaran ostan niin ostan vahvistimenki
Ziggy Bubba
19.09.2007 14:21:45 (muokattu 19.09.2007 14:26:49)

Näyttäisi noiden sun pohtimien uusien kitaroiden perusteella että sulla on ihan asiallisen kokoinen budjetti. Ehdotankin siis samantien sijoittamaan osan siihen vahvistimeen, eteenkin jos nykyistä laadukkaampi soundi on tavoitteena. Melkeinpä menisin sinuna testailemaan noita vahvistimia ja hommaamaan sen aluksi, sillä soundin yleisen parantumisen myötä se Ibanezikin voi alkaa innostaa soittamiseen entistä enemmän.

Noilla Williams ym. halpisvahvareilla ei tosiaan saa soundien puolesta paljoa intoa soittohommiin. Kannattaa käydä testaamassa esim. mainittu Rolandin Micro Cube ja Voxin Valvetronix-sarjan vempaimet. Samalla voit myös testailla miten eri malliset kitarat (mm. Les Paul- ja Stratocaster-tyyliset) kitarat sopivat sun käteen ja mitä eroa kuulet niiden soundeissa. Muista pitää testaillessa maltti mukana, ettet sitten turhan nopeasti tee valintaasi - kyllä noita laitteita saa testata ihan rauhassa, vaikka kitarakaupan myyntimies voikin väittää tietävänsä juuri sen sulle "kovimman kepin". Sanot vaan että mietit vielä, kyllä ne siitä kaikkoaa.
You said a' what now?
PsykoJoni
19.09.2007 14:29:38

joo pitää käydä joku päivä ku jaksaa testaamas :D
Ze Kink
19.09.2007 14:29:39 (muokattu 19.09.2007 14:31:27)
Suosittelen, että hommaat käytettynä, jos et pääse testaamaan. Silloin pääset tarvittaessa kitarasta eroon ilman, että menetät siinä rahaa. Siis jos ei vaikkapa kaula sovikaan käteen.

Itse en uskaltaisi ostaa LTD:n Deluxea testaamatta, koska huomasin itse niitä vertaillessani, että yksilöeroja on melkoisesti. Yksi soi ihan Esp:n Eclipsejen tasoisesti, kun taas toinen oli ihan kuollut. Muut olivat siitä väliltä. Muuten olivat kyllä varsin vakuuttavia, jos ei 24 nauhaa haittaa.

Ibanezin RGA on ihan hyvä, jos tykkää ohuemmasta kaulasta. Tämän vuoden Wizard -kaulat on tosin paksuunnettu PGM:n profiilia vastaavaksi. SZ:ssä on vähän paksumpi kaula ja lyhyempi skaala, sekin saattaisi olla hyvä vaihtoehto.

Jos juuri jotain Opethia soittelet, niin floikkarista on varmaan vaan miinusta. Sillä ei kovin nopeasti virittele avoimeen D:hen, dropped D:hen jne.
pekurides
19.09.2007 14:38:06

mul on nyt williamsin joku hobby hall vahvistin se on aivan kauhee :D
mut kyl jos mä uuden kitaran ostan niin ostan vahvistimenki

Juu, edellinen postaaja oli jäljillä.

Enemmän sä oikeata vaffaria tarvit kuin kitaraa saadaksesi parempaa saundia.

heikompi kitara+hyvä vahvistin= kohtuuasiallinen saundi

Hyvä kitara+heikko (tässä tapauksessa kikarallehaiseva kokkare) vahvistin= surkeasaundi mitenpäinasiaa vain katsoo.

Mutta jos pitää valita nuista kepeistä niin epäröimättä sen limitedin ottasin.

Hommaa vaikka joku Englin screamer combo tai peavey 5150 tai valveking combo.
Sillä 5150 ainakin metallit irtoo ja samoissa hinnoissa pyörivät kuin nuo kitarat.

loppurahoilla hommaat ibaneeziisi tiukan tallamikin niin pärjäät sillä vielä sen aikaa kunhat saat hommattua uuden kepin.

Näin mä tekisin.
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)