Aihe: jännitys kurkussa..
1 2
Jos
01.08.2004 17:09:04
Onko kellään mitään harjoituksia millä saisi kurkkua rennommaksi? Aina kun laulan korkealta alan samalla puristaa kurkkua ja ääni muuttuu jotenkin väkinäiseksi.. Any tips? pitäs kai vaivautua laulutunneille..
Noita
02.08.2004 18:41:18
Korkealta laulettaessa taitaa olla aika luonnollista että pinnistetään ääntä ulos kurkkua jännittämällä. Oikean tekniikan saa kyllä haltuunsa laulutunneilla. Kotikonsteinkin sitä voi yrittää. Pitää vaan löytää itselle sopiva harjoitus (näitä saa.. laulutunneilta). Itse olen monet kerrat sulkeutunut pesuhuoneeseen huutamaan (ei karjumaan) ja laulamaan naama seinää vasten (tämä siksi että kuulisi oman äänensä paremmin). Ei vaan pidä luovuttaa..
Learning to fly.
Sävis
04.08.2004 16:50:43
Ajattele, että laulat vatsanpohjasta asti.
My name is James Bond, James Bond.
Nalle Puh
04.08.2004 20:55:28
"Korkealta laulettaessa taitaa olla aika luonnollista että pinnistetään ääntä ulos kurkkua jännittämällä"

Joo varsin yleinen virhe...laulun pitäisi tulla ihan yhtä luonnollisesti korkealta kuin matalalta mutta unohtaa ei saa omaa äänialaansa esim. basso, tenori jne...ne vaikuttavat paljon siihen mitkä äänet tuntuu "hyvältä" jos joutuu jännittämään viimeiseen asti kurkkua niin se johtuu riittämättömästä ilmanpaineesta äänihuulille...paine pitäisi lähteä kaikilla hengitykseen osallistuvilla lihaksilla...salille mars :) tai mieluumin joogaamaan...hyvän rintatuen opetteleminen vielä kruunaa kyllä kaiken ja silloin erotetaan jyvät akanoista...
Stain
05.08.2004 23:38:46
Mistä muuten tietää oman äänialansa?
Time is never time at all you can never ever leave without leaving a piece of youth
LES is more
08.08.2004 00:04:50
Sama kysymys askarruttaa muakin..mikä olen?
Sävis
08.08.2004 13:14:28
Mistä muuten tietää oman äänialansa?

Tästä voi pällistellä: http://www.jyu.fi/move/koulutus/soi … intaulukko/lauluaanien_aanialat.htm

Ja tuolta alalta pitää siis pystyä laulamaan kunnolla, ei riitä, että tulee vaan jotain pihinää.
My name is James Bond, James Bond.
clug
10.08.2004 14:12:43
Eräs tuttavani jakoi laulamisen jaloon taitoon liittyvää tietouttaan, ja kertoi näin: "Ylöspäin mentäessä ei jännitetä kurkkua. Helposti saattaa alkaa "kurottamaan" korkealle ja leuka nousee ylös. Vaikkakin se pitää tehdä juuri päinvastoin,keho rentona leukaa sisäänpäin ja ääni viedään ylös, kehossa olevaa painetta EI viedä ylös."

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
"Täytyy uskoa joko jumalaan tai itseensä. Minä uskon itseeni" -Elmer Diktonius
ushimir
16.09.2007 20:58:16

Mulla on sama ongelma kurkku on jäykkänä... Help?
M Hossa
16.09.2007 21:46:30 (muokattu 17.09.2007 11:30:48)
Joo varsin yleinen virhe...laulun pitäisi tulla ihan yhtä luonnollisesti korkealta kuin matalalta mutta unohtaa ei saa omaa äänialaansa esim. basso, tenori jne...ne vaikuttavat paljon siihen mitkä äänet tuntuu "hyvältä" jos joutuu jännittämään viimeiseen asti kurkkua niin se johtuu riittämättömästä ilmanpaineesta äänihuulille...paine pitäisi lähteä kaikilla hengitykseen osallistuvilla lihaksilla...salille mars :) tai mieluumin joogaamaan...hyvän rintatuen opetteleminen vielä kruunaa kyllä kaiken ja silloin erotetaan jyvät akanoista...

Mielestäni salitreeneillä ja "riittävällä "ilmanpaineella" ei ole mitään tekemistä laulamisen tuen kanssa. Eli älä mene salille jos haluat oppia hengittämään! Mutta jos haluat hengittää oikein ilman "kaljamahaa", "sisentävien vatsalihaksien" treenaminen helpottaa eritoten naislaulajien habitusta, jotka haluavat näyttää vatsastaan/pallea laulamisen aikana slimmiltä. ;D
Mikä on rintatuki?! Jos jokin kehon osa osallistuu resonointiin, niin se ei liene tukea laulamisen hengitystekniikan tuen merkityksessä?...muutoinhan Klaus Meine:llahan olisi pallea-, kevyt rinta-ääni-, sekä nenätuki...mahdollisesti silmä- ja hämmästystukikin?"
M Hossa
16.09.2007 22:16:24 (muokattu 17.09.2007 11:31:31)
Eräs tuttavani jakoi laulamisen jaloon taitoon liittyvää tietouttaan, ja kertoi näin: "Ylöspäin mentäessä ei jännitetä kurkkua. Helposti saattaa alkaa "kurottamaan" korkealle ja leuka nousee ylös. Vaikkakin se pitää tehdä juuri päinvastoin,keho rentona leukaa sisäänpäin ja ääni viedään ylös, kehossa olevaa painetta EI viedä ylös."

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

Mun mielestä ei ikinä lähdetä varsinaisesti tekemään mitään!(vaan jätetään tekemättä suurimmat virheet)
Eli: jos luonnollisesti lauletaan, niin silloinhan ei tehdä tai ohjata mitään? Right?
Keho soi paremmin jos leuka on auki (Sieltä korvien edestä niin), mutta sekin tulee luonnostaan jos jaksaa kuunnella itseään tiettyen vokaalien suhteen, mikä tietenkääm ei toimi "U" kanssa samalla lailla kuin esim "E":n.
Laulamisessa ei tehdä mitään ihme kikkoja, vaan ollaan rennosti ja hengitetään oikein, lausutaan sanat asianmukaisesti mahdollisesti oikeassa sävelessä hyvässä fiiliksessä, niin että se kuulostaa mahdollisimman hyvältä tekemättä mitään ylimääräistä.
Tuntuu että lukutaito laulunopetuksessa on pahaksi, rentoutuminen taas ei.
insight
17.09.2007 10:10:16
M Hossalla mun mielestä ihan hyviä pointteja. Salitreenillä en lähtisi treenaamaan laulua - kokemusta on. Paras treeni laululle on laulaminen. Rennosta äänenmuodostuksesta se lähtee.
Better Taste
21.09.2007 18:18:21

Onko kellään mitään harjoituksia millä saisi kurkkua rennommaksi? Aina kun laulan korkealta alan samalla puristaa kurkkua ja ääni muuttuu jotenkin väkinäiseksi.. Any tips? pitäs kai vaivautua laulutunneille..

Kuulostaa siltä, että korkealta laulettaessa kurojalihaksesi aktivoituvat (puristuvat kurkun ympärille). Tähän auttaa yleensä tuki. Vedä laulaessa vatsaa sisään hitaalla liikkeellä navan ympäriltä. Jos liike loppuu, tuki loppuu ja kurkku jännittyy. Kiinnitä huomiota myös, ettei leuka työnny eteenpäin.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
M Hossa
22.09.2007 00:29:09 (muokattu 22.09.2007 11:03:01)
Kuulostaa siltä, että korkealta laulettaessa kurojalihaksesi aktivoituvat (puristuvat kurkun ympärille). Tähän auttaa yleensä tuki. Vedä laulaessa vatsaa sisään hitaalla liikkeellä navan ympäriltä. Jos liike loppuu, tuki loppuu ja kurkku jännittyy. Kiinnitä huomiota myös, ettei leuka työnny eteenpäin.

Kuulostaa!? Oon vissiin missannu jonkun clipin...
Joo, ystävien tukea hädän hetkellä ei kannat aliarvioida.
Mutta joo...EI TODELLAKAAN, VATSAA EI VEDETÄ SISÄÄN!!!
Ton kun luin niin mulla oli lähinnä ongelma sulkijalihaksen kanssa!
Pistäppä youtubeen video vaikka tosta sun napajutusta. Legenda-ainesta.
faith
22.09.2007 01:27:24
Mielestäni salitreeneillä ja "riittävällä "ilmanpaineella" ei ole mitään tekemistä laulamisen tuen kanssa. Eli älä mene salille jos haluat oppia hengittämään! Mutta jos haluat hengittää oikein ilman "kaljamahaa", "sisentävien vatsalihaksien" treenaminen helpottaa eritoten naislaulajien habitusta, jotka haluavat näyttää vatsastaan/pallea laulamisen aikana slimmiltä. ;D

No jaa, jos tätä lähtee miettimään ihan hengityksen kannalta niin olishan ne kylkivälilihakset, scalenukset ja muut hengitykseen osallistuvat lihakset hyvä olla kondiksessa. Helpottaa elämää, nääs. Kun kuitenkin laulamisessa mennään peukaloimaan luonnolliseen hengitysrytmiin, siis tempoon, tehoon,.. . No, millä se tehdään? Nivelillä? Luilla? No ei, vaan lihaksilla. Jos ne lihakset on kunnossa ja pystyt ne jollain tasolla edes tiedostamaan, niin tokihan se auttaa.

(Välihuomautuksena todettakoon että mietin tätä(kin) asiaa taas ihan puhtaasti lihastoiminnan ym:n kannalta, eli sanokaa toki jos lauluopillisesti olette eri mieltä.=))

Siinä mielessä laulun voi rinnastaa urheilusuoritukseen (ja olenpa kuullut näin ammattilaisten joskus verranneenkin). Hengityksen osalta siis mietin tässä. Urheilussakin luonnolliseen hengitysrytmiin voidaan joutua puuttumaan. Esimerkkinä vaikka uinti. Et voi hengittää sisään kun pää on pinnan alla.. Tilanne täytyy ennakoida ottamalla ilmaa sisään etukäteen vähän enemmän varastoon. Samoin laulussa. Et voi hengittää kesken sanan.. tai no voit mutta, no tiedätte kyllä. Jotta voitte vaihdella hengityksen laajuutta, lihastasolla pitää olla poweria ja hallintaa.

Ja niin, kun niistä vatsalihaksista oli puhe. Nehän avustavat hengitystä, varsinkin forseerattua hengitystä (jolla saadaan sitä painetta aikaan..). Ja jos tarkkoja ollaan niin vatsalihasten pitäisi olla jonkin verran aktiivisia AINA. Ne tukevat selkärankaa ja pitävät keskivartalon kontrollissa. Ei se toki tarkoita että vatsan pitäisi olla koko ajan pyykkilautana, jonka päältä pitää pystyä 100-kiloisen äijän kävellä. Vaan kevyt jännitys, napaa vetää kevyesti sisään ja ylös.
Sisäänhengityksessä se on hillittömän hankalaa, kun se haittaa liian helposti luonnollista rytmiä, ainakin meikäläisellä. Olenkin opettelemassa sellaista ajatuksen tasolla tapahtuvaa jännitystä. Eli periaatteessa löysään lihakset, mutta kuvittelen sen aktiivisuuden sinne. Keskivartalotuki säilyy ja ruoto kiittää.

Hmm, ajaudunkohan sivuraiteille.. täytyi vain kommentoida kun jotkut menevät väittämään ettei vatsalihaksilla ole mitään tekemistä vatsanseudulla tapahtuviin asioihin. Jo kai sen maalaisjärkikin sanoo että helpottaahan se. Sama asia kuin väittäisi, ettei ompelulangalla ole mitään tekemistä ompelukoneen kanssa. No, eihän sitä ole pakko käyttää mutta eikö pääsisi helpommalla? Tai, ei ole pakko käyttää reisilihaksia pyöräilyyn. Voit nostaa jalkojasi vuorotellen käsin.. Tämä siis lähinnä muistutuksena siitä, että hyvästä lihaskunnosta on aina hyötyä. Vaikkei ihan kaikkeen tietyt lihakset suoraan agonisteina vaikuttaiskaan niin ne voivat olla vaikkapa antagonisteja (vastavaikuttajia) tai synergistejä (avustajia). Joka tapauksessa ne ovat tärkeitä.

Pilatestyyppinen harjoittelu ottaa erinomaisesti huomioon hengityksen ja vahvistaa myös kyseisiä lihasryhmiä. Omalta osaltani voin suositella.
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
M Hossa
22.09.2007 11:00:37 (muokattu 22.09.2007 12:27:22)
Suurimman osan luonnollisesta hengityksestä hoitaa ilmanpaine-erot ja pallea passivisena lihaksena. Käsitykseni mukaan ihmiset osaavat hengittää ilman salitreeniäkin. Minä ainakin. Pavarotin hengitys toimi loistavasti vaikkei herra mikään Schwarzenegger ollutkaan. Olen kyllä sitä mieltä ettei sali opeta hengittämään, pikemminkin päinvastoin. Monilla lihavimmilla ihmisillä (jotka eivät ilmeisesti hurjasti treenaa(..öö mikä se oli...scalenusta.) on luonnostaan oikeampi hengitys kuin esim langanlaihalla ja lihaskunnoltaan loistavassa tilassa olevalla korkeushyppääjällä, jotka tapaavat hengittää enemmän keuhkojen yläosalla.
Ei muuten ihan heti tuu mieleen loistavia atleettilaulajia. Lihavia ja salia pelkääviä kylläkin.

En nyt hirveesti rinnastais laulamisen hengitystekniikkaa urheilun vastaavaan koska mennään pikkusen eri pulsseilla ja kyse on pikemmin maksimaalisen hapenottokyvyn tavoittelusta.

Tosta vatsan sisäänvedosta oon niin eri mieltä kun vaan ikinä voin olla!!!
Eräskin erittäin suuri laulaja legenda kommentoi asiasta että "ei voi laulaa ja vetää yhtä aikaa mahaansa sisään." (eräästä lihonneesta gollegastaan joka yritti peitellä kasvanutta mahaansa esiintyessä.)

Niin, elävällä ja liikkuvalla ihmisellähän lihakset on aktiivisia aina. Tämähän on itsestään selvä. Ei sängystä pääse ylös ilman lihaksia.
Mutta kukin tyylillään. Jos joku luulee että tie hyvään tukeen ja palleahengitykseen löytyy salilta, niin good luck vaan.
Ittelle asia ei oo ollu ongelma, trumpetin soitto piti tästä huolen.
JA BTW: missään en ole sanonut että vatsalihaksilla ei ole mitään tekemistä vatsanseudulla tapahtuviin asioihin. ;D
faith
22.09.2007 15:01:33
Ittelle asia ei oo ollu ongelma, trumpetin soitto piti tästä huolen.

Hmph, eli jotain tarvii kuitenki tehä. Kyllä, kyseinen instrumentti auttaa pitämällä niitä lihaksia kunnolla. Sattuneesta syystä on faktatietoa..

Ja hei, fysiologinen normaali hengitysrytmi on että sisäänhengityksellä rintakehä ja vatsanseutu laajenee ja uloshengityksellä (jolloin suurin osa ihmisistä suorittaa lauluaan) pienenee. Sitä pohjaa vasten tämä vatsalihasten aktivointi vaikuttaa varsin luonnolliselta toiminnalta. Olen siis kiinnostunut kuulemaan perusteluja tälle eriävälle mielipiteelle =) ..en siis väitä että mikään tyyli on ainoa oikea, kaikki tieto ja näkemykset on mielenkiintoisia, varsinkin hyvin perusteltuina.
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
M Hossa
22.09.2007 16:07:50
Hmph, eli jotain tarvii kuitenki tehä. Kyllä, kyseinen instrumentti auttaa pitämällä niitä lihaksia kunnolla. Sattuneesta syystä on faktatietoa..

No voi hyvänen aika, kukaan ei ole myöskään sanonut, ettei laulettaessa mitään tarvisi tehdä, mutta mitä vähemmän sitä parempi. Ymmärtänet...
Olen tosin ilmaissut että salitreenit ei ole avain parempaan tukeen tahi ilmanpaineen kasvattamiseen.

Ja hei, fysiologinen normaali hengitysrytmi on että sisäänhengityksellä rintakehä ja vatsanseutu laajenee ja uloshengityksellä (jolloin suurin osa ihmisistä suorittaa lauluaan) pienenee. Sitä pohjaa vasten tämä vatsalihasten aktivointi vaikuttaa varsin luonnolliselta toiminnalta. Olen siis kiinnostunut kuulemaan perusteluja tälle eriävälle mielipiteelle =) ..en siis väitä että mikään tyyli on ainoa oikea, kaikki tieto ja näkemykset on mielenkiintoisia, varsinkin hyvin perusteltuina.

No hei, vaan...tuo ei taas ole ollenkaan sama asia kun vatsalihasten jännittäminen tai vatsan aktiivinen sisäänvetäminen uloshengittämisessä. Mun keuhkot tyhjenee ihan ilman vatsan sisäänpäin vetämistä ja myöskin ilman salitreenejä. Otan osaa hengityselämäsi johdosta jos joudut aina uloshengittäessäsi tietoisesti aktivoimaan jotain...minulta poistuu kyllä ilma keuhkoista ilman navan ylimääräistä sisäänvetoakin. (Vaan kevyt jännitys, napaa vetää kevyesti sisään ja ylös.)
Ja empä tunne laulajia jotka hengittäisi laulaessaan itsensä niin tyhjäksi että vatsaa tarvitsisi ruveta jännittämään tai vetämään sisäänpäin. Ei laulaminen ole mikään puhalluskilpailu. Laulaessa ei ole näet tarkoitus haukkoa henkeä kuin kala kuivalla maalla. Toki useimmat tietävät sen että vatsanseutu palautuu lähelle samaa tilaa kuin se oli sisäänvedon alussa. Ja tässä kun pari kaveria tuota sokkona kokeilivat niin he suoriutuivat siitä jopa ilman "napatanssia"...niinkuin pienet lapsetkin, liekö jotain luonnollista hengitystä ilman salitreenejä tai napavetoa. ;D
faith
23.09.2007 16:37:29 (muokattu 23.09.2007 16:39:01)
Jottei tämä jännitys kurkussa-aihe jäis ihan taka-alalle niin jospa jatkamme kehittävää ajatustenvaihtoamme jossain toisessa säikeessä. Meinaan taitaa mennä vähän off-topiciksi jo =) Pahoittelen omalta osaltani ajautumista sivuraiteille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)